تاریخ انتشاريکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۰۹۳۶۴
طرح جمع آوری فاضلاب شهری گلوگاه تاکنون با مجموع کل کار انجام شده با برآورد هزینه ۵ میلیارد تومان در متراژ 6 هزار و 700 متر که به نسبت 93 کیلومتر کل طرح، 7 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
۰
plusresetminus
مردم گلوگاه چشم انتظار افتتاح پروژه فاضلاب شهری/7 درصد پیشرفت بعد از گذشت 2 سال!
به گزارش بلاغ، تقریبا 80 درصد آب مصرفی شهروندان به فاضلاب تبدیل می‌شود که اگر تصفیه نشود موجب آلودگی خاک و محیط شهری، ایجاد بوی بد و متعفن، افزایش بیماری‌های گوارشی و صعب العلاج، بروز بحران‌های محیط زیستی و آسیب دیدن بهداشت محیط شهروندان می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده که از مزایای اجرای شبکه فاضلاب شهری است می‌توان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت و ضرورت اجرای این طرح را جلوگیری از آلوده شدن منابع آبی زیرزمینی به وسیله چاه‌های خانگی بیان کرد و همچنین امکان بازگرداندن و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده نیز وجود دارد.

عملیات فاضلاب شهری هم اکنون در ۱۴شهرستان مازندران در حال اجرا است و با پیگیری‌های صورت گرفته در سال 96 پروژه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری شرق مازندران به تصویب رسید و اعتبار اولیه این پروژه بالغ بر 5 میلیارد تومان تأمین شد و در همین راستا، در اردیبهشت سال 97 کلنگ احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری گلوگاه بر زمین زده شد.

کلنگ احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری گلوگاه که با حضور استاندار وقت مازندران و نماینده مردم نکا، گلوگاه و بهشهر در مجلس شورای اسلامی در حالی به زمین خورد که اعتبار یک‌میلیارد تومان به طول ۷۵۰ متر آغاز شد.

مسیر پروژه فاضلاب شهری در جاده دریای آرام گلوگاه از راه‌آهن آغاز و تا ابتدای ورودی جاده دریا ادامه خواهد داشت که این پروژه طی چهار سال با تخصیص اعتبارات به‌طور کامل اجرا و به بهره‌برداری برسد.

علیرضا ابریشمی کارشناس و مشاور طرح در جلسه بررسی وضعیت پروژه فاضلاب شهری گلوگاه گفت: مبانی جمعیتی طرح فاضلاب شهر گلوگاه برای سال 1420 در نظر گرفته شده و اساس آن بر مبنای سرشماری سال 95 جمعیت گلوگاه، روستای خورشیدکلا و نظام محله بوده است.

وی افزود: با توجه به نرخ رشد جمعیت، نرخ مرگ و میر و پیش‌بینی توریستی، جمعیت سال 1420، برای این سال 36هزار نفر در نظر گرفته شده است.

این کارشناس در خصوص سرانه تولید فاضلاب توسط هر فرد در گلوگاه، بیان کرد: سرانه تولید فاضلاب در شهر گلوگاه یک سرانه شهری را داریم که 149 لیتر در ازای هر نفر در شبانه روز است و سرانه نشتاب و رواناب 37 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است.

وی ادامه داد: همین سرانه فاضلاب در روستاها هم وجود دارد که از 127 نفر سرانه تولیدی فاضلاب،  31 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر سرانه نشتاب و رواناب تولید می‌شود.

ابریشمی تصریح کرد: با یک میانگین وزنی از این سرانه‌ها نسبت به جمعیت مردم شهر و روستا و عامل توریستی منطقه و سرانه کلی که در نظر گرفته شده 140 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز برای تولید فاضلاب است که 32 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز سرانه نشتاب و رواناب است.
 

 
دلایل احداث شبکه و تصفیه‌خانه برای جلوگیری از آلودگی خلیج میانکاله

کارشناس و مشاور طرح در خصوص مشخصات شبکه و خط انتقال فاضلاب شهری گلوگاه، گفت: جمع کل طول لوله 93 کیلومتر است و سطح تحت پوشش تا انتهای طرح 491 هکتار خواهد بود.

وی در مورد هزینه‌های طرح فاضلاب شهری شهرستان گلوگاه افزود: بر اساس فهرست سال 98 حدود 561 میلیاد ریال پیش‌بینی و همچنین هزینه‌های احداث شبکه‌های خط انتقال به طور کامل یک هزار و صد میلیارد ریال است و مجموع آن هزار و ششصد و شصت و یک میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

ابریشمی اظهار کرد: مجموعاً یک بخش از خط انتقال در حال حاضر دو پیمانکار مشغول انجام پروژه در خیابان رجایی و خیابان‌های فرعی شهر گلوگاه هستند.

وی گفت: تصفیه فاضلاب شهر گلوگاه با توجه به استاندارهای تخلیه به آب‌های سطحی طراحی شده است و سیستم لجن فعال و هوادِهی گسترده با حذف نیتروژن و فسفر برای تصفیه خانه در نظر گرفته شده که خروجی آن قابلیت ریختن درون آب‌های سطحی، رودخانه و یا دریای خزر(میانکاله) را دارد.
 


اجرای بیش از 90 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان گلوگاه

خلیلی بعنوان ناظر عالی طرح نیز گفت: شروع کار یک پروژه فاضلاب در یک شهر یا منطقه سختی‌های خاصی همراه دارد که مهمترین سختی آن ابعاد اجتماعی و روانی است و اینکه ما بخواهیم به یک شهر و منطقه بقبولانیم که این شبکه و پروژه به نفع خوده مردم منطقه هست، کار سختی می‌باشد.

این مسئول افزود: در شهر ساری بیش از 10 سال هست که شبکه سازی آب فاضلاب در حال انجام است، در شرق مازندران نیز از دو سال گذشته کلنگ زنی و استارت کار در سه شهر نکا و بهشهر و گلوگاه انجام شده است و سال به سال تخصیص اعتبارات برای طرح‌های فاضلاب در استان بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: مشکل اصلی در اجرای پروژه فاضلاب شهری گلوگاه در مورد تصفیه خانه است که می‌توان مشکل اصلی خرید زمین، احداث و تأمین بودجه که بالای 56 میلیاد تومان است، اشاره کرد.

فریدون کلبادی نژاد فرماندار گلوگاه نیز گفت: طرح جمع آوری فاضلاب شهری گلوگاه این شبکه ملی تاکنون با مجموع کل کار انجام شده با برآورد هزینه ۵ و نیم میلیارد تومان در متراژ 6هزار و 700 متر که به نسبت 93 کیلومتر کل طرح، 7 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

جعفر یَلا معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری گلوگاه، بیان کرد: طرح فاضلاب شهری گلوگاه طی این دو سال با دو فاز با نام‌های G1 و G2 در کمربندی غربی شهر در حال انجام است.

وی افزود: یکسری چالش‌هایی در بحث فنی این پروژه اعم از سایز و  قطر لوله‌ها و لوله گذاری، نوع مصالح، شیوه اجرای پروژه و نوع حفاری‌ها و قراردادها وجود داشت.

به گزارش بلاغ؛ مسئولان گلوگاهی باید پاسخگوی شهروندان باشند، آبروی همه آنان به هم گره خورده است، گیر کار و کندی پیشرفت این پروژه باید روی میزها انجام شود، از سلسله مراتب کمک بگیرند تا این سرمایه و پروژه ملی به درستی در شهرستان انجام شود.

گزارش: فرشید سگار

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
گلوگاهی ریکا
سرعت اجرای پروژه خیلط کم هست
با این روند چشم ما گلوگاهی ها آب نمیخوره به این زودی تموم بشه
ممنون از بلاغ به جهت توجه به شهرستان محروم گلوگاه
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲