کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در ادامه گستاخی اعضای اروپایی برجام صورت گرفت

بیانیه بی‌شرمانه اروپا در حوزه هسته‌ای و موشکی لزوم پاسخ قاطع دستگاه دیپلماسی

24 دی 1398 ساعت 0:12

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای گستاخانه و بی‌شرمانه، صنعت هسته‌ای و توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را مورد حمله قرار دادند. لازم و ضروری است که دستگاه دیپلماسی پاسخ قاطعی به این گستاخی بدهد.


به گزارش بلاغ، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای گستاخانه خواستار پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای شدند.
در این بیانیه طلبکارانه که توسط دفتر رئیس‌جمهور فرانسه منتشر شده، آمده است: ما از ایران می‌خواهیم تا تمامی اقدامات ناسازگار با توافق را بازگردانده و به پایبندی کامل (به برجام) بازگردد.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم تا از اقدام خشونت‌آمیز یا‌اشاعه خودداری کرده و آماده تعامل با ایران درباره این دستورالعمل بوده تا ثبات در منطقه حفظ شود.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: ما همگی آشکارا تاسف و نگرانی خود از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها را ابراز می‌داریم.

در ادامه این بیانیه آمده است: با وجود شرایط سخت فزاینده، ما سخت کار کردیم تا این توافق را حفظ کنیم. تمامی اعضای باقیمانده برجام، چین،‌ فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و ایران با هماهنگی اتحادیه اروپا، تعهد ادامه‌دار برای حفظ برجام را ابراز داشته‌اند.

در بخشی از این بیانیه گستاخانه، طرف اروپایی مدعی شد:ما همچنین نیازمند تعریف چارچوب طولانی مدتی برای برنامه هسته‌ای ایران هستیم. حوادث اخیر نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه از جمله از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس را پررنگ‌تر کرد. تعهدات ما به امنیت متحدان و شرکا در منطقه خلل ناپذیر است. ما باید از طریق دیپلماسی و به شیوه‌ای معنادار نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده از جمله آنهایی که مربوط به برنامه موشکی این کشور است را به‌اشتراک بگذاریم. ما آمادگی خود برای ادامه تعامل برای کاهش تنش‌ها و ثبات در منطقه را ابراز می‌داریم.

عوض شدن
جای طلبکار و بدهکار!

اکنون حدود 20 ماه از خروج رسمی آمریکا از برجام سپری شده است. بنابرمستندات متعدد، اروپا چه پیش از خروج رسمی آمریکا و چه پس از آن به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرد. در حقیقت اکنون 20 ماه است که اروپا نیز به صورت عملی از برجام خارج شده است.

این در حالی است که به استناد گزارش‌های متوالی و متعدد آژانس، ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است. بنابراین اکنون در موضوع برجام، ایران طلبکار و اروپا بدهکار است.
اما متاسفانه به دلیل انفعال دولت در حوزه سیاست خارجی، طرف اروپایی با گستاخی ایران را مورد بازخواست قرار می‌دهد. به عبارت دیگر دیپلماسی انفعالی دولت، موجب شده است که جای طلبکار و بدهکار در برجام عوض شود.

ابراز تأسف و دیگر هیچ!
اعضای اروپایی برجام از ابتدای امضای توافق- تیر 94- تاکنون همواره در واکنش به عهدشکنی و نقض فاحش برجام از سوی آمریکا صرفا به ابراز تأسف بسنده می‌کردند.

اروپا صرفا با وعده‌های توخالی برای آمریکا زمان می‌خرید. مقامات اروپایی بارها اذعان کردند که در مسئله ایران با آمریکا دارای هدف مشترک هستند و صرفا در راه‌های رسیدن به این هدف با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

این در حالی است که طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی را با ایران مبادله کند.

گستاخی جنایتکاران
دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان تاکنون جنایات متعددی را در اقصی نقاط جهان مرتکب شده‌اند.
کارنامه این دولت‌ها در منطقه غرب آسیا نیز سرشار از جنایت و وحشیگری است. تجهیز صدام به سلاح شیمیایی، تجهیز و حمایت از گروهک‌های تکفیری تروریستی از جمله داعش، تجهیز و حمایت از آل‌سعود در کشتار مردم مظلوم یمن، حمایت همه‌جانبه از رژیم کودک کش اسرائیل و...تنها بخشی از جنایت‌های دولت‌های اروپایی در منطقه ماست.

حالا این جنایتکاران ژست دفاع از حقوق بشر به خود گرفته و ایران را بازخواست می‌کنند که چرا سلاح دفاعی داری! و چرا گروهک‌های تکفیری تروریستی را در منطقه قلع و قمع کردی!

واکنش قاطع دستگاه دیپلماسی
با توجه به استمرار گستاخی دولت‌های اروپایی در مواجهه با کشورمان، لازم وضروری است که دستگاه دیپلماسی، واکنش قاطعی به این اقدامات بی‌شرمانه نشان دهد.

آغاز رسمی غنی‌سازی 20 درصد می‌تواند بخشی از پاسخ قاطع ایران به گستاخی‌های اروپا باشد.

انتقاد شدید سناتور روس
کنستانتین کاساچف، سناتور ارشد روس از بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی که در آن از ایران خواسته‌اند به همه تعهدات خود ذیل برجام بازگردد و در برابر اقدامات آمریکا سکوت پیشه کرده‌اند شدیدا انتقاد کرد.

رئیس‌کمیته خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت: «در بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس این سه کشور به تعهدات خود در برجام تاکید کرده‌اند. این خبر خوب است. اما خبر بد این است که پاریس، برلین و لندن از ایران خواسته‌اند که به تعهدات خود عمل کند. چرا این بد است؟ به خاطر اینکه بیانیه فاقد درخواستها و مطالبات مشابه از ایالات متحده آمریکاست».

به گفته کاساچف، «با خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای، آمریکا تعهداتش را به عنوان یک طرف معاهده و یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نقض کرده است.»

وی تاکید کرد، «با منطق غربی، مهم نیست که چه اتفاقی برای برجام رخ داده و چرا به این روز افتاده است، فقط ایران باید به تعهداتش پایبند باشد و اگر آن را رعایت نکند تنها طرفی است که باید مورد سرزنش قرار گیرد. این منطق مشکوک است. آمریکا آشکارا در حال استفاده از این جهان کم‌قطبی است که خودش آن را خلق کرده و از آن لذت می‌برد».
 


کد مطلب: 411462

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/411462/بیانیه-بی-شرمانه-اروپا-حوزه-هسته-ای-موشکی-لزوم-پاسخ-قاطع-دستگاه-دیپلماسی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com