تاریخ انتشارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۴۱۱۳۵۸
جمعه بازار جویبار یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای هفتگی و سنتی بومی استان مازندران است و تاکنون ضمن حفظ بافت سنتی این بازار، شرایط لازم به طور موازی ایجاد و فراهم می‌شد که باید بگوییم که نشده و پای حداقل بهداشت در این بازار، سال‌هاست که می‌لنگد!
۱
plusresetminus
پای بهداشت در جمعه بازار جویبار می‌لنگد!/امکانات حداقلی در بزرگ‌ترین بازار سنتی مازندران
به گزارش بلاغ، جمعه بازار جویبار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی استان مازندران است که قدمتش حداقل به بیش از یک قرن می‌رسد، بازاری که هر جمعه در این شهرستان بر پا است و خیلی‌ها از اقصی نقاط استان برای خرید مایحتاج خود که به ویژه تهیه محصولات سنتی، اصیل و بدور از فرآورده‌های امروزی است، به این مکان مراجعه می‌کنند.

این بازار قدیمی و بسیار بزرگ که شاید بیش از 700 نفر در آن بساط پهن می‌کنند دارای بخش‌های متنوعی است و به زبان عامیانه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود و از سبزی، ماست، میوه و گل و گیاه و البسه گرفته تا انواع پرندگان، ترشی‌جات، لبنیات محلی، گوشت و حتی کبابی هم در آن یافت می‌شود و شاید باور نکنید اما خیلی‌ها بدون اینکه حتی خریدی هم در این بازار به این بزرگی با این همه تنوع انجام دهند، مستقیما به سراغ بازار قصاب‌ها و کبابی‌ها می‌روند تا چند سیخ کباب نوش جان کنند و برگردند!

این گونه شده که بازار کبابی‌ها در این جمعه بازار جویبار داغ است و مشتری پشت مشتری، سفارش دل، جیگر، جغول و بغول می‌دهد.

اما طی ماه‌های اخیر گویی نظارت‌ها بر این بازار داغ‌تر و نگاه‌ها به این بخش از بازار حساس‌تر شده و تعدادی از این واحدهای کبابی پلمب و حتی این بخش بازار برای مدتی نیمه تعطیل شده بود، شنیده‌هایی هم مبنی بر اینکه برخی از گوشت‌های موجود در بازار قصاب‌ها ممهور به مهر دامپزشکی نبودند به گوش رسید و از شهردار و فرماندار گرفته تا سایر مسئولان شهرستانی مرتبط در این باره اظهار نظر کردند اما از آنجا که این بخش از این بازار جدا از طرفداران پر پروپا قرصش به لحاظ ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارای اهمیت ویژه‌ای است برآن شدیم تا جزییات دقیق این ماجرا را از زبان مسئولان دستگاه‌های نظارتی مرتبط با این بازار را بشنویم که در ذیل متن آن را می‌خوانید:

شرایط در حال بهتر شدن است
عبدالله مدانلو رئیس اتاق اصناف جویبار در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این باره با ابراز امیدواری از بهبود شرایط موجود گفت: تلاش ما بر آن است که اوضاع بهتر از قبل بشود.

وی افزود: از آن‌جا که غرفه‌داران این بخش از بازار به صورت سنتی کار می‌کردند، لذا فشارها و نظارت‌ها به آن سمت رفت که این واحدها به روز بشوند و شرایط در حال بهتر شدن است.

دنبال ساماندهی جمعه بازار هستیم
همت محمدنژاد شهردار جویبار نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: دستگاه‌های نظارتی نظیر بهداشت و دامپزشکی بر این بازار نظارت می‌کنند.

وی افزود: البته در کنار این دستگاه‌ها نیز شهرداری هم نظارت بر جمعه بازار را در دستور کار خود دارد و وضعیت رو به بهبود است.

شهردار جویبار خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات و ایرادهای در این بخش ما بدنبال ساماندهی بازار هستیم و رفته رفته شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

نظارت‌ها به طور مستمر هر هفته انجام می‌شود
علیرضا آقاجانی رئیس دامپزشکی شهرستان جویبار در پاسخ به آخرین وضعیت جمعه بازار جویبار و مشکلات مطروحه در خصوص فعالیت بازار کبابی و قصابی‌ها که مستقیما مورد ایراد این دستگاه قرار گرفته است؛ اظهار کرد: از سه سال گذشته تاکنون، نظارت‌ها بر این بازار با اعزام دو کارشناس در دو شیفت صبح و عصر در حال انجام است.

وی افزود: روش نظارت بر جمعه بازار همچون نظارت بر واحدهای سطح شهر است و در صورت مشاهده تخلف با متخلفان بسته به شدت تخلف و تکرار ارتکاب تخلف برخورد می‌شود که در بار نخست تذکر و اخطار کتبی، سپس تعهد محضری و در صورت تکرار چند باره، معرفی به مراجع قضایی و دادگاه انجام می‌شود.

معرفی 12 پرونده تخلف به دادگاه
رئیس دامپزشکی شهرستان جویبار خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، 12 مورد پرونده تخلف جهت رسیدگی به دادگاه، معرفی کردیم که عموما به دلیل نقص در  رعایت موارد بهداشتی و شرعی و همچنین عدم رعایت فرآیندهای دامپزشکی بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: تهدید علیه بهداشت عمومی به واسطه کشتار غیرمجاز دام و همچنین عرضه و فروش آلات ممنوعه نظیر دُمبالان که به نظر شرعی هم ممنوع است از علل اصلی تخلفات این پرونده‌ها بوده است.

آقاجانی بیان کرد: از 12 پرونده ارسالی به دادگاه تاکنون 10 مورد رأی از دادگاه شامل انواع حبس و همچنین جرایم نقدی برای متخلفان گرفتیم و برخورد قضایی نیز با متخلفان انجام گرفته است.

امکان پلمب غرفه‌ها فراهم نیست
وی در خصوص پلمب واحدهای متخلف عنوان کرد: در خصوص پلمب کردن واحدهای متخلف، فعلا این قابلیت وجود ندارد؛ به این دلیل که این واحدها حالت سنتی دارند و ساختار فیزیکی مثل در و دیوار و سقف ندارند و لذا پلمب امکان پذیر نیست و جز یکی-دو واحد مابقی دارای چنین قابلیتی نیستند.

رئیس دامپزشکی شهرستان جویبار تصریح کرد: شرایط پلمب با این وضعیت فراهم نیست مگر اینکه شهرداری بیاید و همه غرفه‌هایی این بازار را شناسه‌دار کند؛ یعنی به هر غرفه یک کد شناسایی بدهد.

این مسئول با بیان اینکه این پیشنهاد قبل‌تر هم به شهردار قبلی داده شد اما ترتیب اثر داده نشد؛ اضافه کرد: اگر شهرداری بیاید به تمام واحدها چه قصابی‌ها و چه جگرکی‌ها و قصابی‌ها که تعدادشان حدود 30 واحد است، یک کد شناسه بدهد، آنگاه شرایط پلمب نیز فراهم می‌شود.

تایید انجام ذبح در اماکنی غیر کشتارگاه از سوی دامپزشکی
آقاجانی با تایید این موضوع که برخی شنیده‌ها حاکی از ذبح دام در اماکنی غیر کشتارگاه و عدم ممهور شدن لاشه این  دام‌ها به مهر تایید دامپزشکی در این بازار بوده است؛ گفت: همان طور که عرض کردم در بازرسی‌ها تعدادی از واحدها تحت عنوان کشتار غیرمجاز به دادگاه معرفی شدند؛ البته گوشت به لحاظ سلامت مشکلی نداشت اما به این دلیل که دام به جای اینکه در کشتارگاه ذبح شود در اماکنی دیگر ذبح می‌شد، ممهور به مهر دامپزشکی نبود که اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفت و این مورد خیلی کم شده است.

وی اعلام کرد: بار دیگر اطمینان خاطر می‌دهیم که گوشت‌ها سالم بوده‌اند اما تنها مسئله و محل اشکال، ذبح دام در اماکنی غیر کشتارگاه توسط دامدار یا قصاب بوده که با پیگیری‌ها، ممانعت و برخورد با این اقدام در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراجع قضایی نیز با تایید و حمایت از دستگاه‌های نظارتی، برخورد قضایی را را متخلفان انجام داده است.

شرایط فعلی بازار قصاب‌ها و کبابی‌ها بهتر شد
رئیس دامپزشکی شهرستان جویبار در پاسخ به این سوال که در حال حاضر شرایط این واحدها در بازار به چه نحوی است؛ گفت: شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است، تنها نقطه ضعف اینجا است که شهرداری نمی‌آید هزینه کند و این واحدها را از ساختار سنتی تبدیل به یک ساختار فیزیکی کند، یعنی این واحدها دارای در و دیوار شوند، البته خود غرفه‌داران نیز می‌توانند دست به کار شوند و نسبت به تحقق این موضوع، اقدام کنند.

این مقام مسئول در خصوص پیشنهاد خبرنگار ما در مورد استقرار سیار تیم دامپزشکی در محل جمعه بازار و نظارت بر بازار گوشت و ممهور کردن گوشت‌های ذبح شده برای حل این مشکل، پاسخ داد: استقرار به این شکل ممکن نیست اما ما پیشنهاد و تقاضای قرنطینه را به شهرداری با استقرار یک کانکس در محل برگزاری جمعه بازار را دادیم تا خریداران از این کانکس خدمات بگیرند و به پرسش‌ها و سوالات آن‌ها پاسخ دهیم تا اطمینان خاطر حاصل کنند.

در ادامه این گزارش برای اطلاع از آخرین وضعیت جمعه بازار به سراغ یکی از مسئولان ارشد شهرستانی یعنی سیدعلی اسد فرماندار این شهرستان رفتیم که وی در این‌باره اظهار کرد: وضعیت جمعه بازار در این بخش، به نسبت قبل خیلی بهتر شده است.

تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم
اسد افزود: با توجه به جدیت دادستان و پیگیری‌های اداره بهداشت و دامپزشکی و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط، حساسیت بر این بازار بیشتر شد و در نتیجه اقدامات انجام شده موجب شد تا وضعیت نسبت به گذشته بهبود پیدا کند.

فرماندار جویبار گفت: هر چند شرایط بهتر از گذشته شده است اما هنوز برای رسیدن به نقطه ایده‌آل، جا دارد و باید همه دست به دست هم بدهیم تا به نقطه ایده‌آل برسیم.

وی در خصوص پیشنهاد دامپزشکی مبنی بر کددار کردن غرفه‌ها جهت شناسایی و تسهیل در برخورد با متخلفان بیان کرد: قرارداد پیمانکار قبلی رو به اتمام است و با روی کار آمدن پیمانکار جدید این پیشنهاد مورد بررسی و احتمالا اجرا قرار خواهد گرفت.

اسد با اشاره به قدمت چند ده ساله این بازار و همچنین منبع درآمدی تعداد فراوانی از غرفه‌داران، دامداران و کشاورزان در این بازار قدیمی استان عنوان کرد: این بازار که به تازگی به ثبت میراث ملی نیز رسیده است، یکی از ظرفیت‌ها و بازارهای سنتی استان است که جدا از اشتغال خیلی از جوانان در این بازار که به طور مستقیم از ان کسب درآمد می‌کنند، به عنوان یک چرخه از حمل ونقل گرفته تا تولید محصولات کشاورزی و باغی به طور غیر مستقیم در آن نفع می‌برند و در واقع این بازار را به عنوان یک زنجیره‌ای از کسب و کار اطلاق کرد.

فرماندار جویبار متذکر شد: با توجه به تذکرات مکرری که در خصوص رعایت نکات بهداشتی و همچنین ذبح دام به غرفه‌داران جگرکی و قصابی فعال در جمعه بازار داده شده است، واحدهای قصابی و کبابی جمعه بازار که رفع نقص کردند و موازین بهداشتی را رعایت می‌کنند برای فعالیت منعی ندارند.

وی یادآور شد: در کنار نقش بسزای این بازار در رونق اقتصادی و بستر مناسب برای حمایت از اقتصاد روستایی، تولید و اشتغال اما باتوجه به اهمیت سلامت جامعه، واحدهای صنفی باید به مسائل اجتماعی و بهداشتی توجه کنند تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

پای بهداشت در جمعه بازار جویبار می‌لنگد!
بنا بر آنچه که از ماحصل اظهارات مسئولان مربوطه در خصوص فعالیت جگرکی‌ها و قصابی‌های جمعه بازار جویبار بر می‌آید، این بخش از بازار نیاز به اصلاح مواردی را دارد که در گرو همکاری و مشارکت غرفه‌داران و دستگاه‌های نظارتی و همچنین متولی برپایی این بازار است تا ضمن فعالیت این بخش که مورد استقبال بسیاری از مراجعه کنندگان به این بازار است، موارد قانونی، شرعی و بهداشتی به طور مطلوب و شایسته رعایت و هیچ گونه شبهه و ایرادی نسبت به رعایت بهداشت، موازین شرعی و قانونی وجود نداشته باشد تا خریداران با اطمینان خاطر از سلامت بهداشتی با خیالی آسوده پا به این بخش جذاب و پر طرفدار بازار بگذارند.

گفتنی است جمعه بازار جویبار یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای هفتگی و سنتی بومی استان مازندران است که حفظ آن کمک شایانی به اقتصاد استان، حمایت از تولیدات کشاورزی و باغی، کمک به معیشت خانوارهای روستایی و همچنین فعالان این بازار می‌کند اما نباید با تکیه بر این قابلیت، از برخی نکات مهم که اجرا و رعایت آن الزامی است چشم پوشی و گاه با اغماض از آن عبور کرد و باید بپذیریم که این بازار با همه قدمت و گستردگی‌اش از حداقل امکانات زیرساختی، فیزیکی و بهداشتی برخوردار است و می‌بایست تاکنون ضمن حفظ بافت سنتی این بازار، شرایط لازم به طور موازی ایجاد و فراهم می‌شد که باید بگوییم که نشده و پای حداقل بهداشت در این بازار سال‌هاست که می‌لنگد!

هر چند در این گزارش، روی صحبت با بازار کبابی‌ها و قصابی‌ها بوده است اما باید اشاره کنیم که رعایت اصول بهداشتی در سایر بخش‌ها هم چندان دلچسب و رضایت بخش نیست و نبض بهداشت در سایر قسمت‌های دیگر این بازار نیز کند می‌زند، باید بگوییم با وجود آنکه ذات فروش تولیدات سنتی، روستایی و خانگی در این بازار از رب، مربا، ماست، ترشیجات، انواع آش و سایر اقلام با ایرادی همراه نیست  اما بحث بر رعایت اصولی نکات بهداشتی و همچنین شیوه نامناسب عرضه در این بازار است که پا به پای قدمت برگزاری این بازار، نتوانسته حرکت کند و باید برای رسیدن به نقطه ایده‌آل، تلاشی مضاعف و همگانی صورت گیرد.

بی شک جدیت دستگاه‌های نظارتی  همچنین توجیه غرفه‌داران مبنی بر رعایت موارد بهداشتی در این بازار در کنار اتخاذ تمهیدات لازم برای تسهیل و تسریع در تحقق اجرای موارد مطروحه در این گزارش از سوی مسئولان و دستگاه‌های ذیربط، به پویایی و رونق این بازار کمک شایانی خواهد کرد تا در کنار ظرفیت‌های بالقوه این بازار و همچنین فرصت‌های شغلی که ایجاد کرده است، بازاری سالم و عاری از اشکال را شاهد باشیم.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲