کانون‌های پرورش فکری مکمل پرورش و تربیت کودکان:

ضرورت آغاز شایسته‌سالاری استعدادها از سنین کودکان و نوجوانان

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۰۷۲۱۹
اگر ما بتوانیم اساس و بنیان جامعه را برای رشد از جای کوچکی شروع به تغییر دادن نماییم جامعه نیز تغییر می‌کند، لیکن تمام سرمایه‌گزاری‌ها ابتدا باید از سرمایه گزاری برای کودکان آن جامعه آغاز شود.
۰
plusresetminus
ضرورت آغاز شایسته‌سالاری استعدادها از سنین کودکان و نوجوانان
به گزارش بلاغ، بهترین لحظات عمر انسان کودکی و نوجوانی است زیرا در این دوره امکان پرورش برای انسان وجود دارد.
 
کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان در نظام جمهوری اسلامی با شکوفایی، رشد و پرورش فطرت پاک و استعدادهای کودکان و نوجوانان سر و کار دارند.

این در حالی است که کودکان و نوجوانان نقطه‌ مشترک کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش هستند، با این تفاوت که آموزش و پرورش بر جنبه‌ آموزشی تاکید بیشتری دارد اما در کانون دغدغه‌ پرورش است.

در این بین شاید باشند کسانی که فعالیت‌های کانون‌های پرورش فکری را دخالت در مباحث آموزشی و پرورشی بدانند، اما باید دانست که کانون پرورش فکری مکمل فعالیت‌های نظام آموزشی کشور است بدون اینکه تداخلی در برنامه‌های نهادهای آموزشی دیگر ایجاد شود.

بر همین اساس و با این مقدمه سری به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رامسر زدیم، مجموعه‌ای که در سال‌های اخیر انتظار تربیتی از آن بیش از گذشته مطرح می‌شود.

فاطمه نعمتی مسئول کانون پرورش فکری شهرستان رامسر با بیان اینکه کانون پرورش فکری یک سازمان رسمی در دل آموزش و پرورش است، افزود: این کانون به صورت مجزا اداره می‎شود و مدیرعامل و مدیرکل در سطح استان دارد و مدیریت شهری که جزء شورای اداری محسوب می‌شود.

وی بیشتر فعالیت‌های کانون را خلاقانه و عضو محور دانست و اظهار کرد: تصمیم گیری و انتخاب فعالیت‌ها با سلیقه و انتخاب خود کودکان است.

وی تصریح کرد: در کانون رامسر فضایی غیررسمی و منعطف و فضای پرسشگر را به وجود آورد‌ایم که کودکان نه تنها در آن یاد می‌گیرند بلکه مهارت خوب زندگی کردن را کسب می‌کنند و به خودشناسی، خودسازی و در نهایت به خداشناسی که هدف اصلی کانون است، می‌رسند.

مسئول کانون پرورش فکری رامسر در ادامه افزود: انقلاب توحیدی در کودکان ایجاد می‌شود که حول محور تفکر مدیریت می‌شوند و هر ساله یک برنامه‌ریزی تربیتی تعیین می‌شود که در آن استراتژی‌هایی از سازمان تبیین شده، که اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی در آن تعریف شده است.

وی اضافه کرد: ما استراتژی‌های کلان سازمانی را تبدیل به اهدافی می‌کنیم تا در سطح شهرمان قابل دستیابی باشد و در راستای آن اقدام می کنیم.

فاطمه نعمتی با اشاره به اینکه در رامسر خانواده‌ها اهل پرسشگری و پژوهش هستند، یادآور شد: در سال‌های گذشته توانستیم چندین کتاب پژوهشی را از طریق فعالیت‌های نشاط‌آور و بازی‌های مختلف با کودکان کانون کار کنیم.

وی بزرگ‌ترین فعالیت کانون را پژوهشی ذکر کرد و گفت: به طور کلی فعالیت‌های کانون در پنج بخش اسلامی، فرهنگی، هنری ادبی و علمی خلاصه می‌شود و در بخش علمی، نجوم هم در سال‌های گذشته کار کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در بخش فرهنگی در نمایش‌های عروسکی و سرود رتبه کسب کرده‌ایم و همچنین آرشیوی از عروسک و نشریات دیواری داریم و ساخت نشریات دیواری را آموزش داده‌ایم که بچه‌ها هم به خوبی بدون کمک ما آن را کامل انجام می‌دهند.

این مسئول سپس در زمینه همکاری و حمایت اولیاء اظهار کرد: طی این سال‌ها حمایت خانواده‌ها بر روند فعالیت‌های کانون بسیار موثر بود و خوشبختانه اولیا فهیم و فرهیخته‌ای داریم.

وی با بیان این نکته که پذیرش اعضاء از ۶سالگی تا ۱۸ ساله است، پیرامون تعامل سایر دستگاه‌ها با کانون گفت: فعالیت‌های کانون پرورش فکر در قالب فعالیت‌های تخصصی کودک و نوجوان خلاصه می‌شود و در امور غیر تخصصی ورود پیدا نمی‌کنیم.


وی درباره مشکلات این کانون گفت: فعالیت‌هایی در سطح جهانی را برای کودکان در نظر داریم که در حال حاضر در رامسر زیرساخت‌های فکری، که ما را در رسیدن به اهدافمان همراهی کند، هنوز آماده نیست.

نعمتی افزود: مکان کانون پرورش فکری رامسر در مرکز شهر نیست و این سبب می‌شود همه خانواده‌ها نتوانند از امکانات و فعالیت‌های کانون بهره ببرند. بزرگ‌ترین مشکل ما نداشتن مکان مناسب در مرکز شهر است.

وی اظهار همچنین مشکلاتی مثل کمبود امکانات، نداشتن تجهیزات هم وجود دارد. به طوری که تجهیزات کنونی کانون هم بسیار قدیمی‌اند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود تمامی کمبودها، از انرژی و اراده همکاران برای انجام فعالیت‌ها کاسته نمی‌شود.

مسئول کانون پرورش فکری رامسر گفت: در زمان کنونی و هجمه‌های فرهنگی و فکری بیگانگان برای نفوذ فرهنگ خودشان در اندیشه کودکان و نوجوانان ایران اسلامی، می‌طلبد مسئولان عالی رتبه کشوری و استانی و حتی شهرستانی با درایت و دغدغه بیشتری نسبت به کانون‌های پرورش فکری توجه داشته باشند؛ زیرا این کانون‌ها هستند که در فضایی آزاد و آرام کودکان را در جهت اهداف فکری و علایق کاری خود کودکان و نوجوانان فعالیت دارند.
 
در پایان گفتنی است سیستم آموزشی به‌دنبال مباحث علمی و مدرک‌گرایی است، اما کانون‌ها می‌توانند خلاء هنری موجود در این سیستم را پر کنند و با شایسته‌‌سالاری، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و کارشناس‌محوری همواره با قدرت به سمت اهداف تربیتی خود گام بردارند.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴