کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مردم از صندوق رأی ناامید نیستند /گلایه‌مندی مردم از کارنامه دولت و مجلس است

17 آذر 1398 ساعت 23:25


به گزارش بلاغ، روزنامه همشهری در مطلبی به قلم غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات نوشت:«اگر حس کنید که سخنان شما و حضور شما در یک تصمیم گیری، نقشی در نتایج آن ندارد، چه می‌کنید؟ می‌گویید که عقب می‌نشینم و وقت خود را صرف مشارکت در آن نخواهم کرد. انتخابات هم در همین قالب می‌گنجد، مادامی که مردم حس کنند که مشارکتشان منتج به اتفاقی نمی‌شود که برای آنها نفعی ندارد و نیازی را تأمین نمی‌کند، ترجیح خواهند دادکه در آن حضور نداشته باشند».

ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران در ادامه نوشت:«مورد دیگری که در مشارکت مردم تاثیر دارد، آزادی در انتخاب هاست. مردم در هر دوره‌ای از خود خواهند پرسید که چقدر از این لیست‌ها و گروه‌هایی که در مرحله رای‌گیری هستند، پالایش و غربال شده‌اند و چقدر از افرادی که با سلایق و علائق آنها سنخیت دارند، توانسته‌اند کاندیدا شوند؟ وقتی جواب منفی باشد، اعتماد مردم آسیب می‌بیند و این بی‌اعتمادی باعث کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد و سرانجام مردم از صندوق‌های رای بی‌تفاوت عبور می‌کنند».

علی تاجرنیا، از محکومین فتنه 88 نیز در مصاحبه با شماره دیروز روزنامه اعتماد گفت:«به دلیل حضور نهادهای غیردموکراتیک و دارای اختیارات فراقانونی، رأی شهروندان عملا تاثیر چندانی بر مناسبات کشور ندارد».

اکنون اکثریت مطلق دولت و همچنین فراکسیون امید مجلس و شورای شهر و شهرداری تهران در اختیار مدعیان اصلاحات است. نکته قابل تأمل اینجاست که نهادهای مذکور به هیچ عنوان کارنامه قابل دفاعی ندارند.

حال مدعیان اصلاحات برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی خود، با توهین به شعور مردم مدعی هستند که اختیارات محدود دولت و مجلس و نظارت استصوابی، مردم را نسبت به حضور در انتخابات ناامید کرده است.

این در حالی است که مردم ناامید نیستند، بلکه گله مندند و علت اصلی گلایه مندی مردم نیز کارنامه بسیار ضعیف دولت و مجلس است.
دولت، امکانات و اختیارات گسترده‌ای دارد اما با این‌حال کارنامه قابل دفاعی ندارد. مجلس دهم نیز علیرغم اختیارات گسترده نتوانسته کارنامه خوبی ارائه دهد.

عبور از دولت را مطرح می‌کنند تا خود را تبرئه کنند
عباس عبدی از تئوریسین‌های جریان موسوم به اصلاحات روز گذشته در یادداشتی در روزنامه اعتماد از لزوم انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودرس نوشت و تصریح کرد:«هيچ حكومت و دولتي حتي در شرايط عادي نيز نمي‌تواند و مجاز نيست كه با اين حد از تنش مديريت خود را تداوم دهد. در بيشتر نظام‌هاي سياسي شيوه‌هايي را براي چنين موقعيت‌هايي پيش‌بيني كرده‌اند... انتخابات زودرس رياست‌جمهوري.. مي‌تواند همراه با انتخابات مجلس انجام شود. مثلا در ارديبهشت ماه يا حتي در اواخر اسفند ماه. همزماني در انتخابات مي‌تواند برآورده‌كننده يكي از خواست‌هاي قبلي، يعني تقارن اين دو انتخابات باشد. حتي مي‌توان تا زمان انتخابات وظيفه مشخصي را براي دولت و رييس آن تعيين كرد كه انجام دهند. هيچ چيزي كمتر از اين نمي‌تواند نگاه مردم را در باور به اراده حكومت براي تغيير را تحت تاثير قرار دهد.»
این چهره سیاسی مدعی اصلاحات ادامه راه كنوني را بدترين شيوه دانست و نوشـت: «اگر امروز درباره آن تصميم‌گيري شود، بهتر است كه فردا شود. اين كار نياز به تنش و مواجهه نيز ندارد. سياستمداران و اصحاب قدرت مي‌توانند صادقانه وضع موجود را تشريح كنند و بهترين راه را براي برون‌رفت از آن از طريق انجام يك انتخابات زودرس فراهم كنند.»

گفتنی است مدعیان اصلاحات با طرح چنین گزاره‌هایی بدنبال پاک کردن صورت مسئله و علت شرایط و وضعیت حال حاضر کشور هستند. دولت روحانی معلول و برآمده از آراء و تفکرات همین جریان است ، حال آنکه مدعیان اصلاحات به جای پاسخگویی، نسخه انحلال دولت را می‌پیچند تا مثلا خود را از گناه و مسئولیت شرایط پیش آمده برای کشور تبرئه کنند.در پاسخ به صاحبان چنین ایده‌هایی باید گفت که اگر واقعا به دنبال حل مشکلات کشور هستند به جای ایده پردازی برای رفتن دولت ، خودشان که علت اصلی این شرایط هستند ، یک بار برای همیشه دست از سیاست و ورود به عرصه مدیریت اجرایی کشور بشویند.

به جای گزافه‌گویی‌ به درد مردم برسید
روزنامه دولتی ایران دیروز نوشت: «معاونت ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی با برگزاری جلسات بسیار فشرده، لایحه تضمین آزادی‌ اجتماعات و راهپیمایی‎ها (اصل ۲۷ قانون اساسی)، را تدوین کرد که با مساعدت فراوان معاون محترم حقوقی رئیس‌جمهوری و دفتر هیئت دولت به صورت دوفوریتی در دستور کار دولت قرار گرفته است. اگر صداقتی در دفاع از حقوق مردم وجود داشته باشد، لحظه‎ای در تصویب و تأیید این لایحه درنگ نخواهد شد.»

در بخش دیگری از مطلب ارگان دولت آمده است: «شاید بتوان همه آزادی‎های گروهی را به نحوی با آزادی اندیشه و بیان پیوند داد.

شناسایی و تضمین آزادی تجمع و تظاهرات به منزله شناسایی و تضمین آزادی اندیشه و بیان در ساحت گروهی و اجتماعی است. این آزادی‏‌ها را می‌توان آزادی‎های فردی انباشته و متراکمی دانست که قدرت آنها چندین برابر شده و اثرگذاری آن مطمئن‌تر است. با این توضیح، ماهیت آزادی‌های گروهی تا حدودی قابل فهم است. یعنی دولت‌ها مکلفند با تأمین نظم و امنیت لازم زمینه برخورداری شهروندان از آنها را فراهم آورند. از سوی دیگر، آزادی‌های یادشده جنبه حق - امتیاز یا حق- آزادی دارند، یعنی شهروندان در تشکیل احزاب و انجمن‎ها یا در سازماندهی راهپیمایی مختارند و تکلیف الزام‌آوری برای انجام این امور بر دوش ندارند. افزون بر این، آزادی‎های گروهی جنبه حق - قدرت نیز دارند، یعنی با اعمال آنها می‌توان مناسبات قدرت در جامعه را تحت تأثیر قرار داد. چرا که اگر دولت‎ها براحتی بتوانند با اراده فردی مقابله کنند، سرکوب اراده جمعی برای آنان بسی دشوارتر است.

تشکیل گروه، چه از نوع موقتی و چه از نوع پایدار آن، خود به خود خالق قدرت است. پس ایجاد گروه را می‎توان به نوعی خلق یک قدرت در برابر قدرت حکومت دانست. روشن است که تحمل قدرت رقیب توسط قدرت موجود دشوار است.»

مردم اگر حق اعتراض دارند، حق معیشت و‌اشتغال هم دارند که با عملکرد فاجعه بار جریان غربگرا مخدوش شده است. اینکه همین جریان که عامل این وضعیت است و باید پاسخگو باشد، این روزها، علم ساماندهی اعتراضات برمی‌دارد، ناشی از رویه فریبکارانه و فرافکنانه‌ای است که همواره داشته‌اند. در پایان این مطلب نوشته شده؛ «روشن است که تحمل قدرت رقیب توسط قدرت موجود دشوار است.» به جای این گزافه گویی‌ها به درد مردم برسید.

ماله کشی بر عهدشکنی اروپا توسط زنجیره‌ای‌ها
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«به‌رغم تمام فشارهاي وارده بر جمهوري اسلامي ايران و با وجود تمام انتظاراتي که ما از طرف‌هاي برجام داريم که نمونه آن در صحبت‌هاي رئيس‌جمهوري ديده شد که گفتند اروپا بايد از کشور ما نفت خريداري کند و موانع شبکه بانکي را بردارد، براي اروپا سخت خواهد بود زيرا از تهديدهاي آمريکا ترس دارند.

اگر ما در همين نقطه صفر باقي بمانيم و در رويکرد خود تغييري ايجاد نکنيم و منتظر امتيازگيري باشيم هيچ اتفاق مثبتي رخ نمي‌دهد. برجام در حالت فعلي يک پديده مرده و بي‌فايده است و از اين حالت خارج نمي‌شود مگر اينکه موازنه‌اي بين امتيازدهي ايران و طرف‌هاي برجام شکل گيرد».

این روزنامه زنجیره ای، با این ادعا که اروپا از تهدید‌های آمریکا می‌ترسد، بی‌عملی و عهدشکنی اعضای اروپایی برجام را توجیه کرده است. این در حالی است که مقامات اروپایی و آمریکایی بارها اذعان کرده‌اند که در موضوع ایران، هدف مشترک اما روش‌های متفاوت دارند.
رسانه‌های زنجیره‌ای بدون توجه به تجربه عبرت آموز برجام مدعی هستند که ایران باید همچنان به اروپا امتیاز داده و به هیچ عنوان نیز انتظار امتیازگیری نداشته باشد!

فرافکنی مدعیان اصلاحات در فصل انتخابات
تیتر یک روزنامه آفتاب یزد در شماره روز گذشته به ثبت‌نام یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت و با تیتر درشت به اصولگرایان گفته است که خوشحال نباشند: «اصولگرایان خوشحال نباشند»!

البته معلوم است که کسی خوشحالی نکرده و خوشحال‌کننده آن بود که اکنون دولتی در تراز انقلاب اسلامی داشتیم که در حال کار و فعالیت سخت کوشانه برای مردم بود و به جای نگاه به بیرون، به بازو و فکر ایرانی اعتماد داشت. این روزنامه در سرمقاله شماره دیروز خود نیز به موضوع ثبت‌نام یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخته و نتیجه گرفته است: «النهایه اینکه چرخش قدرت در مجلس حتمی‌به نظر می‌رسد. اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها به صورت مشترک در بهترین حالت ممکن یک اقلیت کم رمق را تشکیل خواهند داد.»

در بخشی از این سرمقاله آمده: «ضعف اصلاح‌طلبان مجلس نشین از یکسو و عدم تحقق غالب شعارهای دولت به هر دلیل از سوی دیگر موجب شده ارتباط جریان چپ کشور با مردم تقریبا قطع شود... چه خوشمان بیاید و چه خیر اکنون نیز به نوعی مردم، اصلاح‌طلبان، موضع‌گیری‌ها و استدلال‌های شان را نمی‌فهمند.»

این نوشتار در ادامه افزوده است: «در برهه‌های مختلف از سال92 تاکنون علی الخصوص از 96 به این سو جریان چپِ تکیه زده بر قدرت در معذوریت‌های مختلف که خاصیت قدرت است به گونه‌ای گام برداشته که چندان همسو و هم جهت با جامعه نبوده است... به نظر می‌رسد قاطبه‌‌چپ‌ها برای آنکه از موهبات قدرت سهمی‌ببرند سعی کردند با توجیهات نه چندان عقلانی و غیر قابل باور نواقص دولت را لاپوشانی و ندید بگیرند و دم نزنند...»

در این باره لازم به ذکر است که همانطور که این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب نوشته متاسفانه اصلاح طلبان و دولتمردان از سال 92 تاکنون با انواع و اقسام فرافکنی‌ها سعی کردند ایرادهای وارده به دولت را نابه‌جا و منتقدان را بی‌انصاف در نقد بنمایند.
 


کد مطلب: 408583

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/408583/مردم-صندوق-رأی-ناامید-نیستند-گلایه-مندی-کارنامه-دولت-مجلس

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com