تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۴۱۵۱۲۹
از روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه که خبر ابتلا و فوت چند نفر به ویروس کرونا (کرووید ۱۹) منتشر شد، ظرف مدت کمتر از یک‌هفته موجی از فضاسازی رسانه‌ای توسط بیگانگان شکل گرفته است. این طوفان سهمگین رسانه‌ای حکایت از موج‌سواری استکبار تبلیغاتی داشت.
۰
plusresetminus
حمله به امنیت ایران؛ این‌ بار با کُرونا هراسی/ پای «جنگ شناختی» در میان است
به گزارش بلاغ،از روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه که خبر ابتلا و فوت چند نفر به ویروس کرونا (کرووید ۱۹) منتشر شد، ظرف مدت کمتر از یک‌هفته موجی از فضاسازی رسانه‌ای توسط بیگانگان شکل گرفته است. این طوفان سهمگین رسانه‌ای حکایت از موج‌سواری استکبار تبلیغاتی داشته و در واقع بخشی از جنگِ شناختی دشمن در این عرصه محقق شده است.
 
* لطفاً به این اخبار توجه کنید!
در ژانویه امسال (اواسط دی ماه تا اواسط بهمن) فقط ۲۳۰ هزار گردشگر چینی به ترکیه سفر کردند اما شما نه تنها هیچ خبری از ابتلا مردم ترکیه به این ویروس مشاهده نمی‌کنید؛ بلکه روز جمعه، دومین تِرَند توئیتر (رواج و فراگیری یک خبر یا بحث در شبکه اجتماعی توئیتر) در این کشور این بود که جلوی ورود ایرانیان به ترکیه را بگیرید. چرا؟!

آمار تلفات کرونا در کشور امارات بیش از ۶۰ نفر است اما چرا خبری به بیرون درز پیدا نمی‌کند؟ چون اقتصاد کشورهایی چون ترکیه و امارات و قطر و... مبتنی بر گردشگری، هتل‌داری، خدمات هواپیمایی و... است و اعلام خبر شیوع کرونا، یعنی نابودی اقتصاد آن کشورها.

کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان، اساسا سیستم قوی‌ای برای تشخیص و تست این ویروس ندارند، کشورهای آسیای میانه و جنوب خلیج فارس، نیز قطعاً درگیر این ماجرا شده‌اند، اما هیچ خبری از شایعات رسانه‌ای غربی نیست!

همین روزها که همه رسانه‌ها و مردم ما درگیر موضوع کرونا بودند، بیش از ۶۰ ایرانی در تصادفات شهری و جاده‌ای به‌طور متوسط کشته می‌شوند اما تعداد فوت‌شدگان بیماری کرونا یک‌پنجم این تعداد است. هر روز بیش از هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی در ایران فوت می‌کنند! اما چرا هیچ‌کس هراسی به دل راه نمی‌دهد؟!

در سه ماه آبان و آذر و دی امسال بیش از ۱۶ هزار ایرانی مبتلا به آنفولانزای «اِچ.وان.اِن.وان»(H۱N۱) شدند که در این میان ۱۲۵ نفر از مبتلایان فوت کردند. یعنی روزی یک نفر. آیا این همه ترس و هراس جا دارد؟!

کمترین سن فرد فوت شده از کرونا فعلا ۴۲ سال است و هیچ کودک و جوانی تاکنون فوت نکرده است. کودکان اصلاً کرونایی نمی‌شوند و جوانان هم به سادگیِ آنفولانزا، بر این بیماری غلبه پیدا می‌کنند.

چینی‌ها هم به صراحت اعلام کرده‌اند آن چیزی که در چین بیشترین تلفات را از مردم گرفته، ترس ناشی از کرونا بوده که یا منجر به سکته شده و یا این اضطراب، سیستم ایمنی آن‌ها را ضعیف و مبتلایان را در برابر این بیماری، ناتوان کرده است.

در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در کشور ۳۳۰ میلیون نفری آمریکا، چند میلیون نفر مبتلا به آنفولانزا شده و حدود ۶۰ هزار نفر می‌میرند. در سال ۲۰۱۹ فوت‌شدگان آنفولانزا، بین ۱۰ تا ۱۶ هزار در گزارش «مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری»(CDC) آمده است اما چرا اخبار زیادی نمی‌بینیم؟!

ایران سی‌ویکمین کشوری است که درگیر ویروس کرونا شده است، چرا اخبار آن بعد از چین و حتی بیش از آن ضریب داده می‌شود و در داخل کشور این‌گونه التهاب‌آفرینی می‌گردد؟
 
* پای «جنگ شناختی» در میان است!
در گزارشات قبلی، درباره جنگ شناختی دشمن که بخشی ازجنگ نرم اوست سخن گفتیم و اشاره کردیم که؛ هدف اصلی در جنگ شناختی - مانند جنگ نظامی- از پای درآوردن حریف است؛ و اهداف میانی برای رسیدن به این هدف اصلی، عبارتند از: «اعتبارزُدایی»، «اعتمادزُدایی»، «نااُمیدسازی»، «ناکارآمدنمایی» و سرانجام «مشروعیت‌زدایی» از حاکمیت و نظام.

روش جنگ شناختی مبتنی بر غوغالاساری و پُروپاگاندای(تبلیغات سیاسی) رسانه‌ای است که با بزرگ‌نمایی حادثه، سیاه‌نمایی مصنوعی، خبرسازی جعلی، التهاب‌آفرینی کاذب، با بهره‌گیری از رسانه‌های حقیقی و بخصوص مجازی انجام می‌شود. کافی است در همین روزها اخبار جعلی که از «فیس‌بوک»، «اینستاگرام»، «توئیتر»، «یوتیوب»، «تلگرام» و... منتشر می‌شود توجه کنیم! همچنین توجه به اخبار دروغین و تصاویر ساختگی انتشاریافته از شبکه‌های ماهواره‌ای جالب است!
 
* بعد از معیشت، حالا نوبت سلامت مردم است!
همه می‌دانیم که استکبار جهانی در سال‌های اخیر یک جنگ "امنیت‌پایه" را محور نبردهای سخت و نرم خود قرار داده است. در تمام این سال‌ها از جنگ‌های تکفیری دَواعش در اطراف ایران، تا حملات تروریستی در داخل، تا آشوب‌سازی‌های سال ۹۶ و ۹۸، هدف یک چیز بوده است: "امنیت ایران انقلابی"!

گاهی این امنیت با هجمه مسلحانه و بمب‌گذاری مورد اصابت تیرهای دشمن قرار گرفته است و گاهی با توپخانه سنگین رسانه‌ای و تبلیغاتی! و نکته مهم این‌که: دشمن، زمانی با خدشه و التهاب در "معیشت"، امنیت را هدف خود قرار داد و اکنون با هدف خدشه در "سلامت" به امنیت عمومی و اجتماعی، حمله کرده است.
 
* مغلوب جنگ شناختی دشمن نشویم!
امروزه متخصصان امر در وزارت بهداشت و درمان، بر اساس اطلاعات و آمار جهانی بر این باورند که کرونا بسیار کم‌خطرتر از ویروس آنفولانزا است. با این همه القاء ترس و واهمه‌ی عمومی با بزرگ‌نمایی غیرعادی، التهاب‌آفرینی و شایعه‌سازی دشمن، موجب شده است نوعی اضطراب عمومی در بین مردم رواج یابد.

متأسفانه ضعف اطلاع‌رسانی مسئولان امر و ناتوانی در اقناع و مدیریت افکار عمومی به اضافه‌ی ورودهای غیرتخصصی و اظهار نظرهای ناشیانه و شعاری برخی مسئولان غیرمرتبط با موضوع، در این مسئله باعث تشدید نگرانی‌های عمومی شده است. در واقع دشمن، جنگ شناختی خود را بر بستر ناتوانی‌های داخلی در مدیریت افکار عمومی پیش می‌برد. آن‌چه امروز بیشتر خطرناک است ویروس کرونا نیست، مشکل، در عدم مدیریت و هدایت افکار عمومی در داخل کشور است که موج سواری رسانه‌های بیگانه، به آن ضریب چند برابری می‌دهد.
 
* «امید»، «آگاهی»، «آرامش»؛ سه راهکار اصلی
برای مقابله با این هجمه سنگین، سه راهکار اصلی پیشنهاد می‌شود:
اول: امیدبخشی
همگان باید بدانند که ایران انقلابی در عرصه رعایت بهداشت بر اساس شاخص‌های جهانی، جزو کشورهای برتر دنیا است. بسیاری از آمار و اطلاعات که از سوی سازمان‌های بین المللی منتشر شده است نشان می‌دهد که ایران جزو کشورهای اول منطقه و جهان در مقابله با انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های واگیردار است. در همین پاییز گذشته، یکی از مرگ‌بارترین حمله‌های آنفولانزا در جهان اتفاق افتاد که کشوری مانند آمریکا را با تلفات ۱۶۰ هزار نفری گرفتار کرد در حالی که ایران با قدرت تمام توانست بر آن غلبه کند و تلفات ما به کمتر از ۱۳۰ نفر رسید.
در ابتدای سال ۹۸ پس از سیل سنگین که یازده استان کشور بخصوص لرستان و خوزستان را درگیر کرد، در دوره پس از سیل و با رسیدن فصل گرما، که زمان اوج شیوع بیماری‌های واگیردار و مُسری است، با تمهیدات انجام شده، حتی یک نفر فوتی نداشتیم.
اکنون نیز با این‌که ویروس کرونا در شکل کنونی، جدید بوده و هیچ‌گونه واکسن پیشگیری و داروی معالجه ندارد، توانسته‌ایم جلوی سیر صعودی آن در شهرهای کانونی مانند قم و رشت را گرفته و سیر آن را از صعودی به خطی و انشاءالله به نزولی تبدیل کنیم.
دوم: آگاهی‌بخشی
در این بخش، آگاهی‌های تخصصیِ مفید برای همگان در دسترس است که می‌توان در هر شبکه حقیقی و مجازی آن را دریافت کرد. تمرکز موضوع در قسمت آگاهی‌بخشی بر این نکات باید متمرکز شود:
کم‌خطر بودن ویروس کرونا در مقایسه با انواع مشابه، مانند «سارس» و «آنفولانزا»؛ با استفاده از اطلاعات موجود و بهره‌گیری از متخصصان مراکز بهداشت و درمان در استان و منطقه و حضور آنان در نمازجمعه و مساجد و...؛ تأکید و توصیه برای احتیاط‌ورزی و انجام اقدامات بهداشتی پیشگیرانه و رعایت دقیق دستورات صادره از سوی وزارت بهداشت و درمان؛ عدم توجه به مصاحبه‌ها و اخبار منتشره از سوی هر شخص و نهادی غیر از مجاری وزارت بهداشت و پرهیز از بازنشر اخبار، تحلیل و گمانه‌زنی‌های غیر مستند، تبیین خط حمله دشمن در در محورهای ذیل: هراس‌افکنی با بزرگ‌نمایی کرونا؛تلاش برای سوزاندن اعتماد مردم به رسانه‌ملی، رسانه‌های داخلی و مسئولان ذی‌ربط؛التهاب‌آفرینی در بازار کالا و ایجاد کمبود مصنوعی برای هجوم آوردن مردم به سمت فروشگاه‌ها؛کشاندن فضای التهاب تا ایام نوروز و تحت‌الشعاع قراردادن مسافرت‌های نوروزی که موجب لطمه جدی بسیاری از صنوف و شغل‌ها می‌شود. و نکته مهم این‌که: دشمن در صدد است فاز آخر توطئه خود را با سوء استفاده از فضای پیش‌آمده به "آشوب‌های اجتماعی" تا پایان سال تبدیل کند. از این رو لازم است، آگاهی‌ها و اطلاعات لازم در این‌باره به مردم داده شود.

سوم: آرامش‌بخشی
هرچند اقدامات مقابله‌ای در دو بخش امید و آگاهی، هر دو در آرامش جامعه تاثیرگذار خواهد بود؛ اما یکی از زیرساخت‌های اصلی آرامش‌بخشی که به اطمینان و آرامش جمعی کمک می‌کند، توصیه به یاد خدا، ذکر الهی(نماز و قرائت قرآن)، و توسل به ذوات مقدسه معصومین علیهم‌السلام است. از ائمه هدی علیهم‌السلام و علمای ربانی رضوان‌الله‌علیهم، دستورالعمل‌های راه‌گشا به ما رسیده است که شما بزرگواران، در فرصت‌های مناسب می‌توانید به آن مراجعه و در اختیار مردم قرار دهید.
 
* سخن آخر
ایران اسلامی و نظام انقلابی ما نشان داده است با تکیه و اعتماد بر عنایات الهی و توجهات چهارده معصوم علیهم‌السلام، بهره‌مندی از دانش روزآمد و کارآمد، و استفاده از تجربیات گران‌سنگ به دست‌آمده در طول چهل سال گذشته - در عرصه بهداشت و درمان- می‌تواند این تهدید را نیز به فرصت، تبدیل نماید و الگویی از مدیریت بحران را در این عرصه، به یادگار بگذارد و تجربیات تلخ و شیرین و درس‌ها و عبرت‌های این حادثه را چراغ راه آینده خود و نسل‌های آینده گرداند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴