کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حواشی و بازتاب‌های سخنان رئیس‌جمهور در یزد

20 آبان 1398 ساعت 0:20

سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور در اجتماع مردم یزد و شبهه‌افکنی وی درباره برخورد با مفاسد اقتصادی، با اعتراض و واکنش‌های بسیاری رو‌به‌رو شد.


 به گزارش بلاغ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که روز گذشته به همراه تعدادی از وزرا و معاونین خود به استان یزد سفر کرده بود، با حضور در میدان امیر چخماق این شهر اظهار داشت: هرموقع به این شهر و دیار آمدم همواره توشه خوبی از محبت و لطف مردم برگرفتم.

وی بیان داشت: اولین مسئله‌ای که در اینجا می‌خواهم بر آن تأکید کنم آنکه ما در طول یک سال گذشته در برابر فشار بیگانگان ایستادگی کردیم روزهای سختی بر مردم ما گذشت، در طول سال ۹۷ و ۹۸ فشار اقتصادی بر کشور ما فراوان بود.

رئیس‌جمهور افزود: مردم روزهای مشکلی را از لحاظ اقتصادی داشتند، اما در عین حال ایستادگی، وحدت و تلاش پیگیر مردم بود که ما را به نقطه‌ای رسانده که به اعتقاد من آمریکا مایوس شده است، آمریکا امروز به خوبی می‌داند که ملت بزرگ ما ایستادگی و مقاومت کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: آمار و ارقام اقتصادی با ما سخن می‌گوید و به ما می‌گوید از اردیبهشت امسال هر ماه شرایط ما بهتر شده است و این روند در ماه‌های گذشته همچنان پیش روی ما بوده است اینکه علی‌رغم فشار دشمن ملت بزرگ ما می‌تواند از اردیبهشت تا مهر هر ماه فشار تورم را کنترل کنیم و آمار بانک مرکزی ما می‌گوید تورم ما اردیبهشت ۳ درصد، خرداد 2/3 درصد، تیر 2/2 درصد مرداد و شهریور ۸ دهم درصد است و به معنای آن است که کارآفرینان ما کشاورزان ما کارگران ما مهندسین ما در سراسر کشور تلاش‌شان را افزوده کردند.

وی بیان داشت: دولت در سه لایحه راه‌های مبارزه با فساد را روشن کرده و دو لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است. مهم‌ترین مسئله برای مبارزه با فساد شفافیت است همه مردم و مسئولین شرکت‌های دولتی دستگاه‌ها همه باید با شفافیت کاری را که می‌کنند برای مردم تشریح کنند و درآمد شرکت‌ها فعالیت شرکت‌ها و کار نهادها باید کاملاًً روشن باشد از بودجه بیت‌المال چه چیزی را مصرف کردند و برای آبادانی کشور چه کارهایی را انجام دادند.

وی بیان داشت: لایحه شفافیت یکی از لوایح بسیار مهمی ‌است که دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی‌کرده و امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک بتوانند این لایحه را به تصویب برسانند، لایحه دوم اینکه بسیار مهم است لایحه مبارزه با فساد است آن هم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

قوه قضائیه فساد چند 10 میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح بدهد
رئیس‌جمهور خطاب به قوه قضائیه تأکید کرد: من در اینجا اعلام می‌کنم و از قوه قضائیه می‌خواهم حالا که با فسادهای میلیونی و میلیاردی برخورد می‌کند مبارزه با فساد چند ده میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح بدهد.

وی بیان داشت: اینکه هنوز بعد از چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول این مملکت مردم را خورد و آن را دستگیر کردند و حکم اعدام هم برایش صادر کردند و الان در زندان است، این پول کجا رفت؟ چه کسانی مسئول هستند؛ چرا آنهایی که در این پرونده نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی‌شود. از همه مردم و مسئولین می‌خواهم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون را برای مردم روشن کنند که این پول نفت، خزانه و پول بیت‌المال بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: من از همه مسئولین می‌خواهم ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل 10 ماه وقت داشت این پول را پس بگیرد و دست ـ دست کرد. شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضائیه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی ‌کند و تا امروز خبری نشده است. رئیس‌جمهور بیان داشت: ما می‌خواهیم این پرونده 2 میلیارد دلاری برای مردم روشن شود؛ امروز اگر روز مبارزه با فساد است، فساد میلیارد دلاری را برای مردم توضیح بدهید تا مردم خوشحال شوند و بدانند.

 کشف یک میدان نفتی جدید
با حجم 53 میلیارد بشکه

وی با طرح این سؤال که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست؟ گفت: چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنید؟ چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سر و صدا کردند. مردم باید بدانند؛ قضات شریف ما نترسند، دادستان‌های شریف ما نترسند به این جناح آن جناح نگاه نکنند. این پول‌هایی که امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح دهند. من در سفر به استان‌های مختلف این رقم‌ها را اعلام می‌کنم.

به اعتقاد برخی فعالان سیاسی این موضوع که روحانی از برخوردهای قاطع قوه قضائیه با برخی مفسدان اقتصادی نزدیک به مسئولان دولتی مانند برادر رئیس‌جمهور ناراحت است، قابل کتمان نیست. به اعتقاد این فعالان سیاسی اتفاقا ریشه این تحقیر و کوچک شمردن تقابل قوه قضائیه با مفسدین، از برخورد با همین دانه‌درشت‌هایی نظیر حسین فریدون نشأت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور گفت: اولین خبر خوش من این است که کارگران شرکت ملی نفت ایران، بخش اکتشاف نفت، در تلاش‌های چند ساله خودشان و به‌ویژه از سال ۹۵ تا هفته گذشته به یک میدان جدید نفتی بزرگ دست یافتند که من این خبر را امروز در یزد می‌دهم. این هدیه کوچک دولت و شرکت نفت و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است ما یک میدان نفتی به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف کردیم.
اعتراضات معیشتی مردم و واکنش روحانی
روحانی دیروز در حالی برای مردم یزد در میدان امیرچخماق صحبت کرد که عده‌ای از مردم، دانشجویان و اقشار جوان این شهر شروع به دادن شعار اعتراضی در حوزه معیشتی و اقتصادی کردند.

در هنگام سخنرانی حسن روحانی برخی از مردم و دانشجویان شعارهای مانند؛ «اقتصاد، اقتصاد؛ مشکل اول کشور»، «راه‌حل مشکلات اطاعت از رهبری»، «روحانی حاشیه را رها کن؛ فکر به حال ما کن»، «حاشیه‌ها رو رها کن، مشکل کار رو حل کن!»، «مشکل اقتصادی با سخنرانی حل نمی‌شود»، «تدبیرت ناامیدم کرد»، «چه به ما گفتی با ما چه کردی»، «از خدا بترس نه از کدخدا» و «مردم گله‌مندند» سر دادند.
البته حسن روحانی پاسخ این افراد را به تندی داد. او گفت: «نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود». رئیس‌جمهور با جواب‌هایی که به معترضان داد بیشتر سبب افزایش شعارهای آنان علیه دولت شد.

اظهارات روحانی در یزد
 قطعاً جزو اشتباهات اوست

اظهارات حاشیه‌ای روحانی در جمع مردم یزد البته با واکنش‌های بسیاری در فضای سیاسی کشور نیز مواجه شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول موسسه اطلاعات درباره اظهارات دیروز رئیس‌جمهور و تلاش وی برای ایجاد فضای دوقطبی‌ و هجمه وی به دستگاه قضا گفت: رئیس‌جمهور نباید مرتکب اشتباه شود و نباید سد راه کسانی شود که در حال حاضر با قدرت و قوت خدمات ارزشمندی را ارائه می‌دهند.
مدیر مسئول موسسه اطلاعات خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده آقای روحانی مطالبی را بیان کرده که تعریضی به قوه قضائیه و آیت‌الله رئیسی است، قطعا این مورد از اشتباهات وی است.

مگر دانه‌درشت‌تر از برادر رئیس‌جمهور هم داریم
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز با‌ اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در بحث مبارزه با فساد در جمع مردم یزد گفت: با توجه به اینکه دولت در دو سال پایانی خود به سر می‌برد و متأسفانه کم آورده و می‌بیند که وعده‌هایی که به مردم داده هیچ یک محقق نشده و به‌عنوان مثال همه وعده‌هایی که برای برجام داد بر زمین مانده است، به دیگران انتقاد می‌کند.

 وی با‌ اشاره به برخورد قوه قضائیه با مفاسد، افزود: اینکه آقای رئیس‌جمهور می‌گوید باید با دانه‌درشت‌ها برخورد شود مگر از برادر آقای رئیس‌جمهور هم دانه‌درشت‌تر داریم که قوه قضائیه با وی برخورد کرده است.
 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ اینکه دولت فضای کشور را به سمت دو قطبی شدن ببرد و رئیس‌جمهور بگوید با چند تا دادگاه نمی‌توان سر مردم کلاه گذاشت به دور از اخلاق است؛ اقدامات رئیس‌جمهور در این راستا فرافکنی و فرار به جلو است.

 شهریاری خاطرنشان کرد: مردم آن‌قدر شعور دارند که تشخیص دهند چه کسی کار می‌کند و چه کسی کار نمی‌کند و همان شعارهایی که امروز مردم در میدان امیرچخماق یزد دادند گویای آن است که آقای رئیس‌جمهور نمی‌تواند با این صحبت‌ها فضای کشور را دوقطبی کند و فرار به جلو داشته باشد.
 وی افزود: رئیس قوه قضائیه به دور از نگاه‌های سیاسی با مفاسد برخورد می‌کنند و ما شاهد این هستیم که کسانی که با آنها برخورد می‌شود هم از جریان اصولگرا و هم از جریان اصلاح‌طلب هستند و این خود بیانگر رفتار فراجناحی رئیس دستگاه قضا در برخورد با مفاسد است.

 شهریاری اظهار داشت: بسیاری از کسانی که مرتکب فسادهای جدی شده‌اند از اطرافیان آقای رئیس‌جمهور و دولتمردان هستند که به نوعی به آنها وابستگی داشته‌اند و کسانی که مدعی مبارزه با فساد است مبارزه با فساد را از اطرافیان خود آغاز کند.

 آقای روحانی! مبارزه با فساد را
از برادر خودتان شروع کنید

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی نطق میان‌دستور خود، با ‌ اشاره به بخشی دیگر از سخنان رئیس‌جمهور در یزد مبنی بر اینکه کشاندن چند نفر به دادگاه، مبارزه با فساد نیست، تصریح کرد: آقای روحانی! شما ۶ سال فرصت داشتید و می‌توانستید با فساد مبارزه کنید، پس چرا مبارزه با فساد در دستگاه‌های شما اجرا نشد؟ اگر به این مسئله اعتقاد دارید، بهتر است از برادر خودتان شروع کنید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی نقش بسیار مهمی‌ در شرایط فعلی دارد که لازم است از اقدامات آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه تقدیر و تشکر کنم.
آقای روحانی! حاشیه‌ها را رها کنید؛

سفره‌های مردم کوچک شده
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در پایان جلسه علنی نوبت عصر روز یک‌شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به روحانی، گفت: آقای روحانی وظیفه دولت حل مشکلات مردم و گرانی است. با دوقطبی کردن در موضوعات دیگر نمی‌توان مشکلات مردم را حل کرد. از وظایف خود فرار نکنید.

وی با بیان اینکه مردم از شما کار و شغل برای فرزندانشان می‌خواهند، افزود: مردم از شما نسبت به سفره‌های کوچک شده و مشکلات اقتصادی‌شان سوال دارند. حاشیه‌ها را رها کنید. به داد مردم برسید.
نماینده مردم مشهد اظهار داشت: آقای روحانی! تا کی می‌خواهید بگویید دولت قبل! در آستانه پایان دولت دوازدهم هستید. بگویید خودتان چه کرده‌اید؟

پژمانفر با بیان اینکه خواسته مردم برخورد جدی با اختلاسگران بیت‌المال است، خاطرنشان کرد: مردم خواستار برخورد جدی با اختلاسگران هستند ولو برادر شما باشد.

 


کد مطلب: 406602

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/406602/حواشی-بازتاب-های-سخنان-رئیس-جمهور-یزد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com