تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
کد مطلب : ۴۱۰۰۶۷
کار ساخت و تکمیل بخش تاسیسات مسجد جامع ساری پس از گذشت 140 روز از افتتاح همچنان روی زمین مانده است و در گیر و دار امروز و فردا کردن‌ها، اکنون وارد پنجمین ماه پس از افتتاح خود شده است.
۰
plusresetminus
مسجد جامع ساری 140 روز پس از افتتاح/ تکمیل بخش تأسیسات همچنان امروز و فردا می‌شود
به گزارش بلاغ، در حالی در سی‌ویکمین روز از مردادماه امسال، در اقدامی شاید بهتر باشد بگوییم عجولانه و سر زده، مسجد جامع ساری با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی و عبوری یکی از معاونش افتتاح شد که علیرغم نبود استاندار به دلیل حضور در غرب استان که حواشی کمی هم بدنبال نداشت، کار بازسازی این پروژه نیز، تمام و کمال به اتمام نرسیده بود.

از فردای پس از افتتاح، کارگران مشغول کار بودند و کار بازسازی و مرمت ادامه داشت و اکنون بعد از 4 ماه از افتتاح این پروژه، هنوز کار روی زمین مانده وجود دارد و با افتتاح آن کمی از جدیت متولیان بازسازی، فروکش کرده است!


مهدی ایزدی مدیر پروژه بازسازی مسجد جامع ساری نیز با تایید عدم اتمام کار در این پروژه به خبرنگار ما گفت: واقعیت آن است که هنوز این پروژه به پایان نرسیده است و تاکنون 90 درصد از کار انجام شده است.

*چه کسی پاسخگو است؟


وی افزود: پیمانکار این پروژه که بنا است کار را تمام کند، هنوز تمام نکرده است و البته وی با شهرداری قرارداد دارد و باید این پروژه را به فرجام برساند.

مدیر پروژه بازسازی مسجد جامع ساری خاطرنشان کرد: هر چند کار بازسازی و مرمت ابنیه و ساختمان دچار حریق شده مسجد در آتش سوزی 21 تیرماه سال گذشته با تلاش شبانه روزی به اتمام رسیده اما 10 درصد باقیمانده از کار که مربوط به بخش تاسیسات و به نوعی بخش اصلی این پروژه است؛ باقی مانده است.

ایزدی تصریح کرد: هر چند 90 درصد از کار به بازسازی ابنیه، سقف؛ مناره‌ها، مرمت و ترمیم بخش سوخته مسجد بر می‌گشت که با موفقیت به پایان رسیده است اما هنوز کار انجام سیستم حفاظتی، امنیتی و اطفای حریق مسجد باقی مانده است.



وی متذکر شد: بی شک این بخش از کار باید در اسرع وقت و طبق قرارداد پیمانکار پروژه باید به انجام و فرجام برسد و اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد، با عدم تجهیز مسجد به پروژه‌های حفاظتی و اطفای حریق، چه کسی پاسخگو است؟

مدیر پروژه بازسازی مسجد جامع ساری یادآور شد: البته یکی از علل تعویق انجام کار تاسیسات در این پروژه به محل استقرار موتورخانه تاسیسات بر می‌گردد که باید هماهنگی‌های لازم در این خصوص از سوی اوقاف پیگیری و زمین مناسب در اختیار پیمانکار قرار بگیرد.

زمین موتورخانه را با چه پولی بخریم؟

حجت‌الاسلام حیدری مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز درباره آخرین اقدامات در مورد واگذاری زمین به پیمانکار برای تاسیس موتورخانه، به خبرنگار ما توضیح داد: در گذشته سیستم شوفاژ در مسجد وجود نداشت و در جریان بازسازی، اقدام به نصب شوفاژ کردند و سیستم گرمایشی جدیدی را نصب کردند که نیاز به تعبیه موتور خانه دارند.

وی افزود: البته موتورخانه را هم اجازه ندادند که در داخل مسجد جامع که دارای بافتی میراثی است احداث شود و حتی اجازه تعبیه این موتورخانه را در زیرزمین مسجد را نداند که ای کاش این کار انجام می‌شد و در خیلی از موارد مشابه این کار انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف مازندران خاطرنشان کرد: در عین حال، چون این کار انجام نشد به ما گفته شده است که شما در کنار مسجد جامع، ملکی را تهیه کنید و این در حالی است که اوقاف که نمی‌تواند ملک بخرد، مسجد جامع ملک موقوفه است و این موقوفه انتفاعی است.


حیدری ادامه داد: درآمدی هم که از قبال اجاره و سرقفلی مغازه‌های در این ملک حاصل می‌شود صرف هزینه‌های خود مسجد جامع می‌شود، بحث برق رسانی، کنتور برق، و سایر اقدامات از همین درآمد، هزینه شده است و در واقع قریب به 300 میلیون تومان هزینه مسجد از همین محل تامین شده است و در واقع مبلغ درآمدی و مانده ماحصل از این منبع، آن مقداری نیست که بخواهیم در بیرون مسجد و مجاور آن بتوانیم زمین خریداری و تهیه کنیم برای استقرار و تعبیه موتورخانه.

وی بیان کرد: البته یک موضوعی که هست این بود که گفته شده تا ما با حوزه علمیه جنب مسجد وارد مذاکره شویم و آن‌ها متراژی را به ما جهت ساخت موتورخانه در واقع اهدا کنند.

مدیرکل اوقاف مازندران اعلام کرد: البته ما مذاکرات اولیه‌ای انجام دادیم و به ما پاسخ داده شد که شما به نحوی بنا کنید که بشود در آینده، حوزه علمیه هم از آن استفاده کند و با این پیش شرط پذیرفته بودند اما الآن، ظاهرا در آخرین اعلام با این نظر، مخالفت کردند و حوزه علمیه، فعلا از این اقدام، صرف نظر کرده است.

حیدری متذکر شد: با این وجود، ما زمین را باید کجا بگیریم و لذا اینکه باید پول داشته باشیم تا بتوانیم زمینی خریداری و تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: دست همه عزیزانی که در بازسازی مسجد همت کردند، درد نکند اما باید آن زمانی که اقدام به تصمیم چنین کاری گرفتند باید به فکر بحث موتورخانه و محل تعبیه آن و اطفای حریق می‌بودند نه اینکه الآن بیاید و افتتاح بشود و حال به فکر موتورخانه و اطفای حریق باشیم.

مدیرکل اوقاف مازندران تاکید کرد: الآن مردم و نمازگزارانی که به مسجد می‌روند در هنگام حضور در مسجد و همچنین ادای نماز، در سرما هستند و سیستم گرمایشی وجود ندارد و لذا به این نمازگزاران سخت می‌گذرد.

اکنون 140 روز از افتتاح مسجد جامع ساری توسط آقای وزیر و باز شدن درب‌های این مسجد به روی نمازگزاران مرکز استان می‌گذرد اما کار ساخت و تکمیل بخش تاسیسات این مسجد همچنان روی زمین مانده است و در گیر و دار امروز و فردا کردن‌ها، اکنون وارد پنجمین ماه پس از افتتاح خود شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴