کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غربت این روزهای امامزاده‌ای که صدرالنقیب بود؛

مقبره امامزاده «جمال‌الدین محمد» در محاصره زمین‌های یک شرکت زراعی/راه دسترسی به امامزاده بسته است+تصاویر

24 مهر 1398 ساعت 0:00

امامزاده جمال الدین محمد میاندورود به‌دلیل قرار گرفتن در داخل زمین‌های شرکت زراعی دشت‌ناز راه ارتباطی ندارد و مردم امکان زیارت آن را ندارند.


به گزارش بلاغ، امامزاده به فرزند و نوادگان دوازده امام شیعه گفته می‌شود که تعداد بسیاری از آنها در داخل خاک ایران مدفون هستند و امروزه به مراکز دینی و فرهنگی تبدیل شدند و محلی برای تجمع مردم و برپایی مراسمان مختلف مذهبی شده است.

شهرستان میاندورود نیز دارای 28 امامزاده در مناطق شهری و روستایی است که اکثرا شجره نامه دارند و دارای ساختمان و حریم هستند.

محمدحسین فاضلی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندورود در گفت‌وگو با خبرنگار ما از در حال ساخت بودن ساختمان چهار امامزاده خبر داد و گفت: دو امامزاده از بنیه در حال ساخت هستند که در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون 250 میلیون تومان از محل کمک‌های مردم، خیرین، اوقاف و اعتبارات دولتی هزینه شده است.

یکی از امامزادگان میاندورود که دارای شجره نامه نیز می‌باشد امامزاده جمال الدین محمد ملقب به صدرالنقیب است که در کنار روستای ورکلا واقع شده است.



درخصوص لقب این امامزاده باید گفت که صدرالنقیب بر اساس آنچه در فرهنگ نامه‌های لغت عرب آمده است، «نقابت» و «نقیب»، از ریشه «نَقب»هستند که به معنای شکافتن، سوراخ کردن، راه گشودن و نیز کاویدن عمق چیزها و گردش و جستجواست.

در قرآن کریم نیز واژه نقیب سه بار آمده است ( آیات97 سوره کهف، آیه 36 ق و12 سوره مائده). مفسران قرآن معنای واژه نقیب را چنین آورده‌اند:
• نقیب کسی است که از احوال قومش آگاه است و در آن تفتیش می‌کند تا بیشتر بداند.
• نقیب، یعنی ضامن و شاهد و امین بر قوم ورئیس آنان و عارف بر احوالشان و جستجو گر در اسرار نهانشان و البته نقیب، به معنای پوشش و نقاب چهره زن و به معنای پوشش بر فضایل افراد نیز به کار رفته است، چنان که نقیب به معنای رهبر و پیام آور هم به کار می‌رود و نَقب را به معنای راه کوهستانی هم گفته‌اند و در صدر اسلام به معنی رئیس آمده است.

در نتیجه آنچه از این لقب بر می‌آید نشان می‌دهد که این امامزاده صدرالسادات زمان خود در منطقه یا طبرستان آن زمان بوده و از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.



این امامزاده امروز در میان زمین‌های شرکت زراعی دشت ناز متعلق به بنیاد مستضعفان قرار گرفته به همین دلیل راه دسترسی آن از بین رفت و اهالی منطقه امکان زیارت آن را ندارند.

ساختمان فعلی امامزاده جمال الدین محمد در سال 1343 شمسی و در زمان تصرف زمین‌های اطراف توسط بنیاد پهلوی ساخته شد و از آن زمان تا به امروز راه دسترسی آن از بین رفته است.

اسماعیل بالویی از افراد پیشکسوت روستای ورکلا در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در دوران کودکی و جوانی زمانی که چوپانی می‌کردم همیشه اطراف این امامزاده بودم و اهالی روستا دائم به زیارت می‌آمدند و مراسمات مختلف عزاداری ایام محرم و صفر در کنار این امامزاده برگزار می‌شد و حتی در عید قربان نیز مردم در کنار این امامزاده جمع می‌شدند و قربانی می‌کردند.



بالویی افزود: در آن زمان حریم و محدوده امامزاده حدود یک هکتار بوده است اما از زمانی که زمین‌های اطراف توسط بنیاد پهلوی تصاحب شد حریم امامزاده به زمین‌های این بنیاد اضافه شد و امروز حدود دو هزار متر بیشتر از آن نمانده است و آن هم اگر درخت‌های داخل آن نباشد که جلوی شخم زده شدن زمین گرفته شد شاید کمتر هم می‌شد.

متاسفانه کارگران شرکت زراعی دشت ناز اجازه عبور مردم برای زیارت و برپایی مراسمات به این امامزاده را نمی‌دهند و مردم منطقه به سختی امکان زیارت را پیدا می‌کنند.

ساختمان این امامزاده نیز ترک خورده و در حال تخریب است و نیاز به بازسازی دارد و همچنین این امامزاده و اطراف آن از دست حفاران غیرمجاز در امان نماندند.



رئیس اداره اوقاف میاندورود درباره پیگیری‌های انجام شده برای بازگشایی مسیر این امامزاده گفت: مکاتباتی با شرکت زراعی داشتیم اما آنها اعلام کردند که در این خصوص تصمیم گیرنده نیستند و بنیاد مستضعفان باید نسبت به آن تصمیم گیری کند و این مکاتبات نیز در حال انجام است که امیدواریم با حضور فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به مازندران بتوانیم این موضوع را مطرح کنیم.



کد مطلب: 405036

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/405036/مقبره-امامزاده-جمال-الدین-محمد-محاصره-زمین-های-یک-شرکت-زراعی-راه-دسترسی-بسته-تصاویر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com