تاریخ انتشارسه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۰۸۲۰۳
مردمی که با شوق و ذوق در دو انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و نتیجه انتخابات را برای دولتی رقم زدند که خود را دولت تدبیر و امید نامید و بجای تکیه بر داخل، چشم به بیرون از مرزها دوخت و به جای خدا به کدخدا امید بست که نتیجه امیدواری این دولت به استکبار، نتیجه‌اش نافرجامی برجام و تشدید تحریم‌ها شد.
۰
plusresetminus
اعتماد مردم؛‌ بزرگترین قربانی دنده‌ عقب وعده‌های دولت/ زخم‌های عمیق اقتصادی نیازمند مرهم‌های فوری
به گزارش بلاغ، دولت تدبیر و امید با نگرش مثبت نسبت به امریکا و اروپا رفته رفته از منافع مردم فاصله گرفت و در سال‌های اخیر کاملاً فشار بر مردم برای دولت عادی و بی‌اثر شد به گونه‌ای که حتی انتقاد از سوی منتقدین را هم برنمی‌تابد!

اقتصاد اسلامی، عدالت‌آفرین است
رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، به تاریخ 30/5/98، فرمودند: "رونق اقتصاد کشور، پیشرفت اقتصاد کشور، هدف اصلی‌اش چیست؟... هدف این است که ما بتوانیم عدالت اجتماعی را در جامعه تأمین کنیم، فقر را ریشه‌کن کنیم، تا ثروتمند شدن کشور به نفع رفع فقر و ریشه‌کنی فقر باشد؛ والا الان ثروتمندترین کشور دنیا آمریکاست؛ آنجا چند میلیون انسان زیر خط فقر زندگی می‌کنند، عده‌ زیادی در گوشه خیابان‌ها از گرسنگی یا از سرما یا از گرما می‌میرند؛ ما این را نمی‌خواهیم. صرف این که یک کشور ثروتمند باشد، این، آن چیزی نیست که مورد نظر اسلام و مطلوب اسلام (باشد). باید این ثروت در خدمت ریشه‌کنی فقر باشد، در خدمت گسترش عدالت باشد؛ با این نگاه و با این رویکرد باید حرکت کرد."

چه شد دولت روحانی روسفید نشود؟
احسان محمدی، اقتصاددان، فقدان سیاستگذاری اقتصادی دولت در موضوع‌های تامین اجتماعی، رفع فقر و بی‌عدالتی، افزایش درآمد ملی و توزیع عادلانه ثروت و بعبارتی ایجاد توازن اقتصادی در جامعه را عامل اصلی شکست کامل دولت روحانی در بخش اقتصادی دانست و گفت: علی‌رغم وعده‌های امیدبخش آقای روحانی و معاون اول او، انتظاراتی به تبع آن مردم از دولت داشتند در حوزه سیاست‌های داخلی و خارجی و همچنین حوزه اقتصادی که این وعده‌ها عملی نشد و دولت عدم کارآمدی خود را در عمل نشان داد.

وی با بیان این مطلب که با نگاه به خارج دولت قرار بود با برجام تمام تحریم‌ها حذف شود به طوری که مشکلی برای فروش نفت، کالا و فعالیت‌های بانکی نداشته باشیم اما در عمل نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه موارد جدیدی نیز به آن اضافه شد و آمریکا و اروپا در کمال قلدری و وقاحت به هیچ یک از تعهدات‌شان عمل نکردند اما در مقابل ایران سخاوتمندانه وعده و تعهدات برجامی‌اش را عمل کرد. بدین جهت وعده‌های اقتصادی رئیس جمهور که رئیس‌جمهور قول داده بود سرمایه خارجی را به ایران بیاورد به گونه‌ای که وفور ثروت طوری خواهد بود که هیچکس نیازی به یارانه نخواهد داشت اما در عمل دیدیم که چنین اتفاقی نیفتاد.
 
دولتی برخوردار از آلبومی از وعده‌های به‌زمین مانده
این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: بسیاری از وعده‌های انتخاباتی دولت عملی نیستند و نشدند. عمده‌ترین آن‌ها وعده‌های اقتصادی بود که شاهد خالی‌تر شدن جیب مردم هستیم و همچنین بیکاری که کماکان بیداد می‌کند. به‌طوری که حتی قشر تحصیل‌کرده بیکار هم روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در واقع بحث اشتغال هم که یکی از مطالبات جدی مردم بوده حل که نشد بلکه تشدید نیز شد.

 قاسم مقدمی، که خود را فعال رسانه‌ای معرفی کرد، می‌گوید: دولت در رسیدن به شعارهای انتخاباتی آقای روحانی و جهانگیری موانعی پیش رو دارد که باید آنها را از جلوی خود بردارد. بسیاری از وعده‌های انتخاباتی دولت عملی نیستند و نشدند. عمده‌ترین آن‌ها وعده‌های اقتصادی بود که شاهد خالی‌تر شدن جیب مردم هستیم و همچنین بیکاری که کماکان بیداد می‌کند. به‌طوری که حتی قشر تحصیل‌کرده بیکار هم روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در واقع بحث اشتغال هم که یکی از مطالبات جدی مردم بوده حل نشده است.

از عجائب اینکه دولت آشنا به ظرفیت‌ها، خود را فاقد اختیارات ذکر می‌کند!!
وی با اظهار این مطلب که در حوزه اقتصاد دولت یک کارگزار تمام قد است،به اصل 126 قانون اساسی کشور اشاره کرد که حکایت دارد رئیس جمهور  مسئول برنامه و بودجه کشور است،‌ اضافه کرد: یعنی تمام تصمیمات و اختیارات و آنچه که لازم است در اختیار رئیس جمهور قرار دارد و او دارای اقتدار و اختیارات وسیعی است که می‌تواند مسائل اقتصادی کشور را حل کند، بدین جهت مطالب عده‌ای از حامیان آقای رئیس جمهور که نداشتن اختیارات از سوی آقای روحانی را بهانه‌ و سوژه خود قرار داده‌اند، بسیار بی‌پایه و از سر ناتوانی است.

این کنش‌گر رسانه‌ای با بیان اینکه شکوفاسازی ظرفیت‌های بخش تعاونی در این دولت کاملاً مهجور مانده و روز به‌روز این رکن اساسی اصل 44 قانون اساسی رو به ضعف می‌رود و هیچ توجهی به آن نمی‌شود، یادآور شد:«در حوزه اقتصادی، رئیس‌جمهور قول داده بود سرمایه خارجی را به ایران بیاورد به گونه‌ای که وفور ثروت طوری خواهد بود که هیچکس نیازی به یارانه نخواهد داشت اما در عمل دیدیم که چنین اتفاقی نیفتاد. در حوزه داخلی قرار بود حریم و حرمت منتقدین محفوظ بماند اما در عمل رئیس‌جمهور نه تنها اعتنایی به نقد مشفقانه منتقدین نداشته بلکه با عبارات موهوم و اهانت‌بار آنها را نواخته است، در حالی که مراجع عظام تقلید، دانشگاهیان و علماء، روحانیون و نخبگان جامعه انتقادات جدی به سیاست‌های اقتصادی دولت داشته و دارند.»

باید اعتقاد و اعتماد به اقتصاد مقاومتی داشت نه به بیگانگان
معصومه حیدری، دانش‌آموخته رشته اقتصاد و کارآفرین، نوع برخورد دولت با مقوله اقتصاد مقاومتی را اهانت‌آمیز و از سر رفع تکلیف و  برخوردی فانتزی و ناباورمند توصیف می‌کند و می‌گوید: تفاوت حرف با عمل در دولت آقای روحانی بویژه در حوزه اقتصاد بسیار زیاد و نجومی است. به همان میزانی که رئیس‌جمهور و کابینه او از اقتصاد مقاومتی و  فرمایشات مقام معظم رهبری سخن می‌گویند، در عمل هیچ اثری را نمی‌توان در اعمال و رفتار آنها در مسیر اقتصاد مقاومتی و تحقق منویات رهبری نشان آورد.

وی فراوانی اجناس خارجی در بازارهای کشور و به تعطیلی کشیده شدن واحدهای تولیدی و بیکارشدن کارگران داخلی در ازاء اشتغال کارگران خارجی را دلائل عینی ادعای خود ذکر کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی راه و روش‌های شناخته شده دارد که اگر زمینه‌های آن و در درجه اول باورمندی به آن فراهم نباشد، هر حرفی در این زمینه، به سخره گرفتن اقتصاد مقاومتی و کارجویان و کارآفرینان و در پایان سر کار گذاردن مردم است.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰