تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۴۱۲۹۵۱
اصلاح‌طلبان بدلیل عملکرد ناموفق و زیانبار دو دوره ریاست جمهوری روحانی و مجلس کنونی، برای فرار از پاسخگویی اقدام به اعمال دو راهبرد حمله به شورای نگهبان و تهدید برای تحریم انتخابات کرده‌اند، هرچند کاندیداهای آنها در سطح وسیعی تائید شده‌اند.
۰
plusresetminus
دو استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان
به گزارش بلاغ، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های انتخاباتی روحانی و طرح گزاره‌هایی مانند انتخابات «تشریفاتی»، به کلیدواژه مدعیان اصلاحات برای هجمه به شورای نگهبان، فرار از پاسخگویی و توجیه شکست انتخابات پیش رو تبدیل شد.

تا وقتی شورای نگهبان وجود دارد
کاری نمی‌توان کرد!

هجمه به شورای نگهبان با رمز انتخابات «تشریفات» به قدری برای آنها مهم است که پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در اظهاراتی صریحاً از آن پرده برمی‌دارد.
وی که پیش از این، با پیش دستی از ردصلاحیت برای مجلس یازدهم گفته بود: «به خاطر نظارت استصوابی نیامدم»، این بار مدعی شده است تا وقتی که شورای نگهبان وجود دارد حتی افزایش تعدد اصلاح‌طلبان در مجلس هم به درد نمی‌خورد!

او گفته است: «عده‌ای می‌گویند میدان را خالی نکنید که مجلس به‌صورت یک‌دست در اختیار اصولگرایان قرار نگیرد، ولی باید در جواب این افراد بگویم که در مجلس دهم که تعداد اصلاح‌طلبان به نسبت گذشته افزایش پیدا کرده بود هم کار خاصی نشد، زیرا وقتی برای هر موضوعی باید تأیید شورای نگهبان باشد چطور می‌شود کاری را جلو برد مگر اینکه کار مدنظر آنها انجام شود.»

سلحشوری گفته است: «این حرف‌ها مربوط به پروانه سلحشوری سال ۹۸ است نه ۹۴. من در سال ۹۴ این میزان علم و آگاهی را نداشتم، ولی اکنون متوجه جایگاه نمایندگی هستم. شک نکنید اگر این سطح آگاهی را در چهار سال پیش داشتم هرگز وارد این رقابت سیاسی نمی‌شدم.»

شکل‌دهی فتنه جدید با اسم رمز انتخابات «تشریفاتی»
بر همین اساس و در راستای شکل‌دهی فتنه جدید با اسم رمز انتخابات «تشریفاتی» است که شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان روز سه شنبه در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه «تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس از پیش معلوم است» اعلام کرد: «هشدارهای روحانی را باید جدی گرفت»

در بیانیه‌این شورا آمده است: «هشدار می‌دهیم که چنانچه دایره انتخاب مردم همچنان بسته بماند ما نمی‌توانیم زینت المجالس انتخابات باشیم و به دلیل سلب امکان معرفی فهرست نامزدها از ما، لیست قابل قبولی برای معرفی به مردم نخواهیم داشت.»

همچنین روز پنجشنبه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای مطرح کردند: «سخنرانی اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری در اعتراض به «فرمایشی»، «نمایشی» و «تشریفاتی» شدن انتخابات، حذف نماینده‌های جریان‌های سیاسی متفاوت و عدم رقابت معنادار در انتخابات حاوی هشدارها و نکات مهم و قابل دفاعی بود. ما، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی، به‌رغم نقدهایی که به عملکرد دولت داریم، از تذکر رئیس‌جمهوری درمورد عادلانه و رقابتی‌شدن انتخابات حمایت می‌کنیم.»

اتهام‌زنی مدعیان اصلاحات به شورای نگهبان؛
سخنگوی شورای نگهبان «دروغ» می‌گوید!

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «منشور اصلاحات تهیه شد اما کاندیداها ردصلاحیت شدند» گفت: «با اقداماتی که شورای نگهبان انجام داده و قلع و قمع اصلاح‌طلبان در سراسر کشور و متاسفانه دروغی که هرروز سخنگوی شورای نگهبان مطرح می‌کند که ما سیاسی رد صلاحیت نکرده‌ایم، ولی متاسفانه عدم صداقتشان را نشان می‌دهد، اوضاع تغییر کرده. ما تصور می‌کردیم با درسی که از سانحه هواپیما گرفتیم مسئولان دیگر به ملت دروغ نمی‌گویند، ولی مجدداً از نهاد شورای نگهبان اظهارنظر می‌شود که همه سلایق سیاسی حضور دارند و رد صلاحیت آنها برمبنای سلیقه سیاسی نبوده، در حالیکه یک جریان سیاسی با تعداد نامزدهای ثبت‌نامی پرشمار رد صلاحیت شدند»

و این در حالی است که بر اساس اعلام کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، بیش از 5 هزار نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت شده‌اند. گویا مدعیان اصلاحات از گرایش‌های این 5 هزار نفر مطلع‌اند و در غیر اینصورت فقط خود را اصلاح‌طلب می‌دانند!

شایان ذکر است که مدعیان اصلاحات این روزها به طرز بی‌سابقه‌ای، با وارد کردن اتهامات بی‌اساس به شورای نگهبان اصل این نهاد نظارتی را مورد هجمه قرار می‌دهند تا جایی‌که شخصی مانند محمود صادقی که رد صلاحیت شده و در دمخوری با سرویس‌های خارجی کم نگذاشته است گفت «واسطه‌های تأیید صلاحیت در انتخابات مجلس چهار میلیارد تومان رشوه می‌گیرند»!

واکنش کدخدایی به اظهارات نماینده جنجالی؛
نه هیئت نظارت رسیدگی می‌کند و نه قوه قضائیه...

بر همین اساس بود که عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «نماینده‌ای در طول چند سال گذشته شایعاتی را دامن زده و به اتهام‌زنی خود ادامه می‌دهد! ظاهراً هر صبح آنچه را خواب می‌بیند بی‌محابا منتشر می‌کند! نه هیئت نظارت رسیدگی می‌کند و نه ظاهراً از قوه قضائیه کاری ساخته است؟ هر بار که از او سند خواسته می‌شود، شنیده‌هایی بی‌اساس را تکرار می‌کند!»

نماینده اصلاح‌طلب مجلس: ادعاها
درباره رد صلاحیت‌ها غلط است

و این در حالی است که «پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «این موضوع که اکثر نمایندگان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند، غلط است و اتفاقاً اکثریت آنها تأیید صلاحیت شده‌اند. اکثر نمایندگان خانم در مجلس تأیید صلاحیت شدند.»

اصولگرایان با ورود به مجلس هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند!
مصطفی هاشمی طبا، معاون رئیس‌دولت اصلاحات در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری گفته است: «مطمئناً اصولگرایان با ورود به مجلس هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند» و «مجلس باید از متفکرین و کسانی تشکیل شود که با دنیای امروز آشنا باشند»

شایان ذکر است که مدعیان اصلاحات نه تنها نستروداموس به نظر می‌رسند و از گرایش‌های 5 هزار کاندید تأیید صلاحیت شده خبر دارند و می‌گویند همگی اصولگرا هستند! بلکه متوهمانه مدعی‌اند که «متفکرین و کسانی که با دنیای امروز آشنا هستند» اصلاح‌طلبان هستند و لاغیر!

استقبال دولت از شفاف شدن هزینه‌ها
و منابع مالی کاندیداهای انتخابات مجلس

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وقتی منابع مالی کاندیداها معلوم باشد، در برگزاری انتخابات سالم و اعتماد مردم به نظام نقش موثری خواهد داشت.

معاون رئیس‌جمهور: رد صلاحیت شده‌ها
موضوع را از مجاری قانونی پیگیری کنند

امیری گفت: اینکه دبیر شورای نگهبان اعلام کرد لیستی که درباره صلاحیت‌ها اعلام شده نهایی نیست و شورای نگهبان در دو مرحله رسیدگی مجدد انجام می‌دهد، حکایت از عزم این شورا برای اصلاح‌اشتباهاتی دارد که ممکن است تا این مرحله از رسیدگی‌ها اتفاق افتاده باشد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بیان کرد: توصیه ما این است کسانی که رد صلاحیت شدند و خودشان را مستحق رد شدن نمی‌بینند از مجاری قانونی که در قانون انتخابات وجود دارد، موضوع را پیگیری کنند. اگرچه قانون انتخابات نقص‌هایی دارد، ولی راه‌هایی را برای اعلام اعتراض و رسیدگی در نظر گرفته است.

امیری تصریح کرد: در شرایطی هستیم که همه باید در کنار یکدیگر باشیم و شقاق و تفرقه سم مهلکی برای کشور و امنیت ملی است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: انتخابات پرشکوه با حضور سلایق مختلف سیاسی می‌تواند کشور را در برابر دشمنان واکسینه کند.

حجت‌الاسلام میرباقری: اصلاح‌طلبان
 در حال رسیدن به لیست واحد هستند

حجت‌الاسلام میرباقری در دیدار آیت‌الله مصباح یزدی درخصوص انتخابات پیش روی مجلس از وی پرسید: «مخالفین دارند به یک لیست واحد می‌رسند و سرانشان با هم نشسته‌اند، اما این طرف بر عکس، سه چهار لیست مختلف دارد. در چنین شرایطی چه کار باید کرد؟»

آیت‌الله مصباح یزدی نیز در پاسخ گفت: «بنده به افراد دیگر نیز گفته‌ام، اگر کسی مشورت کرده است که برود، گفته‌ام بروید و حرف بزنید، اما سعی کنید حرف حق بزنید و برای خدا حرف بزنید.»

او افزود: «دنبال این نباشید که برنده شوید و سهم بیشتری ببرید. این راهی است که شیاطین پیش پای همه می‌گذارند و ما هم در این دام می‌افتیم. اگر می‌خواهید خدا کمکتان کند ببینید واقعاً حق چیست و قصدتان نیز برای خدای متعال خالص باشد.»

آیت‌الله مصباح ادامه داد: «بنشینید با هم حرف بزنید. ما که علم غیب نداریم، ممکن است طرف مقابل حرف حسابی داشته باشد، اما در تصمیم‌گیری مواظب باشید فقط دنبال این نباشید که چه کنیم سهم خودمان را ببریم.»

آیت‌الله مصباح: اگر دیدید رقیبتان اصلح است...
او تصریح کرد: «به دوستان که صحبت کردند گفتم اگر دیدید رقیبتان برای این پست اصلح است، حتی اگر با ما هیچ ارتباط و همکاری‌ای ندارد، اعلام کنید که من به آن رقیب رأی می‌دهم.»

مردم از ما می‌پرسند چرا شورای نگهبان
 خودِ روحانی را تائید صلاحیت کرده؟

حجت‌الاسلام ذوالنور، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در مصاحبه با جهان نیوز با بیان اینکه «اظهارات رئیس‌جمهور مصرف انتخاباتی دارد» و «صحبت‌های روحانی یا از سر عدم اطلاع است یا دروغ» گفته است: «مردم از ما می‌پرسند چرا شورای نگهبان خود روحانی را تائید صلاحیت کرده؟» وی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در مورد انتخابات، افزوده است: «اگر قرار بود نظام نظر خودش را اعمال کند و شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل نکند و بر اساس میل خودش حرکت کند، هیچ وقت آقای روحانی در این جایگاه نبود.»

رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور پیش از هر چیز برای محبوبیت خودشان یک رفراندوم برگزار کنند، گفت: آقای روحانی اگر جرات دارند به طور سرزده بین مردم بیایند و در مکان‌های عمومی قرار بگیرد تا عکس‌العمل مردم را نسبت به خودشان ببیند. آن وقت متوجه می‌شوند حرفهایی که می‌زنند مردم قبول دارند یا خیر. با ماشین شیشه دودی و سرعت بالا از خیابان‌ها عبور می‌کنند و اگر جایی هم می‌روند در جمع استانداران و فرماندارانی است که همگی منصوب خودشان است.

میرسلیم: خدا را شکر شورای نگهبان
۹۰ نماینده مجلس را ردصلاحیت کرد

سیدمصطفی میرسلیم پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ماه در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن(ع) قیامدشت خطاب به نمازگزاران تاکید کرد: «شما مردم اداره کشور را به عنوان امانت به دست نمایندگان داده‌اید اما آنها کارهای دیگری می‌کنند. خدا را شکر شورای نگهبان ۹۰ نفر آنها را رد صلاحیت کرد؛ این‌ها باید از حق مردم دفاع کنند. آن امانتی که مردم به شما سپردند را چه‌کار کردید؟!» میرسلیم با‌اشاره به این جمله مدعیان اصلاحات که «ما باید مدیران‌مان را از خارج از کشور وارد کنیم»، گفت: «اگر وزیر ما چنین اعتقادی دارد این وزیر جز منافق نام دیگری ندارد. چقدر توهین می‌کنید شما؟»

چرا مجلس دهم، شعبه دوم دولت است؟
ورود نمایندگان با لابی و رانت دولت

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با مهر در مورد عملکرد مجلس دهم اظهار داشت: مجلس دهم، شعبه دوم دولت بود. اکثریت نمایندگان با لابی و رانت دولت، به مجلس وارد شدند بنابراین اکثریت نمایندگان مجلس دهم را حامیان دولت تشکیل می‌دادند.

وی افزود: این امر موجب شد مجلس استقلال لازم را نداشته باشد و به دفتر دولت تبدیل شود.
نماینده مردم محلات در مجلس تاکید کرد: مجلس دهم به جای آنکه به دنبال اولویت‌ها باشد، به دنبال حاشیه‌ها رفت البته کارهای خوبی در مجلس انجام شد اما حاشیه‌ها بر روند اصلی مجلس مسلط بود.

لیست امید از دلایل تضعیف مجلس دهم بود
سلیمی گفت: لیست امید یکی از دلایل تضعیف مجلس دهم بود زیرا آقایان آنقدر سرمست غرور پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند که افراد ضعیف را در لیست خود چیدند درحالی‌که کارشناسان قوی اقتصادی و سیاسی نیز در کشور وجود داشتند.
وی بیان کرد: بخشی از نمایندگان مجلس دهم، افراد ضعیفی بودند که موجب تضعیف مجلس شدند.

اصلاح‌طلبان و دولت، لیست مشترک ارائه می‌کنند
حسین الله کرم، فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه‌ای در تحلیل وضعیت انتخابات فرارو گفته است: «انتخابات مجلس یازدهم بین دو جریان انقلابی و جریان غیرانقلابی دوقطبی خواهد شد. البته به نظر می‌رسد جریان غیرانقلابی دنبال اجرای جنگ روانی است چون می‌گویند «به دلیل ردصلاحیت‌ها امکان ارائه لیست 30 نفره در تهران برایشان مقدور نیست». حال آنکه حداقل سه لیست 30 نفره از نیروهای غیرانقلابی در تهران تأییدصلاحیت شده‌اند. ازاینرو به نظرمی رسدجریان غیرانقلابی به‌دلایل ریزش آراء ناشی از چالش‌ها، ناکارآمدی و مشکلات معیشتی می‌خواهد با پروژه جنگ روانی، نیروهای انقلابی، و اصولگرایان سنتی را دچار‌اشتباه محاسباتی نماید تا آنها با دولیست وارد انتخابات شوند. نیروهای غیرانقلابی فکرمی‌کنند باموفقیت دراین عملیات روانی می‌توانندمجلس دهم را تکرار کنند.

جنگ روانی دولت و اصلاح‌طلبان؛
مهم‌ترین چالش اصولگرایان

الله کرم با بیان اینکه «معتقدم اصلاح‌طلبان و دولت حتماً لیست مشترک ارائه می‌کنند» گفته است: معتقدم جنگ روانی دولت و اصلاح‌طلبان مهم‌ترین چالش نه تنها برای اصولگرایان و نیروهای انقلابی بلکه برای جامعه ایرانی نیز خواهد بود. به نظر می‌آید دولت و اصلاح‌طلبان برای حفظ قدرت از هر اقدامی برای انحراف اذهان از ناکارآمدی اقتصادی و همچنین دور کردن فساد از دامن خودشان استفاده خواهند کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴