تاریخ انتشارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۴۱۵۴۰۸
برخی افراد از یکدیگر در خرید ماسک و لوازم بهداشتی سبقت می‌گیرند و با احتکار پول بیشتری به جیب بزنند و آن سوی ماجرا عده‌ای در بیمارستان‌ها خط مقدم، کادر درمانی جانانه می‌جنگند و در انسانیت پیشتازی می‌کنند، کرونا این روزها چهره‌ی زشت و زیبای جامعه را به خوبی به تصویر کشید.
۰
plusresetminus
از زیبایی حضور سفیدپوشان در خط مقدم نبرد با کرونا تا زشتی احتکار مایحتاج مردم
به گزارش بلاغ، برخی از مردم همه چیز را کرونا می‌بینند، این روزها فضا سازی به گونه ای شده که  ترس و وحشت را در بین مردم ایجاد کرده است. مردم  سوار بر موج وحشت کرونا شده‌اند. نگرانند و می‌گویند مبادا پیشگیری از شیوع کرونا به درستی انجام نشود و نتوانند از پس این بحران برآیند.
 
هر روز صبح ساعت‌ها وقت صرف می‌کنم تا با تجهیزات پیشگیری از منزل خارج شوم و زمانی بر می‌گردم بیش از یک ساعت زمان صرف ضدعفونی کردن دوربین، موبایل، لوازم شخصی‌ام می‌شود، وضع مردم هم بهتر از من نیست عده‌ای نگران کمبود لوازم بهداشتی هستند و کرونا را آخر زندگی می‌دانند، عده‌ای با تمسخر می‌گویند باز یک بازی جدید برای سرگرم کردن مردم راه انداخته‌اند که «کرونا کجا بود همش دروغ است»، بازار شایعات داغ شده و آمارهایی که برای لایک شدن و بازدید بیشتر در فضای مجازی در حال پخش است، خلاصه کرونا هر کسی را به نحوی درگیر خود کرده است.
 
*تفکیک مردان عمل از مردان پرمدعا در جنگ با کرونا
 
برخی افراد از یکدیگر در خرید ماسک و لوازم بهداشتی سبقت می‌گیرند تا به قول خود زرنگ‌تر باشند و با احتکار پول بیشتری به جیب بزنند و آن سوی ماجرا عده‌ای در بیمارستان‌ها خط مقدم بهداشت و سلامت، کادر درمانی جانانه می‌جنگند و در انسانیت پیشتازی می‌کنند، ساعت‌ها با  بر تن کردن لباس‌هایی که تحمل آن برای ما زجرآور است ساعت‌ها در کنار بیماران لبخند می‌زنند و امید آفرین هستند کرونا این روزها چهره‌ی زشت و زیبای جامعه را به خوبی به تصویر کشیده مردان عمل را از مردان پر مدعا تفکیک کرده است.
 
برای اینکه صحت اخبار منتشر شده را مورد ارزیابی قرار دهم گفت‌وگویی را با سعید یزدانی فرماندار و رشیدی رئیس مرکز بهداشت انجام می دهم. 
 
سعید یزدانی با اشاره به کمبود ماسک در شهرستان تصریح کرد: کمبود ماسک فقط مختص شهرستان سوادکوه نیست بلکه در کل کشور این کمبود احساس می‌شود، طبق نظر کارشناسان همه‌ی مردم نیاز به ماسک ندارند وقتی تمام محیط‌ها عمومی ضدعفونی می‌شود، ساعت کاری ادارات کاهش یافته، نیازی نیست تمام مردم از ماسک استفاده کنند بلکه فقط کسانی که دچار این بیماری شدند و افرادی که در خط مقدم درمان هستند استفاده از ماسک برای آنان ضروری است، این یک باور غلط است که 80 میلیون ایرانی روزانه از ماسک استفاده کنند که این امر نیز امکان پذیر نیست.
 
*خریداری 5هزار ماسک با کمک خیرین
 
وی ضمن عذرخواهی از افراد واجد شرایط استفاده از ماسک نظیر جانبازان، بیماران افزود:با پیگیری‌ها کشوری در روزهای آینده 5 هزار ماسک با کمک خیرین خریداری شده که وارد منطقه می‌شود و تصمیم گیری می‌شود این ماسک‌ها از طریق چه ارگان بهداشت درمان یا متولی دیگرتوزیع شود.
 
فرماندار شهرستان سوادکوه همه‌ی مردم، ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را عضو تیم کمیته ستاد مبارزه با کرونا دانست و اظهار کرد: پایگاه تب سنجی با همکاری و همیاری نیروی انتظامی، مرکز بهداشت، هلال احمر و فرمانداری که به عنوان ناظر ارشد بر این کار است مشغول به فعالیت است.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی لازم نسبت به حساسیت انتشار این ویروس به مردم احساس شده بود که با همکاری رسانه ملی، فضای مجازی و نصب بنر این حساسیت در میان مردم ایجاد شد.
 
*نقش مهم فضای مجازی در مدیریت استرس
 
یزدانی افزود: مردم باید بدانند که این ویروس از نظر اپدیمی متفاوت است و با جدیت برخورد نماید اما با تعطیلی سینماها، مدارس، کنسرت‌ها و مجالس، فضای مجازی وظیفه مهمی در راستای مدیریت استرس و تولید برنامه‌های شاد و سرگرم کننده دارند.
 
وی در پایان با تاکید برتفاوت برنامه خدمات سفر عید از سال‌های گذشته گفت:ستاد خدمات نوروزی علاوه بر اینکه باید برنامه‌هایی برای شاد بودن مردم در دستور کار قرار دهد  طرح‌هایی دارد تا به مردم یادآوری کند ویروس کرونا نیز در این ایام در همسایگی آنان قرار دارد و خود مراقبتی را فراموش نکنند.
 
نصرالله رشیدی ویروس کرونا را یک ویروس ناشناخته معرفی کرد و گفت: این نخستین تجربه ایران با برخورد ویروس کرونا است  برخورد اولیه کمی مشکل است، درصد مرگ و میر کوید 19 فقط 2درصد است و در مقابل بعضی از بیماری‌های واگیر دار نگران کننده نیست، قسمت مخوف این بیماری سرعت انتشار آن است که به سرعت منتشر و در سطوح تا 9 روز ماندگاری دارد. 
 
*کنترل کرونا با رعایت نکات آموزشی ساده بهداشتی
 
وی با اشاره به اینکه رعایت نکات آموزشی ساده بهداشتی نظیر شستن دست‌ها و حفظ فاصله یک متری با افراد ناقل یا بیمار بیش از 85 درصد این بیماری قابل کنترل است خاطر نشان کرد: ترس از ویروس کرونا در حد معقول مناسب است اما استرس بیش از حد نیز خطرناک است، استرس و اضطراب بیش از اندازه زمینه را  برای مبتلا شدن فراهم می‌کند، برخورد عالمانه و آگاهانه با این بیماری بهترین روش برای شکست کرونا است.
 
رئیس مرکز بهداشت شهرستان سوادکوه تب، سرفه، کوفتگی، سردرد را از علائم کرونا ویروس برشمرد و افزود: افرادی که نشانه تب و سرفه همراه با تنگی نفس را برخوردار باشند جزء گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند و اگر متخصص تشخیص دهد آزمایشات پاراکلینیکی انجام می‌شود، همه‌ی افراد نیازمند آزمایش  نیز نیستند.
 
*سفر به مازندران سختی مضاعف کار کادر بهداشت و درمان سوادکوه
 
این مسئول تصریح کرد: کادر بهداشت و درمان شهرستان سوادکوه به دلیل اینکه این شهرستان ورودی استان مازندران است و تعطیلی‌ها موجب شده بعضاً بعضی از خانواده‌ها به این خطه سفر کنند با سختی کار مضاعف روبه رو است.
 
رشیدی خاطرنشان کرد: شناسایی گروه‌های پرخطر شهرستان، مسافران، اتباع خارجی توسط همکاران بهداشت و درمان وآموزش، کنترل مهمانان  مشکل بود که با سیاست‌های اتخاذ شده کمیته مبارزه با بیماری کرونا شهرستان مقرر شد تمام ورودی‌ها کنترل و با کیت تب سنجی تمام مسافران ورودی 24ساعته تحت کنترل قرار گیرند، مراسمات لغو و مدارس تعطیل شد تا جلوی سرعت انتشار ویروس گرفته شود.
وی عنوان کرد:افراد علامت‌دار مورد آزمایش قرار گرفتند و اطرافیان آنها تحت مراقبت قرار هستند، آموزش‌های لازم نیز داده شد، تمام گروه‌های درگیر رصد روازنه توسط همکاران رصد و پیگیری می‌شوند، طرح بیماریابی در تمام سطح شهرستان به این صورت که در سطح شهرها ارتباط با خانواده‌ها از طریق برقراری تماس تلفنی در روستاها رابطین بهداشت به منازل افراد به صورت حضوری مراجعه و افراد بیمار را شناسایی می‌کنند.
 
*ارجاع گروه‌های پرخطر داری علائم بالینی به بیمارستان‌های معین
 
رئیس مرکز بهداشت شهرستان سوادکوه با تاکید بر اینکه فقط آن یک درصدی که دچار علائم بالینی همراه با تنگی نفس می‌شوند  لازم است تست کرونا را انجام دهند، افزود:گروه‌های پرخطر همراه با بیماری‌های زمینه‌ای که علائم بالینی دارند با ارجاع به بیمارستان‌های معین، آزمایشات لازم و نمونه‌گیری‌ها از آنان انجام می‌شود.
 
این مسئول با اشاره به اینکه شستن دست‌ها و رعایت فاصله مناسب‌ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری است، گفت:استفاده از ماسک فقط برای افراد پرخطر توصیه می‌شود و افراد عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند، استریل  کردن محیط‌های شهری، ادارات و آموزش‌ها در دستور کار روزانه قرار دارد، اگر بتوانیم به درستی با این ویروس مبارزه کنیم قطعاً می‌توانیم پیروز این نبرد باشیم.
 
رشیدی آمار تلفات کرونا ویروس را تنها دو درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این بیماری نسبت به بیماری‌های دیگری نظیر سارس تلفات کمتری دارد، افرادی که در خط مقدم این جنگ قرار دارند با اینکه می‌دانند سرعت انتشار این بیماری زیاد است اما با وجدان کاری در حال جنگیدن هستند و نیاز است تمام افراد جامعه جهت پیشگیری از انتشار و شیوع بیماری نکات بهداشتی را رعایت کنند.
 
* عدم نیاز به ماسک با رعایت اصول اولیه بهداشتی
 
وی علت کمبود ماسک را افزایش چندبرابری بازار تقاضا دانست و گفت: با پیگیری‌های فرماندار سفارش خرید ماسک داده شده است تا بتوانیم میان گروه‌های پرخطر توزیع کنیم، استفاده از ماسک بار روانی مثبتی ایجاد می‌کند اما باید بدانیم با رعایت اصول اولیه بهداشتی ضرورتی برای استفاده از آن نیست.
 
رئیس مرکز بهداشت شهرستان سوادکوه تصریح کرد: پایگاه تب سنجی ورودی استان مازندران راه‌اندازی شد تا علاوه بر اینکه امنیت روانی جامعه را بالا ببرد افرادی که با تب وارد شهرستان می‌شوند شناسایی و برگشت داده شوند، خودروهایی ورودی با پلاک قم و تهران با تمرکز بیشتری تب سنجی و بررسی می‌شوند و در کنار آن آموزش لازم و در صورت نیاز به مراقبت، تحت مراقبت قرار می‌گیرند.
 
این مسئول در پایان با بیان اینکه ساعت کاری کادر بهداشت و درمان افزایش یافته است و 24 ساعته با همکاری هلال احمر، اماکن، اصناف نیروهای نظارتی مشغول خدمات رسانی هستند، افزود: در این ایام مردم شهرستان همکاری خوبی داشتند، بسیج، سپاه، سمن‌ها، رابطین بهداشت و گروه‌های سلامت داوطلبانه در بخش کاهش خطرات اعلام آمادگی کردند که حتی اگر شده در نانوایی‌ها نیز جهت دریافت وجه و تحویل نان همکاری کنند.
 
*تلاش شبانه‌روزی و تداعی روزهای هشت سال دفاع مقدس
 
به گزارش بلاغ، کادر بهداشت و درمان شهرستان سوادکوه با تمام امکانات و تجهیزات بسیج شده از سلامت مردم در برابر کوید 19 دفاع کند، پرستاران، پزشکان، مسئولان آزمایشگاهی، رادیولوژی در خط مقدم این جنگ قرار دارند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، هر روز پرسنل خدمات شهری در خیابان‌ها مشاهده می‌شوند که در حال ضدعفونی کردن معابر عمومی و اماکن هستند، عده‌ای از خط مقدم تا گروه پشتیبان که شبانه‌روز در تلاش هستند تا کرونا ویروس به عامه مردم نرسد، روزهای جنگ و هشت سال دفاع مقدس را تداعی می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰