کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باز هم لِی لِی قیمت‌ها در بازار مرغ و تخم‌مرغ؛

افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار مازندران/دریغ از تدبیر و اقدام!

11 آبان 1398 ساعت 11:14

نکته جالب و اما تکراری در بازار مرغ و تخم مرغ که شاید بتوان به سایر کالاهای بازار هم تعمیم داد، عدم ثبات قیمت و تغییر قیمت‌ها با هر بهانه‌ای است؛ متاسفانه هر مناسبتی در کشور، بهانه دست خیلی‌ها می‌دهد تا شوکی به بازار وارد کنند و حتی برای چند روز، قیمت‌ها را بالا ببرند و این معضل تکراری، همچنان هر سال و هر ساله تکرار و تکرار می‌شود...


به گزارش بلاغ، رصدها از بازار حاکی از افزایش تکراری قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار استان دارد.

باز هم پاییز و زمستان از راه رسید و داستان پر ماجرای مرغ و تخم مرغ از سر گرفته شد؛ نوسانات قیمتی و گرانی و چه و چه که مثل باران روی سقف بازار می‌ریزد تا برسیم به شب عید همین ماجرا ادامه دارد؛  بعد هم تعطیلات نوروز و حضور مسافران و بازهم گرانی؛ سپس تابستان و گردشگران و کاهش عرضه باز هم گرانی  و دوباره باز هم پاییز و زمستان و سرما و بسته بودن جاده‌ها و همین ماجرای تکراری، ساده بگوییم:" بهانه همیشه برای گرانی جور جور است"...

گفتنی است طی روزهای اخیر به یکباره قیمت مرغ و تخم مرغ دستخوش تغییراتی شد که ماحصل آن بازهم جز کوچک شدن سفره خانوارها نبود؛ خانوارهایی که حالا با همان دو هزار تومانی به جای خرید 4 تا تخم مرغ، 3 دانه را هم نمی‌توانند بخرند...

عجیب است که بازار به این عظمت که سر و تهش ناپیداست؛ این‌قدر سست است که نمی‌تواند روی پای خودش بایستد و همواره پای ثبات قیمتش، می‌لنگد و گویی از لِی لِی کردن قیمت‌ها خسته نمی‌شود...

باد می‌وزد گرانی، باران می‌آید گرانی، عید می‌شود گرانی، عزا می‌شود گرانی، گرم می‌شود گرانی، سرد می‌شود گرانی؛ این بالا و پایین رفتن‌های نرخ کالاها آن هم با این تکثر دفعات طی یک‌سال، چه عایدی دارد که تمام شدنی نیست؟ چرا کسی نه جلوی آن را می‌گیرد و نه وقتی رخ داد، صدایش در می‌آید؟ انگار برای مسئولان هم عادی شده است و پیش خود می‌گویند: " نگران نباش، خودش چند روز دیگر درست می‌شود"، "چرا برای خودت دردسر درست می‌کنی، حالا شوکی آمد و می‌رود، چند وقت دیگر همه چیز سر جایش بر می‌گردد"؛ راحت بگوییم بی تعارف، بی خیال شده‌ایم، عادی شده برایمان، به گرانی عادت کرده‌ایم و هیچکدام این‌ها خوب نیست.

افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار

ایمانی که خود سال‌ها است به عنوان توزیع‌کننده مرغ و تخم‌مرغ در قالب یک مرکز پخش عمده در سطح استان مشغول فعالیت است؛ در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت مرغ و تخم مرغ به دلایلی که خودمان هم نمی‌دانیم، بالا کشید.

وی افزود: آنچه از اظهارات مختلف بر می‌آید بیانگر این مطلب است که با توجه به اینکه غالب نیاز تخم‌مرغ استان  از استان خراسان تامین می‌شود؛ تعطیلات اخیر و سیل سفر زائران به مشهد مقدس، موجب شد تا تخم مرغ در بازار استان کم و با برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا، قیمت‌ها هم دستخوش تغییرات شود.

این فعال با سابقه صنفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر و در بازار امروز هر کارتن تخم مرغ با نرخ 100 تا 105 هزار تومان به دست مغازه‌دار می‌رسد که به عبارتی می‌شود هر شانه 17 تا 17 هزار و 500 تومان.

ایمانی ادامه داد: با این احتساب، قیمت فروش هر شانه تخم مرغ به طور معمول، 18 هزار و 500 تومان و هر دانه تخم مرغ نیز 650 تومان می‌باشد.

وی متذکر شد: البته مرغ نیز در بازار امروز با قیمت 12 هزار و 500 تومان به واحدهای صنفی رسید و قیمت فروش آن برای مصرف‌کننده، 13 هزار و 500 تومان است.

این توزیع‌کننده مرغ و تخم مرغ در بازار مازندران عنوان کرد: این افزایش قیمت، مقطعی بنظر می‌رسد و رفته رفته با پر شدن شکاف میان عرضه و تقاضا و برقراری مجدد تعادل، قیمت‌ها روند نزولی به خود می‌گیرد.

هر چند بنا بر اعلام این عامل توزیع، قیمت تخم مرغ در بازار 18 هزار و 500 تومان اعلام شده است؛ اما رصد میدانی ما از بازار مرکز استان نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر، نرخ هر شانه تخم مرغ تا 21 هزار تومان هم رسیده بود.

هر شانه تخم مرغ 21 هزار تومان/علت گرانی چیست؟

کامران هاشمی رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران در این‌باره به خبرنگار ما گفت: قیمت توزیع هر شانه تخم مرغ در بازار مازندران، حدود 18 هزار تومان است و با احتساب سود قانونی و وزن هر شانه، با قیمت 19 تا 20 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی در خصوص علت این افزایش قیمت پاسخ داد: کاهش تولید و از سویی دیگر افزایش مصرف تخم مرغ در نیمه دوم سال موجب بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا و در نهایت گرانی این کالا شد که به نظر می‌رسد تداوم نخواهد داشت و قیمت‌ها طی روزهای آتی روند نزولی را از سر خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران قیمت فروش مرغ در درب واحدهای صنفی به مشتری را 13 هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: افزایش مراسم ولیمه زائران بازگشته از کربلای معلی و همچنین افزایش مراسمات مذهبی و غذادهی به مناسبت شهادت امامان معصوم(ع) طی روزهای اخیر موجب افزایش مصرف مرغ در بازار و قاعدتا بر هم خوردن عرضه و تقاضا شد که ماحصل آن، افزایش قیمت مرغ در بازار شد.

هاشمی یادآور شد: این افزایش قیمت مقطعی خواهد بود و رفته رفته با برگشتن تعادل میان عرضه و تقاضا به جای خود، قیمت‌ها هم به روال قبلی باز خواهد گشت.

گره کار، گرانی است نه گران‌فروشی

این نکته کاملا بدیهی است که عدم ثبات قیمت‌ها باعث آشفتگی بازار و سخت شدن کار نظارت می‌شود، چرا که شاخصی برای بررسی تخلفات گوناگون وجود ندارد.

بازار با دو پدیده گرانی و گران‌فروشی مواجه است که در بررسی‌های به عمل آمده، با پدیده گران‌فروشی به طور جدی مقابله می‌شود، اما در بسیاری از موارد موضوع، گرانی کالا است که سرچشمه این اتفاق و پدیده، دو نرخی و چند نرخی بودن اقلام مصرفی در بازار است که و این موضوع عاملی شده تا قیمت نهایی کالا در زمان‌های مختلف متفاوت باشد که نظارت و بررسی را در سطح فروش بسیار سخت کرده است.

نکته جالب و اما تکراری در بازار مرغ و تخم مرغ که شاید بتوان به سایر کالاهای بازار هم تعمیم داد، عدم ثبات قیمت و تغییر قیمت‌ها با هر بهانه‌ای است؛ متاسفانه هر مناسبتی در کشور، بهانه دست خیلی‌ها می‌دهد تا شوکی به بازار وارد کنند و حتی برای چند روز، قیمت‌ها را بالا ببرند و این معضل تکراری، همچنان هر سال و هر ساله تکرار و تکرار می‌شود؛ دریغ از تدبیر و اقدامی؟!

انتهای پیام/


کد مطلب: 405810

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/405810/افزایش-قیمت-مرغ-تخم-مرغ-بازار-مازندران-دریغ-تدبیر-اقدام

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com