تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۹۹۱۵
یکی از چالش‌های مهم این روزهای اصلاح‌طلبان این است که بایستی برای پیروزی در انتخابات مجلس، انبوهی از تناقض‌ها را مدیریت کنند؛ از ادعای بی‌میلی به ثبت‌نام تا حضور همه‌جانبه در مرحله اول انتخابات، از تأکید بر مشارکت پایین تا دعوت به مشارکت حداکثری، از ادعای بی‌اثری مجلس تا تلاش برای کسب رأی بیشتر و فشار به شورای نگهبان و مواردی از این قبیل.
۰
plusresetminus
تناقض بی‌پایان اصلاح‌طلبان؛ مجلس اثری ندارد اما ثبت‌نام کردیم!
به گزارش بلاغ، در اردوگاه اصولگرایان هم مهم‌ترین مسئله‌ای که این روزها دغدغه محافل و رسانه‌های آنها شده، مسئله وحدت است که به‌زعم گروه‌ها و جریانات سیاسی اصولگرا از جامعه روحانیت تا جبهه پایداری و... هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اتحاد میان آن‌ها پررنگ‌تر و برجسته‌تر می‌شود. البته شایان‌ ذکر است اصلاح‌طلبان به‌موازات تلاش برای به دست آوردن دوباره صندلی‌های بهارستان، سعی می‌کنند القا کنند که مجلس آینده اثری ندارد و از دل آن چیزی درنمی‌آید! بر همین اساس بود که بهزاد نبوی فعال سیاسی اصلاح‌طلب روز گذشته در مصاحبه با یک سایت خبری گفت: «برآورده نشدن انتظارات جامعه، نه ربطی به آقای عارف دارد، نه ربطی به فراکسیون امید و نه حتی ربطی به کل مجلس و کل دولت. این‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در برآورده کردن انتظارات جامعه ندارند.»

وی با بیان اینکه « ناطق نوری شخصیتی پخته و سیاسی است» گفت: «شاید اگر اصولگرایان معتدل و میانه‌رو و اصلاح‌طلبان از ایشان بخواهند نظرش تغییر کند.»

قوی‌ترین‌ها هم در مجلس نمی‌توانند کار مهمی کنند
بهزاد نبوی گفت: «دولت آقای روحانی، دولتی خیلی قوی نیست و از نظر من هم شاید اشکالات زیادی هم داشته باشد ولی قوی‌ترین دولت‌ها هم در شرایط فعلی نمی‌توانند به سادگی با مشکلات موجود کشور مقابله کنند. در مورد رئیس فراکسیون امید هم می‌گویم؛ الان اختیارات مجلس دهم با مجلس ششم قابل قیاس نیست. اختیارات فراقانونی که به سران سه قوه داده شده به‌گونه‌ای است که مجلسی‌ها در مواردی فقط نظاره‌گرند و هر کس دیگری هم به غیر از آقای عارف در رأس فراکسیون امید بود تفاوت چندانی نمی‌کرد و اگر می‌کرد می‌شد «فتنه‌گر»! معنی حرف من این نیست که عارف و فراکسیون امید خیلی قوی عمل کرده‌اند. منظور این است که قوی‌ترین‌ها هم با توجه به شرایط و اختیارات فعلی مجلس نمی‌توانند کار مهمی انجام دهند. از بعد دوم خرداد 76 تلاش شد تا به تدریج اختیارات نهادهای انتخابی مستقیم توسط مردم، کمتر شود. بعضی از دوستان ما می‌گویند باید قانون اساسی عوض شود تا این مشکلات برطرف شود.»

به نظر می‌رسد تناقض‌های اصلاح‌طلبان پایانی ندارد؛ آنها معتقند مجلس اثری ندارد و قوی‌ترین‌ها هم در مجلس نمی‌توانند کار مهمی کنند اما ثبت نام کردیم!

۴ جریان، لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان را می‌بندند
اظهارات نبوی در حالی مطرح می‌شود که اتفاقاً روزنامه زنجیره‌ای آرمان ملی روز گذشته در مطلبی با عنوان «۴ جریان، لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان را می‌بندند» آورده است: هر چند که رد صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب توسط هیئت‌های اجرایی نگاه بدبینانه این جریان به دولت و وزارت کشور را به دنبال داشت، اما با این وجود اصلاح‌طلبان هم اکنون نیز افراد کمی برای بستن لیست ۳۰ نفره ندارند. کما اینکه به‌نظر می‌رسد ۴ گروه اصلاح‌طلبان سنتی، احزاب اصلاح‌طلب، حامیان دولت و فراکسیون امید لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان را در انتخابات پیش رو تشکیل دهند. هر چند که باید دید چه تعداد از اصلاح‌طلبان کنونی رد صلاحیت خواهند شد و اساسا ۳۰ نفر برای اصلاح‌طلبان خواهند ماند که لیستی تشکیل دهند یا روند به سمت و سوی دیگری خواهد رفت»

مطهری: مخالف تحریم انتخابات هستم
یکی دیگر از تناقضات اصلاح‌طلبان مسئله تحریم و عدم تحریم انتخابات است. گروهی از آنان که البته انگشت‌شمار هستند بر این باورند که باید ایده سعید حجاریان مبنی بر انتخابات مشروط را دنبال کنند و گروهی دیگر معتقدند قهر با صندوق انتخابات در اصلاحات محلی از اعراب ندارد.

علی مطهری عضو فراکسیون امید درگفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به طرح تحریم انتخابات از سوی برخی فعالان اصلاح‌طلب گفت که بنده مخالف تحریم انتخابات هستم.

وی در ادامه افزود: ما باید مردم را به حضور فعال و پرشور در انتخابات تشویق کنیم؛ چرا که هر مقدار مشارکت مردم بیشتر باشد افراد کارآمدتر انتخاب می‌شوند و امید به اصلاح امور و بازگرداندن مجلس به جایگاه خود در قانون اساسی افزایش پیدا می‌کند.

مطهری درباره تحریم انتخابات از سوی برخی فعالان اصلاح‌طلب اظهار کرد: آنها نظر شخصی خود را بیان کرده‌اند و نمی‌شود به سبب اظهار نظر به این افراد انتقاد کرد.

استقبال علی مطهری
 از شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) با اشاره به تصویب کلیات طرح دوفوریتی شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات مجلس، گفت: بنده شخصا با اصل این طرح موافقم و معتقدم که به کارآمدی هرچه بیشتر مجلس در دوره‌های بعدی کمک می‌کند و اصولا چیز خوبی است.

نعل وارونه به سبک کرباسچی
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌وگو با یک سایت خبری با بیان اینکه «مردم اگر از اصلاح‌طلبان زده شده باشند به سراغ اصولگرایان نخواهند رفت» گفت: «اصولگرایان قبلا کشور را به گرداب انداختند، این بار به قعر دریا می‌اندازند»

کرباسچی همچنین گفته که شعار نجات اقتصاد ایران برای اصولگرایان راهگشا نخواهد بود و اینکه «اصولگرایان نمی‌توانند چنین ادعایی را کنند چون خیلی از مشکلات اقتصادی مرهون عملکرد دوره‌ای است که خیلی از اصولگرایان سر کار بودند، این وضعیت را ایجاد کردند و دولت آقای روحانی هم در این مدت نتوانسته است کشور را از گرداب اقتصادی که در دوره تسلط کامل اصولگرایان بود نجات دهد».
جالب است همین مدعیان اصلاحات بودند که می گفتند اگر روحانی بیاید دلار، هزار تومان می‌شود! و حتی اگر دولت روحانی بیاید دنیا گلستان می‌شود. حالا که ماحصل دولت روحانی بروز و ظهور مشکلات اقتصادی و تورم‌های چندصد درصدی در مسکن و خودرو و کالاهای اساسی شده است، تقصیر اصولگرایان است! کرباسچی که استاد فرار از پاسخگویی است، نعل وارونه زده و می‌خواهد این حقیقت را کتمان کند که بر اساس اعتراف‌های خودشان، این دولت و فراکسیون امید کارنامه قابل قبولی نداشته و مقصر اصلی آن، اصلاح‌طلبان هستند.

زیباکلام: اصلاح‌طلبان هیچ شانسی ندارند
خبر دیگر آنکه صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «تابناک» ضمن ارائه پیش‌بینی‌اش از انتخابات مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه جبهه پایداری پیروز انتخابات مجلس در اسفند ماه سال‌جاری خواهد بود، گفت: باتوجه به عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم هیچ امیدی برای موفقیت آنها در انتخابات مجلس آینده وجود ندارد.

در انتخابات مجلس هیچ مشارکتی نخواهم داشت
صادق زیباکلام با بیان اینکه در انتخابات مجلس هیچ مشارکتی نخواهم داشت، اظهار کرد: پیروز این دوره از انتخابات در حقیقت جبهه پایداری، طرفداران آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان تندرو خواهند بود.
وی افزود: مجلس یازدهم یکی از تندروترین مجالس ایران بعد از انقلاب اسلامی خواهد بود که با روند ثبت‌نام و میزان مشارکت نمایندگان تندرو این رویه کاملا مشخص است.
این چهره سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: نکته دیگری که باید بیان کنم این است که باتوجه به اینکه اصلاح‌طلبان بسیار مورد سرزنش و انتقاد بدنه اجتماعی‌شان هستند، حتی اگر در انتخابات رد صلاحیت نشوند و چهره‌های شاخص این جریان در انتخابات شرکت کنند هیچ امیدی به پیروزی آنها وجود ندارد.

کارنامه ضعیف اصلاح‌طلبان در مجلس دهم
زیباکلام خاطرنشان کرد: کارنامه ضعیف اصلاح‌طلبان در مجلس دهم در راستای تحقق مطالبات مردم و توجه به دغدغه‌های آنها بستر نامناسبی را در جهت اعتماد مجدد مردم به آنها فراهم کرده است.
وی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان در وضعیت فعلی هیچ شانسی برای کسب موفقیت در انتخابات مجلس ندارند از این رو در این زمینه و بستر بدون شک شرایط برای پیروزی رقبای دیرینه آنها یعنی اصولگرایان فراهم است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بدون شک مجلس آینده متعلق به نمایندگان اصولگرا است و تنها تعداد اندک شماری از اصلاح‌طلبان در قوه مقننه آینده حضور خواهند داشت که این اقلیت ناچیز به‌طور حتم فرصت و مجالی برای عرضه اندام در مقابل رقبای خود پیدا نخواهند کرد.

اختلاف نظرها در اردوگاه اصلاح‌طلبان
ایرنا هم در گزارشی به موضوع ردصلاحیت‌ها و شرایط دشوار اصلاح‌طلبان اشاره کرد و نوشت: «اختلاف نظر درباره رهبری اصلاحات، سازوکار فهرست‌بندی در انتخابات گذشته، عملکرد فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از مهم‌ترین اختلاف‌نظرها میان طیف‌های گوناگون اصلاح‌طلب است. «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از نیاز جریان اصلاحات به رهبر یا به اصطلاح «سر» سخن می‌گوید؛ «صادق خرازی» دبیرکل حزب ندا (نسل دوم اصلاحات) برخی چهره‌های اصلاح‌طلب دیگر را مورد نقد تند قرار می‌دهد. احزاب کوچک‌تر این جریان فعالیت در زیر مجموعه شورای عالی سیاست‌گذاری را قبول نداشته و در جبهه هماهنگی اصلاحات فعالیت بیشتری دارند و در مجموع نظر انسجام داخلی اصلاحات با شرایط دشواری روبروست اما امیدها به رفع این دشواری‌ها با توجه به مقبولیت نسبی رئیس دولت اصلاحات میان این طیف‌های مختلف  و نزدیکی دیدگاه‌ها و اهداف مشترک بین آن‌ها همچنان وجود دارد.

موضوع حضور در انتخابات هم از ابتدای سال که موضوع انتخابات در رسانه‌ها جدی‌تر پیگیری شد میان اصلاح‌طلبان ابهام‌آفرین بود؛ گروهی به حضور بی‌قید و شرط تاکید داشتند و گروه دیگر بر حضور مشروط. پس از پروسه بررسی صلاحیت‌ها هم باز همین دو گروه در صحنه حاضر هستند. گروه نخست انتخابات را تمام شده می‌دانند و گروه دوم تاکید می‌کنند که تنها راه، حضور پرشور در انتخابات است و راهی جز آن خودزنی اصلاحات خواهد بود.»

تکذیب تشکیل فراکسیون منصرفین انتخابات
پدرام پاک‌آیین مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس گفت: آقای عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده محترم تهران در مجلس در اظهارنظری رسانه‌ای از تشکیل فراکسیونی با نام منصرفین انتخابات خبر داده‌اند که این مطلب خلاف واقع است و تکذیب می شود.
پاک‌آیین تصریح کرد: اصل  این  مطلب که فراکسیونی شامل نمایندگان غیرنامزد در انتخابات آتی تشکیل شده باشد، صحیح نیست و در نتیجه موضوع عضویت و  ریاست آن نیز صحت ندارد.

رد صلاحیت ۹۰ نفر از کارگزاران
از سوی هیئت‌های اجرایی

یدالله طاهرنژاد، رئیس کمیته انتخابات حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایسنا و در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از اعضای حزب کارگزاران در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده اند، گفت: حدود ۹۰ نفر از اعضای حزب در سراسر کشور توسط هیئت‌های اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند.

توصیه انتخاباتی پناهیان؛
تبیین ضرورت شرکت در انتخابات

حجت‌الاسلام پناهیان در پنجمین همایش استانی خادمین هیئت رزمندگان ثارالله همدان گفت: هیئتی واقعی امروز باید برای پیروزی حق در انتخابات تلاش کند و با تبلیغ چهره به چهره ضرورت شرکت در انتخابات را برای مردم تبیین کند. هیئتی واقعی نیز امروز باید برای پیروزی حق در انتخابات تلاش کند و با تبلیغ چهره به چهره ضرورت شرکت در انتخابات را برای مردم تبیین کند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب:
مجلس آینده باید دولت را مجبور به کار کند

علی بیانی، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه این تصور غلط است که مجلس آینده به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور خواهد بود، گفت: این باور نادرست است، چرا که آقای روحانی باید تا پایان کار دولت بماند و پاسخگوی تمام اقدامات و عملکرد خود باشد، اما مجلس با بازوهای نظارتی باید دولت را به کار و فعالیت وادار کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲