تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۰۴۹۹۱
اردوغان غافل از این‌که پا بر پوست خربزه ای گذاشته که ترامپ زیر پایش گذارده است. نه ملت سوریه و نه حاکمیت و ارتش سوریه این اقدام جاه‌طلبانه را برنخواهند تافت.
۰
plusresetminus
پوست خربزه آمریکا زیر پای ترکیه/خیانت، خباثت ذاتی شیطان بزرگ
به گزارش بلاغ،چند روز از حمله هوایی و توپخانه‌ای و پهپادی و اخیراً زمینی ارتش ترکیه به کردهای سوری می‌گذرد. تحلیل دقیق‌تر در این موضوع را به هفته‌های آینده وامی‌گذاریم و در این مجال به چند نکته اشاره خواهیم کرد:
 
ترامپِ تاجر این بار نیز بر اساس منطق کاسب‌کارانه خود، در اقدامی مشکوک خروج نیروهای تروریست ارتش تروریستی آمریکا از سوریه را اعلام کرد و عملاً پشت کردهای سوریه را که سال‌ها با دولت سوریه سر ناسازگاری داشته و با او مقابله کرده بودند، خالی کرده و آنان را بی‌پناه گذاشت.
 
این درس مهم دیگری است برای آنان که فریفته سراب وعده‌های شیطان بزرگ می‌شوند و در بزنگاه حادثه از پشت خنجر می‌خورند. حکایت خیانت آمریکا به دوستانش حکایت ترامپ نیست. این خباثت ذاتی شیطان بزرگ است و این دولت و آن دولت نمی‌شناسد. کردهای سوریه اکنون باید فهمیده باشند که به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد و تنها مسیر باز پیش روی ایشان کشور خودشان و حکومت قانونی این کشور است.
 
ترکیه و اردوغان که پس از شش سال تلاش مداوم رؤیای تجدیدامپراطوری عثمانی‌اش تبدیل به کابوس ورود عناصر داعشی و تکفیری شده، این بار به بهانه‌ی مبارزه با تروریست‌ها و ایجاد منطقه امن و در واقع تداوم درگیری در سوریه، وارد این کشور شده و به خاک سوریه تجاوز کرده است!غافل از این‌که پا بر پوست خربزه ای گذاشته که ترامپ زیر پایش گذارده است. نه ملت سوریه و نه حاکمیت و ارتش سوریه این اقدام جاه‌طلبانه را برنخواهند تافت. به‌ویژه این‌که دولت ترکیه در این عملیات از تکفیرهای خائنی چون گروه خون‌آشام فیلق الشام و بقایای برخی گروه‌های مسلحین، استفاده کرده و موجبات محکومیت خود را در افکار عمومی و ملت‌های منطقه فراهم خواهد کرد.
  
اردوغان باید بفهمد این نیرنگ آمریکا برای انزوای ترکیه و دولت آن است که مدتی است ساز جدایی از برخی سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا را کوک کرده است.
 
ترکیه در این مسیر با روسیه به‌شدت دچار تنش در روابط دیپلماتیک شده و در حوزه اقتصادی و سیاسی خسارت‌های زیادی خواهد دید. در این میان ناخشنودی کشور محوری جمهوری اسلامی و محکومیت شدید این اقدام خطای ترکیه موجب ضررهای بیشتری برایش خواهد شد.
 
تجاوز ترکیه به سوریه این خطر را هم افزایش می‌دهد که گروهک النصره و تکفیری‌هایی که در ادلب و اطراف حلب حضور دارند با سوءاستفاده از فرصت، به طمع دوباره بیفتند که احتمالاً، شعله ور شدن آتش فتنه‌هایی دیگر را در پی خواهد داشت که اولین خسارت دیدگان این شرایط دولت و ملت ترکیه خواهند بود. ضمن این‌که گروه زیادی از مظلوم کرد سوریه و مناطق اطراف هم آسیب‌های جدی جانی و مالی خواهند دید.
 
از مطالب عنوان شده جمع‌بندی کرد که حمله ترکیه به شمال سوریه و کردهای آن، یک خطای راهبردی دیگر در سیاست خارجی ترکیه است که بیشترین زیان را نصیب خود ترکیه خواهد کرد.

مردم و دولت سوریه تجاوز به سرزمین خود را تحمل نکرده و شرایط برای ترکیه سخت‌تر خواهند کرد. لکن این بار ترکیه که به میدان آمده، ممکن است دچار یک جنگ فرسایشی و سرانجام شکست میدانی دیگری را تجربه کند.

کردهای سوریه و بقیه کسانی که در سوریه و کشورهای دیگر هستند و با دل‌خوشی بسیار دل به وعده‌های آمریکا می‌بندند، برای چندمین خواهند فهمید نباید به آمریکایی‌ها و دنبال‌های شان اروپا اعتماد کرد.

موضع جمهوری اسلامی ایران، محکومیت این تجاوز بوده و طبیعی است به خاطر نقش تعیین‌کننده‌اش در منطقه همه طرف‌های درگیر را به خویشتن‌داری فراخوانده و برای کاهش و رفع تنش‌های پدید آمده تلاش کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲