نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ادامه دروغ‌های برجامی با روکش FATF

تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶
کد مطلب : ۴۰۵۶۹۰
روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تعامل اصل، تقابل استثنا» نوشت: «لوايح چهارگانه كه براي همراه شدن با روند جهاني در جهت مبارزه با پولشويي و قاچاق و منابع مالي تروريسم از مراحل قانوني داخلي عبور كرده‌اند، افزون بر دفع اتهامات دشمنان بيروني اين خاصيت مهم را هم دربر دارند كه در روان‌سازي ارتباطات اقتصادي كشور اثرگذارند. متاسفانه مخالفان اين لوايح چهارگانه به گونه‌اي سخن مي‌گويند كه گويي پيرامون اين موضوعات دو جبهه در جهان شكل گرفته و ايران بايد در جبهه متضاد با كشور‌هاي غربي قرار گيرد!»
۰
plusresetminus
ادامه دروغ‌های برجامی با روکش FATF

به گزارش بلاغ، این روزنامه در ادامه نوشت: «راه تعامل با جهان راهي خردمندانه و دورانديشانه و متضمن آسايش مردم است و راه تقابل تنها هنگام ضرورت، كارايي دارد و تجويز مي‌شود.»

گفتنی است در روزهای اخیر و پس از آنکه گروه ويژه اقدام مالي يا همان«FATF» با انتشار بيانيه‌اي فقط تا فوريه 2020 يعني چهار ماه ديگر و براي آخرين بار به ايران مهلت داده تا قوانين خود را بر اساس روند اين سازمان تغيير دهد، دور جدیدی از فضاسازی‌های رسانه‌ای از سوی رسانه‌های طرفدار FATF صورت گرفت.
مهم‌ترین پیام این رسانه‌ها القاء این موضوع بود که بدون اجرای برنامه اقدام FATF و پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، مبادلات بانکی ما با دنیا دچار مشکل خواهد شد.

ریشه این فضاسازی‌ها را باید در تجربه موفق رسانه‌های حامی دولت در تحمیل برجام به کشور جست‌وجو کرد. در آن برهه نیز همین رسانه‌ها بودند که مشکلات اقتصادی کشور را به تحریم‌های ظالمانه گره می‌زدند و تنها راه‌حل برون رفت از آن وضعیت را مذاکره با آمریکا و اروپا معرفی می‌کردند. مردم هنوز این سخنان رئیس‌جمهور را که می‌گفت: «تحریم‌های ظالمانه باید برود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود» فراموش نکرده‌اند.

همان‌ها که تا دیروز تحریم‌های ظالمانه را عامل مشکلات اقتصادی کشور و راه‌حل آن را برجام می‌دانستند، امروز لیست سیاه FATF را عامل مشکلات بانکی ایران معرفی می‌کنند.

باید توجه داشت که پیوند دادن مشکلات مالی و بانکی کشور به لیست سیاه FATF آدرس غلطی است که رسانه‌های حامی FATF، عامدانه و یا از روی جهل مطرح می‌کنند. همکاری نکردن بانک‌های خارجی با ایران نه به دلیل لیست سیاه FATF، بلکه به دلیل تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا می‌باشد که با خروج آمریکا از برجام پدید آمده است. شواهد فراوانی بر این موضوع دلالت دارند از جمله آنکه ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ در لیست سیاه FATF قرار داشته است. با این حال تنها پس از اعمال تحریم‌های بانکی و مالی آمریکا در سال ۹۱ بود که مشکلاتی در مبادلات مالی ایران پدید آمد.

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد بانک‌های خارجی به این دلیل که نام ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد، از همکاری با ایران امتناع نکرده‌اند بلکه پس از تحریم‌های آمریکا و ترس از جریمه‌های سنگین آمریکا، مبادلات مالی خود را با ایران قطع نموده‌اند.

مشاور سابق روحانی هم ادعای او را رد کرد
روزنامه ایران در شماره شنبه گفت‌وگویی را با اکبر ترکان، مشاور پیشین رئیس‌جمهور منتشر کرد. خبرنگار ارگان دولت در این مصاحبه از ترکان می‌پرسد؛ رئیس‌جمهوری در بخشی از صحبت‌هایشان گفتند که مبارزه با فساد بدون تحقق شفافیت را مبارزه‌ای نمایشی می‌دانند. ارزیابی شما از روند مبارزه با فسادی که از سوی قوه قضائیه آغاز شده چیست؟

ترکان اما برخلاف روحانی، مبارزه با فساد را نه امری نمایشی که ایجابی و در حال وقوع و ثبوت می‌داند و به آن امید دارد. وی در پاسخ می‌گوید: به باور من مبارزه با فساد آغاز شده است. این را از آن جهت می‌گویم که رئیس ‌قوه قضائیه این کار را از معاونت قوه قضائیه و از قضات فاسد آغاز کرد. پس به نظرم جدی است و من امید بسته‌ام که این مبارزه به جایی برسد. زیرا اگر این مبارزه خدایی ناکرده به جایی نرسد ما باید نگران به خطر افتادن اصل نظام‌مان باشیم.

وی می‌افزاید: با وجود برداشت مثبتی که از اقدامات اخیر قوه قضائیه دارم، معتقدم که این آغاز مبارزه با فساد است و ما راه زیادی برای تعمیق آن داریم. ما هنوز به این موضوع وارد نشده‌ایم که با مفاسدی که از طریق بعضی نمایندگان مجلس پیش آمده باید چه کنیم. مشخص نکرده‌ایم که با نماینده‌ای که هزینه تبلیغاتش برای تمدید نماینده شدنش بیش از درآمد چهارساله‌اش است چه کنیم. باید به این مسائل وارد شویم و آن را شفاف کنیم. این شفافیت مسئله‌ای است که باید به تمام صاحب‌منصبان در همه قوا تسری پیدا کند و قانونی شود. بنابراین مبارزه‌ای که آغاز شده باید ادامه یابد اما باید به‌تدریج عمق پیدا کند.
روحانی و ظریف چه گفتند؟ ربیعی و ترکان چه می‌گویند؟!

در بخش دیگری از این گفت‌وگو خبرنگار پرسیده است؛ طیف مخالف تصویب این لوایح برای مخالفت‌های خودشان استدلال‌هایی نظیر این را مطرح می‌کنند که ایران تحریم است و تصویب این لوایح و پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» می‌تواند در مسیر دور زدن تحریم‌ها ایجاد مشکل کند. ارزیابی‌تان از این استدلال‌ها چیست؟ آیا مخالفت‌ها واقعاً بر اساس چنین نظراتی است یا چنانکه برخی ارزیابی می‌کنند، نوعی گروکشی سیاسی است؟

ترکان نیز گفته است: اگر این آقایان واقعاً نگران مشکلاتی هستند که از تحریم‌ها ناشی شده است و ما را محتاج دور زدن تحریم کرده است باید بدانند که با این نحوه تصمیم‌گیری دارند شرایط را به سمتی پیش می‌برند که قفلی علاوه‌بر قفل تحریم بر اقتصاد کشور و شرایط زندگی مردم تحمیل شود. آیا ما باید در مسیر حل تحریم‌ها پیش برویم یا قفل اضافه‌ای بزنیم.

علاوه‌بر این، علی ربیعی، سخنگوی دولت در سرمقاله روز شنبه روزنامه دولتی ایران نوشته است: «عدم الحاق به کنوانسیون‌های جهانی مربوط به مبارزه با پولشویی یعنی عدم الحاق به نظام بانکی جهانی در بالاترین سطح خود یعنی تعطیل کردن اقتصاد و تن دادن به کاهش ارزش پول و دل خوش کردن به درآمد‌های اندک برای اداره یک کشور بزرگ. رئیس‌جمهوری در پاسخ به رفتار مخالفان برجام و امتداد تحریم می‌گوید؛ اگر درهای کشور را به روی جهان ببندیم.»

ترکان و ربیعی هر دو مخالفت با FATF را به مثابه تعطیلی و قفل زدن به اقتصاد کشور قلمداد کرده‌اند. این بدان معناست که پیوستن به کنوانسیون‌های سی‌اف‌تی و پالرمو که جزو توصیه‌های FATF است، موجب رشد و رونق اقتصاد است. در حالی‌که چنین ادعایی با آنچه ظریف از منظر خود و رئیس‌جمهور اعلام کرده، در تضاد است. وزیر امور خارجه، مهر 97 در مجلس گفت «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد.» وی در ادامه گفت که «اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.» این بخش از صحبت ظریف هم در حالی است که به تصریح صاحب‌نظران حامی دولت بخش عمده مشکلات کشور ریشه در سوءمدیریت دولت دارد.

FATF بخشی از نظم جهانی است، چاره‌ای جز پذیرش نداریم!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «FATF و ساير مقرراتي که براي ايجاد نظم وضع مي‌گردند نهادهايي به‌وجود مي‌آورند تا اين مقررات را اجرايي نمايند چنين سازوکاري بخشي از نظم جهاني است. ممکن است که نظم جهاني خيلي عادلانه نباشد اما فعلا تنها گزينه‌اي که براي زندگي در اين جهان وجود دارد، همين است. اينکه استانداردهايي که وضع شده و ما بپذيريم و يا نپذيريم، اينکه وارد خانواده مالي جهاني بشويم و يا نشويم، اگر اين استانداردها را نپذيريم در حاشيه اين نظم اقتصادي و مالي جهان قرار مي‌گيريم که محور آن بر شفافيت و کنترل فساد در مجموعه مناسبات مالي جهان است. اگر به آن نپيونديم با شفاف‌سازي و اجراي مقرراتي که نظم را برقرار مي‌نمايند، مخالف هستيم».

رسانه‌های زنجیره‌ای در اقدامی تأمل‌برانگیز، سلطه‌گری و دیکتاتوری آمریکا را با تعابیری همچون «نظم جهانی» بزک می‌کنند. در حال حاضر ۴۷ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و ۲۳ درصد در اروپا انجام می‌شود و اروپا و آمریکا سهم ۷۰ درصدی در پولشویی دنیا دارند و انگشت اتهام پولشویی پیش و بیش از هرکس به سمت آمریکا و اروپا دراز است. از سوی دیگر آمریکا و تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه،آلمان) نقش ویژه‌ای در حمایت از تروریسم دارند. حامیان FATF مدعی هستند که برای نجات برجام باید به FATF پیوست. این در حالی است که پیش از این و به اذعان حامیان توافق هسته‌ای، قرار بود برجام همه مشکلات کشور را رفع کند!

دفاع روزنامه اصلاح‌طلب از دروغ و دروغگو
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز شنبه در مطلبی با عنوان «جدال منتقدان عليه معاون اول» به‌رغم آنکه کذب بودن ادعای اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری تایید شده بود، به دفاع از آن پرداخت و نوشت: «آنچه جهانگيري مطرح كرده بود موضوعي خلاف واقع نبوده است».

این روزنامه مدعی شد: با وجود آنكه مخالفان FATF‌ اين روزها در انتقاد به اسحاق جهانگيري گوي سبقت از يكديگر مي‌ربايند... عضو كميسيون امنيت ملي مجلس مي‌گويد صحبت‌هاي معاون اول رئيس‌جمهور درست بوده است. او مي‌گويد: «پالرمو و CFT ‌در جلسه سران قوا مطرح و تاييد شده بود و مجلس هم آن را تصويب كرد كه اين موارد مربوط به دوره رياست آيت‌الله آملي بود.»

این روزنامه در حالی برای صحت ادعای خود به بیانیه دفتر جهانگیری ‌اشاره می‌کند که در این بیانیه هیچ‌گونه ‌اشاره‌ای به انتساب مطلب کذب به رهبر انقلاب نشده است و همچنین صحبتی از زمان مورد ‌اشاره وی نیز به میان نیامده است.

گفتنی است اسحاق جهانگیری اخیرا در جلسه هم‌اندیشی با علما و روحانیون که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد ادعای عجیبی را مطرح کرد و گفت: «با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند.»

 معاون اول روحانی در این مطلب در حالی ادعا کرد که رهبر انقلاب تصویب لوایح خواسته شده توسط FATF را تایید کرده‌اند که این سخنان خلاف صحبت‌های ایشان و مشی مدیریتی رهبر معظم انقلاب است. نکته قابل تامل آنکه این اولین بار نیست که جهانگیری با حاشیه‌سازی از دهان رهبر انقلاب در این خصوص صحبت می‌کند. وی بارها این اتهام را درخصوص رهبر انقلاب و موافقت قوای سه‌گانه مطرح کرده است. ضمن آنکه این ادعای کذب از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی قوه قضائیه تکذیب شد.

یه سوزن به خود یه جوالدوز به دیگران
مدیرمسئول روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب در ستون سرمقاله شماره شنبه خود نوشته است: «مبارزه با فساد خوب است، بازگرداندن حق مردم و بیت‌المال کاری پسندیده‌تر، حتی ناامن کردن فضای ذهنی جامعه برای هر کسی که می‌خواهد از راه نادرست و ناشایست! دارای ثروت و مکنت شود نه تنها خوب که از اوجبِ واجبات است»

در ادامه این نوشتار آمده: «اما در این وانفسایی که اخلاق در جامعه به آسانی ذبح می‌شود، اندکی منصفانه‌تر به تیترهایی که می‌زنیم و حرف‌ها و نکته‌هایی که می‌گوییم و می‌نویسیم فکر کنیم. حالا و در هفت بند؛ برخی نکات را یادآور می‌شویم باشد که اندکی به آنچه زیر پا له می‌کنیم و ذبح! بیاندیشیم و بنگریم که... اخلاق و انصاف است که دارد زیر عقده‌گشایی‌های ما جان می‌سپارد.»

در بخش‌های پایانی این نوشتار آمده: «در این برهه که قوه قضائیه مرد و مردانه قدم در میدان گذاشته؛ دیگر جایی برای پنهان‌کاری و تعارفات معمول و مرسوم نیست یعنی گاهی حتی ممکن است لازم باشد خودافشایی کنیم تا در ادامه مسیر مستحکم‌تر گام برداریم و مطمئن‌تر!»

قاضی دادگاه «شبنم نعمت‌زاده» در یکی از جلسات رسیدگی به اتهاماتش می‌گوید که پدرش «محمدرضا نعمت‌زاده» نامه ننویسد و این یعنی بگذارد روند عادی بررسی اتهامات شبنم نعمت‌زاده دنبال شود. در پایان سرمقاله آفتاب یزد آمده: «[قاضی خطاب به شبنم نعمت‌زاده] می‌گویند بگویید نامه ننویسند، توصیه نکنند، می‌گویند حجاب متعارف باشد و می‌گویند‌هایی دیگر... کدام پدری است که دست روی دست گذارد و ساکت و آرام بنشیند و برای جگر گوشه‌اش قدمی ‌هرچند ناامیدانه برندارد؟! کدام بزه‌کار و خطاکاری است که زن باشد و چهره گشاید و لبخند به لب پاسخگوی اتهاماتش باشد؟!»

اما در‌باره مورد نخست که مدیرمسئول این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب از ذبح اخلاق گفته باید یادآور شد که همین چند روز قبل بود که در سرمقاله همین روزنامه (آفتاب یزد) و به قلم همین نویسنده (مدیرمسئول آفتاب یزد) با استناد به یک دروغ علیه یکی از فعالان سیاسی هجمه وارد شده و اظهارات کذبی به او نسبت داده شده بود.

حمیدرضا رسایی در یک مصاحبه گفته بود برخی فکر می‌کنند که اصولگرایان چنین و چنان اعتقادی دارند و آن خبرگزاری اصلاح‌طلب و این روزنامه هم قبیله آنها بخش نخست را «که برخی فکر می‌کنند» برداشته بودند و آن تصور دیگران را به عنوان سخن رسایی نوشته و تحلیل هم کرده بودند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما