تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۶
کد مطلب : ۴۰۵۸۴۷
آمریکا براى مهار انقلاب اسلامى ایران از ابتداى دهه ۱۹۸۰ تاکنون اشتباهات راهبردى زیادى را مرتکب شده است که این اشتباهات آمریکا و غرب را در سقوط جریان فکرى لیبرالیسم و دمکراسى منتسب به خود قرار داده است.
۰
plusresetminus
عملیات
عملیات
به گزارش بلاغ، بى ‏تردید بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامى ایران صدور اندیشه‏ هاى آن به جهان و به ویژه منطقه بود. جایى که به عنوان مرکز بیدارى اسلامى در خاورمیانه، از‌‌ همان ابتداى دوران انقلاب و در اندیشه ‏هاى سیاسى حضرت امام خمینى(ره) دیده مى ‏شود.

استکبارستیزى و سیاست نه شرقى و نه غربى و همچنین دفاع از ملت‏‌ها و جنبش‏ هاى رهایى‏ بخش از صهیونیسم و نظام استکبارى بین ‏المللى، جاذبه‏ هایى داشت که براى آمریکا و غرب خوشایند نبود و این حرکت سبب شد تا آمریکا هزینه‏ هاى گزافى را براى مهار انقلاب اسلامى و حتى نابودى آن بپردازد.

تکیه بر دیوانه‏ اى چون صدام حسین و رژیم بعث عراق که شعله جنگ تحمیلى را بر ایران افروخت و اعتماد به اعراب حاشیه جنوبى خلیج ‏فارس که بعد‌ها سازمان تروریستى القاعده از دل آن‌ها بیرون آمد، هزینه‏‌هایى بود که آمریکا و غرب برخود تحمیل کرد تا انقلاب ایران را از صحنه منطقه محو کند.

آن‌ها هرگز نتوانستند به این مهم دست پیدا کنند و حتى موجودیت رژیم صهیونیستى که غرب و آمریکا خود را ملزم به حمایت از آن مى‏ دانند، در طول بیش از چهاردهه به خطر افتاده است و این رژیم اکنون نه تنها افول کرده بلکه آن‌ها فقط براى بقاء خود تلاش مى‏ کنند تا نابود نشوند.

 سعید تجری کارشناس مسائل سیاسی در این باره بیان اینکه پس از جنگ جهانى دوم بسیارى از كشورهاى قدرتمند جهان در اثر جنگ ویران شده بودند گفت: آمریكا به‌دلیل دورى از صحنه جنگ از این ویرانى‌ها مصون ماند و ساختارهاى سیاسى و اقتصادى باثبات‌ترى یافت و به‌دلیل شرایط ویژه‌ جغرافیایى و محیطى و منابع انسانى آن كه از یك جمعیت مهاجر تشكیل شده بود، توانست موقعیت‌هاى ویژه‌اى را كسب كند.
 
وی بااشاره به اینکه آمریكا به سه دلیل عمده توانست گوى پیشرفت را از رقباى خود برباید و به یكى از قدرت‌هاى جهانى تبدیل شود اظهار کرد: اولین عامل این بود كه براى حدود سى سال پس از جنگ جهانى دوم، هیچ رقیب جدى اقتصادى نداشت و در این مدت توانست به رشد چشم‌گیرى برسد، عامل دوم، استفاده‌ طولانى‌مدت از منبع كار مجانى «برده‌ها» بود به‌طوری که صدها هزار نفر را از آفریقا آوردند و از كار آن‌ها استفاده كردند؛ بدون آن‌كه هزینه‌ى چندانى در قبال كار آن‌ها بپردازند همچنین آمریكایى‌ها توانستند بسیارى از كارخانه‌هاى بزرگ و صنعتى و ویژه‌ى دنیا را در كشورشان تأسیس كنند و به یك كشور صنعتى تبدیل شوند.
 
کارشناس مسائل سیاسی افزود: عامل سوم هم استفاده از انرژى ارزان قیمت بود که این سه عامل به توسعه‌ اقتصادى این كشور كمك بسیارى كرد و این توسعه منجر به نگاه خاص مردم دنیا به آمریكا شد.
 
تجری پیروزی انقلاب اسلامی را مقدمه افول آمریکا دانست و خاطرنشان کرد:هم‌زمان با وقوع انقلاب اسلامى ایران، هیمنه آمریكا در دنیا شكست که یكى از دلایل تخریب وجهه آمریكا، تسخیر سفارتخانه این كشور در تهران بود.
 
وی تصریح کرد: آمریكایى‌ها در آن سال‌ها - اواخر دهه ۷۰ میلادى - در اوج قدرت بودند؛ بر خلاف دهه‌ى ۵۰ میلادى كه بسیارى نمى‌دانستند كه آیا نهایتاً شوروى پیروز جنگ سرد است یا آمریكا، انقلاب اسلامى و تسخیر لانه جاسوسى كه اتفاق افتاد، نتیجه‌اش این شد كه جایگاه آمریكا در اذهان مردم دنیا فروكش كرد.

 کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: با وقوع انقلاب اسلامى، قیمت نفت افزایش یافت صادرات نفت ایران كه آن زمان حدود ۶ میلیون بشكه در روز بود، قطع شد و این شوك سنگینى به اقتصاد جهانى وارد آورد به همین خاطر كارتر - رئیس‌جمهور وقت آمریكا- كه تا پیروزى انقلاب اسلامى جایگاه خوبى داشت، دچار چالش شد و كارتر بحث صرفه‌جویى در مصرف نفت را مطرح كرد حتى زمانى كه مى‌خواست با مردمش صحبت كند، در داخل كاخ سفید پلیور مى‌پوشید و به مردم مى‌گفت كه من این‌جا درجه‌ى گرماى اتاقم را پایین آورده‌ام و لباس گرم‌ می‌پوشم.
 
تجری بیان کرد: در حقیقت بسیارى از بزرگراه‌ها در آمریكا با پول مردم كشورهایى مثل ایران ساخته شده است، زیرا آمریكایى‌ها قیمت نفت را پایین نگه‌ مى‌داشتند، ولى قیمت فروش فرآورده‌ها به مردم خودشان را نزدیك به قیمت واقعى قرار مى‌دادند همچنین بسیارى از كارخانه‌ها و صنایع آمریكا به‌مرور در حال خروج از این كشور هستند و بسیارى از این شركت‌ها كه چندملیتى هستند، به‌دنبال سود بیشتر، هزینه كمتر و بهره‌ورى بیشتر هستند.
 
وی در پایان با بیان اینکه آنچه كه افول و سقوط بیشتر آمریكایى‌ها را سبب شده است، شكست سیاست‌هاى آمریكا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) وبراى مهار حركت انقلاب اسلامى است كه علاوه بر تحمیل هزینه‌اى هزاران میلیارد دلارى موقعیت وتوان ونفوذ آمریكا را نیز به‌شدت تحت تأثیر قرار داد گفت: در همین رابطه برژینسكى مشاور امنیتى اسبق كاخ سفید كه یكى از بزرگ‌ترین كارشناسان سیاست خارجى آمریكا است صریحاً اعلان كرد دوران ابر قدرتى آمریكا به پایان رسیده و اگر كاخ سفید خود را با این واقعیت تطبیق ندهد، فروپاشى، مانند آنچه در شوروى اتفاق افتاد، در انتظارش خواهد بود او همچنین در سخنرانى دیگرى گفت «احساس من در باره آمریكا این است كه این كشور، در حال افول نیست، بلكه در حال فروپاشى است و توانائى خود را براى مقابله با چالش‌هاى داخل و خارج از دست داده است.» او در نشست شوراى آتلانتیك هم با صراحت گفت آمریكا از بالاى قله به ته دره كشیده شده است.

انقلاب اسلامى ایران زمانى به پیروزى رسید که مسلمانان سراسر جهان، امید خود را به ایجاد یک جامعه واقعى اسلامى از دست داده بودند و این انقلاب و دستاوردهاى آن به رفتارهاى ذلت ‏بار جهان اسلام در قبال غرب پایان داد.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰