دغدغه‌ای که به آن بها داده نمی‌شود؛

لزوم حفظ هویت فرهنگی در هیاهوی زندگی ماشینی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۴۱۲۱۲۳
آداب و رسوم ستون‌های زندگی ما هستند، که اگر آن را با خود در زندگی این روزهایمان نداشته باشیم در هیاهوی زندگی ماشینی بی هویتی برچسبی بر پیشانی‌مان می‌شود.
۰
plusresetminus
لزوم حفظ هویت فرهنگی در هیاهوی زندگی ماشینی
به گزارش بلاغ، زبان مادری، آیین‌ها، آداب و رسوم و سنت ها، رگ های خونی هستند در روح و روان انسان جریان دارند؛ به زندگی معنا و چون نسیمی هستند که حال خوبی می دهند.

اگر در هر کجای جهان، در هر پست و هر ساعت از شبانه روز باشیم، آهنگ های محلی مان حال خوشی دارند، حس بوی نان تازه نفسی دوباره می دهد، همانطور که افسانه هایش، رسومش قوت و جلالی خاص به زندگی می بخشد.

آداب و رسوم ستون های زندگی ما هستند، که اگر آن را با خود در زندگی این روزهایمان نداشته باشیم در هیاهوی زندگی ماشینی بی هویتی برچسبی می شود بر پیشانی مان.

میلاد عبدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مراسم سنتی شب یلدا گفت: آیین ها و مراسمات زیادی از گذشتگان برای ما به جا مانده است، هر کدام معنا و مفهوم عمیقی دارد که مایه خیر و برکت در زندگی ما هستند.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم آیین های گذشتگان را حفظ کنیم، عنوان کرد: متاسفانه در دنیای امروز به سنت ها و مراسمات گذشته کمتر توجه می‌شود، مراسم یلدا می‌تواند  یادآوری خوبی باشد.

مدیر مدرسه جهان تربیت آمل تصریح کرد: باید رسوم گذشتگان را از پایه و با شیوه‌ای جذاب به دانش آموزان که در واقع بخش بزرگی از جامعه هستند تزریق کرد، تا وارثان خوبی برای گذشتگان بسازیم.

وی با تاکید بر آیین های بومی و محلی یادآور شد: سعی می‌کنیم تمام مراسمات با آیین های محلی مان هماهنگ و گویای بخشی از آداب و رسوم بومی مان باشد، تا بهتر و راحت تر بتوانند این مراسمات را درک کنند.

عبدلی خاطرنشان کرد: از اینکه می بینم با برگزاری این مراسمات، بچه ها همدل و شاد هستند، از آمدن به مدرسه ترسی ندارند و بهتر کارهای گروهی را انجام می‌دهند، احساس خوبی دارم.

وی در پایان یادآور شد: باید تحولاتی در نظام آموزشی شکل بگیرد تا در کنار آموزش، محیطی شاد و ارتباط خوبی با دانش آموزان داشته باشیم، قطعا بهتر می توانیم از این فضای تربیتی استفاده کنیم.

در ادامه سپیده باقری کارشناس مسائل تربیتی نیز با اشاره به اینکه سنت ها می‌‌توانند در هویت مدرن نیز تاثیرگذار باشند، گفت: هویت جهانی، ملی، قومی و دینی ما که از کودکی شکل گرفته و رشد یافته می تواند ما را به دیگران معرفی کند و احساس تعهد و تعلق به ما دهد.

وی ادامه داد: البته اینکه کدام هویت احساس تعهد پررنگ تری دارد، به متغییرهایی وابسته است، اما آنچه غیرقابل انکار است هویت قومی و بومی‌ است که جدا از انسان نخواهد بود.

این کارشناس مسائل تربیتی با بیان اینکه سنت ها و آیین ها امروزه به دست فراموشی سپرده شده است، عنوان کرد: سنت ها هستند که به افکار و رفتارهای ما جهت می دهند، قومی که گوش فرزندانش از داستان های اساطیری پر شده است، عزت نفس و خودباوری را به آنها هدیه می دهد.

باقری فرهنگ را یک معقوله اجتماعی خواند که در بستر آیین ها و آداب و رسوم شکل می گیرد و افزود: هرچند فرهنگ جامعه هر روز در حال تغییر و تحول است، اما درون مایه آن را سنت شکل می دهد و در واقع مصالح آن از سنت ها و رسوم است.

وی یادآور شد: آنچه این روزها جامعه و به ویژه خانواده ها را دچار مشکل کرده، مرداب بی هویتی است که هر چه دست و پا می زنند، به شکست نزدیک تر می شوند‌.

این کارشناس مسائل تربیتی دور شدن خانواده ها از سنت ها را نگران کننده دانست و تصریح کرد: بسیاری گمان می کنند فرزندشان زبان محلی بلد نباشد، بازی های بومی نکند و آداب و رسوم آشنا نباشد؛ روشن فکر و یا طبقه بالاتری از اجتماع را کسب کرده در حالی که درست نیست؛ اینها جز جدانشدنی هویت ما هستند که روز به روز به سمت انقراض می روند.

باقری در پایان با بیات اینکه متاسفانه دغدغه فرهنگی در آخرین اولویت هاست و به آن بها داده نمی شود، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در برنامه های بومی بودیم که جای تشکر دارد.

آیین ها و آداب و رسوم هر ملت، سازنده عناصر فرهنگی آن جامعه است.

از آنجا که تنوع و تعداد آیین ها و آداب و رسوم دلیل غنای فرهنگی یک جامعه است می توان گفت مردم این سرزمین از فرهنگ غنی برخوردارند که بایدآن را نسل به نسل به بهترین نحو به آیندگان منتقل کنند.

در این روزگار که بحران هویت بسیار نمایان شده و سبک زندگی غربی بر فرهنگ اصیل ایرانی رخنه کرده است باید کوشید تا این فرهنگ را حفظ و پر رنگ تر از گذشته به نمایش در بیاوریم.

چرا که یکی از راه های حفظ هویت فرهنگی، بازگشت به آیین ها و آداب و رسوم سنتی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴