تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۱۱۴۵۳
روستاهای زلت و پجیم از توابع بخش یانه‌سر بهشهر دارای مشکلاتی هستند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
۲
plusresetminus
روستاهای «زلت و پجیم» بهشهر غرق در محرومیت و کمبودها/آیا مسئولان خبری از مردم این روستاها دارند؟+تصاویر
به گزارش بلاغ، در روستاها عوامل و منابع ارزشمندي اعم از عوامل انساني، منابع طبيعي و اقتصادي به عنوان ذخاير مهم کشور وجود دارند که در پيشرفت یک منطقه نقش مهمي ايفا مي‌کنند؛ براي جامعه اقتصادي بسياري از دستاوردهاي روستاييان نقش مهمی را می‌تواند داشته باشد.

شناخت دقيق مشکلات مربوط به روستاها از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، زيرا ريشه تمامي مشكلات و مسائل عقب ماندگي مانند فقر گسترده و بيكاري در مناطق روستايي قرار دارد، توجه به توسعه روستاها و رفع مشكلات ساكنين از جمله راهكارهاي موثر در جلوگيري از مهاجرت به شهرها محسوب مي‌شود.
 
اوج محرومیت در برخی روستاهای شهرستان بهشهر به حدی است که با گذشت سالها، هنوز برخی از اهالی این روستاها با کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی مواجه هستند. آیا مسئولین شهرستان و استان از نزدیک مشکلات این روستاهای مناطق هزارجریب بهشهر اعم از پَچت، زِلت، شیخ محله و یا پَجیم را مشاهده کرده‌اند؟

در راستای بررسی‌های میدانی و تهیه گزارش رسانه بـلاغ از مناطق محروم سری به برخی روستاهای شهرستان بهشهر واقع در شرق استان مازندران، از جمله پَجیم و زِلت زدیم.

در 40 کیلومتری جنوب شهرستان بهشهر و در بخش یانه‌سر روستاهایی به نام پَجیم و زِلِت قرار دارند. پَجیم دارای بیش 156 خانوار جمیعت است که مجموعا حدود 520 نفر و روستای زِلِت نیز ۱۹۷ نفر جمعیت دارند.

شغل اصلی مردم روستای پَجیم کشاورزی و دامداری هست که امکانات رفاهی این روستا مسجد، حسینیه، خانه بهداشت، برق و مدرسه ابتدایی می‌باشد، در 10 کیلومتری روستای پَجیم چشمه‌ای بنام سن‌بی با آبی زلال وجود دارد که آب روستاهای زِلِت، یخکش، پجیم، اِوارد و رمدان را تأمین می‌کند.

مردم این دو روستا با کمبودها و مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و همین هم موجبات گلایه آنها را در پی داشته است، بیشتر جوانان به دلیل نداشتن شغل و نبود امکانات، راه مهاجرت را به سمت شهرها در پیش گرفته‌اند، توسعه عمراني هر چه بيشتر اين روستا در دستان مسئولين شهرستان و استان است.
 

دماوندی دهیار روستای پَجیم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این روستا دارای دو  راه دسترسی هست که یکی از آن مسیر 40 کیلومتری به شهرستان بهشهر و دیگری مسیر دسترسی 30 کیلومتری به بخش یانه‌سر می‌باشد که این مسیرها بخشی‌هایی از آن نیاز به تعریض و آسفالت دارد و عدم برطرف کردن این مسئله مشکلاتی را در فصل سرما برای دو روستای پَجیم و زِلِت به وجود آورده است.

وی افزود: چند سالی می‌شود که شن و ماسه‌هایی برای زیر سازی جاده در کنار جاده آورده شد اما با پیگیریهای متعددی که صورت گرفت، متأسفانه مسئولین اقدامی دیگری انجام ندادند و رها شده است.

وی در خصوص راه دسترسی به مرکز بخش نیز بیان کرد: دانش آموزانی که به شوق درس خواندن به مدارس مرکز بخش یانه‌سر می‌روند و یا مردم برای کار و یا گرفتن خدماتی به مرکز بخش یانه‌سر مراجعه می‌کنند این مشکل راه دسترسی معضلی شده و زمانی که آب و هوا بارندگی و یا برفی می‌شود، در این مسیر تردد به سختی صورت می‌گیرد.
 
علی غلامی رئیس شورای روستای پَجیم نیز به خبرنگار ما گفت: روستای پَجیم 100 دانش آموز دارد که 54 نفر از آنان دانش آموز ابتدائی و مابقی پایه متوسطه هستند.
 
وی افزود: بسیاری از معلمانی که در مناطق محروم کشور مشغول هستند، بومی آن مناطق نیستند و باید با صرف وقت و هزینه به مدرسه تردد داشته باشند، وضعیت معلمان روستای پَجیم هم به این شکل هست و معلم‌ها به دلیل دوری راه مجبور هستند در هفته چند روز را در مدرسه بمانند.

رئیس شورای روستای پَجیم ادامه داد: معلمان مدرسه ابتدایی روستای پَجیم روزهای شنبه هر هفته به مدرسه می‌آیند و روز چهارشنبه این روستا را ترک می‌کنند.

وی گفت:به دلیل نبود امکانات رفاهی برای این معلمان، روزگار سختی بر این معلمان دلسوز می‌گذرد؛ این معلمان سرویسی برای جابجایی خود ندارند و اکثرا با موتور یا سوار بر نیسان و حتی در برف و باران با پای پیاده و از کنار جاده برای رسیدن به مدرسه کیلومترها گام بر می‌دارند.

غلامی به یکی دیگر از مشکلات مدرسه ابتدایی پجیم اشاره کرد: دانش آموزان مدرسه پَجیم از وسایل ورزشی و سرگرمی در ساعات تفریح یا ورزش آنچنان برخوردار نیستند و فضای حیاط مدرسه بعد از بارندگی تا چند روز اصلا قابل استفاده نیست.
 
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات بحث حمام عمومی محل با قدمت 130 سال ساخت هست که 80 درصد مردم از روی ناچاری از آن استفاده می‌کنند و متاسفانه مشکلاتی دارد و باید مرتفع گردد، البته این حمام عمومی در نزدیکی رودخانه واقع شده که در مواقع سیلابی شدن آن بسیارخطرساز است.

وی تصریح کرد: طرح هادی در روستای پَجیم به صورت کامل انجام نشده و فقط بخشی از جدول کشی خیابان‌ها  فقط 500 متر پیشرفت داشته است.

یکی از ساکنان روستای زِلت به خبرنگار بـلاغ می‌گوید: این روستا از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و متاسفانه طرح هادی در این روستا اجرا نشده است.

وی اظهار داشت: در این روستا خبری از دبیرستان برای ادامه تحصیل دانش آموزان نیست و دانش اموزان برای تحصیل به روستایی به نام بِرما که در فاصله زیادی دارد می‌روند.

مهدی بازیار یکی دیگر از اهالی روستای پَجیم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: منزل پدری من که از روستای پَجیم حدود 400 متر فاصله دارد و بیش از 50 سال قدمت دارد هنوز برق به منزل پدری نرسیده و ما در منزل وسایل برقی نداریم.

وی افزود: مادرم دیگر پیر شده، مسئولان شهرستان قول‌هایی داده بودند که منزل ما را برق رسانی کنند اما متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 
یکی از مشکلات روستا که باید در اولویت کار مسئولین باشد چاره اندیشی برای منبع بتنی زمینی ذخیره آب دو  روستای پَجیم و زِلت هست که اندازه و حجم آن جوابگوی این دو روستا نیستند.

در روستای پَجیم خانه بهداشت وجود دارد اما در روستای زِلت خانه بهداشتی وجود ندارد و نکته مهم این است که پزشک در این دو روستا ماهی یک یا دو بار اعزام می‌شود که انتظار می‌رود مسئولان در این راستا توجه جدی داشته باشند و همچنین این روستا یک مدرسه راهنمایی در حال تخریب دارد که نیاز به توجه بیشتر مسئولین دارد.

روحانی مستقر در روستای زلت نیز در گفتگو با بـلاغ گفت: یکی از مشکلات بحث مسجد محل هست که متأسفانه بسیار کوچک و فرسوده می‌باشد و برخی دیگر مشکلات مسجد این روستا اعم از نبود وضوخانه، کتابخانه کوچک، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه را می‌توان نام برد.
 
وی در خصوص مشکلات معیشتی مردم روستای زِلِت بیان داشت: تسهیلات برای بهسازی منازل از مطالبات مردم این روستا از مسئولان شهرستان و استان محسوب می‌شود.

وی افزود: استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر، ترمیم و بهسازی راههای مواصلاتی از دیگر نیازهای این روستا به شمار می‌روند.

 
برخی از اهالی این دو روستا از اینکه یک خبرنگار برای بررسی مشکلات به این روستاها  به مناطق کوهستانی هزارجریب بهشهر سفر کرده بسیار خوشحال هستند و بیان کردند: انتظار داریم مسئولان نگاه ویژه‌ای به روستاهای مناطق هزارجریب داشته باشند و امیدواریم روزی برسد که معضلات و مشکلات روستاها حل شود.

ناگفته نماند که پروژه گازرسانی و استفاده از گاز شهری از مطالبات به حق مردم روستاهای مناطق هزارجریب بوده که در دست اقدام است.

در پایان یادآور می‌شویم که توجه به توسعه روستاها و رفع مشكلات ساكنين، از جمله راهكارهاي موثر در جلوگيري از مهاجرت به شهرها محسوب می‌شود.

گزارش از فرشید سگار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
مردم مناطق هزارجریب همیشه فقیر بودن
مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲