کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاتکلیفی 4 ساله طرح هادی روستای شیرمحله فریدونکنار؛

وعده‌هایی که دردسرساز شد!/ مشارکت یک میلیاردی مردم هم دولت را سر کار نیاورد

14 بهمن 1398 ساعت 0:00

درحالی که قرار بود بخش زیادی از پروژه طرح هادی روستای شیرمحله در دهه فجر امسال تکمیل و افتتاح شود اما با فرارسیدن دهه فجر کور سوی امید مردم این روستا به ناامیدی تمایل پیدا کرد و بازهم منتظر به تدبیری از سوی مسئولان هستند.


به گزارش بلاغ، نیمه‌کاره بودن پروژه‌های عمرانی قصه پر غُصه‌ای است که انگار عزمی برای پایان آن در دولت تدبیر و امید وجود ندارد و همین موضوع چالش‌های بسیاری را برای مردم به‌وجود آورده است.

فریدونکنارِ استان مازندران از جمله شهرهایی است که میزبان پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی است که پس از گذشت چندین سال از عمر هر کدام از آن‌ها اما همچنان در بلاتکیلفی به سر می‌برند و هیچکس زمانی برای پایان آن مشخص نکرده و متصور نیست.
روستای شیرمحله از روستاهای بخش دهفری فریدونکنار است که در ۶ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و دارای مردمانی خون‌گرم و با اصالت است که متاسفانه این مردم چندین سال به علت عدم تکمیل پروژه طرح هادی با مشکلاتی رو به رو هستند.

درحالی که قرار بود بخش زیادی از پروژه طرح هادی روستای شیرمحله در دهه فجر امسال تکمیل و افتتاح شود اما با فرارسیدن دهه فجر کور سوی امید مردم این روستا به ناامیدی تمایل پیدا کرد و بازهم منتظر به تدبیری از سوی مسئولان هستند.

دولت اقدام جدی برای اتمام پروژه انجام نمی‌دهد
رضا شیرزاد دهیار روستای شیرمحله فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پروژه طرح هادی روستای شیرمحله از سال ۸۶ آغاز شده که فاز نخست آن به طول ۷۰۰ متر در همان سال و مرحله بعدی آن در سال ۹۴ به طول ۲۲۰ متر انجام گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود ۳ هزار متر از طرح هادی روستای شیرمحله به مرحله تکمیل نرسیده و درحالی که مسئولان محلی حدود یک میلیارد تومان مشارکت مردمی جمع‌آوری کرده‌اند اما دولت اقدام جدی را برای اتمام پروژه انجام نمی‌دهد.

دهیار روستای شیرمحله فریدونکنار تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی در اقدام اخیر خود ۳۰ کامیون سنگ به این روستا اختصاص داده که شاید ارزش ریالی آن ۱۵۰ میلیون تومان باشد که در برابر مشارکت یک میلیاردی مردم به چشم نمی‌آید.

شیرزاد با اشاره به اینکه جابه‌جایی تیرهای برق از جمله اقداماتی است که باید انجام شود تا در روند اجرای طرح هادی موثر باشد، افزود: درحالی که برای جابه‌جایی تیرهای برق هم اهالی محله حدود ۵۰ میلیون تومان کمک کرده‌اند اما حدود چهار ماه است که مسئولان اداره برق هنوز اقدام خاصی را انجام نداده‌اند.
وعده‌هایی که دردسرساز شد!
وی یادآور شد: باتوجه به وعده‌های مسئولان مبنی بر انجام و تکمیل این پروژه، ما هم به اعتبار این وعده‌ها قول‌هایی برای تهیه مصالح، هزینه‌های کارگران و موارد دیگر داده بودیم که همین امر موجب شد تا هم‌اکنون بار مالی زیادی به دوش دهیاری روستا قرار گیرد که از پرداخت آن عاجز مانده‌ایم.

دهیار روستای شیرمحله فریدونکنار ادامه داد: بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار بود دهه فجر امسال بخشی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد اما همچنان در وضعیت نامشخصی قرار دارد.

شیرزاد با بیان اینکه وضعیت رفت و آمد در روستا با مشکل رو به رو است اظهار کرد: شیرمحله نیازمند نگاه ویژه مسئولان است چراکه جاده‌های داخل محل به صورت چاله‌های فراوانی درآمده که مشکلات زیادی به‌ویژه در زمان بارندگی برای اهالی ایجاد می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: درحالی که مسئولان برای اجرای پروژه‌ها خواستار مشارکت مردم هستند باید توجه داشته باشند که این مشارکت در روستای شیرمحله به صورت چند برابری انجام گرفته و هم‌اکنون نیازمند گام‌های مسئولان است.

لزوم تغییر نگاه مسئولان استانی نسبت به فریدونکنار
محمدعلی رحمان‌زاده بخشدار دهفری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اجرای طرح هادی به عهده بنیاد مسکن است و در روستای شیرمحله باتوجه به مشارکت مردمی که وجود داشت به صورت خودیاری آغاز و ادامه پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود یک میلیارد تومان به صورت مشارکت مردمی در این روستا هزینه شده است، خاطرنشان کرد: طی بازدیدی که از سوی مدیرکل بنیاد مسکن در سال ۹۷ از این پروژه انجام گرفت قرار شد که اگر تیر برق‌ها تا پایان سال ۹۷ جابه‌جا شود بنیاد مسکن کار را به اتمام برساند که به دلیل عدم انجام این کار پروژه به تعویق افتاد.

بخشدار دهفری تصریح کرد: درحال حاضر حدود ۹۰۰ متر از این خیابان درحال جابه‌جایی تیر برق‌ها هستند که قرار بود تا ۲۲ بهمن ماه افتتاح داشته باشیم اما به علت تاخیر صورت گرفته این امر محقق نمی‌شود.
رحمان‌زاده با بیان اینکه نگاه مسئولان استانی باید نسبت به فریدونکنار تغییر پیدا کند گفت: درحالی که مشارکت کم‌نظیر مردم روستای شیرمحله را در طرح هادی شاهد هستیم و ظرفیت خوبی در این روستا وجود دارد، نیاز است تا مسئولان ارشد استانی حمایت ویژه‌ای را از این روستاها داشته باشند.

به گزارش بلاغ، عدم نگاه برابر به شهرها و کم‌توجهی به مناطق کمتر توسعه‌یافته از جمله مسائلی است که همچنان در منطق دولت تدبیر وجود دارد و درحالی که شاید برای شهرهای همجوار فریدونکنار در یک سال بیش از ۱۰۰ طرح به مرحله اجرا برسد اما مردم فریدونکنار شاید کمتر از انگشتان یک دست هم مدیون طرح‌های دولتی نباشند.

درحالی که این روزها شاید دولت از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نباشد و توان اجرای پروزه‌ها را نداشته باشد، بنابراین اولویت‌بندی و توجه به مشارکت مردم می‌تواند برای مسئولان دولتی در اجرای پروژه‌ها راه‌گشا باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 413015

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/413015/وعده-هایی-دردسرساز-مشارکت-یک-میلیاردی-مردم-هم-دولت-سر-کار-نیاورد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com