تاریخ انتشاريکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
کد مطلب : ۴۰۴۳۵۳
با وجود توان داخلی کافی برای تولید شیرآلات کنترلی در صنعت نفت، مجری یکی از پالایشگاه‌های زیرمجموعه طرح سیراف به دنبال واردات این کالا از خارج کشوراست.
۰
plusresetminus
اصرار عجیب برای واردات کالای مشابه داخلی در صنعت نفت

به گزارش بلاغ، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در طرح‌های مختلف شامل شرایطی از جمله رعایت قانون حداکثر استفاده از توان داخل (مصوب 91/05/01) است و قبل از اخذ این تسهیلات تعهد رعایت آن از مسئولان اجرای این طرح‌ها گرفته می‌شود. مطابق این قانون، دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و شرکت‌های دولتی موظف گردیده‌اند که فعالیت‌های خدماتی، ساخت و تامین تجهیزات پروژه‌های خود را از طریق شرکت‌های ذیصلاح ایرانی انجام دهند.

شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی از شرکت‌های فعال در طرح پالایشی سیراف یکی از شرکت‌هایی است که از تسهیلات صندوق توسعه ملی از طریق بانک صنعت، معدن و تجارت برای اجرای این طرح استفاده می‌نمایند. در راستای استفاده از این تسهیلات، امیرحسین شیروی، مدیرکل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه در تاریخ 31/05/96 میزان ساخت داخلی ماشین آلات و تجهیزات شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی را از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به بانک صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد. یکی از کالاهای مورد‌اشاره در نامه مذکور، شیرآلات کنترلی است.

شیرهای کنترلی و قطع و وصل جریان یکی از کالاهای پرمصرف در صنعت نفت کشورمان است که توانایی زیادی برای تولید آن در داخل کشور ایجاد شده است و از دیدگاه وزارت نفت جزء ده قلم کالای استراتژیک این صنعت محسوب می‌شود. در این زمینه، بعضی از شرکت‌های داخلی با اتکا به دانش و توان متخصصان کشور اقدامات مهمی انجام داده‌اند. به عنوان مثال، توانمندی یکی از شرکت‌های تولید‌کننده انواع شیرالات کنترلی و ابزار دقیقی که در لیست سازندگان داخلی وزارت نفت نیز قرار دارد آنقدر بالا بوده است که به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده و دارای نشان دانش بنیان نیز گردیده است.

این شرکت داخلی با توجه به کیفیت بالای محصولاتش، نقش مهمی در تولید شیرآلات کنترلی فازهای 6 تا 8، 12 تا 24 پارس جنوبی در کارنامه خود دارد. واحد تحقیق و توسعه این شرکت داخلی شامل نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و تهران بوده است که توانسته‌اند دانش و فناوری تولید شیرآلات کنترلی و ابزار دقیق را طی 5 سال بومی نماید.

با توجه به تاکید مدیرکل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پروژه پالایشگاه میعانات گازی آدیش جنوبی، از این شرکت دانش بنیان بعنوان سازنده داخلی شیرآلات کنترلی دعوت بعمل آمد ولی متاسفانه پیشنهاد این شرکت در نظر گرفته نشد و کارفرمای این طرح، علیرغم تعهدات ساخت داخل اقدام به خرید کالا از شرکت‌های ایتالیائی کرد.

کیومرث فروتنی مشاور معاون وزیر صنایع و مسئول پیگیری اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای در تاریخ 26/12/97و امیرحسین شیروی مدیرکل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای در تاریخ 29/03/98، این موضوع را به مدیرعامل شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی تذکر دادند ولی این شرکت توجهی به این تذکرات نکرد و کماکان اصرار به خرید کالای مذکور خارجی دارند.

با این وجود، اخیراً مدیرکل ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خلاف مکاتبات قبلی خود و لیست سازندگان مجاز که در وب سایت این وزارتخانه نیز درج شده است، با ارسال نامه‌ای در تاریخ 24/06/98 به رئیس‌سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، اعلام کرد امکان ساخت برخی اقلام در داخل کشور وجود ندارد و اجازه ثبت سفارش این اقلام از جمله شیرآلات کنترلی را از طریق اعتبار اسنادی صادر کرد. این نامه شیروی،سبب شد تا سیروس تالاری رئیس‌هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نامه اعتراضی نسبت به آن تهیه کند.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که مدیر بازرگانی شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی که از بستگان نزدیک یکی از معاونین وزارت نفت نیز هست نقش بسزائی در تهیه این نامه و تغییر نظر ناگهانی مدیرکل ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است.

انتظار می‌رود مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیگیری جدی‌تر و سریع‌تر از واردات شیرآلات کنترلی و ابزار دقیق پالایشگاه میعانات گازی آدیش جنوبی علیرغم توان داخلی تولید آن، جلوگیری نمایند. ورود دقیق‌تر نهادهای دولتی در کنار نهادهای نظارتی به این پرونده و پروژه‌های مشابه به کشف رویه‌های دارای مشکل و سوء جریانات در نادیده گرفتن توان داخلی و همچنین جلوگیری از تکرار آن کمک زیادی خواهد کرد.

گفتنی است پیش از این هم کیهان بارها درباره غفلت از توان تولید داخلی تجهیزات نفتی هشدار داده است. به عنوان نمونه، اردیبهشت امسال طی گزارشی از نشست اعضای هیئت‌مدیره سازندگان صنعت نفت کشور، با‌اشاره به اظهارات برخی از مدیران تولید‌کننده عنوان گردید که شرکتهای داخلی تجهیزات نفتی استاندارد می‌سازند ولی دولت آنها را از خارج وارد می‌کند.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴