تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳
کد مطلب : ۴۱۱۴۶۹
مسئول روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه از ارسال 10 هزار بسته معیشتی و هزار بسته لوازم خانگی و امکانات و تجهیزات مهندسی و ترابری سپاه به مناطق سیل‌زده خبر داد.
۰
plusresetminus
ارسال 10 هزار بسته معیشتی از سوی سپاه به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
به گزارش بلاغ، قاسم حسن‌زاده اظهار کرد: نیروی زمینی سپاه دیروز اولین مرحله از کمک‌ها در قالب بسته‌های غذایی، پتو و بخاری و پیک‌نیک به مناطق سیل‌زده انتقال داد.

وی افزود: در حوزه امدادرسانی 5 گروه مهندسی رزمی سپاه با تمام امکانات و تجهیزات به مناطق سیل‌زده اعزام شدند. وی ادامه داد: دو فروند بالگرد ترابری قرارگاه قدس برای کار امدادرسانی و توزیع امکانات در مناطقی که دسترسی جاده حذف شده است اعزام شده‌اند.
حسن‌زاده افزود: 3 تیم قایقرانی سپاه در منطقه و امکاناتی که تخلیه آب از منازل مسکونی را انجام می‌دهد اعزام شده است. وی گفت: توزیع نان گرم در بین منطقه دشتیاری نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در حال انجام در مناطق سیل‌زده است.

سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان
جان ۲ تن را گرفت

 باران‌های سیل آسا، دسترسی به ۵۰۰ روستا درسیستان و بلوچستان را قطع کرد و به بیش‌ از ۲۰هزار واحد مسکونی و برق و شبکه آب شرب ۲۳۰ روستا خسارت زد و باعث کشته شدن دو نفر شد.

 به گزارش ایرنا باران کم‌سابقه در سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های محلی شد و سر از روستاها و زمین‌های کشاورزی مردم درآورد. برآوردهای اولیه حاکی از خسارت سنگین سیل به زیرساخت‌های منطقه است اما برآورد حجم دقیق آن به زمان فروکش کردن سیلاب موکول شده است.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان آسیب شدیدی نیز به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان وارد شده است.
عباس ارجمندی همچنین بیان کرد که سیل ارتباط تلفنی در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز و کنارک رانیز قطع کرد.

به گفته شاهدان اهالی چند روستا در کنارک که در محاصره سیلاب گرفتار شده بودند، نیز نجات یافته‌اند. اما جان باختن یک دختر بچه پنج ساله بر اثر ریزش آوار و غرق شدن یکی از هم استانی­‌ها از جمله اخبار تلخ این حادثه بود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۲۷ روستا در ۱۳ شهرستان دچار سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند که تاکنون ۴۸۰ خانوار آسیب‌دیده در چادرهای امدادی اسکان داده شدند.
رسول راشکی افزود: ۲۱۰  تخته موکت، ۴۲۳  تخته پتو و هزار و ۸۲۷ کیلوگرم نایلون در بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

این مسئول ادامه داد: بارندگی‌های سیل‌آسا و طغیان رودخانه‌های محلی تا‌کنون موجب تخریب کامل ۹۳ واحد مسکونی شده که بیشترین تخریب منازل با ۵۸ مورد از فنوج گزارش شد.

۴۰۰ روستای سیستان و بلوچستان
 در محاصره سیلاب قرار دارد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند.

احمد علی موهبتی ، اظهار داشت: با وجود ۲ سد بزرگ پیشین و زیردان در منطقه و سرریز شدن آنها در منطقه دشتیاری و باهوکلات روستاها در محاصره سیل قرار دارند.

وی افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته بارندگی‌ها در جنوب و در برخی مناطق  شرایط جاری شدن سیل در تمام مسیرها و رودخانه‌ها را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: شرایط اسکان و کمک به ساماندهی ارائه خدمات به مردم در حد مطلوب نیست و باید بیش از این تلاش کنیم و در روزهای آینده این تلاش‌ها باید جدی‌تر صورت گیرد. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در منطقه کنارک و زرآباد خسارت‌های زیادی وارد شده و ارتباط زمینی قطع است و در برخی قسمت‌ها پل‌ها خراب و ارتباطات جاده‌ای نیز قطع شده و تاکنون کمک‌رسانی با قایق‌ انجام می‌شده است.

وی بیان کرد: اما شرایط به‌گونه‌ای است که در برخی مناطق به علت شدت آب قایق‌ها نیز نمی‌توانند بروند و در جاهای دیگر که میزان آب کاهش یافته حتی ماشین و قایق هم نمی‌توانند عبور کنند و برای امدادرسانی نیازمند بالگرد هستیم. موهبتی اظهار داشت: امکانات مورد نیاز را هلال‌احمر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، دستگاه‌های خدماتی آب و برق و مخابرات و مجموعه دستگاه‌های دیگر در حوزه خدمات فراهم کرده و همه پای کار هستند و آمادگی کامل دارند.

وی تاکید کرد: امیدواریم پشتیبانی لازم برای ارائه حداقل اقلام غذایی فراهم شود زیرا به دلیل قطع برق نانوایی‌ها نمی‌توانند پخت داشته باشند و برخی نیازمندی‌های غذایی باید به مردم رسانده شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بررسی خسارت‌ها صورت خواهد گرفت و بخش ارتباطات و امکانات دسترسی به روستاها فراهم می‌شود و بازسازی را در جاهایی که خسارت وارد شده انجام خواهیم داد.

موهبتی تصریح کرد: هم‌اینک تنها یک بالگرد از هلال احمر بندرعباس به این منطقه آمده و بالگردهای مرکز استان نیز به دلیل نامساعد بودن وضعیت هوا نتوانسته‌اند به منطقه سیل‌زده ورود کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل شدت سیلاب حتی پنج فروند بالگرد هم کم است افزود: بالگردها باید هرچه سریع‌تر از زاهدان به این منطقه آمده و از کرمان نیز انتظار داریم در این زمینه کمک کند.

موهبتی تصریح کرد: منطقه کنارک و زرآباد زیرآب هستند و راه‌های دسترسی تا حدودی قطع شده و حتما باید بالگرد به اندازه کافی به این منطقه اعزام شود تا حداقل آذوقه را برای مردم ارسال کنیم.
۲بالگرد هلال احمر به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اعزام می‌شود

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲ فروند بالگرد جمعیت هلال احمر کشور برای خدمات‌رسانی سریعتر به هموطنان سیل زده سیستان و بلوچستان دیروز دوشنبه به این استان اعزام شدند.

محمودرضا پیروی ، اظهار داشت: نخستین محموله چادر و موادغذایی این جمعیت دیروز توسط هواپیما وارد این استان شد تا در مناطق سیل زده مورد استفاده قرار گیرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیشترین مشکلات سیلاب در سیستان و بلوچستان را در شهرستان‌های چابهار، کنارک، فنوج، نیکشهر و دلگان عنوان کرد و افزود: راه ارتباط ۵۰۰ روستای استان از روز گذشته تاکنون بر اثر سیلاب بسته شده است.

وی اظهار داشت: بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان بوده است.

۱۱۰ خانوار در جاسک اسکان موقت
داده شدند

استاندار هرمزگان گفت: در پی بارندگی و سیلاب سه روز گذشته، ۱۱۰ خانوار در شهرستان جاسک اسکان موقت داده شدند.

فریدون همتی، درخصوص خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان افزود: در این بارندگی‌ها ۱۲۵ دستگاه چادر، ۲۴۰ تخته پتو، ۲۳۰ تخته موکت، ۳۴۳ کیلو نایلون، ۱۵۲ بسته موادغذایی ۷۲ ساعته در بین ساکنان روستاهای کروچ، حاجی‌آباد، سورگلم، بهمدی، جگین بالا و شهر جاسک و حومه آن توزیع شد. وی ادامه داد:  با توجه به این بارندگی‌های گسترده و وقوع سیلاب، تعدادی از روستاها از جمله در پایین‌دست سد جگین تخلیه شده‌اند.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: بر اثر این سیلاب برخی راه‌ها نیز در این منطقه مسدود شده که به محض کاهش میزان سیل، برای بازگشایی آنها اقدام می‌شود.

معاون اداره‌کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان هم گفت: هشت روستای شهرستان جاسک به دلیل طغیان رودخانه‌های جگین و گابریک تخلیه شده است.

احمد غیبی اظهار داشت: این روستاها شامل کَروچ، حاجی آباد، حصار، هَنگستان، سورم گَلم، دیول، لیره‌ای و گنجَک می‌شود که ساکنان آنها اسکان موقت یافته‌اند.

وی ادامه داد: با فروکش کردن آب به تدریج زمینه برای بازگشت خانوارهای این روستاها به سکونتگاه‌هایشان فراهم می‌شود.

غیبی یاد‌آور شد: سیل محورهای اصلی سیریک به جاسک و جاسک به کنار و همچنین محور فرعی جاسک به جکدان در شهرستان جاسک و محورهای روستایی پاراف، گدو و گران بزین در شهرستان سیریک را مسدود کرد.

پنج مسیر سیل‌زده
در سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: پنج مسیر بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب این استان با تلاش راهداران بازگشایی شد.

 روح‌الله سرگزی‌، اظهار داشت: مسیرهای سوران‌- کنت، سوران- هیدوچ، قصرقند‌- جکیگور، مهرستان - سرباز و ایرانشهر- مهرستان بازگشایی شد.

سیلاب ۹۳ واحد مسکونی
در سیستان و بلوچستان را تخریب کرد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های سیل آسا همراه با طغیان رودخانه‌های محلی در این استان سبب تخریب ۹۳ واحد مسکونی شد.

رسول راشکی‌، اظهار داشت: بیشترین تخریب منازل مسکونی سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان با ۵۸ مورد در فنوج گزارش شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۸۰ خانوار آسیب دیده در چادرهای امدادی اسکان داده شدند.
وی تاکید کرد: در انبارهای امدادی این جمعیت در شهرستان‌های چابهار، کنارک، ایرانشهر، دلگان و فنوج به اندازه کافی اقلام مورد نیاز ذخیره شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

روستاهای پایین دست سد جگین
تخلیه شد

با توجه به بارندگی‌های گسترده و وقوع سیلاب در منطقه شرق هرمزگان، به ویژه در شهرستان‌های جاسک و بشاگرد، تعدادی از روستاها از جمله در پایین دست سد جگین تخلیه شده‌اند.

از نخستین ساعت‌های بامداد جمعه بارش شدید باران در اقصی نقاط استان هرمزگان آغاز شده که موجب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌های فصلی، تعطیلی بنادر و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی استان شد و خسارت‌هایی به زیر ساخت‌های این استان در زمینه راه، پل، کشاورزی‌، امور شهری و ابنیه‌ها وارد کرد.

با استفاده از تجهیزات در نظر گرفته شده، روند اسکان اضطراری ساکنان روستاهای تخلیه شده در حال انجام است و اقلام مورد نیاز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

همچنین بر اثر سیلاب تعدادی از جاده‌ها نیز در این منطقه مسدود شده که به محض کاهش میزان سیل، اقدامات برای بازگشایی جاده‌ها انجام می‌شود.

راه اتباطی ۳۰ روستای بخش گافر و پارامون بشاگرد قطع است
بخشدار بخش گافر و پارامون بشاگرد گفت: به دنبال بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه جگین راه ارتباطی سی روستا با مرکز بخش بشاگرد قطع شده است.
امید رنجبر افزود: به دلیل کاهش دما و سرد شدن هوا‌، نیازمند وسایل گرمایشی هستیم. وی خاطرنشان کرد: اکنون برای عبور و مرور و تامین آذوقه و نفت سفید مورد نیاز مردم منطقه، نیازمند بالگرد هستیم.

۸ روستای شهرستان جاسک
تخلیه شده است

معاون اداره ‌کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: هشت روستای شهرستان جاسک به دلیل طغیان رودخانه‌های جگین و گابریک تخلیه شده است.

احمد غیبی اظهار داشت: این روستاها شامل گَروچ، حاجی‌آباد، حصار، هَنگستان، سورم گَلم، دیول، لیره‌ای و گنجَک می‌شود که ساکنان آنها اسکان موقت یافته‌اند.

وی ادامه داد: با فروکش کردن آب به تدریج زمینه برای بازگشت خانوارهای این روستاها به سکونتگاه‌هایشان فراهم می‌شود.

۳۳ فروند قایق برای امدادرسانی به سیل‌زدگان دشتیاری چابهار ارسال شد
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۳۳ فروند قایق برای امدادرسانی به سیل‌زدگان دشتیاری و پلان چابهار ارسال شده است.

محمد شهلی‌بر‌، اظهار داشت‌: در محاصره کامل سیلاب هستیم و هیچ راه دسترسی به‌جز قایق برای امدادرسانی نیست.

وی بیان کرد: رودخانه باهوکلات روستاهای منطقه دلگان‌ها  شامل «نکوچ، چیلسر باهو ، دور و کلرایی» را در معرض محاصره قرار داده است. پل گرگروک دشتیاری به زیر آب رفته و راه اصلی چابهار به راسک و روستاهای دهستان باهوکلات کاملا بسته شده است.

وی گفت: هماهنگی لازم برای  تامین اقلام مورد نیاز (وسایل گرمایشی‌، پتو‌، موکت، چادر‌، مواد غذایی و سایر ملزومات) برای شهروندان و مردم سیل‌زده نیز انجام و در حال ارسال کمک هستند.

برق 30 روستای سیل‌زده بشاگرد
وصل شد

فرماندار بشاگرد گفت: برق 48 روستای این شهرستان در بخش گافر و پارامون قطع شده بود که از دیروز برق 30 روستا با تلاش یگان‌های مدیریت بحران وصل شده است.

احمد محمودی‌، اظهار کرد: بارش‌های شدید باران در روزهای اخیر در مناطق شمالی شهرستان بشاگرد سبب طغیان بی‌سابقه همه رودخانه‌های فصلی این منطقه شده است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل طغیان رودخانه‌ها، راه ارتباطی بشاگرد با بخش گافر و پارامون قطع است و امدادرسانی و آذوقه‌رسانی به این بخش و روستاهای آن با بالگردهای سپاه و ارتش در جریان است.

فرماندار بشاگرد تصریح کرد: برق 48 روستای بشاگرد در اثر سیل قطع شده بود که تا دیروز برق 30 روستا با تلاش یگان‌های مدیریت بحران وصل شده اما اتصال برق در 18 روستای باقی‌مانده منوط به کاهش طغیان رودخانه‌ها و ایجاد امکان انتقال تیرهای برق است چون تیرهای برق را سیل با خود برده است.

محمودی اضافه کرد: 4 بالگرد در منطقه در حال انجام عملیات‌های پروازی برای انتقال آذوقه به مردم گرفتار در سیل و مأموریت‌های امدادی هستند.

ریزش آوار جان دختر سراوانی را گرفت
رئیس‌ مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ریزش دیوار یک واحد مسکونی براثر بارندگی در «کهک» سراوان جان دختر پنج ساله سراوانی را گرفت.

فریبرز راشدی، اظهار داشت: این حادثه به علت سست شدن دیوار منزل یکی از شهروندان سراوانی به دلیل بارندگی‌های شدید چند روز اخیر رخ داد. وی ادامه داد: بعداز اعلام حادثه یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما