وقتی همه ملت همدیگر را دوست می‌دارند، چنین اتفاق می‌افتد؛

کرونا را با امید، مقاومت و مراقبت شکست می‌دهیم

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۱۵۶۸۷
در چهل و یک سال اخیر، صدها و حتی هزاران حادثه و اتفاق‌های مترقبه و غیرمترقبه برای ایران اسلامی رخ داد و مردم ایران در مصاف با همه وقایع صلابت و استواری خود را در غلبه بر هر شرائط فوق‌العاده حساس به اثبات رساندند که کرونا در مقابل آنها در سطح فرصتی برای پیروزی دیگر این ملت قرار دارد.
۰
plusresetminus
کرونا را با امید، مقاومت و مراقبت شکست می‌دهیم
به گزارش بلاغ، همه متخصصان ایرانی و خارجی در مورد بیماری ویروسی کرونا می‌گویند باید مردم ایران اطمینان داشته باشند که چنانچه نکات بهداشتی را جدی بگیرند، تا درصد بالایی مصون خواهند ماند. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند - فارغ از اینکه در چه سن و سالی به سر می‌برند- بهتراست در خانه بمانند و خود را با مطالعه، هنرهای خانگی، دیدن فیلم و بودن در بین اعضای خانه سرگرم کنند. این روزها می‌تواند روزهایِ شادی‌بخشِ همدلی با اعضای خانواده باشد، فرصتی که روزمرگی‌ها و مشغله‌های مربوط به آن این دورهمی‌های اعضاء خانه را از ما ربوده‌اند.

درست است که هراس از بیماری‌های واگیردار همواره همراه بشر بوده است، اما آنچه که می‌تواند امیدبخش باشد این است که هرچه می‌گذرد، انسان در کنترل بیماری‌های واگیردار صاحب دانش و تجربه بیشتری می‌شود و در ایران گه از سطح بالای دانش پزشکی جهان قرار دارد، مهار و نابودی کرونا اقدامی است که بطور قطع در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ خواهد داد مشروط به آنکه با اتحاد و همگامی ملی ایرانیان همراه باشد.
 
 واقعیت آن است که کرونا نوعی مرض ویروسی با قدرت سرایت بالاست، اما علم پزشکی این نوید را می‌دهد که احتمال مرگ با این بیماری تنها دو درصد است.
شمایی که لحظه به لحظه اخبار کرونا را چک می‌کنید، باید بدانید که قدرت تخریب اضطراب کرونایی، از احتمال ابتلا به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، خیلی بیشتر است. پیچیدگی روانی این موقعیت ممکن است شما را از پا در بیاورد و سطح ایمنی بدن‌تان را به شدت کاهش دهد.

داستان کسی که از ترس مرگ دست به خودکشی زد
اخبار اضطراب‌آور مربوط به کرونا مردم ما را احاطه کرده است. امواج رسانه‌ای - لبریز از خبرهای منفی- قابلیت صدمه زدن روانی دارند. ما نمی‌دانیم که عامل خطرساز کجاست؟ یا از چه طریقی به سراغ‌مان می‌آید؟ گویی ما در شبی تاریک میان ‌اشباح تسخیر‌کننده جسم و جان گرفتار آمده‌ایم. در چنین حالتی ترس‌های ناخودآگاه انسان، ناگهان بر سر او آوار می‌شود و آدم‌ها را از رفتار منطقی و واقع بینی دور می‌کند.

یک مشاور امور اجتماعی، در این ارتباط اظهار می‌دارد: «هراس وسواس‌گونه از ابتلا، نوعی خوفِ از دست دادن است. ما علاوه ‌بر  ترس از مرگ، در هراسیم که به‌عنوان ناقل، دیگران را مبتلا کنیم. پس تصرف شدن توسط موج منفی‌بافی‌ها، نه فقط سطح سیستم ایمنی بدن را پایین می‌آورد، بلکه حس بی‌پناهی و احساس گناه را در فردِ مضطرب تقویت می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: «در این حالت‌ ترس وسواس‌گونه، هر همسایه‌ای برای ما یک تهدید بالقوه است! هرکس که به ما نزدیک شود، ممکن است در بطن خویش، بذر مرگ را پرورانده باشد! در نتیجه فاصله می‌گیریم و هر فردی از دیگری دور می‌شود. انزوا در کوتاه‌مدت آسوده خاطرمان می‌سازد، اما اندکی بعد، خود باعث اضطراب و پریشانی می‌شود.»

این مشاور درباره آثار اضطراب کرونا می‌گوید: آنچه از مبتلا شدن به کرونا‌ ترسناک‌تر است، دور شدن ماست از هم، اعتماد نکردن به دیگری و  ترسیدن از او. چنین  ترسی ممکن است پیوندهای اجتماعی را در حدی تضعیف سازد که پس از پایان بیماری به آسانی مرمتِ روابط انسانی خدشه‌دار شده، ممکن نباشد. ویروس کرونا، دشمن نامرئی مشترکی است که می‌شود برابرش متحد ماند، به واسطه‌اش همدل شد و از فرصت شبکه‌های اجتماعی و امکانات ارتباطی بهره برد تا به عزیزان دور و نزدیک یادآوری کرد، دوست‌شان داریم، کنارشان هستیم و مهم‌تر از همه، آنها را در ترس رها نمی‌کنیم و تنها نمی‌گذاریم، زیرا در این احوال تنها چیزی که باید واقعاً از آن بترسیم، خود ترس است.»

کرونا دل‌ها را به هم نزدیک کرده است
در چین به‌دلیل کرونا احوالپرسی‌های قدیمی ‌دوباره متداول شده است. در گذشته دست نمی‌دادند، بلکه دست روی دست می‌گذاشتند. در ایران، قدیم‌ها دست را جلوی دهان قرار می‌دادند. الان هم نوع سنتی دست روی سینه و کمی‌ خم شدن اجرا می‌شود. دست دادن در واقع بهداشتی نیست.
یک زن خانه‌دار می‌گوید: «با توجه به توصیه‌های پزشکان رعایت نکات بهداشتی، بهترین شیوه مبارزه با کروناست. برخی افراد ترس دارند، اما نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی‌اعتنایند. شاید در  نگاه اول نکات بهداشتی کم اهمیت جلوه کند، اما واقعیت این است که رعایت کوچک‌ترین نکات بهداشتی ممکن است، نجات بخش جانمان شود.»

این خانه‌دار می‌افزاید: «مادران به‌عنوان محور اصلی خانواده می‌توانند کنترل‌کنندگان وضعیت بهداشتی اعضای خانه باشند. به محض ورود، باید دست‌ها را شست و حتی‌الامکان از‌ تردد در مکان‌های شلوغ خودداری کرد.»

وی در ادامه می‌گوید: «این روزها می‌تواند جلوه‌کننده نوع دیگری از همدلی‌ها باشد. ما با گرد هم آمدن اعضای خانواده در ساعات بیشتری، با هم بازی‌های فکری انجام می‌دهیم، فیلم می‌بینیم، کتاب می‌خوانیم و با هم دقایق بیشتری گفت‌و‌گو داریم. بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم. در واقع کرونا باعث شده دل‌های ما به هم نزدیک‌تر شود.»

زهرا طبری بانوی فعال دیگری در مورد همدلی بین هم‌محلی‌ها برای تهیه برخی اقلام بهداشتی می‌گوید: «ما بین خانم‌های محله تقسیم کار کرده‌ایم. عده‌ای با آب و شوینده وایتکس، محلول ضدعفونی‌کننده درست کرده‌اند. عده‌ای دیگری هم هرکدام تعدادی ماسک پارچه‌ای دوخته‌اند. این اقلام را رایگان در محله توزیع کرده‌ایم.»

کرونا لاجرم می‌رود اما این ما هستیم که می‌مانیم
چند روزی است به هرجا می‌نگریم، اسم ویروس کرونا را می‌بینیم و این اسم تبدیل به یک سلبریتی شده که مهمان تمام محافل است.
اکبر حسین‌زاده دبیر بازنشسته می‌گوید: «به‌عنوان یک بیننده که خبرها را دنبال می‌کنم، متوجه شدم که بهترین روش برای جلوگیری کردن از آثار منفی این ویروس در بدن ما، قوی کردن سیستم دفاعی بدن است؛ یعنی اگر سیستم دفاعی بدن انسان به اندازه کافی قدرتمند باشد، تبدیل به یک سپر ایمنی کارآمد در مقابل این ویروس می‌شود. متخصصین این حوزه پیشنهادهای مختلفی برای قدرتمند کردن سپر ایمنی بدن داده‌اند که دنبال کردن این روش‌ها از منابع معتبر می‌تواند تا حد زیادی به ما کمک کند.»

مبینا شرافتی، که می‌گوید در زمینه تغذیه دارای مطالعاتی است، درباره چگونگی ارتقای سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم می‌گوید: جنگجویانِ سالم سیستم ایمنی بدن نیاز به تغذیه‌ خوب و منظم دارند. مدت‌هاست که دانشمندان دریافته‌اند افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، نسبت به بیماری‌های مسری آسیب‌پذیر‌ترند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کمبود ریزمغذی‌ها، مثلا کمبود زینک، سلنیوم، آهن، مس، فولیک اسید و ویتامین‌های A ،B6 ،C و E، سبب تغییر عکس‌العمل سیستم ایمنی می‌شود.»

«اما چه باید کرد؟» وی پاسخ می‌دهد: «اگر شک دارید که رژیم غذایی‌تان ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن‌تان را تامین نمی‌کند، علت شاید نخوردن سبزیجات یا‌ ترجیح نان سفید به غلات است. مصرف روزانه یک مولتی‌ویتامین یا مکمل معدنی جدای از اینکه احتمالا تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی می‌گذارد، می‌تواند برای سلامت شما از همه نظر سودمند باشد؛ اما مصرف دوزهای بالا، لزوما چنین اثری ندارد. پژوهشگران در حال تحقیق بر روی پتانسیل مواد مغذی مختلف برای ارتقاء ایمنی بدن هستند.»

کودکان را در مقابله با کرونا دچار استرس نکنیم
کودکان ممکن است به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان بدهند، مثلاً بیشتر به والدین بچسبند، مضطرب و گوشه‌گیر و یا عصبانی و آشفته شوند و حتی دچار شب‌ادراری شوند.

یک روانشناس کودک توضیح می‌دهد: «به واکنش‌های کودک‌تان به‌گونه‌ای حامیانه پاسخ دهید، به نگرانی‌هایشان گوش دهید و تا می‌توانید عشق و توجه بیشتری نثارشان کنید.کودکان در شرایط سخت به عشق و توجه بزرگترها نیاز دارند. بنابراین تا می‌توانید به آنها توجه کنید و برایشان وقت بگذارید. به‌خاطر بسپارید که به حرف‌های کودک‌تان گوش کنید، با مهربانی با آنها صحبت کنید و به آنها اطمینان خاطر دهید. حتی‌المقدور فرصت بازی کردن با کودکان و آرامش آنها را فراهم کنید.»

وی در ادامه می‌گوید: «هر چقدر که موضوع کرونا بیشتر عنوان شود، کودکان استرس بیشتری تجربه می‌کنند و باعث «خودبیمارانگاری» در آنها شده به همین خاطر کودک احساس ناتوانی در مقابل این مشکل خواهد کرد و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می‌شود. جهت کاهش آسیب‌های روانی در محیط خانه در مورد بیماری بیش از حد صحبت نکنید. برای کودکان، بیماری کرونا را فاجعه‌آمیز و غیرقابل کنترل عنوان نکنید و به‌صورت غیرمستقیم به کودکان رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید. به‌خاطر ماندن طولانی‌مدت در محیط خانه، حتما وقت کافی برای خندیدن و داشتن سرگرمی ‌با کودکان اختصاص دهید و محیط خانه باید به دور از افکار منفی و باید باعث آرامش کودک باشد.»

آرامش و دوری از استرس شرط پیروزی بر کروناست
 مهم این است که خودمان مراقب خودمان باشیم.  هرکدام از ما دست‌های‌مان را قبل از شست‌و‌شوی کامل به چشم و دهان‌مان نزنیم یا توی صورت دیگران سرفه نکنیم. به اطرافیان خود اصول صحیح خود مراقبتی را یاد دهیم، ولی نیازی نیست ادای دانشمندان نکوهش‌گر را در بیاوریم.
 به جای فوروارد کردن پست‌های ناامید‌کننده، هرچه طنز  در چنته داریم به همدیگر بفرستیم. ما این روزها به شاد بودن بیشتر از هر زمان دیگری نیازمندیم. شادی، در عین حال تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

قاسم حسینی یک فعال رسانه‌ای توصیه می‌کند: «مدام از کرونا حرف نزنیم. این کار را به پزشکان، مسئولان و رسانه‌ها بسپاریم. اگر در خانه یا محل کار، کسی شروع کرد به منفی‌بافی درباره کرونا و اینکه «من می‌دونم کار ما تمومه» حرف را عوض کنیم؛ این همه سوژه در دنیاست. حتما باید خودآزاری و دیگرآزاری کنیم؟! به کودکان و نوجوانان آگاهی‌های لازم را بدهیم ولی باعث وحشت‌شان نشویم؛ آنها در سنی نیستند که بتوانند تهدیدی را که درونش کمی‌ هم مرگ نهفته هست، تحمل کنند.»

وی ادامه می‌دهد: «بسیاری از کسب و کارها دچار رکود شده‌اند. طرف حساب‌های آنها، مانند موجرها، طلبکارها و کسانی که چک دست‌شان است این یکی دو ماه رعایت‌شان را کنند. انسانیت و شرافت اینجاها مشخص می‌شود. همه متفق‌القول هستند و قبلاً هم نوشته‌ام: «خانه امن‌ترین جای دنیاست». تا حد امکان در خانه بمانید، استراحت کنید، با اعضای خانواده معاشرت کنید، کتاب بخوانید، مجله بخوانید، آلبوم‌های قدیمی ‌را مرور کنید، فیلم ببینید، سایت‌های مفید ببینید، کارهای عقب افتاده‌تان را سر و سامان دهید، خانه تکانی کنید، به دوستان قدیمی ‌و فامیل‌ها زنگ بزنید و از لحظه لحظه «بودن در خانه» لذت ببرید.»
 
اصل و ریشه خود را فراموش نکنیم
قربان حسن‌پور، فعال رسانه‌ای دیگر می‌گوید:  جدای از رعایت موارد بهداشتی، نقش توکل و توسل به درگاه خداوند متعال و پیامبراعظم(ص) و اهل بیت علیهم‌السلام را هم نباید نادیده گرفت. مقام معظم رهبری در روز دوشنبه سیزدهم ماه جاری پس از غرس دو اصله نهال میوه تاکید کردند: «از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هرچه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هرچه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.»

وی در ادامه افزود: رهبر انقلاب اسلامی در توصیه‌ای دیگر همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخوانده و فرمودند: «البته این بلا آن‌چنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار [علیهم‌السّلام] می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.»

وی در خاتمه یادآور شد: «دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما