نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

فرصت دادن به اروپا هيچ‌ دردي را درمان نمي‌کند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
کد مطلب : ۴۰۵۲۸۵
۰
plusresetminus
فرصت دادن به اروپا هيچ‌ دردي را درمان نمي‌کند
به گزارش بلاغ، اميرعلي ابوالفتح ا فعالین اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «من به‌عنوان کسي که هميشه طرفدار برجام بوده‌ام، اذعان مي‌کنم آقاي ‌ترامپ مسيري را در پيش گرفت که عملاً برجام را زير سؤال برد.

در حال حاضر معتقدم ايران نه تنها بايد گام چهارم را محکم‌تر از سه گام قبلي بردارد بلکه بايد کار آخر را همين اول انجام دهد؛ فرصت دادن به اروپا هيچ ‌دردي را درمان نمي‌کند و 10 گام هم اگر برداريم تفاوتي ايجاد نخواهد شد. اگر اروپا معتقد است خروج از برجام اهرم فشار است، اشتباه مي‌کنند. در نامه آقاي روحاني به اروپا هشدار داده شده که اگر اروپا از برجام خارج شود و پرونده ايران را دوباره در شوراي امنيت مطرح کند، تهران ديگر پروتکل الحاقي را اجرا نخواهد کرد و اجازه دسترسي را به سايت‌هاي هسته‌اي نخواهد داد. حتي احتمال خروج از NPT هم مطرح شده که بعيد است اروپايي‌ها با تبعات آن کنار بيايند».

سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام، منتقدان تأکید کردند که اروپا با کارنامه‌ای که در برجام و پیش از آن در توافق سعدآباد بر جای گذاشته است، به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و هدفش صرفا وقت‌کشی و تعمیم خسارت محض توافق هسته‌ای به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان است.

مدعیان اصلاحات و برخی دولتمردان در آن مقطع با حمله به منتقدان مدعی شدند که اروپا با ماست و موگرینی گفته است هرچه تهران بگوید. حالا این طیف با تاخیری 17 ماهه تازه به حرف منتقدان رسیده است.
دولت می‌بایست در روند کاهش تعهدات برجامی ‌خود تغییری جدی ایجاد کند تا طرف مقابل را به عقب‌نشینی و تغییر رفتار وادار کند.

هیچ افق روشنی پیش روی اصلاح‌طلبان نیست
روزنامه شرق در مقدمه گفت‌وگویی با یکی از تئوریسین‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب به نام «ابراهیم اصغرزاده» نوشته است: «با وجود دوگانگی‌های اخیر در جبهه اصلاحات جهت حضور و عدم حضور در انتخابات مجلس پیش رو، امروز بسیاری از اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که باید به‌صورت مشروط حتى به قیمت شکست در انتخابات شرکت کنند.»

این نوشتار در ادامه افزوده است: «چرا که به باور برخی از اصلاح‌طلبان، حضور در انتخابات تنها راه مطلوب و فرصت ممکن برای احیای سرمایه‌های اجتماعی این جریان قلمداد می‌شود. اما این حضور در حالی است که هیچ افق روشنی پیش روی اصلاح‌طلبان و حیات سیاسی آنها وجود ندارد. حتی برخی پیش‌بینی‌ها از عدم اقبال عموم از اصلاح‌طلبان و دستاورد مطلوب این جریان در انتخابات اسفندماه حکایت می‌کند.»

در بخشی از این گفت‌وگو روزنامه شرق می‌پرسد چرا مردمی‌ که در سال 96 از دولت روحانی حمایت کردند اکنون سلبریتی‌های کم‌مایه را به نخبگان سیاسی و فرهنگی ‌ترجیح می‌دهند؟ و اصغرزاده در پاسخ می‌گوید: «راست افراطی[!] که خود را حافظ سنت و صاحب رسالت برای مدیریت جهان می‌پندارد مانند راست افراطی آمریکا از اقدام ‌ترامپ در خروج از برجام و بازگشت تحریم‌ها استقبال کرد[!!]»

نخست اینکه همین روزنامه‌های زنجیره‌ای زمانی نه چندان دور عکس‌های همین سلبریتی‌ها را به‌صورت بزرگ در صفحه یک و یا دیگر صفحاتشان منتشر می‌کردند نقش بزرگی در مرجعیت یافتن همین کم‌مایگان داشته‌اند. دوم آنکه دروغ بزرگ خوشحالی منتقدان از بازگشت تحریم‌ها نکته‌ای است که این طیف سیاسی برای تخریب رقیب به کار می‌برد وگرنه اگر کسی به دیگری هشدار دهد که در این مسیر این اتفاق برای تو می‌افتد و پس از آن به او بگوید دیدی به تو گفتم این اتفاق روی خواهد؛ این آیا دلیل خوشحالی است؟!

عوارض فراموشی!
سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در اقدامی تأمل‌برانگیز در حالی یادادشتی با عنوان «پرهیز از دروغ» در این روزنامه منتشر کرد که در خط اول یادداشت خود یک دروغ بزرگ نوشت.

وی در این یادداشت تصریح کرد: «از فضيلت‌هاي رئيس‌جمهور، يكي اين است كه براي مبارزه با فساد، خط قرمز تعيين نكرده» و در ادامه نوشت: «روحاني اما تا اين لحظه كسي از او نشنيده كه براي برادرش يا قوم و خويشش يا رفقايش سفارشي كرده باشد يا مبارزه با فساد را شرط گذاشته باشد. لااقل ما به‌عنوان روزنامه‌نگار چيزي از او نشنيده‌ايم، خداوكيلي رفتاري هم نديده‌ايم كه حاكي از دلخوري‌اش بابت دادگاه و دستگيري فريدون باشد. البته منتقدان آزادند گفتار و كردار رئيس‌جمهور را نپسندند، به او خرده بگيرند يا نقدش كنند اما دروغ كه نمي‌توانند بلكه نبايد به او ببندند.»

گفتنی است غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول رئیس قوه قضائیه اردیبهشت‌ماه 96 در یک گفت‌و‌گو تلویزیونی گفته بود که آقای روحانی درخصوص برادرش به قوه قضائیه هشدار داد که اگر پیش از انتخابات فریدون را احضار و با او برخورد کنید ما اعلام جنگ می‌کنیم، که البته ما به این اظهارات اعتنا نکردیم و کار خودمان را کردیم.

مشکل اصلی اصلاح‌طلبان، نظارت استصوابی است
روزنامه ابتکار موضوع ائتلاف همچنان یکی از موضوعاتی است که اصلاح‌طلبان به‌طور کامل درباره آن به توافق نرسیده‌اند. یعنی برخی از آنها همچنان مصر هستند که در شرایط فعلی با وجود حداقل‌ها ناچارند دوباره به ائتلاف روی بیاورند. اما در مقابل بسیاری از اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه این رویکرد در گذشته که نتیجه قابل قبولی را نداشت معتقدند لزومی ‌ندارد ما از اعتبار اصلاحات برای یک عده که فقط می‌خواهند به وسیله آن به مجلس ورود پیدا کنند بگذریم. پس در انتخابات پیش رو این رویکرد قابل اعتنا نیست و قطعا ائتلافی با سازوکار قبلی به هیچ‌وجه رخ نخواهد داد چرا که آنها از آبروی اصلاحات سوءاستفاده کردند.

در ادامه آمده است: «در واقع مشکل اصلی اصلاح‌طلبان نظارت استصوابی و امکان حضور نامزدهای اصلی در انتخابات است نه مسائلی مانند به دست آوردن انسجام درونی.»
با آنکه مدعیان اصلاحات در همه دوره‌های انتخاباتی در انتخابات شرکت کرده و در برهه‌هایی هم اکثریت مجلس و شورای شهر را تصاحب کرده‌اند اما باز هم برای فشار حداکثری در قبال شورای نگهبان، نظارت استصوابی را علم کرده و آن را مانع می‌دانند. اصلاح‌طلبان معتقدند که از سویی نیروهای رادیکال آنها رد صلاحیت می‌شود و از سوی دیگر امیدی به نیروهایی مثل لیست امید نیست!

اقرار به ناکارآمدی
روزنامه آفتاب یزد در شماره دیروز خود طی گزارشی مفصل به اختلافات میان طیف موسوم به اصلاح‌طلب پرداخته و نوشته است: «با وجودی که برخی کارشناسان معتقدند اختلاف موجود صرفا یک اختلاف میان کرباسچی و عارف است، اما بررسی داده‌های موجود در قاموس سیاست داخلی ایران نشان می‌دهد موضع‌گیری‌های غیرمنصفانه علیه عارف، ریشه در اختلاف یک حزب کامل یعنی کارگزاران با محوریت داشتن عارف است.»

این گزارش در ادامه افزوده: «سند این مدعا، انتخابات چند ماه قبل هیئت‌رئیسه مجلس است که کارگزاران اینجا هم علیه عارف موضع گرفت؛ زمانی که محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه‌ای گفت «نقد لاریجانی را به نسیه عارف ‌ترجیح می‌دهیم.»

این نوشتار سپس آورده است: «البته در این میان تقلاهای کرباسچی علیه عارف نیز از دید‌ها پنهان نماند. وقتی عارف برای سومین مرتبه رقابت ریاست مجلس را به علی لاریجانی واگذار کرد و اخلاق را در سیاست نشان داد و موجودیت قوی فراکسیون امید را به رخ کشید، اعلام کرد «راه خود را از فرصت‌طلبان جدا می‌کنیم. با این حال، این حرف او بی‌جواب نماند و کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در کنایه‌ای به عارف گفت «برخی از افرادی که در جریان اصلاح‌طلبی هستند پیشتازی آقای مطهری را به ضرر خود می‌دانند... کنایه‌های کرباسچی به عارف را پایانی نبود و گویا کرباسچی و کارگزاران عزم خود را جزم کرده‌اند تا به هر نحوی عارف را از جریان اصلاحات حذف و تفرقه‌ها را بیشتر کنند.»

لازم به ذکر است که دو روز قبل روزنامه اعتماد مصاحبه‌ای را با کرباسچی منتشر کرده بود. در آن مصاحبه کرباسچی گفته بود: «هيچ‌يك از اين افراد موسوم به اصلاح‌طلب حاضر نيستند به نقد تصميمات گذشته اصلاح‌طلبان بپردازند... در حالي كه به‌نظر مي‌رسد خيلي از اتفاقات و معضلات امروز ريشه در اقدامات گذشته دارد.

افرادي كه امروز خود را به‌عنوان چهره‌هاي اصلاح‌طلب معرفي مي‌كنند خودشان روزي از مخالفان جدي ارتباطات نرمال بين‌المللي بوده‌اند. در ‌اشغال سفارت آمريكا كوشيده‌اند، گروگان‌گيري كرده‌اند... صحبت اين است كه يك جريان سياسي نمي‌تواند به يك‌باره 180 درجه گردش كند بدون اينكه دلايل خود را بيان كند و بگويد كه رويكرد قبلي صحيح بوده يا اينكه توضيح دهد اين انتخاب امروز به چه دليلي اتفاق افتاده است.»


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰