تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۴۰۹۳۴۵
در حالی که رئیس‌جمهور چندی پیش گفته بود در رابطه با آمریکا دیگر سرمان کلاه نمی‌رود، مدعیان اصلاحات می‌کوشند از سفر روحانی به ژاپن، کلاه دیگری برای سر کشور بسازند.
۰
plusresetminus
پوست خربزه اصلاح‌طلبان در مسیر سفر روحانی به ژاپن
به گزارش بلاغ، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز سه‌شنبه برای شرکت در اجلاس بین‌المللی کوالالامپور ٢٠١٩ به مالزی سفر کرد. رئیس‌جمهوری همچنین قرار است در ادامه به ژاپن سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کند.

در روزهای گذشته موضوع سفر روحانی به ژاپن در صدر اخبار و تحلیل رسانه‌های داخلی قرار داشت.
هر چند که برخی مقامات ایرانی گفته‌اند که این سفر در چارچوب روابط دوجانبه است، اما از یکسو رسانه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات در گزارش‌ها و اظهارات متعدد تاکید داشتند که مسئله اصلی روحانی در سفر به ژاپن، میانجیگری توکیو برای مذاکره با آمریکا است.

از سوی دیگر، مقامات ژاپنی در روزهای اخیر از تلاش توکیو برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا درخصوص برنامه هسته‌ای سخن گفته‌اند. طبق اخبار موجود، متاسفانه درخواست میانجیگری نه از سوی ژاپن یا آمریکا بلکه از سوی دولت آقای روحانی مطرح شده و شینزو آبه هم قبل از هر چیز، از دولت آمریکا برای دعوت روحانی به توکیو اجازه گرفته است!

رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی هستند که مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی می‌تواند ضمن لغو تحریم‌ها، برای عموم مردم ایران نیز گشایش ایجاد کند. این در حالی است که در روزهای گذشته «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهارنظری گستاخانه اعلام کرد:«آماده مذاکره هستیم، اما تحریم‌ها ادامه می‌یابد»!

تجربه تلخ برجام
تجربه تلخ و عبرت‌آموز برجام در کنار دستان خالی کره شمالی پس از مذاکره با آمریکا- پس از ماهها گفت‌وگو و جلسات در مقابل دوربین و پشت درهای بسته- به هر عقل سلیمی می‌گوید که نباید به وعده‌های نسیه آمریکا دل خوش کرد و با تعلیق اقتصاد کشور، بر مؤلفه‌های قدرت چوب حراج زد.

نکته جالب در دورهای متفاوت گفت‌وگوی ایران با کاخ سفید چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ این است که اولاً در هر دودوره، بیشتر از اینکه ایران به این گفت وگو‌ها نیاز داشته باشد، این رئیس‌جمهور آمریکا است که برای پیشبرد اهداف خود و مهم‌تر از آن، اهداف تبلیغاتی داخلی خود، به رسیدن به توافق با ایران نیاز دارد. در دوره اوباما ناکامی او در رسیدن به صلح در سرزمین‌های ‌اشغالی و یا تعیین تکلیف سوریه و یمن، باب مذاکره با ایران و رسیدن به توافق برجام را گشود و در زمان ترامپ نیاز شدید او به داشتن دستاوردی حداقلی در سیاست خارجی برای پیشبرد کمپین انتخاباتی‌اش که ولع کاخ سفید برای مذاکره را بیشتر می‌کند.

دستان خالی آمریکا
به اذعان اندیشکده‌ها و تحلیلگران غربی، دولت آمریکا دیگر سلاحی برای مقابله با ایران در دست ندارد و سیاست تحریمی‌اش در حال فروپاشی است. چه در دوره اوباما که خود بارها به این مسئله اعتراف کرده بود و چه در دوره ترامپ که دیگر چیزی برای تحریم کردن باقی نمانده است!

با این وجود، در داخل ایران در هر دو دوره، دولت روحانی اصرار بر مذاکره داشته است. دولتی که نان شب و آب خوردن مردم را نیز به توافق هسته‌ای پیوند زده و از پیوند زدن این دو به هم به دنبال پیوند سیاست خارجی با مسائل حزبی و سیاسی داخلی بوده است. یکبار برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و عمل به وعده‌های انتخابات قبل این مذاکرات کلید خورد و این‌بار نیز به نظر می‌رسد لختی و سستی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس نیازمند یک شوک‌درمانی در سیاست خارجی باشد که آنهم باید توسط دولت به دست آید.

دلالی برای ترامپ
رسانه‌های زنجیره‌ای، ژاپن را یک واسطه مهم میان ایران و آمریکا معرفی کرده و این‌گونه القاء کرده‌اند که توکیو می‌تواند به احقاق حقوق ایران اقدام کرده و گشایش اقتصادی ایجاد کند. برای نمونه یکی از این روزنامه‌ها می‌نویسد: «اگر دولت در زمینه رفع برخی ‌از تحریم‌ها دارای اختیارات لازم شود و بتواند میانجی‌گری چون ژاپن را مثمرثمر سازد ‌هم فضایی تازه متوجه اقتصاد کشور می‌شود و هم مجموعه قوه ‌اجرائیه انگیزه بسیار بیشتری برای کار و تلاش خواهد یافت و هم مردم دلگرمی ‌جدید پیدا می‌کنند. نرمش قهرمانانه برای عبور ‌از گردنه‌های سخت و نفسگیر یک استراتژی ‌است، نه یک توصیه صرف و تاکتیک مقطعی».

این در حالی است که ژاپن در چند سال اخیر، با تبعیت از آمریکا، خرید نفت از ایران را به صفر رسانده و در ماجرای اعزام نیرو به خلیج‌فارس نیز همین حرف شنوی را ادامه داد. ژاپن فقط به عنوان کرم سر قلاب ترامپ عمل می‌کند و  حال آنکه روحانی گفته بود «نمی پذیریم دوباره سرمان کلاه بگذارند».
ژاپن در سال‌های اخیر، نه فقط درباره ایران بلکه حتی در روابط خود با آمریکا هم کاملا منفعل و مطیع عمل کرده است.

شرکت تویوتا فروردین ۱۳۹۶ به خاطر فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران در هند، رسماً از آمریکا عذرخواهی کرد و قول داد معامله با ایرانی‌ها را کاملا متوقف کند! این در حالی بود که تویوتا تامین‌کننده اصلی ادوات و وسائط نقلیه گروهک تروریستی داعش بوده است.

نخست‌وزیر ژاپن ۲ سال قبل با حضور در کنگره آمریکا، از نقش ژاپن در جنگ جهانی دوم عذرخواهی کرد! و حال آنکه آمریکا با ۲ بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، 140 هزار ژاپنی را کشته و چند برابر آن را دچار عوارض جسمی و روحی کرد!

بنابراین ژاپن نیز همانند فرانسه، نه یک واسطه و منجی بلکه صرفا یک دلال برای پیاده سازی دستورات سلطه‌گرانه ترامپ است.

تکرار خسارت محض!
متاسفانه دولت در 6 سال گذشته، کشور را معطل امید به غرب برای حل مشکلات اقتصادی نگه داشت و همین امید غلط و استراتژی ابتر موجب سربار شدن شدید مشکلات شد.

به گزارش تسنیم، حالا با مسائلی که از ژاپن به گوش می‌رسد به نظر می‌رسد دولت بازهم این‌بار از طریق ژاپن قصد دارد راه رفته را دوباره برود و یک استراتژی سوخته را دوباره بیازماید و در این بین همان مشوقانش که دولت را پیشتر در این بیراهه تشویق می‌کردند بازهم به جرگه‌ تحریک‌کنندگان پیوسته و برایش تیترهای اغواکننده می‌زنند.

برای نمونه، در روزهای گذشته روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مطلبی تأمل‌برانگیز نوشته بود: «اگر دولت در زمینه رفع برخی ‌از تحریم‌ها دارای اختیارات لازم شود و بتواند میانجی‌گری چون ژاپن را مثمرثمر سازد ‌هم فضایی تازه متوجه اقتصاد کشور می‌شود و هم مجموعه قوه ‌اجرائیه انگیزه بسیار بیشتری برای کار و تلاش خواهد یافت و هم مردم دلگرمی ‌جدید پیدا می‌کنند. نرمش قهرمانانه برای عبور ‌از گردنه‌های سخت و نفسگیر یک استراتژی ‌است، نه یک توصیه صرف و تاکتیک مقطعی»!
دولت باید ریل‌گذاری خود در سیاست خارجی و اقتصاد را تغییر داده و از تکرار خسارت محض برجام خودداری کند.

امید بستن به واسطه‌گری ژاپن برای رفع مشکلات کشور تکرار راه خطای گذشته و دل بستن به یک سراب است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما