کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

كانون‌هاى فرهنگى مساجد؛ هسته‌هاى مقاومت در مقابل جنگ نرم دشمنان‌

21 اسفند 1398 ساعت 2:20

كانون‌هاى فرهنگى و هنرى مساجد به‌دلیل برخوردارى از ظرفیت دینى مسجد در جامعه دینى كشور، مى‌توانند با تهیه و تدارك برنامه‌هاى تربیتى و آموزشى و با محوریت آموزه‌هاى اسلامى، نقش مهمى در راستاى مقابله با جنگ نرم دشمن ایفا كنند.


به گزارش بلاغ،«مساجد» یکی از از پایگاه‌هاى مهم نظام اسلامى هستند كه تأثیر زیادى در پیروزى انقلاب اسلامى از زمان شكل‌گیرى داشته و پس از پیروزى نیز با توجه به كاركردهاى مهمى كه دارند، پایگاهى راهبردى براى حفظ و نشر ارزش‌هاى انقلاب اسلامى و عامل مهمى در تداوم و بقاء آن محسوب مى‌شوند.
 
مقام معظم رهبرى به نقش مساجد در شكل‌گیرى انقلاب اسلامى و پیروزى آن و نیز استفاده درست حضرت امام(ره) از این پایگاه اشاره داشته و آن‌را «ابتكار» مهم ایشان عنوان نموده و مى‌فرمایند: «از هنرهاى بزرگ این مرد بزرگ همین بود كه از اوّل انقلاب مساجد را محور قرار داد. آن روزهاى اوّل انقلاب، آن‌هایى كه یادشان است مى‌دانند كه همه‌چیز در هم ریخته بود: سلاح بیاورند، جمع كنند، از اینجا بردارند، [نكند ]دست‌هاى غیرمأمونى به كارهایى دست بزنند؛ مركز تشكّل لازم بود، هسته مركزى لازم بود؛ این هسته مركزى را امام بلافاصله همان روز اوّل، حتّى قبل از این‌كه اعلام پیروزى بشود، معیّن كردند: مساجد. هركس از هرجا مثلاً سلاح دست مى‌آورد، ببرد [به مساجد]. بعد هم یك سازمان‌دهى عظیم مسجدى تشكیل شد و به‌وجود آمد كه همان كمیته‌هاى انقلاب بودند كه تا مدّت‌هاى طولانى همه كارهاى انقلاب را این‌ها انجام مى‌دادند، و در واقع همه كارهاى كشور را این‌ها انجام مى‌دادند.»
 
این هسته مركزى انقلاب اسلامى در راستاى انجام هرچه بهتر نقش‌ها و كاركردهاى خود پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز هرچه بیشتر به فعالیت‌هاى خود ادامه داد و در سال‌هاى جنگ تحمیلى تبدیل به پایگاهى مهم براى سازماندهى نیروهاى انقلابى و رزمندگان اسلام و تربیت جوانان تبدیل شد.
 
باتوجه به این تجربه موفق و كاركردهاى مهمى كه این پایگاه در سال‌هاى قبل و پس از پیروزى انقلاب اسلامى به همراه داشت، مقام معظم رهبرى با هدف بهره‌بردن بیشتر از بركات مهم این پایگاه در راستاى تربیت نیروى انسانى مؤمن و متعهد و نیز مقابله با راهبرد جنگ نرم كه از سال‌هاى پس از جنگ تحمیلى در دستوركار دشمنان قرار گرفت، ایشان شوراى عالى انقلاب فرهنگى را موظف به تأسیس «ستاد عالى كانون‌هاى فرهنگى، هنرى مساجد كشور» در تاریخ ۱۸/۱۲/۷۱ نمودند. متعاقب آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را نیز جهت تأسیس ستادى با عنوان فوق براى ارائه طرح‌هایى در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگى و احیاى نفس واقعى فرهنگى و تبلیغى مساجد و استفاده بهینه از امكانات و تأسیسات دستگاه‌هاى دولتى كه امكان بهره ورى فرهنگى دارند، مامور نمودند.
 
* كاركردها و وظایف كانون‌هاى فرهنگى هنرى مساجد در نظام اسلامى‌
اهداف كلى كانون در راستاى تحقق ارزش‌ها و اصول سیاست فرهنگى جمهورى اسلامى و مبتنى بر رویكرد نظام‌مند دین اسلام و توصیه‌هاى ائمه معصومین(ع) نسبت به این پایگاه مهم اسلامى و كاركردهاى مفیدى كه دارد، به شرح زیر تعیین شده است:
 
۱- تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روحبخش اسلام و تأكید بر آرمان‌ها و ارزش‌هاى معنوى و فرهنگ اسلامى‌
۲- گسترش زمینه مشاركت و مباشرت مردم در امور فرهنگى، هنرى، اجتماعى، علمى و غیره‌
۳- همگانى و عمومى نمودن تمامى عرصه‌هاى فرهنگى و هنرى و تحقق آزادى مناسبت‌هاى فرهنگى مردمى‌
۴- زمینه‌سازى براى حضور فعال جوانان و نیروهاى متعهد در عرصه فعالیت‌هاى فرهنگى و هنرى و شناسایى و تربیت استعدادهاى درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان و حفظ و ترویج فرهنگ بسیجى‌
۵- ارائه و عرضه فعالیت‌هاى فرهنگى، هنرى بر اساس موازین و ضوابط اسلامى و ایجاد جاذبه‌هاى فرهنگى هنرى و كانون‌هاى پرتحرك و فعال مذهبى، اجتماعى و مردمى در مقابله با تهاجم فرهنگى مبتذل استكبار و كفر جهانى ضرورت توجه به كاركرد كانون‌ها در مقابله با تهاجم فرهنگى دشمن‌.
 
از مهم‌ترین وظایفى كه براى كانون‌هاى فرهنگى مساجد عنوان شده، وظیفه مقابله با تهاجم فرهنگى دشمنان نظام اسلامى است كه همواره مدنظر مقام معظم رهبرى نیز قرار داشته و سازمان‌ها و نهادهاى نظام را نیز بدان توصیه نموده‌اند. كانون‌هاى فرهنگى و هنرى مساجد به‌دلیل برخوردارى از ظرفیت دینى مسجد در جامعه دینى كشور، مى‌توانند با تهیه و تدارك برنامه‌هاى تربیتى و آموزشى و با محوریت آموزه‌هاى اسلامى، نقش مهمى در راستاى مقابله با جنگ نرم دشمن ایفا كنند. همانگونه كه در تاریخ اسلام این پایگاه توانست نقش مهمى در شكل‌گیرى و صدور اسلام ایفا نماید و به‌همین‌دلیل مورد توصیه و تأكید اولیاى دین نیز قرار گرفت و بر توجه به آن توصیه شده است؛ چنان‌كه امیرمومنان على(ع) درباره ابعاد گوناگون كاركرد مساجد مى‌فرمایند: «كسى‌كه به مسجد رفت و آمد مى‌كند، یكى از فواید هشتگانه نصیب او مى‌شود: برادرى مفید و با ارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محكم (براى تثبیت عقاید) مى‌یابد، یا كلماتى كه موجب هدایت شود (مى‌شنود)، یا رحمت مورد انتظارى (شامل حال او مى‌شود)، یا مواعظى كه او را از فساد و گناه بازدارد، یا به‌خاطر ترس یا حیا و آبروى خود گناهى را ترك مى‌كند.»
 
مقام معظم رهبرى نیز با شناختى كه از كاركردهاى مساجد در جامعه اسلامى دارند، در خصوص اهمیت آن مى‌فرمایند: «مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مركز تفكّر و تأمل، هم مركز تصفیه روح، هم مركز خلوص و مركز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایى است كه انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل مى‌كند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصّل مى‌كند.» (۱۹/۱۰/۱۳۷۵) هم‌چنین از منظر ایشان «مسجد، [هم‌] پایگاه مقاومت است، هم [پایگاه‌] رشد فعّالیّت‌هاى فرهنگى و هدایت فرهنگى و بصیرت فرهنگى [است در دل فرهنگ، سیاست هم هست.» (۳۱/۵/۱۳۹۵)
 
باتوجه به این كاركردها است كه كانون‌هاى فرهنگى مساجد مى‌توانند نسل جوان جامعه را بر محوریت ارزش‌هاى اسلامى و انقلابى تربیت نموده و به تعبیر مقام معظم رهبرى «هسته‌هاى مقاومت» را در مقابل هجوم فكرى و فرهنگى دشمنان شكل داده و به ارتقاء ارزش‌هاى انقلابى و دینى در میان نسل جوان یارى رسانند.
 
به‌همین‌دلیل در شرایط كنونى باید به این كاركرد مهم به‌عنوان پایگاه مناسبى براى تربیت جوانان مؤمن و متعهد به انقلاب، اهتمام و توجه ویژه‌اى نمود و برنامه‌هاى فرهنگى و اجرایى مناسبى را در راستاى مبارزه با نفوذ فكرى و فرهنگى دشمن با استفاد از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هاى ارزشمند مساجد اتخاذ نموده و از این پایگاه دینى بهره برد و با استفاده از راه‌ها و شیوه‌هاى درست و مناسب جایگاه مساجد، جوانان را به مسجد و ارزش‌هاى دینى و انقلابى جذب کرد. مقام معظم رهبرى در این خصوص مى‌فرمایند: «راه جذب جوان‌ها تصرّف دل جوان است. دل جوان یك قیامتى است، اوضاعى است. گرایش جوان به معنویّت یكى از آن‌رازهاى بزرگ الهى است. یك حرف معنوى را براى امثال بنده كه بگویند، خب گوش مى‌كنم، حدّاكثر اندكى تأثّر پیدا مى‌كنم، [امّا] همان حرف را به یك جوان بزنند، منقلب مى‌شود، ازاین‌رو به آن رو مى‌شود. دل جوان حقیقت‌پذیر است، دل جوان به فطرت الهى نزدیك است؛ فِطرَتَ اللهِ الَّتى فَطَرَ النّاسَ عَلَیها. دل جوان با نصایح و مطالب معنوى و سلوكى و عرفانى اُنس پیدا مى‌كند، زود اُنس پیدا مى‌كند، زود دلباخته و دلبسته مى‌شود؛ جاذبه‌ى جوان‌ها این‌ها است. شما سخن را، حرف را، اقدام را با معنویّت، با عرفان واقعى، نه عرفان‌هاى تخیّلى و توهّمى و صورى، یك مقدارى آمیخته بكنید، خواهید دید جوان چطور مجذوب مى‌شود و مى‌آید. جاذبه‌ى جوان در مسجد این‌ها است. وَالّا حالا یك وسیله‌ى بازى هم آن‌جا فراهم كردیم، گذاشتیم، خب اگر بنا است براى بازى بیاید، برود در باشگاه بازى كند.» (۳۱/۵/۱۳۹۵)
 
 


کد مطلب: 415300

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/415300/كانون-هاى-فرهنگى-مساجد-هسته-هاى-مقاومت-مقابل-جنگ-نرم-دشمنان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com