کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قائم ‌مقام وزیر صنعت مطرح کرد

واهمه ازسرمایه‌گذاری در تولید چادر مشکی به دلیل عملکرد دولت

فارس , 23 دی 1398 ساعت 0:17

قائم ‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در تولید چادرمشکی واهمه دارند و معتقدند ممکن است اقدامات دولت با واردات این کالا موجب لطمه به تولید شود.


به گزارش بلاغ، حسین مدرس خیابانی در مورد وضعیت تولید چادر مشکی در کشور، گفت: فاصله بسیار زیادی بین نیاز به چادر مشکی و ظرفیت تولیدی داخلی این کالا وجود دارد.  سرمایه‌گذاری برای تولید کالاهایی که کشور وابستگی بسیار کمتری دارد، دارای مزیت و توجیه اقتصادی است.

وی افزود: اما علی‌رغم اینکه سالانه به 70 تا 80 میلیون متر مربع چادر مشکی نیاز داریم و سالانه حداکثر 10 تا 12 درصد این مقدار چادر مشکی در کشور تولید می‌شود؛ سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این رابطه انجام نشده است که جای تامل و بررسی دارد.

قائم ‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در جلسه اخیر در رابطه با این موضوع بحث شد و در این جلسه مطرح شد که چرا علی‌ر‌غم اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه تولید چادر مشکی در کشور توجیه اقتصادی دارد اما سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این زمینه صورت نگرفته است؟

مدرس خیابانی ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت که باید با همکاری معاونت امور صنایع و مدیرکل صنایع طرح ویژه‌ای در رابطه با تولید چادر مشکی در کشور ایجاد شود. این امر در راستای ایجاد ظرفیت‌های تولیدی داخلی است تا همه کارخانه‌های مستقر که بعضا با بخشی یا نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند یا بعضا تعطیل هستند اقدام به تولید بیشتر کنند.

وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در تولید این محصول واهمه دارند و معتقدند که ممکن است دولت با در نظر گرفتن ترجیحاتی برای واردات این کالا باعث وارد شدن لطمه به تولید شود که باید به‌صورت شفاف اطمینان داد که دولت به‌جای واردات کالاهای ساخته شده حتما از تولید آن حمایت خواهد کرد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا امکان اختصاص ارز دولتی (4200 تومانی) در بخش‌های تولیدی چادر مشکی وجود دارد یا نه، گفت: ارز دولتی به واردات ماشین‌آلات وارداتی مورد نیاز تولید چادر مشکی تعلق نمی‌گیرد. البته می‌توان این موضوع را پیگیری کرد که امکان اختصاص ارز دولتی وجود دارد یا خیر؟

مدرس خیابانی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان واردات چادر مشکی با توجه به نیاز کشور با ارز 4200 تومانی وجود دارد، افزود: قطعا امکان اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات این کالا وجود ندارد. اما برای تولید و سرمایه‌گذاری وزارت صمت از محل منابع صندوق توسعه و منابع ریالی تبصره 18 تسهیلات مورد نیاز ارزی و ریالی تولید چادر مشکی را تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: در مجموع سالانه حدود 150 میلیون دلار ارز صرف واردات چادر مشکی به کشور می‌شود. در حالی‌که نباید بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده چادر مشکی، وارد‌کننده این کالا از کشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا باشد. بلکه درست این است که نیاز کشورهای مسلمان منطقه را هم ایران تامین کند.

 


کد مطلب: 411433

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/411433/واهمه-ازسرمایه-گذاری-تولید-چادر-مشکی-دلیل-عملکرد-دولت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com