تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۷۴۰۰
اصول و ارزش‌های تفکر بسیجی همانگونه که در عرصه جنگ تحمیلی به کار گرفته شد و دستاوردهای عظیمی در عبور از این بحران به همراه داشت، در عرصه «محرومیت زدایی» نیز با حضور جوانان و نیروهای بسیجی نخبه از اقشار گوناگون در عرصه محرومیت زدایی نیز تحولات چشمگیری تاکنون ایجاد نموده است.
۰
plusresetminus
بسیج سازندگی؛ نماد خدمت صادقانه به مردم/ظرفیت‌های بسیجی و جهادى‌ در محرومیت‌زدایی
به گزارش بلاغ، محرومیت زدایی از اقشار مختلف جامعه و برقراری عدالت عمومی، از جمله اهداف مهمی بود که به فرموده حضرت امام خمینی(ره) در رأس امور و برنامه‌ریزی‌های کلان نظام اسلامی از همان روزهای آغارین پیروزی قرار گرفت؛ چراکه از منظر آن رهبر فرزانه «عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین» نیست (صحیفه امام(ره)، ج ۲۰، ص ۳۴۲). همچین از آنجا که رفع این معضل بزرگ در کشور بجز در سایه عمل به این تفکر اسلامی و با قطع اتکا به بیگانگان ممکن نبود، به یاران خود اینگونه توصیه فرمودند: «ناچاریم که به ملت متوجه بشویم برای سازندگی، برای اینکه ترمیم کنیم این خرابی‌هایی را که در طول مدت حکومت جائر پهلوی در مملکت ما حاصل شده است». (صحیفه امام(ره)، ج ۸، ص ۱۸۰)

از این منظر جوانان انقلابی کشور در راستای عمل به این عبادت و فرمان رهبر دوراندیش خود، کمر همت بستند و با سازماندهی بسیج سازندگی و برای خدمت به محرومین تلاشی وافر، مخلصانه و جهادگونه را آغاز کردند. تبیین این خدمات و دستاورهای آن برای اقشار مختلف جامعه، ضمن آنکه قدردانی از زحمات این فرزندان انقلاب است، اندیشه و تفکر خدمت رسانی به محرومین را در اقشار و گروه‌های مختلف جامعه ترویج نموده و در این شرایط اقتصادی یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی دشمنان است.
 
*  قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تفکر بسیجی و جهادى‌ در رفع محرومیت
از مهم‌ترین اركان تفكّر بسیجى که می‌تواند در مدیریت و حل معضلی هم‌چون محرومیت، موثر واقع گردد، برخوردارى از روحیه و مدیریت جهادى است. مدیریت جهادى در برابر شیوه‌های مدیریتی دیگر همچون مدیریت بروكراتیك كه مستلزم طی نمودن فرایند طولانى و هزینه‌هاى زیاد است، از ظرفیت‌های والایی همچون عدم توجه به منافع شخصی و توجه به ارزش‌های الهی، عمل جهادی و ایثارگونه، نوآورى و خلاقیت، استفاده از زمان مناسب و کمترین امکانات و هزینه‌ها، برخوردار است و به همین دلیل بسیاری از ظرفیت‌هاى محدود را پشت سرگذاشته و با استخراج ظرفیت‌هاى بالقوّه در همه زمینه‌ها، نتایج و بهره‌ورى را مضاعف مى‌كند.

بر این اساس، از آنجا که مشکل محرومیت، علاوه بر صرف هزینه و ورود نهادهای دولتی و شبه دولتی، نیازمند تحمل سختی‌ها و مشقات حضور در نقاط محروم کشور است، می‌توان گفت که مدیریت بسیجی با برخورداری از این ویژگی‌ها در نیروهای بسیجی کشور می‌تواند بهترین راهکار برای حل این معضل محسوب گردد و با به کارگیری این توان و ظرفیت در قالب راهبردهایی همچون «كارآفرینی خلاقانه»، «عملگرایى هدفمند»، «تخصّص‌گرایى توأم با تعهّد»، «افزایش بازدهی و تسریع در انجام امور همراه با حفظ و بهبود کیفیت کارها»، قادر است که خود به عنوان شیوه‌ای کاربردی و راهگشا در راس برنامه ریزی‌های کلان قرار گیرد.
 
*  جایگاه بسیج سازندگى در رفع محرمیت‌ها
خوشبختانه این اصول و ارزش‌های تفکر بسیجی همانگونه که در عرصه جنگ تحمیلی به کار گرفته شد و دستاوردهای عظیمی در عبور از این بحران به همراه داشت، در عرصه «محرومیت زدایی» نیز با حضور جوانان و نیروهای بسیجی نخبه از اقشار گوناگون در عرصه محرومیت زدایی نیز تحولات چشمگیری تاکنون ایجاد نموده است.

نگاهی به گزارش فعالیت‌های گروههای سازندگی بسیج در قالب بسیج سازندگی و نیروهای جهادی، خود بیانگر دستاوردهای عظیم این نیروهای مخلص الهی در خدمت به محرومین جامعه بخصوص در نواحی محروم و روستاهای دچار معضل محرمیت در کشور است.

*بخشى از فعالیت‌هاى بسیج سازندگى در محرومیت زدایى
فعالیت تحسین برانگیز جوانان بسیجى در گروه‌هاى جهادى و خدمات‌بى‌پایان آن‌ها به طبقات ضعیف

فعالیت نیروهای بسیج در مرتفع نمودن مسائل و آسیب‌هاى اجتماعى محلات با استفاده از ظرفیت پایگاه‌هاى بسیج

کمک به توسعه بهداشت عمومی با شرکت در طرح‌های ملی همچون ریشه كنى فلج اطفال، كویر زدایى در مناطق متعدد، واكسیناسیون فراگیر دام و طیور و...

انجام بیش از۱۳۰هزار پروژه عمرانى در روستاها و مناطق حاشیه اى
فعالیت در عرصه توسعه صنعتی مناطق محروم با شناسایى بیش از ۴۳۰ قطب صنایع تبدیلى و تلاش براى فعال‌سازى و توانمندسازى آنان در تراز ملى

اشتغال زایی و حل مشکل بیکاری در مناطق محروم با ایجاد بیش از۳۰۰هزار شغل پایدار بدون اتكا به بودجه دولتی و در شرایط تحریم اقتصادی کشور و کمک به اقتصاد مقاومتی با راه اندازی کسب و کارهای کوچک و بنگاههای زودبازده

حضور جوانان بسیجی طلبه و دانشجو در امر آموزش نوجوانان و جوانان مناطق محروم

حضور در مناطق حادثه دیده از بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و رفع مشکل این مناطق
 
*اقتصاد درون‌زا و متکی به توان و ظرفیت داخلی
تفکر بسیجی متبنی بر ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی در هر زمان و هر مکان که نظام اسلامی نیازمند حضور ایثارگونه است، می‌تواند راهگشای معضلات مختلف کشور همچون معضل محرومیت باشد و در راستای برقراری عدالت اجتماعی مدنظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری گامهای مهم و اثربخشی را بر دارد. بر این اساس این تفکر و اجرای عملی آن در عرصه جامعه، دستاوردهای مادی و معنوی مختلفی را به همراه داشته و دارد که از آن جمله است: «ترویج فرهنگ كار الهی و جهادگونه در جامعه‌»، «افزایش تولید ناخالص داخلى و درآمد سرانه با استفاده از ظرفیت توان داخلی»، «حل مشکل کار و معیشت»، «ترویج و گسترش اقتصاد مردم گرا و درونزا»، «كاهش هزینه‌هاى اجرایى طرح‌هاى دولتی»، «افزایش سرانه تولید نقاط مختلف کشور بخصوص روستائیان».

بنابراین در این شرایط تحریم اقتصادی کشور که به فرموده مقام معظم رهبری، راهبرد اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است، بسیج سازندگی می‌تواند در اجرای یکی از مهم‌ترین بندهای این راهکار یعنی «اقتصاد درون زا و متکی به توان و ظرفیت داخلی»، با توانمندسازی اقشار محروم جامعه و به فعلیت رساندن توان و نیروی کار و فعالیت اقتصادی این قشر از جامعه، ضمن رفع محرومیت‌های مختلف آنان، به حل مشکلات اقتصادی کشور اقدام نماید. علاوه بر اینکه انجام این امر از سوی این نیروی ارزشی و مبتنی بر ارزش‌های الهی و معنوی، فرهنگ بسیجی را در رابطه با کار و تلاش مخلصانه در جامعه ترویج نموده و تلاش دشمنان در عرصه جنگ نرم و ناامیدسازی اقشار محروم جامعه از نظام اسلامی را ناکام خواهد گذاشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰