نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب: تصمیمات FATF سیاسی است

تاریخ انتشاريکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۱۴۵۶۷
روزنامه اعتماد نوشت: «تصميمات FATF برخلاف ذات و دلايل تشكيل اين كارگروه ويژه، سياسي است.»
۰
plusresetminus
اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب: تصمیمات FATF سیاسی است
به گزارش بلاغ، اعتماد در یاداشتی با عنوان «با لیست سیاه چه کنیم» نوشت: «تصميمات FATF برخلاف ذات و دلايل تشكيل اين كارگروه ويژه، سياسي است. در موضوع بازگشت ايران به ليست‌سياه نيز اين اتفاق افتاده است؛ چراكه كشورهاي امريكا، اسراييل و عربستان از جمله حاميان قرار دادن جمهوري اسلامي در ليست‌سياه بودند. اروپايي‌ها نيز در نشست اخير اين گروه بي‌تفاوت از كنار مسئله ايران گذشتند كه اين مهم نيز به دلايل سياسي اتفاق افتاده است. علاوه‌بر اين موضوع، نمي‌توان روابط مالي و بانكي پر از ابهام برخي كشورها كه هرگز در ليست‌سياه قرار نمي‌گيرند را ناديده گرفت.»

گفتنی است، تصمیم گروه اقدام مالی -FATF- در گنجاندن نام ایران در لیست سیاه درحالی است که مدت‌هاست اکثر بانک‌ها در کشورهای غربی نه به علت عدم پذیرش FATF از سوی ایران‌، بلکه از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مرتبط با ایران خودداری کرده‌اند. بنابراین حتی در صورت تن دادن به پذیرش ذلت‌بار کنوانسیون‌های پالرمو و CFT نیز تحریم‌های بانکی ادامه خواهد یافت. به همین علت است که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است «تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت». یعنی تفنگ «FATF» فشنگ ندارد!
این درحالی است که حامیان FATF اینگونه القاء می‌کنند که اگر به FATF می‌پیوستیم، فتح الفتوحی عظیم رخ می‌داد اما دولت روحانی در حدود سه سال و نیم اخیر، حدود ۹۵ درصد دستورات FATF را اجرا کرد، در حالیکه کوچک‌ترین گشایشی نیز در تبادلات بانکی رخ نداد.

حامیان اف‌ای تی اف مدعی هستند که باید با تصویب پالرمو و سی اف تی، بهانه را از این سازمان می‌گرفتیم. این در حالی است که کره شمالی در سال‌های گذشته، هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی اف تی را؛ ولی در نهایت نه تنها از لیست سیاه خارج نشد، بلکه بهانه جدید در حوزه موشکی از سوی FATF مطرح شد.

FATF بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه ضعیف دولت
روزنامه آرمان دیروز در مطلبی نوشت: «با تصميم گروه اقدام مالي، مهلت ايران پايان يافت و به ليست سياه پيوست. اين رخداد در چارچوب نظم موجود با مشکل کاهش واردات طي ماه‌هاي اخير مي‌تواند موجب افزايش قيمت‌هاي بسياري از کالاها شود که بخش‌هايي از آن بلافاصله در اقلام کالاهاي داخلي خودنمايي کرده است.»

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATFتاکید کرد که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد. اما با این‌حال مدعیان اصلاحات با اجرای ترفندی تکراری در پی ایجاد دوگانه دروغین معیشت -FATF هستند.

این طیف در ماجرای برجام نیز به دلیل آنکه دستش از استنادات کارشناسی و فنی خالی بود، ضمن «کاسب تحریم» نامیدن منتقدان، با ایجاد دوگانه «هسته‌ای - معیشت» اینگونه القاء کرد که اگر برجام امضا و اجرا شود، کشور گلستان شده و اگر برجام اجرا نشود، معیشت مردم نابود می‌شود.
افکار عمومی هنوز وعده‌های اقتصادی دولتمردان و طیف اصلاح‌طلب، درخصوص برجام را فراموش نکرده است. وعده‌هایی از قبیل «لغو یکباره همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مالی و بانکی»، «کاهش قیمت ارز»، «رفع مشکل بیکاری، گرانی و رکود»، «سرازیر شدن سرمایه خارجی به کشور»، «به تاریخ پیوستن همه تحریم ها» و...
چندی پیش یکی از کارشناسان اقتصادی گفته بود که اطلاعات 400 صرافی در شرایط تحریمی در قالب FATF به طرف‌های خارجی ارائه شد و همین اقدام خسارت آفرین منجر به تشدید شوک ارزی در آن مقطع شد.

مدعیان اصلاحات از FATF به عنوان ابزاری برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه ضعیف دولت استفاده می‌کنند.

مجلس جدید «هیچ» را به «صفر» می‌رساند!
روزنامه آفتاب یزد دیروز در ستون سرمقاله خود نوشته بود: «تصمیم جدید FATF مبنی بر قرار دادن ایران در لیست سیاه را باید از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار دهیم. نخست درباره اینکه گفته شده اروپا با آمریکا در این تصمیم همراهی کرده باید گفت امر غیرمنتظره‌ای رخ نداده است چرا که اروپا و ایالات متحده متحدان اصلی و استراتژیک یکدیگرند هرچند که ممکن است تفاوت دیدگاه‌هایی میان آنها باشد. تصمیمات یکی دو سال اخیر دونالد ترامپ همچون بازگشت سیاست‌های تعرفه‌ای موجب بروز برخی اختلافات شده بود اما دوگانگی میان این دو بازیگر بین‌الملل وجود نداشته است.»

جالب‌تر اینکه این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب به عملکرد مشترک اروپا و آمریکا‌اشاره کرده و نوشته است: «اختلاف نظرها نیز معمولا به اختلاف در عمل ختم نشده است، به عنوان نمونه در ماجرای برجام اگرچه اروپا مخالف خروج ایالات متحده یا فروپاشی برجام بوده است اما در عمل شرکت‌ها و بانک‌های غربی بعد از تصمیم ترامپ همکاری با ایران را متوقف کردند...»

سپس این نوشتار به این‌اشاره می‌کند که لیست سیاه شرایط تازه‌ای برای ایران ایجاد نمی‌کند چرا که ایران از قبل، مورد تحریم‌های سنگین و ظالمانه قرار گرفته بود: « بُعد دیگر تصمیم دیروز FATF درباره اثرگذاری قرارگیری ایران در لیست سیاه خواهد بود. با توجه به اینکه تراکنش‌های مالی و بانکی ایران در سال‌های اخیر در عمل تحریم شده و با موانع روبه رو بود حالا می‌توان گفت آن تحریمی‌که به طور غیرقانونی تحت یکجانبه‌گرایی آمریکا اتحاذ شده بود وجهه بین‌المللی به خودش می‌گیرد اما به جز تاثیری که روی روابط با چین و روسیه خواهد داشت در مجموع اثر قابل توجهی نخواهد داشت. درباره روابط مالی با چین و روسیه که تا کنون تا حدی با ایران تبادل مالی و بانکی داشتند نیز موضوع از طریق راه‌حل‌های تهاتری پیگیری خواهد شد...»

اما در پایان این سرمقاله ادعایی به واقع حیرت آور را مطرح می‌کند که به وضوح پرده از مکنونات قلبی مدعیان اصلاح‌طلبی را در ترورشخصیت رقیب برمی دارد: «دیروز همزمان با این تصمیم انتخابات مجلس نیز برگزار شد و با توجه به شانس بالایی که محافظه‌کاران برای پیروزی در آن دارند احتمالا گام‌هایی برای جداسازی ایران از مناسبات غربی بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و از قضا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه برای این گروه نیز نگرانی به وجود نخواهد آورد. نمونه‌های تمایل به اقدامات پیشامدرن را چندی پیش از سوی یک نفر در حوزه پزشکی دیدیم[!!] و حالا همان مسیر را در حوزه بانکی احتمالا در پیش خواهیم داشت.»

این نوشتار در حالی که در ابتدا گفته است که اروپا و آمریکا در عمل مسیری یکسان را در دشمنی با ایران طی می‌کنند و سپس به بدعهدی آمریکا و اروپا در برجام‌اشاره کرده و بعد از آن موضوع تصمیم جدید کارگروه اقدام مالی را مطرح کرده، آنگاه در پایان نوشتار مدعی شده مجلس جدید در مسیر جداسازی ایران از غرب (بخوانید آمریکا و سه کشور اروپایی) گام برخواهد داشت! خوب است بگویند اکنون چه اندازه مناسبات با غرب داریم؟! در حقیقت ادعای خنده دار این سرمقاله این گونه می‌شود: مناسبات ما با غرب هیچ است و مجلس جدید در راه به صفر رساندن آن گام خواهد برداشت!!

ترغیب مردم به مهاجرت از ایران از سوی ارگان دولت
روزنامه دولتی ایران دیروز گزارشی را با رو تیتر «بچه‌ها درباره مهاجرت چه می‌گویند؟» و تیتر «من دوست ندارم از ایران بروم اما...» منتشر کرد. سیاق ارگان دولت در این گزارش ترغیب به مهاجرت از کشور است.

ایران نوشت: «خیلی سال پیش وقتی یک بچه دبستانی بودم، یک روز معلممان، فرگُل، یکی از بچه‌های کلاس را صدا زد که بیاید پای تخته. فرگل دختر آرام و درسخوانی بود و همه بچه‌ها دوستش داشتند. فرگل ساکت جلوی تخته سیاه ایستاده بود. معلم جلو رفت و دستی به سر او کشید و بعد رو به ما گفت: «بچه‌ها، فرگل دارد به‌همراه خانواده‌اش به کشوری دیگر مهاجرت می‌کند. این آخرین روزی است که او در میان ماست.» ما با تعجب به فرگل نگاه کردیم. توی سرمان دنبال معنی مهاجرت بودیم که بعداً معلم برایمان توضیح داد که به معنای رفتن از یک مکان به مکان دیگر است. ما فهمیدیم فرگل از ما خیلی دور می‌شود و دیگر نمی‌توانیم مثل قبل با هم درس بخوانیم و بازی کنیم. آن روز خیلی‌گریه کردیم. فرگل رفت و ما دیگر او را ندیدیم. نمی‌دانم شما هم اطرافتان دوست یا فامیلی داشته‌اید که مهاجرت کرده یا نه، اصلاً آیا خودتان از مهاجرت خوشتان می‌آید و دلتان می‌خواهد از شهر یا کشورتان مهاجرت کنید؟ این سؤال‌ها را از تعدادی از بچه‌ها پرسیدیم که می‌توانید در ادامه نظرهایشان را بخوانید.»

در ادامه این گزارش آمده است: «پارسا شادمان 9 سال و نیمه هم می‌گوید:«من دوست دارم تا دانشگاه نرفتم بروم انگلستان، آنجا من زودتر به آرزوهایم می‌رسم و راحت‌تر می‌توانم به باشگاه فوتبال منچستر یونایتد بروم.» آرزو ویسی دختر 12 ساله‌ای است که می‌گوید چند سالی است مادر و پدرش در تلاش هستند تا همگی باهم به استرالیا بروند اما نمی‌شود که نمی‌شود چون هر بار مشکلی برایشان پیش می‌آید که رفتن شان را کنسل کرده است. آرزو می‌گوید: «من خیلی هم دوست ندارم از ایران برویم اما دوست دارم در جاهای مختلف زندگی کنم. مثلاً دوست دارم برای چند سال برویم کردستان پیش خانواده پدرم.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «امیرعلی پیرزاده 10 ساله می‌گوید: «من از مهاجرت خوشم نمی‌آید چون از دوست‌هایم دور می‌شوم. دلم نمی‌خواهد مدرسه‌ام را عوض کنم و به زبان دیگری حرف بزنم چون خیلی سخت است و آدم فارسی یادش می‌رود و بعد مجبور است یک جور بدی فارسی حرف بزند.»... سپنتا 9 ساله هم دلش نمی‌خواهد از ایران برود اما می‌گوید مادرش گفته باید بروند انگلیس. سپنتا یک عکس از انگلیس دیده که مال یک پارک است و یک چرخ و فلک خیلی بزرگ دارد. او از آنجا خیلی خوشش آمده اما به نظرش اگر یک چرخ و فلک بزرگ در تهران درست کنند، از انگلیس قشنگ‌تر است. حالا که نظر تعدادی از بچه‌ها را درباره مهاجرت خواندید، بهتر است خودتان هم فکر کنید و ببینید در این باره چه فکر می‌کنید. می‌توانید نظراتتان را برای ما بفرستید و بگویید دوست دارید مهاجرت کنید یا نه؟ بگویید چرا ایران را دوست دارید و از چه چیز آن بیشتر خوشتان می‌آید.»

مدعیان اصلاحات که بارها با کنش‌های وطن‌فروشانه، همدست دشمن شده‌ و ثابت کرده‌اند که علاوه‌بر نداشتن التزام به نظام و انقلاب،‌ از حس میهن دوستی هم عاری‌‌اند، در تقلایی خائنانه می‌خواهند غربزدگی و بی‌هویتی خود را به مردم هم سرایت دهند. به سمت غرب غش می‌کنند ادعای اصلاح‌طلبی هم دارند!
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴