کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرافکنی دولت و حامیانش در مورد نقش دولت در اوضاع نابسامان اقتصادی ادامه دارد

همه مقصرند الا دولت!

جوان آنلاين , 19 آبان 1398 ساعت 23:42

حسن روحانی در میان جریان حامی خود، فردی است که بیشترین جملات را در مورد مقصر جلوه دادن دیگران برای ناکارآمدی دولت خودش بیان کرده است. او به همه تهمت می‌زند که مانع فعالیت درست دولت شده‌اند. موشک‌ها را مانع برجام، اختیارات کم را مانع تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور و تندروی‌ها و مبارزه با فساد را مانع سرمایه‌گذاری‌ها دانست!


به گزارش بلاغ، «مردم از وضع اقتصادی ناراضی هستند» این گزاره‌ای نیست که کسی بتواند آن را انکار کند. وعده و وعید‌های انتخاباتی روحانی، نقد‌های تند او و دولتمردان و حامیانش نسبت به سیاست‌ها و عملکرد اقتصادی دولت قبل، مانور دادن روی حل مشکلات معیشتی مردم با انجام توافقنامه هسته‌ای و ادعای داشتن برنامه‌های مناسب برای حل مشکلات اقتصادی کشور، همه و همه باعث شد تا انتظار مردم از این دولت برای ایجاد تحولات اقتصادی و بهبود معیشتی بالا برود. همین بالا بردن انتظارات باعث شد آشفتگی‌های اقتصادی سال‌های اخیر در چشم مردم پررنگ‌تر هم جلوه کند. حامیان روحانی و خود او، اما حاضر نیستند مسئولیت این وضعیت را بپذیرند و با فرافکنی، برای این اوضاع دلایل دیگری می‌تراشند.


فرافکنی روحانی
حسن روحانی در میان جریان حامی خود، فردی است که بیشترین جملات را در مورد مقصر جلوه دادن دیگران برای ناکارآمدی دولت خودش بیان کرده است. او به همه تهمت می‌زند که مانع فعالیت درست دولت شده‌اند. موشک‌ها را مانع برجام، اختیارات کم را مانع تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور و تندروی‌ها و مبارزه با فساد را مانع سرمایه‌گذاری‌ها دانست! مثلاً اخیراً گفته: «خفه نکنیم شرکت‌ها را. هر چی شرکت بزرگ است، با یک دلیلی، با یک اتهامی، یکی را می‌بندیم، یکی را درش را قفل می‌کنیم. یکی را می‌گیریم. یکی را می‌بریم این دادگاه، یکی را می‌بریم آن دادگاه. من نمی‌خواهم بگویم بخش خصوصی ما فساد ندارد. ممکن است یک جایی هم فساد داشته باشد، اشکال ندارد. با آن برخورد کنیم. (ولی) تعطیل نکنیم کشور را. به دلیل اینکه ما در انتخابات یک شعاری می‌خواهیم داشته باشیم که رأی ما زیاد باشد، کشور را تعطیل نکنیم. به ضرر شماست. فردا ما هستیم ان‌شاء‌الله اگر زنده بودیم به مردم می‌گوییم کی کشور را تعطیل کرده است. نکنید این کار‌ها را. بگذارید شرکت‌های ما، خصولتی‌ها هم کار می‌کنند، دولتی‌ها هم کار می‌کنند، ولی شرکت‌های خصوصی را حمایت کنید. این‌ها اگر راه بیفتند، این‌ها دانشگاه را راه می‌اندازند.» از این مدل اظهارات روحانی زیاد دارد.

تقصیر ترامپ و بن سلمان بود!
اخیراً حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم در گفت‌وگویی تلاش کرده مشکلات کشور را به بدشانسی روحانی در روی کار آمدن ترامپ در امریکا و بن سلمان در عربستان ربط بدهد. او در پاسخ به این سؤال که «عملکرد آقای روحانی را چطور می‌بینید، با توجه به این‌ناکامی‌های اقتصادی و عدم‌موفقیت‌های دولت؟» بدون اشاره به اینکه چرا دولت روحانی از توانایی‌های داخلی چشم‌پوشیده، می‌گوید: «آقای روحانی بدشانسی بزرگی آ‌ورد. آقای روحانی بزرگ‌ترین بدشانسی‌ای که آورد، ظهور پدیده ترامپ بود. ترامپ ضربه خیلی سنگینی به روند تحولات ایران زد. ایران داشت در مسیر درست حرکت می‌کرد و آقای روحانی هم در مقابله با این فتنه‌های ترامپ و از یک طرف هم در عربستان که یک دفعه یک جوان خام با سیاست‌های افراطی روی کار آمد، دوره سختی را گذراند. در مجموع من آقای روحانی را برای اداره کشور در شرایط سخت منطقه‌ای و بین‌المللی موفق می‌دانم.» جالب آنکه او در ادامه همین اظهاراتش انتقاداتی را از دولت روحانی ذکر می‌کند که طبیعتاً دیگر تقصیر ترامپ و بن سلمان نیست! چه آنکه مستقیماً در مورد به کارگیری نیرو‌هایی در دولت صحبت می‌کند که آلودگی‌های مالی و اخلاقی دارند: «انتقاداتی به آقای روحانی و دولتش دارم. مثلاً در زمینه پاکدستی و به کارگیری آدم‌های صالح، انتظار بیشتری داشتم. اصلاً نباید در این سطح در دولت‌های ما آدم‌های آلوده وارد کار شود، حالا چه آلودگی‌های اخلاقی و چه آلودگی‌های مالی. من انتقاداتی دارم، ولی در مجموع خصوصاً در ماه‌های اخیر و در پنج، شش ماه اخیر که انسجام بیشتری در مجموعه نظام بوده، من آقای روحانی را در مجموع موفق ارزیابی می‌کنم.»

مرعشی پیش از گفتن این سخنان، در بخش دیگری از گفت‌وگویش به بد بودن وضعیت مردم اذعان کرده، اما حتی آنجا هم نقشی برای دولت روحانی قائل نشده و گویا روحانی و دولتمردانش در این کشور هیچ کاره هستند: «گلایه‌مندی مردم را هم باید بپذیریم، این مخصوص اصلاح‌طلبان یا مخصوص دولت نیست، مردم در مجموع از شرایط رضایت کامل را ندارند، گرفتار مشکلات اقتصادی و مسائل معیشتی و بیکاری بچه‌هایشان هستند و تصور می‌کنند که به رغم رأی دادن آنچه را که می‌خواهند، محقق نمی‌شود.»

نهاد‌های دیگر غیر از دولت مقصر هستند!
مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم اخیراً در گفت‌وگویی نگران تخریب و تضعیف دولت شده و گفته: «همواره این دغدغه مطرح است که آیا تضعیف دولت در بین افکار عمومی وضعیت کشور و مردم را بهتر خواهد کرد یا اینکه چالش‌های بیشتری برای آنان به وجود خواهد آورد. تفاوت اصلاح‌طلبان با جریان تندرو دقیقاً در این است که تندرو‌ها همواره به دنبال تحقق منافع فردی و باندی خود هستند در حالی که اصلاح‌طلبان با نگاهی ملی با مسائل برخورد می‌کنند.» او سپس خیلی صریح، بخشی اندکی از مشکلات را حاصل ضعف دولت می‌داند: «بخش اندکی از مشکلات کشور به برخی خطا‌ها یا کاستی‌ها یا ناکارآمدی‌های دولت بازمی‌گردد. سایر قوا و دستگاه‌ها به‌ویژه برخی سیاست‌ها و رویکرد‌های نادرستی که در طول سالیان گذشته در کشور دنبال شده سهم بیشتر و مهم‌تر را در بروز وضعیت فعلی داشته است.»

این در حالی است که قوه مجریه (دولت) مسئول اداره کشور است و زمانی هم که حسن روحانی و مبلغان انتخاباتی‌اش برنامه‌های او را تشریح می‌کردند، از میزان نقش دولت در اداره امور کشور مطلع بودند و با علم به این میزان از اختیارات، آن وعده و وعید‌ها داده شد.

کرباسچی: باید عذرخواهی کنیم
گرچه اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها تلاش می‌کنند از خود سلب مسئولیت کنند، اما این میان کسانی هم هستند که اشتباه خود و ضعف دولت را بپذیرند. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در سخنانی که در حاشیه نخستین کنگره حزب جمهوریت در جمع خبرنگاران داشت، مواضعی مخالف مواضع اکثریت اصلاح‌طلبان گرفته و گفت: «ما در بسیاری از جا‌ها نقش داشتیم و اصلاح‌طلبان باید این موضوع را صریحاً اعلام کنند و با مردم در میان بگذارند و حتی همان‌طور که آقای خاتمی مطرح کردند باید از مردم عذرخواهی هم کنیم و درست ارزیابی کنیم تا مشکلات‌مان برطرف شود.» او به همین میزان هم بسنده نکرده و فخر اصلاح‌طلبان به پیروزی در انتخابات را «رجزخوانی» خوانده و گفته: «آقایان باید یک‌بار بنشینند و بگویند آیا این پیروزی مشکل مردم را حل و بهتر برطرف کرده است؟» او در ادامه با بیان اینکه نقد‌های وارده به کارنامه خودمان را باید صریحاً برای مردم مطرح کنیم، گفت: «مردم وقتی صداقت ما را ببینند آن‌وقت آنجایی که نتوانسته‌ایم کاری کنیم درک‌مان خواهند کرد. این کار برای مردم پذیرفتنی‌تر است تا اینکه مدام رجزخوانی کنیم و بگوییم این انتخابات را برده یا آن انتخابات را برده‌ایم. خیلی از پیروزی‌های ما نتیجه عملکرد بد رقبای ما بوده است نه اینکه ما خیلی خوب عمل کرده باشیم.»
 
 


کد مطلب: 406597

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/406597/همه-مقصرند-الا-دولت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com