نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تداوم اصرار بر FATF شلیک از پشت به رهروان شهید سلیمانی

تاریخ انتشاردوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۴۱۲۵۷۷
علی‌رغم آنکه قرائن در جهت خلاف رویکردهای دولت هر روز بیشتر می‌شود، مقامات دولت به‌جای اصلاح مسیر خود، سماجت بیشتری نشان می‌دهند. FATF از مصادیق این گزاره است.
۰
plusresetminus
تداوم اصرار بر FATF شلیک از پشت به رهروان شهید سلیمانی
به گزارش بلاغ، روزنامه دولتی ایران دیروز گفت‌وگویی را با فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد منتشر کرد.

وی گفته است: «اف‌ای‌تی‌اف یک نهاد بین دولت‌ها است که برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ‌تروریسم مقررات‌گذاری می‌کند. این کار را برای یک کشور خاص انجام نمی‌دهد و نسخه آن برای همه کشورهای دنیاست. ما هم یکی از آن کشورها هستیم. نمونه این نهادهای بین‌المللی در موضوعات مختلف فراوان دیده می‌شود. شاید یکی از نهادهای بین‌المللی که خیلی از ما با آن آشنا باشیم فیفا است. آیا در مورد فوتبال فیفا برای ما و بقیه کشورهای دنیا مقررات‌گذاری انجام نمی‌دهد؟ یا در حمل ‌و نقل هوایی، ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) این کار را نمی‌کند؟»

وی ادامه داد: «بزرگ‌ترین قربانی ‌تروریسم ما هستیم. چه ‌تروریسم دولتی و چه ‌تروریسم سیاسی. ما با ‌تروریسم و پولشویی مخالف هستیم و حتی با زخمی ‌که از ‌تروریسم خوردیم در این زمینه پیشتاز مقابله با آن هستیم. من در دیدار با سفیران کشورهای اروپا و آسیای دور گفتم که شما مقابله با قاچاق ما را ببینید. کافی است که ما جلوی‌ ترانزیت مواد مخدر را نگیریم چه بلایی بر سر اروپا می‌آید. این نشان می‌دهد که ما مقابله می‌کنیم. پس این اصل راهبردی ما است. پولشویی و تأمین مالی ‌تروریسم از نظر ما مذموم است و باید با قاطعیت با آن مقابله کرد.» دژپسند افزود: «این قواعدی هم که وضع شده است ما نیامده‌ایم که الحاق به کنوانسیون را قبول کنیم بلکه ما قانون مقابله با مبارزه با ‌تروریسم نوشتیم یعنی یک قانون را با شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورمان تدوین کرده‌ایم و مجلس تصویب کرده است. به‌نظر من باید تلاش کنیم شروط خود را اعمال کنیم اما در مجموع باید استانداردهای بین‌المللی را قبول کنیم. لذا دولت تلاش دارد تا این لوایح که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در مجمع نیز تصویب شوند.»

مطالبی که حامیان الحاق ایران به FATF می‌گویند، از جمله اظهارات وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با ارگان دولت، در خوشبینانه‌ترین حالت آکنده از ساده‌اندیشی و سطحی‌نگری است. FATF که دژپسند می‌گوید باید استانداردهای آن را قبول کنیم و برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ‌تروریسم مقررات‌گذاری می‌کند، در قبال 75 درصد پولشویی جهان که در آمریکا و اروپا انجام می‌شود، چه کار کرده است؟ FATF چرا آمریکا را که علنا به ‌ترور سردار سلیمانی اعتراف می‌کند، در لیست سیاه قرار نمی‌دهد؟ غیر از این است که FATF، میدان‌دار اصلی مبارزه با ‌تروریسم و سردار سرافراز مقاومت را  ‌تروریست می‌داند؟

برخی بانک‌ها به درخواست ارائه خدمات مالی برخی نهادها پاسخ منفی دادند صرفا به این دلیل که آن نهادها در لیست تحریم‌ها بودند. غیر از این است که این مسئله خواه‌ناخواه مؤید پذیرش تعریف FATF از ‌تروریسم از سوی دولت بود و سراب حق تحفظ را نمایان کرد؟ مجموعه کنش‌های ذلت‌مآبانه دولت و پالس‌های این‌گونه به دشمن بود که آمریکا را برای ‌ترور سردار سلیمانی جری کرد. تداوم اصرار بر الحاق به FATF شلیک از پشت به رهروان شهید سلیمانی نیست؟

هنوز سنگ برجام را به سینه می‌کوبند!
روزنامه اعتماد روز گذشته با انتشار گفت‌وگویی از یک تحلیلگر مسائل انگلیس، درباره تغییر رویکرد این کشور در قبال برجام به نقل از وی نوشت: «برجام توافقي است كه در عمل از آن چيز زيادي باقي نمانده، اما من معتقدم كه در وضعيت كنوني، اسكلت برجام هم از نبودن آن مفيدتر است. از يك طرف بريتانيا خود را ديگر ملزم به رعايت اقدامات مشترك در اتحاديه اروپا درخصوص برجام نمي‌بيند و در سويي ديگر مدعي است كه ايران با گام‌هاي 5‌گانه‌اي كه در راستاي كاهش تعهدات خود برداشته در عمل راه را براي اينكه در برجام يك بازنگري جدي صورت گيرد باز كرده است.»

به‌رغم افتادن تشت رسوایی برجام و اثبات بدعهدی و پیمان‌شکنی غربی‌ها  عده‌ای از سینه‌چاکان برجام برای توجیه این خسارت محض ‌ترفندی دیگر را به کار بسته‌اند. آنان واقعیت دستاورد تحقیقا هیچ برجام را انکار نمی‌کنند و می‌گویند بله! برجام منفعت اقتصادی برای ما نداشت و از اروپا هم کاری ساخته نیست اما با این حال توافق به نفع ما بود و هست و باید آن را حفظ کرد.  راهبرد غلط «توافق به هر قیمتی» در دوره مذاکرات، اینک به راهبرد فاجعه‌آمیز «حفظ توافق به هر قیمتی» تبدیل شده است. جست‌وجویی کوتاه درباره افرادی که مرگ عزیزان خود را باور نکرده و با جنازه آنها زندگی کرده‌اند، آشنایی ماجراهای عجیب و غریب و تکان‌دهنده‌ای را به‌دنبال دارد. یکی از عجیب‌ترین این پرونده‌ها مربوط به زنی مجارستانی است که شوهر دیپلماتش اواسط دهه ۸۰ در جامائیکا فوت کرد.

زن این دیپلمات، جنازه شوهرش را قاچاقی به مجارستان آورد و آن را در بشکه‌ای در خانه‌اش نگه داشت و پس از ۲۰ سال که زن نیز فوت کرد، ماجرا برملا شد. افراد مطلع عشق وافر به همسر را دلیل این اقدام عنوان کردند! گویا عده‌ای نیز از فرط عشق به برجام می‌خواهند با جنازه آن زندگی کنند. البته اینکه برجام از ابتدا نیز مرده به دنیا آمد و جانی نداشت که کسی آن را بستاند، مسئله مهم دیگری است که باید در جای خود به آن پرداخت.

توهین روزنامه زنجیره‌ای به کاندیداهای مجلس
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مطلبی نوشت: «انتخابات در حالی برگزار خواهد شد که اگر بخواهیم از روش صداوسیما برای تشریح وضعیت استفاده کنیم، مردم سبدی از میوه‌های بد و نه چندان سالم پیش روی خود دارند و مجبور هستند که از همین میوه‌ها استفاده کنند. چنین روندی به یقین خواست مردم نیست و مردم دوست دارند در آزادی و اختیار کامل، آنچه را که عقل و اندیشه آنان تأیید می‌کند، برگزینند. زمانی که این اختیار از آنان سلب شود، از شور، ‌اشتیاق و تمایل آنان برای شرکت در انتخابات و رقم زدن یک حماسه ملی در این شرایط خطیر جهانی، کاسته می‌شود».

این روزنامه مدعی اصلاحات در ادامه نوشت: «در اکثر حوزه‌های انتخابیه کاندیدای مشخص و شناسنامه‌دار سیاسی با گرایش اصلاح‌طلبی اصلا وجود ندارند که اصلاح‌طلبان بخواهند لیستی بدهند یا نامزدی را معرفی کنند و با جناح اصولگرا به رقابت بپردازند».

این روزنامه زنجیره‌ای در اقدامی تأمل‌برانگیز، کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را به میوه‌های نه چندان سالم تشبیه کرده است. علت این تشبیه غیراخلاقی این است که برخی از هم قبیله‌های این روزنامه زنجیره‌ای توسط شورای نگهبان و بر اساس قانون، ردصلاحیت شده‌اند. مدعیان اصلاحات به هیچ عنوان برای قانون و حق الناس ارزش قائل نیستند. نمونه آشکار این مسئله، فتنه 88 است. مدعیان اصلاحات در آن سال با دروغ تقلب، ماه‌ها کشور را دچار آشوب و التهاب کردند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴