هوشمندی رهبر معظم انقلاب در جلوگیری از یک مسیر فاجعه‌بار؛

ردّ پای نفوذ دشمنان در آمار غلط جمعیتی/ هشداری که جدی گرفته نشد!

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۴۰۹۰۳۳
دغدغه مکرّر مقام معظم رهبری در چند سال اخیر، به‌ویژه بعد از سخنرانی ایشان در مهرماه سال ۹۱ که سیاست «تنظیم خانواده» را نادرست خواندند،گروهی از مسئولان مختلف دولتی در دوره‌های مختلف، کوشیدند با ارائه آمار فریبنده، به‌زعم خود از نگرانی‌های رهبر انقلاب و مردم متدین بکاهند. ارائه آمارهای غلط و مشکوک ازجمله این تلاش‌ها بود که رهبر انقلاب، زودتر از مسئولان مربوطه، متوجه آن شدند
۰
plusresetminus
ردّ پای نفوذ دشمنان در آمار غلط جمعیتی/ هشداری که جدی گرفته نشد!
به گزارش بلاغ، در روزهای اخیر، نامه‌ای از سوی وزیر بهداشت به رهبر انقلاب اسلامی نوشته شد که حکایت از صحت نگرانی‌ها و دغدغه‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی در موضوع جمعیت و نفوذ عناصر بیگانه در این عرصه دارد.

رهبر عزیز انقلاب در ماه گذشته دو بار در موضوع اهمیت جمعیت هشدار داده‌اند، که بسیار حائز اهمیت است.
 
* هشداری که ابتدا جدی گرفته نشد!
دغدغه‌ی مکرّر مقام معظم رهبری در چند سال اخیر، به‌ویژه بعد از سخنرانی ایشان در مهرماه سال ۹۱ که سیاست «تنظیم خانواده» را نادرست خواندند، به‌تناوب در سخنرانی‌ها و بیانات عمومی و خصوصی از سوی ایشان مورد تأکید قرارگرفته است. گروهی از مسئولان مختلف دولتی در دوره‌های مختلف، کوشیدند با ارائه آمار فریبنده، به‌زعم خود از نگرانی‌های رهبر انقلاب و مردم متدین بکاهند. ارائه آمارهای غلط و مشکوک ازجمله این تلاش‌ها بود که رهبر انقلاب، زودتر از مسئولان مربوطه، متوجه آن شدند.

پیرو همین دغدغه‌های ویژه رهبر انقلاب، وزیر بهداشت در اقدامی درست و البته، دیرهنگام! به محضر رهبر انقلاب (تاریخ ۲۰ مهر ۹۸)بالاخره بر اشتباه بودن فرمول‌ها و شاخص‌های محاسبه نرخ رشد جمعیت در نهادهای مسئول و درنهایت غلط بودن برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها بر مبنای این ارزیابی‌های غلط، صحه گذاشت که خود، تائید دغدغه امام خامنه‌ای است.

نمکی در بخشی از این نامه نوشت: " مستحضرید مهم‌ترین مؤلفه ارزشیابی جمعیت، میزان باروری کل (TFR) است که در سال ۱۳۹۵ این شاخص را ۲ اعلام نمودند، سپس با رایزنی‌هایی که انجام دادند این عدد به ۱/۲ ارتقا یافت. تحلیل علمی این رقم یعنی آنکه مسئولین نظام نباید بدین حد نگران باشند و ما به بالاتر از سطح جایگزینی رسیده‌ایم.

اولین گام این‌جانب و همکارانم تشکیک نسبت به این ارقام بود که می‌تواند حاصل یک اشتباه محاسباتی و یا خدای‌ناکرده محصول یک غرض‌ورزی مبتنی برنیات غیر منطبق با مصالح ملی باشد.

هم‌زمان در تحقیقی بین‌المللی که مشاور عالی این‌جانب جناب آقای دکتر اکبری که امروز از طرف وزیر، نماینده تام‌الاختیار در موضوع جمعیت هستند نیز در این پژوهش همکاری داشتند؛ نرخ باروری کل به میزان ۷/۱ به دست آمد که بسیار کمتر از سطح جانشینی بود.

حاصل این تحقیق برای مقابله با مقالات نادرست قبلی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان (Lancet) چاپ و منتشر شد.

در راستای اقناع علمی کارشناسان این عرصه در کشور، بحث‌های فراوانی صورت گرفت تا متفقاً عدد ۸۴/۱ موردتوافق همگان قرار گرفت که بازهم بسیار کمتر از سطح جانشینی و مؤید صحت نگرانی عالمانه حضرت‌عالی است. "

در اوایل همین مهرماه گذشته، در واکنش به اعلام گزارش دفتر جمعیت سازمان ملل در مورد نرخ باروری ایران در سال ۲۰۱۹، شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) نیز، در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه، با آمار و استدلال علمی، آمار اعلام‌شده از سوی سازمان ملل را نادرست خواند.
 
* ردّ پای نفوذ دشمنان در آمار غلط جمعیتی:
" در حالی دفتر جمعیت سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۱۷ نرخ باروری ایران در بازه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵و ۲۰۱۵تا ۲۰۲۰ را ۷/۱ و ۸۷/۱ فرزند به ازای هر زن اعلام کرده که در گزارش سال ۲۰۱۹ خود این نرخ‌ها را به ۹۱/۱ و ۱۵/۲ تغییر داده است!

این ارقام حتی با گزارش سازمان جهانی دیگر همچون بانک جهانی که نرخ باروری ایران در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ را ۶۴/۱ و ۵۴/۱ فرزند اعلام کرده است، تفاوت فاحشی دارد. "

با اندکی جستجو می‌شود فهمید که محاسبه نرخ باروری در دو سرشماری اخیر بر عهده «دکتر محمد جلال عباسی شوازی» استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران، بوده است. اگر هم محاسبه نرخ باروری بر اساس داده‌های «مطالعه شاخص‌های سلامت و تغییرات جمعیتی» (DHS) صورت گرفته باشد، پای دکتر میمنت حسینی چاوشی ؛ پژوهشگر جمعیت دانشگاه ملی استرالیا، در میان است. "
نکته آنکه هر دو نامبرده، تحصیل‌کرده استرالیا هستند، هر دو در مقاطعی موردحمایت یک تراست انگلیسی بوده‌اند، هر دو ارتباطات وثیقی با صندوق جمعیت سازمان ملل دارند و هر دو اکنون به دلیل اتهامات امنیتی تحت محاکمه و ممنوع‌الخروج هستند.
 
 
* تغییر محاسبات جمعیتی کشور، هدف دشمنان
حال که با نامه وزیر بهداشت، رسماً دغدغه‌ی رهبر معظم انقلاب درباره‌ی آمارسازی‌های غلط و بر مبنای آن، سیاست‌گذاری‌های اشتباه در حوزه جمعیت تائید شد، شاید لازم باشد بار دیگر به بخشی از بیانات ایشان، درباره نوع خاصی از نفوذ که مسئولان را هدف گرفته، رجوع کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان(۲۰ اسفند ۹۴) فرمودند: " یکی از آماج‌های این نفوذ مسئولانند؛ آماج دوّم مردمند. مسئولان آماج این نفوذند؛ برای چه؟ هدف چیست؟ هدف این است که محاسبات مسئولان را عوض کنند و تغییر بدهند؛ یعنی مسئول جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که باملاحظه‌ی هزینه و فایده احساس کند که باید این اقدام را بکند، این اقدام را نکند؛ نفوذ برای این است به این نتیجه برسد که فلان رابطه را قطع کند، فلان رابطه را ایجاد کند؛ نفوذ برای این است که این محاسبات در ذهن مسئولین عوض بشود. آن‌وقت، وقتی نتیجه این بشود که فکر مسئولین و اراده‌ی مسئولین در مشت دشمن قرار بگیرد، دیگر لازم نیست دشمن بیاید دخالت مستقیم بکند؛ نه، مسئول کشور همان تصمیمی را می‌گیرد که او می‌خواهد. وقتی محاسبه‌ی این حقیر عوض شد، تصمیمی را می‌گیرم که او می‌خواهد؛ من همان کاری را که او می‌خواهد مفت و مجّانی انجام می‌دهم؛ گاهی بدون اینکه خودم بدانم -یعنی اغلب بدون اینکه خودم بدانم- این کار را انجام می‌دهم. [بنابراین] سعی می‌کنند محاسبات مسئولین را عوض کنند. پس آماج اوّل مسئولین‌اند."

 از سال ۹۱که رهبر انقلاب، دریک هشدار مهم، سیاست‌های جمعیتی را اشتباه خواندند. دغدغه افزایش جمعیت جوان کشور و فرزند آوری جزو مطالبات ایشان بوده است. در سال‌های اخیر به‌ویژه از سال ۹۵به بعد عناصری مشکوک و نفوذی به نام پژوهشگر و محقق، با دست‌کاری در آمارها، تلاش کردند، حرکت کشور را در حوزه رشد جمعیت روبه‌جلو نشان دهند تا در غفلت فراگیر مسئولان و مردم که با اعتماد بیجا به این آمارسازی‌ها، انجام‌گرفته، جمعیت کشور سال‌به‌سال رو به پیری رفته، و ایران اسلامی که مهد اسلام اهل‌بیت علیهم‌السلام و انقلاب اسلامی است با فاجعه‌ی کاهش جمعیت جوان و بانشاط مواجه شود؛ آن‌هم در زمانی که کار از کار گذشته است.
 
رهبر بصیرانقلاب اسلامی با پیگیری و رصد هوشمندانه این اقدامات فاجعه‌بار، اولین کسی بودند که به این تحرکات مشکوک که در لعاب پژوهش و تحقیق ارائه شدند تردید کرده و مسئولان را به بازنگری فراخواندند. نامه نمکی؛ وزیر بهداشت، بر صحت پیش‌بینی رهبر انقلاب تأکید کرد. اکنون‌که خوشبختانه، ترفندهای شوم عناصر نفوذی برملا شده است، لازم است دولت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، در این عرصه، با بازنگری و تصحیح قوانین و سازوکارهای لازم، برای بهبود شاخص‌های رشد جمعیت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ایران اسلامی تلاش مضاعف کنند.

انتهای پیام/
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴