تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۰۹۰۳۶
ایجاد نشاط اجتماعی درحالی به رونق کلام مسئولان تبدیل شده که به نظر می‌رسد مهمتر از حرف و برگزاری مراسم آوازه‌خوانی، احیای مراکز تفریحی به خصوص پارک‌های طبیعی همچون پارک‌تپه تاریخی نارنجباغ نکا که امروز به ویرانه‌ و مرکز فسادی مبدل شده می‌تواند بیش از هر اقدامی به تحقق آسایش، امنیت اجتماعی و آرامش خانوادگی کمک کند.
۰
plusresetminus
تن رنجور «تپه نارنجباغ» نکا کبود از ترکه‌های بی‌مهری/ پُشت پا به یک میراث پیش از تاریخ ایران باستان
به گزارش بلاغ، توجه به نشاط اجتماعی و بهره‌مندی شهروندان از مکان‌های مناسب تفریح و گذران اوقات در سطح شهر یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان به شمار می‌آید که همواره در سرتیتر سخنان و اظهار نظرهای آنان نیز جای داشته و به عنوان پای ثابت تمام وعده‌ها گنجانده شده است.

ازجمله مراکز و مکان‌های مهم در این زمینه پارک‌ها، بوستان‌ها و فضاهای سبز عمومی است که در سطح شهرها بسته به میزان فراهم بودن زیرساخت‌ها و امکانات لازم در کنار امنیت و آرامش به کانون مراجعه خانواده‌ها برای تفریح و آسایش کوتاه یا بلندمدت تبدیل می‌شوند.

البته این نوع از نگاه در شهرهای بزرگ و به خصوص کویری که از مراکز سبز کمتری برخوردار هستند از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار بوده و به نوعی یکی از ارکان اصلی تلاش‌های مسئولان به خصوص مدیران شهری را به خود اختصاص می‌دهد اما در شهرهای سرسبز به ویژه شمال کشور باتوجه به برخورداری همزمان از نعمت‌های خدادادی دریا و جنگل کمی سبب اجحاف در حق پارک‌ها در سطح شهرها شده است.

* پشت پا به یک میراث طبیعی تاریخی


شاید به جرأت بتوان یکی از مصادیق اصلی شهرهای کم‌توجه به مراکز تفریحی درون‌شهری به ویژه پارک‌ها را شهر نکا قلمداد کرد جایی که از چندین پارک و بوستان شامل پارک مادر، پارک شهید بهشتی، پارک دولت و پارک تپه نارنجباغ در کنار مجموعه پارک جنگلی قرمرض که خارج از محدوده شهر نکا قرار دارد بهره‌مند است.

اما میزان رسیدگی به این مکان‌ها هرگز در شأن مردم این شهر نبوده و نیست به‌گونه‌ای که تنها پارک‌های شهید بهشتی و مادر را تا اندازه‌ای می‌توان دارای امکانات و شرایط حداقلی برشمرد که البته هرکدام از این پارک‌ها نیز سرشار از مشکلات و بی‌مهری‌ها هستند.

در این میان یکی از مراکز مهمی که به عنوان یکی از تاریخی‌ترین نقاط نکا بوده و ظرفیت فراوانی برای تبدیل شدن به یک مرکز تفریحی و گردشگری برخوردار است را باید به جرأت تپه تاریخی نارنجباغ در این شهر نام برد که تقریباً در هیچ دوره‌ای آنگونه که باید به این ظرفیت طبیعی و تاریخی پرداخته نشده است.

این تپه کهن دارای قدمتی به اندازه دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا زمان‌های تاریخی پس از اسلام بوده که در  بخش شمالی شهر نکا و حاشیه شرقی رودخانه مرکز شهر واقع شده و این اثر در سال 1380 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت نیز رسیده است.

نوع تپه‌ای این مکان با مسیرهای پیچ در پیچ و درختان فصلی و چنار، زیبایی خاصی به آن داده به کلی که به خاطر ارتفاع مناسبی که دارد بخش عمده‌ای از شهر نکا از آن نمایان است که همین ظرفیت‌ها توان جذب گردشگر و مسافران را  به آن داده است.

جالب این است که طبق نظر کارشناسان تاریخی و مسئولان ،این تپه با دارا بودن قدمت تاریخی، از لاهیجان کوه تا کوه‌سنگی مشهد هیچ تپه پارکی بدین صورت وجود نداشته و وجود بنای آجری بزرگ تا سال 1349 بر روی آن در منابع تاریخی آمده است.

* از قرارداد ترکمن‌چای تا هیچ!

البته در طول سالیان گذشته مدیران مختلف شهری برای رونق پارک نارنجباغ نکا بنابر خواست و فشار مردم تلاش‌هایی داشته‌اند که به عنوان نمونه این مجموعه تفریحی در آبان سال 90 زمان تصدی مرتضی حسنی بر مسند شهرداری نکا همزمان با بزرگداشت عید غدیر با اعتباری نزدیک به 400 میلیون تومان به بهره‌برداری نیز رسیده بود که رونق آن دوام چندانی نیافت.



بعد از آن اما شهرداران بعدی نکا نیز هرکدام به نوعی بخشی از توجه خود را به این مرکز تفریحی اختصاص دادند اما جدیترین آن را باید اظهار نظر سیدمهدی احمدی شهردار فعلی نکا در آذرماه سال 96 دانست که در گفت‌وگویی واگذاری پارک نارنجباغ به شخص حقیقی را همچون قرارداد ترکمن‌چای توصیف کرده و افزوده بود: متأسفانه قراردادی که در این واگذاری نوشته شده است، همچون قرارداد ترکمن‌چای است که امیدواریم این پارک به شهرداری واگذار شود تا نسبت به مناسب‌سازی اقدام شود.

البته اظهارنظرهای شهردار درمورد پارک نارنجباغ نکا به این میزان ختم نشد و وی در جلسات، نشست‌ها و مصاحبه‌های دیگر نیز به آن پرداخت که به عنوان مثال در اواخر بهمن سال 97 و در نشست خبری با رسانه‌ها از در دستور کار قرار گرفتن تجهیز و بهره‌برداری پارک نارنجباغ توسط شهرداری نکا در قالب طرح‌هایی که باید تا انتهای سال 98 باید به پایان برسند خبر داده بود.

* مخاطب بایدها کیست؟

همچنین شهردار نکا در هفته‌های اخیر نیز در گفت‌وگویی  بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری این شهر تأکید کرده و با بیان اینکه متاسفانه کوتاهی در معرفی جاذبه‌های گردشگری نکا باعث شده این شهر تنها به عنوان توقف‌گاهی بین‌راهی شناخته شود از عدم استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها انتقاد کرده بود.



از نظر شهردار نکا تپه تاریخی نارنجباغ در کنار دریاچه استخرپشت، پارک جنگلی قرمرض، غار گمیشان، آبشار دزده که همی خارج از محدوده این شهر قرار دارند از جمله مکان‌های دیدنی این شهر است که در صورت توجه بیشتر و معرفی، سالانه میزبان ده‌ها نفر از گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

حال آنکه مخاطب این باید‌ها و الزامات بیشتر از مردم خود مسئولان و به ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر هستند تا با برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی به همراه اهتمام ویژه بتوانند پتانسیل‌های شهر را احیا و به اتفاقات مثبت و ماندگار شهر هم از نظر اجتماعی و هم اقتصادی تبدیل سازند.

* ویرانه‌ای که قرار بود تفرجگاه باشد

به هر حال در طول سالیان، هر یک از مسئولان مدیریت شهری در نکا برای رونق مجموعه تفریحی تپه تاریخی نارنجباغ تلاش کرده‌اند اما ضمن در نظر گرفتن توان هریک باید مدیریت ضعیف، نبود برنامه کاربردی بلند مدت، عدم پایداری طرح بعد از پایان مسئولیت مدیران و انتخاب نامناسب پیمانکار را ازجمله دلایل عدم استمرار و در نهایت ویرانی این مرکز مهم تفریحی، فرهنگی و اقتصادی برشمرد.

درحالی که تنها حدود سه ماه تا پایان سال 98 باقی ‌مانده شرایط فعلی این مرکز تفریحی از نامناسب نیز فراتر رفته و علاوه به مخروبه‌ای غیرقابل باور تبدیل شده است.


ورود معتادان، افراد لااُبالی و خلافکاران به پارک نارجباغ نکا که روزی با مساحت 3500 متر مربعی یکی از زیباترین مراکز تفریحی طبیعی منطقه بوده امروز آن را به مخفیگاه و پاتق اراذل تبدیل ساخته که علاوه بر امنیت اجتماعی و اخلاقی مردم حاشیه آن به یقین تمام فضای شهر نکا را نیز متأثر از خود خواهد ساخت.

* احیای دائمی؛ نیاز این بیمار رنجور

مکانی که روزی از امکاناتی نظیر نظیر استخر، سونا، جکوزی، زمین چمن مصنوعی، سالن ماشین برقی، شهر بازی کودکان، بوفه، کافی‌شاپ، چای‌خانه و سفره‌خانه بومی و محلی، آلاچیق، ایستگاه نقاشی کودکان، قصربادی، شهرک ترافیک، سینمای روباز و شهر شنی بهره می‌برد امروز بیش از گذشته نیازمند توجه عملی مسئولان و احیای مجدد با برنامه‌ریزی طولانی مدت بلکه ماندگار است.

بیراه نیست اگر بگوییم، ایجاد نشاط اجتماعی درحالی به رونق کلام مسئولان تبدیل شده که به نظر می‌رسد مهمتر از حرف و برگزاری مراسم آوازه‌خوانی، احیای مراکز تفریحی به خصوص پارک‌های طبیعی همچون پارک‌تپه تاریخی نارنجباغ نکا می‌تواند بیش از هر اقدامی به تحقق آسایش، امنیت اجتماعی و آرامش خانوادگی بی‌انجامد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم