تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۲
کد مطلب : ۴۰۴۹۲۱
شاید امروز که در امنیت کامل به سر می بریم و شب با خیال راحت به خانه باز می گردیم، فداکاری‌های زیادی را یادمان رفته است؛ اما با عبور از همین کوچه ها مزین به نام شهید می توان تپش‌های نسل ایثار را حس کرد.
۳
plusresetminus
کوچه‌های اسطوره‌ساز/ تابلوهای نام شهدا؛‌ شناسنامه‌های کوچه‌ها و خیابان‌های شهر
به گزارش بلاغ، نامگذاری یک کوچه شاید به ظاهر چیز عادی بنظر برسد، اما در باطن تاثیرگذاری و هویت بخشی جزء هویت شهر محسوب می شود، نام یک کوچه یا خیابان می تواند به اعتبار آن بیفزاید و یا آن را کم رنگ کند.

متاسفانه در سالهای اخیر کج سلیقگی برخی مسئولین باعث شده نامگذاری شهدا در کوچه ها که کمترین کاری برای رشادت ها و جانفشانی هایشان است، دریغ می کنند؛ به راحتی از اسطوره‌های‌مان می گذریم و به نام های گل و بی مسما  قناعت می کنیم.

کوچه منهای هویت

شاید امروز که در امنیت کامل به سر می بریم و شب با خیال راحت به خانه باز می گردیم، فداکاری های زیادی را یادمان رفته است؛ اما با عبور از همین کوچه ها مزین به نام شهید می توان تپش های نسل ایثار را حس کرد و همین باعث شده که نگاه تیر رس شلیک های رسانه های غرب باشد و خود را به آب و آتش بزند، تا این دلخوشی کوچک را از سر کوچه های ما بگیرد و همین می شود کوچه نسترن ها با نشانه گرفتن احساسات و عواطف جامعه به تحقیر هویت ملی ما بپردازد.



 خسرو ابراهیم زاده رئیس شورای شهر امل در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه 90 درصد کوچه ها با نام شهدا مزین شده است، گفت: شهدا از افتخارات ما هستند و در آمل در در کنار شهدای هشت سال دفاع مقدی، شهدای 6 بهمن و مدافعان حرم نیز حماسه آفریدند که برگ زرینی برای این شهر محسوب می شود.

وی گفت: شورا و شهرداری آمل در نامگذاری نام شهدا پیش رو است، همانطور که در شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم در کشور پیش رو هستیم.

رئیس شورای شهر امل تصریح کرد: از نام شهدا حمایت می کنیم و در نظر داریم که در سر در منازل خانواده های شهدا عکس این عزیزان و وصیت نامه هایشان را نصب کنیم.

وی ادامه داد: این ایده از طرف سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری آمل در جهت هویت بخشی شهر و قدرشناسی کوچکی برای شهداست که امنیت امروزمان را مدیون آنان هستیم.

اولویت نامگذاری با شهداست

 امیر منوچهری سخنگوی شهرداری آمل نیز دراین باره گفت: اولویت نامگذاری کوچه ها به نام شهدا است؛ برای نامگذاری یک کوچه در ابتدا به این توجه می شود که خانواده شهید و یا ولادت یا سکونت شهیدی در آن مکان بوده است.



وی با بیان اینکه نامگذاری یک کوچه به نام شهید بر ارزش های چون ایثار و شهادت خواهد افزود، عنوان کرد:  همانطور که رهبرمان جمله زیبایی فرمودند که کوچه هایمان را به نامشان کردیم تا هرگاه آدرس منزلمان را می دهیم بدانیم که گذرگاه خون کدام شهید است که با آرامش به منزل می رسیم.

مدیر روابط عمومی شهرداری آمل تصریح کرد: سعی می کنیم نامگذاری کوچه ها برای دفاع از ارزش ها و آرمان های ملت همخوانی داشته باشد و به پر رنگ شدن ارزش ها بیفزاید.

وی از نامگذاری یک هزار و 500 کوچه در یک سال اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: نامگذاری کوچه برای دادن آدرس به ویژه مواقع ضروری و بحران کمک زیادی می کند.

منوچهری ادامه داد: بیش از 70 درصد کوچه های آمل نام گذاری شدند و در هر کجا نامگذاری صورت نگرفته به محض درخواست در اولین فرصت انجام می شود.

وی با اشاره به کمیته شورای نامگذاری، اظهار کرد: این کمیته با حضور نماینده بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، اداره ارشاد اسلامی، شورای شهر و با ریاست فرماندار تشکیل می شود و شهرداری نیز به عنوان دبیر این شورا حضور دارد.

کوچه های اسطوره ساز



شهدای مدافع حرم و مدافعان وطن ما از همین کوچه‌ها بزرگ شدند و این دلخوشی کوچک را از خانوادهای شهدا نگیریم؛ چه بسا مادران زیادی هنوز بعد از سالها منتظر جگر گوشه هایشان هستند و معشوقه‌های زیادی نگاه عاشقشان را در صورت فرزندانشان می‌بینند.

وقتی کوچه‌های ما از این اسطوره‌ها خالی باشد؛ نه هرچند از گاهی تلنگری و نه انتظار تولد نابغه‌های ایثار از کوچه‌های نسترن‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲