جولان تورهای آفرود غیربومی در جنگل‌های مازندران؛

غول‌های آهنی بلای جان درختان هیرکانی/«آفرود» آفت جدید جنگل+ فیلم و عکس

تاریخ انتشارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷
کد مطلب : ۴۰۴۵۵۰
فقدان قانون ممنوعیت آفرودسواری در عرصه جنگلی، گستردگی اراضی جنگلی مازندران و نبود نظارت کافی سبب شده است تا این هیولاهای آهنی در اراضی جنگلی جولان دهند و دیری نخواهد پایید که این آفت مکانیکی دست شب پره‌ها و زغالی را هم از پشت خواهد بست!
۰
plusresetminus
غول‌های آهنی بلای جان درختان هیرکانی/«آفرود» آفت جدید جنگل+ فیلم و عکس
به گزارش بلاغ، آفرود در جنگل چند سالی است که با گرایش بسیاری از افراد بومی و غیربومی به صورت فزاینده‌ای در حال گسترش است و حتی تورهای آفرود به‌صورت منظم و پیوسته در اراضی جنگلی استان از غرب گرفته تا شرق استان در حال انجام است.

عدم ورود قاطع دستگاه‌های متولی، فقدان قانون ممنوعیت آفرود سواری در عرصه جنگلی، گستردگی اراضی جنگلی استان و نبود نظارت کافی و لازم بر نقاط مناسب برای انجام این ورزش مخرب برای اراضی جنگلی، موجب شده است تا این هیولاهای آهنی در اراضی جنگلی جولان دهند و بسیاری از گونه‌های جنگلی نظیر نهال‌ها، درختچه‌ها و انواع گونه‌های گیاهی را زیر چرخ‌هاشان له کنند.



با پیوستن جنگل‌های هیرکانی شمال کشور به فهرست لیست جهانی یونسکو، تمکین قوانین و تعهدات آن از سوی کشور لازم است و مسئولیت دستگاه‌های ملی از اراضی جنگلی از تراز ملی به تراز جهانی ارتقا یافته و این مهم، نیازمند نگاه ویژه و حساس به این موضوع است.

متاسفانه با عدم توجه لازم مسئولان دستگاه‌های متولی، تعدد تورهای آفرود سواری در جنگل‌های مازندران روز به روز در حال افزایش است و دیری نخواهد پایید که این آفت مکانیکی دست شب پره‌ها و زغالی را هم از پشت خواهد بست!

هر کانون و سازمانی بخواهد اتومبیل‌رانی در جنگل راه‌اندازی کند متخلف است

عباسعلی نوبخت معاون سازمان جنگل‌ها در این‌باره طی گفت‌وگویی اظهار کرد: اکنون در شرایط توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال قرار داریم و از پایان سال 96 بهره‌برداری از جنگل به طور کلی متوقف شده است و جنگل با زادآوری و رویش و زایش گونه‌های گیاهی مواجه شده است و برای اینکه این تجدید حیات آسیب نبیند اجاره ورود خودرو به جنگل را نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: هر کانون و سازمانی بخواهد اتومبیل‌رانی در جنگل راه‌اندازی کند متخلف شناخته شده و برایش پرونده تخلف صادر می‌شود.   

دانلود

معاون سازمان جنگل‌ها با اعلام اینکه در فضای مجازی به مناسبت ثبت جهانی جنگل هیرکانی اطلاعیه ثبت‌نام آفرود سواری را منتشر کرده‌اند، تصریح کرد: ثبت میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی، مسئولیت سازمان جنگل‌ها را سنگین‌تر کرده و محدودیت حفاظتی بیشتری برای این سازمان ایجاد می‌کند.

باید به استانداردهای جهانی عمل کنیم

نوبخت متذکر شد: ما باید به استاندارهای لازم جهانی در جنگل‌های هیرکانی دسترسی پیدا کنیم و اگر نتوانیم به هر دلیلی به استانداردهای لازم و مد نظر یونسکو نزدیک شویم قطعاً این فرصت و امتیاز از جنگل‌های هیرکانی سلب خواهد شد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون مسیر آفرود سواری به سازمان جنگل‌ها اعلام نشده، اقدام کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در داخل جنگل هیرکانی را به خاطر آسیب زدن به تجدید حیات جنگل، کوبیدگی خاک و از بین بردن زایش و رویش گونه‌های گیاهی و جنگلی خلاف دانست و اعلام کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با هرگونه دخالت و بی‌نظمی در جنگل به شدت برخورد و اتومبیل‌ها را متوقف می‌کند.   

آسیب جدی آفرود سواری به گونه‌های درختچه‌ای جنگل

داریوش عبادی از دوستداران و فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در این باره به خبرنگار ما گفت: آفرود سواری موجب بروز تخریب اراضی جنگلی می‌شود و به صورت وحشتناک به باروری درختان صدمه می‌زند.

وی افزود: شاید درختی قطع نشود اما صدمات جدی به زادآوری درختان جنگل‌ها وارد می‌آید.



مدیر شبکه تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: آفرود در جنگل موجب از بین رفتن نهال‌ها و فشرده شدن خاک‌ها شده و شرایط را برای گونه‌های جنگلی نا امن می‌کند.

افزایش تورهای غیربومی آفرود در جنگل‌های مازندران

دبیر تشکل‌های مردم نهاد مازندران با بیان اینکه آفرودهای رایج و فعال در استان، غالبا غیر بومی هستند؛ هشدار داد: این تورها غالبا در اراضی جنگلی با شیب کم انجام می‌شود و نمونه‌های فراوانی از برگزاری این رالی جنگلی در شهرهای آمل، ساری، سوادکوه و تنکابن وجود دارد.

عبادی تصریح کرد: متاسفانه هیچ قانونی نداریم که آفرودسواری در جنگل ممنوع است اما هر اقدامی که باعث تخریب جنگل شود، بنا بر قانون ممنوع است و هر اقدامی که به نهال‌ها آسیب بزند، مشمول پرداخت جریمه است.

وی هشدار داد: اگر این ورزش طبیعت‌کُش ادامه یابد ما با تخریب بخش وسیعی از اراضی جنگلی کم شیب در استان مواجه خواهیم بود و این یک درزش مخرب برای طبیعت است که اثرات مخربی برای جنگل‌های هیرکانی خواهد داشت.

ضرورت ورود جدی محیط زیست و منابع طبیعی به ممانعت از آفرودسواری در جنگل

دبیر تشکل‌های مردم نهاد مازندران یادآور شد: نظارت نهادهای متولی بر این موضوع ضعیف است و باید محیط زیست و منابع طبیعی، صریحا و به صورت قاطع در این خصوص واکنش و اقدامات لازم را در الویت کاری خود قرار دهند.

افزایش نگرانی‌ها از آفرود در جنگل از سوی مردم و اصحاب رسانه

در این باره حسینعلی ابراهیمی نیز به خبرنگار بلاغ گفت: ممانعت از آفرود سواری در عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی جنگلی به یک مطالبه عمومی میان مردم، رسانه‌ها و تشکل‌ها تبدیل شده است که طی دو سال اخیر موجبات نگرانی فراوان این طیف را فراهم اورده است.

وی افزود: آفرود را اگر یک ورزش در نظر بگیریم باید تابع قوانین ورزشی باشد و فدراسیون مربوطه می‌بایست طبق قوانین این خودروها را با تریلر به سایت‌های مشخص در نظر گرفته شده انتقال و این ورزش در آن نقاط انجام شود.

دانلود

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: اما متاسفانه اتفاقی که در حال حاضر در استان مازندران شاهد آن هستیم علاوه بر اینکه این شرایط را رعایت نمی‌کنند این خودروها، هر جا که دل‌شان بخواهد می‌روند و خسارات جدی را به منابع طبیعی ما وارد می‌کنند.

دستور دادستان برای ممانعت از آفرود سواری در جنگل

این مسئول ادامه داد: طی نامه مشترکی که با منابع طبیعی به دادستان مرکز استان ارسال کردیم، از ایشان استمداد کردیم که از ورود این خودروها به اراضی جنگلی و منابع طبیعی ممانعت به عمل آورند که خوشبختانه این دستور صادر شد.



ابراهیمی عنوان کرد: منابع طبیعی و محیط زیست موظف شد تا هر جایی این نمونه‌ها را مشاهده کند، از انجام آفرود جلوگیری کند و نیروی انتظامی نیز مکلف شد تا هر کجایی در جاده یا کوهستان این خودروها را مشاهده کرد با آن برخورد قانونی کند.

وی متذکر شد: این خودروها علاوه بر آنکه اقدام به تخریب طبیعت بکر استان می‌کنند، با دستکاری در سیستم استاندارد خودرو، دچار تخلف می‌شوند.

ورود آفرود به طبیعت تخلف است/برخورد قاطع با متخلفان

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ، ورود آفرود به طبیعت تخلف است و تخریب جنگل هم تخلف مضاعفی است که حتما با این موارد برخورد قانونی و قاطع انجام خواهد شد.

دانلود

ابراهیمی یادآور شد: مناطقی از غرب استان، آمل و سوادکوه بیشترین میزان حضور تورهای آفرود مشاهده شده و این بدان معنا نیست که در سایر شهرها انجام نشود بلکه با میزان کمتری در حال جریان است و محتمل است این اتفاق، در سایر استان‌های شمالی نیز در حال وقوع و یا گسترش باشد.

در پایان باید گفت که ضرورت جلوگیری از انجام این ورزش در اراضی جنگلی شمال و به ویژه در مناطقی از جنگل‌های هیرکانی که ثبت جهانی شده‌اند، مبرهن و واضح است و اهمال در کنترل و مدیریت این موضوع، اثرات مخرب و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما