گزارش بلاغ از اثرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای بر نوجوانان؛

کودکان در معرض "اعتیاد خاموش"/ زنگ خطر عرضه بازی‌های غیرقانونی در گیم‌نت‌ها

تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۱۱۶۸۶
عرضه بازی‌های غیرقانونی در گیم نت‌ها تهدیدی جدی برای کودکان و نوجوانان است که اعتیاد به این بازی‌ها را در پی دارد و اثرات سو بر جسم و روح آنها می‌گذارد.
۰
plusresetminus
کودکان در معرض "اعتیاد خاموش"/ زنگ خطر عرضه بازی‌های غیرقانونی در گیم‌نت‌ها
به گزارش بلاغ، شاید شما هم از آن دست والدینی باشید که ترجیح می دهید فرزندشان هر طور که شده سرگرم شود و از این خوشحال هستید که به جای بازی در کوچه و حیاط در اتاق و تنهایی با بازی های رایانه ای خود را سرگرم کرده است.
 
هرچند برخی از کارشناسان تربیتی اعتقاد دارند بازی های رایانه ای اثرات مثبتی به همراه دارد؛ گسترش جهان بینی، تکامل شخصیت و رفتار، افزایش بهره هوشی، پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت، پرورش تمرکز و دقت، انتقال فرهنگ و ... را به همراه دارد اما اثرات منفی آن این روزها بر سر نسل جوان سایه انداخته است؛ بروز هیجان کاذب، تخلیه ذهنی، روانی، بروز اختلال رفتاری، اعتیاد چشمی_ ذهنی و گاهی حتی تیک های عصبی انگشتی از جمله مولفه های منفی بازی های رایانه ای است.
 
اعتیاد خاموش
کاراکترهایی که وجه مشترکشان تاثیرگذاری بر ناخودآگاه ذهن رایانه بازها است؛ اعتیاد خاموشی که این روزها باید چون زنگ خطری بر سر خانواده ها به صدا در بیاید اما هنوز والدین ارام بودن بچه هایشان با بازی رایانه ای را به جنب و جوش هایشان ترجیح می دهند.

بازی رایانه ای مانند تیغ دولبه است، جهت دهی محتوای بازی ها بر ذهن و افکار بازی افراد قطعی است و اعتیاد درونی ایجاد می کند، فرد هر چه جلوتر می رود، پیروزی های کاذب او را تطمیع نمی کند.

در ادامه عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به بازارهای رایانه ای گفت: زیرساخت‌های خوبی با توجه به فضای مجازی وجود دارد و اکنون بیش از ۳۰ میلیون نفر در کشور در این بخش فعالیت دارند.
 
وی با اشاره به تاثیر منفی بازی های رایانه ای غیرمجاز عنوان کرد: بیش از ۳۰ هزار بازی رایانه‌ای غیرمجاز در کشور در حال دانلود است، در حالی که چهار هزار بازی مجاز در کشور تولید شده و ۸۶ درصد بازی‌ها، خارجی هستند.
 
پیامدهای بازی های رایانه ای
زارع ترویج خشونت، بی حجابی و بی هویتی را از جمله اهداف بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز دانست و اظهار کرد: ترویج سبک زندگی غربی از دیگر اهدافی است که بازی های غیر مجاز بر روی ناخودآگاه افراد اثر می گذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: بسیاری از بازهای موجود در بعضی از کشورها حتی آمریکا و اسرائیل نیز ممنوع هستند اما در برخی گیم نت‌ها در حال ترویج است.
 
این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید با واقعیت‌های موجود در ورای این بازی‌ها آشنا شوند تا بتوان از اثرات منفی بازی ها کاست.
 
سیر صعودی گیم نت در آمل
فرشاد چمن آرا مسئول کارگروه بازی های رایانه ای آمل در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش تعداد گیم نت ها در این شهرستان گفت: بخاطر بازار مالی خوبی که دارند و نیز استقبال زیادی که از گیم نت ها می شود، روز به روز شاهد افزایش گیم نت در شهرستان هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ گیم نت در آمل فعالیت می کنند، عنوان کرد: در هر کوچه ای این روزها گیم نت وجود دارد که برخی مواقع بازی های غیر قانونی نیز انجام می شود و حتی بسیاری از بازی های غیر قانونی و کپی رایت ها در مغازها به فروش می رسد.
 
سن مسخ شدگان گیمرها پایین می آید
چمن آرا پایین آمدن سن افراد برای انجام بازی های رایانه ای را از مشکلات و اثرات این بازی ها دانست و تاکید کرد: در چند سال اخیر سن بازی های رایانه ای پایین آمده و سنین ۱۳ تا ۱۹ سال بیشترین استقبال را می کنند، اما کودکانی با سن ۷ و ۸ سال هم برای بازی در گیم نت ها حضور دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه نظارت خاصی وجود ندارد و در گیم نت ها بازی های غیر مجاز انجام می شود و حتی در مغازه ها فروخته می شود.

این بازی ساز رایانه ای ادامه داد: بازی های که می سازیم بیشتر آنلاین هستند و در سبک های مختلف به ویژه در سبک بقا است.

وی با بیان اینکه جهان به سمت بازی های آنلاین پیش می رود، اظهار کرد: همیشه سعی کردیم بازی ها تاثیرگذاری مثبتی داشته باشند و با فرهنگ و شرایط جامعه متناسب باشد.
 
با توجه به فضای گیم نت ها و عرضه بازی های غیر قانونی و پایین آمد سن گیمرها که اعتیاد به این بازی ها را در پی دارد و اثرات سو بر کودکان و نوجوانان می گذارد از خانواده ها و مسوولان مربوطه انتظار می رود بر این موضوع توجه  بیشتری داشته باشند تا از آسیب های احتمالی روحی و جسمی جلوگیری شود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰