تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۰۵۲۷۱
در سال‌های گذشته 120 هزار تن گندم در مازندران برداشت می‌شد ولی امسال برداشت به 40 هزار تن رسید که نشان می‌دهد میزان تولید گندم در مازندران بیش از 50 درصد کاهش یافت.
۰
plusresetminus
کاهش 50 درصدی تولید گندم در مازندران/دلایل کاهش میزان تولید گندم
به گزارش بلاغ، گندم یکی از محصولات استراتژیک یک کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در سبد غذایی خانواده‌ها دارد. شهرستان جویبار نیز به عنوان قطب کشاورزی در شمال کشور توانسته در این چندسال اخیر در کشت این محصول مهم و باارزش نقش مهمی ایفا کند.
 
علی شعبانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان جویبار در این باره به افزایش سطح زیر کشت گندم این شهرستان اشاره و عنوان کرد: امسال 2000 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان جویبار به زیرکشت گندم رفته که نسبت به سال گذشته 200 هکتار افزایش سطح داشته است.
 
وی افزود:متوسط برداشت گندم در هر هکتار در اراضی کشاورزی جویبار حدود 3 تن بود که نسبت به سال گذشته رو به افزایش است.
 
مدیرجهادکشاورزی جویبار انتخاب رقم‌هایی با عملکرد بالا مانند احسان، مروارید و گنبد، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، مبارزه با علف‌های هرز، داشتن تحقیق کننده معین فعال در شهرستان، بازدید مستمر کارشناسان از مزارع گندم و ارائه توصیه‌های فنی در باره چگونگی مصرف کودها و ریز مغزی‌ها از جمله گلوتن در گندم های استحصال شده را از عوامل عملکرد بالای گندم شهرستان جویبار برشمرد.
 
اما وضعیت تولید گندم در استان مازندران مثل شهرستان جویبار چندان امیدوارکننده نیست به طوری که عباس پورنصرالله مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفته بود میزان برداشت گندم در سال زراعی قبل ۲.۹ تن در هکتار بوده است و امسال باید میزان برداشت به طور متوسط به ۲.۴ تن در هکتار برسد.
 
 
*توزیع ماهانه 920 تن آرد در نانوایی‌های جویبار
همانطور که در بالانیز گفته شد گندم در امنیت غذایی مردم و سبد غذایی آنان نقش بسیار با اهمیتی دارد که یکی از مصارف آن آرد و تبدیل آن به نان است که جز لاینفک زندگی مردم محسوب می‌شود. شهرستان جویبار با دارا بودن 154 نانوایی دولتی و آزادپز نقش برجسته‌ای در این زنجیره غذایی دارند.
 
بهرام عبدالله‌پور رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جویبار با بیان اینکه 154 نانوایی در این شهرستان مشغول به پخت نان هستند گفت: از این تعداد 89 نانوایی دولتی و مابقی آزادپز هستند.
 
وی به میزان توزیع آرد در این نانوایی‌ها اشاره و عنوان کرد: ماهانه 12 هزار کیسه بین نانوایی‌های دولتی و 11 هزار کیسه بین نانوایی‌های آزاد پز توزیع می‌شود.
 
رئیس اداره صنعت جویبار با بیان اینکه آردهای نانوایی‌های دولتی از 4 کارخانه تولید و تأمین می‌شود اظهار کرد: کارخانه آرد دست‌تاس، مؤمنی، نودهک و نمونه جویبار آردهای دولتی موردنیاز را تأمین و آزادپزها نیز آرد خود را از استان گلستان خریداری می‌کنند.
 
عبدالله‌پور به نظارت مستمر بارزسان این اداره اشاره کرد و گفت: در 6ماهه نخست امسال 338 مورد بازرسی انجام و 30 پرونده تخلف در صنف خبازی‌ها تشکیل شد و 24 میلیون تومان نیز نانوایان متخلف جریمه شدند.
 
 
*ظرفیت تولید روزانه 300 تن آرد در جویبار

غلام عسگر بهزاد  طی گفت‌وگویی با بیان اینکه از 10 سال گذشته که این کارخانه را خریداری کردم شش سال به عنوان واحد نمونه انتخاب شده‌ایم گفت: شش سال از سوی سازمان حمایت مصرف کننده کارخانه آرد نمونه جویبار به عنوان واحد نمونه در سطح استان و کشور و واحد برتر ملی انتخاب شده‌ایم.
 
وی با اشاره به ظرفیت تولید آرد این کارخانه اشاره و عنوان کرد: این کارخانه ظرفیت تولید روزانه 300 تن و سالانه 100 هزار تن آرد را دارد که متأسفانه با شرایط اقتصادی کشور فقط با 40 درصد ظرفیت در حال کار هستیم.
 
مدیرعامل کارخانه آرد نمونه جویبار با بیان اینکه میزان تولید گندم در مازندران بیش از 50 درصد کاهش یافت تصریح کرد: در سال‌های گذشته 120 هزار تن گندم در مازندران برداشت می‌شد ولی امسال برداشت به 40 هزار تن رسید.
 
بهزاد دلیل کاهش تولید گندم را قیمت بالای کلزا نسبت به گندم و میل و رغبت کشاورزان به کشت کلزا به جای گندم اعلام کرد.
 
وی با اشاره به شعار مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید ملی گفت: هنوز مشکلات بروکراسی و گرفتن مجوزها فرصت را به تولیدکنندگان برای رونق و شکوفایی نداده و انتظار داریم حمایت‌ها برای تحقق منویات مقام معظم رهبری بیشتر شود.
 
گفتنی است 90 تن از آرد مورد نیاز نانوایی‌های شهرستان جویبار از این کارخانه تأمین می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰