توصیه مراجع قم به وزیر:

آموزش‌ و پرورش، تربیت را جدی بگیرد

تاریخ انتشارجمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۴۰۴۲۶۸
محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش روز پنجشنبه با آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.
۰
plusresetminus
آموزش‌ و پرورش، تربیت را جدی بگیرد
به گزارس بلاغ، آیت‌الله جوادی آملی در دیدار محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش بیان کرد: یک ‌اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش‌ و پرورش کشور وجود دارد و آن این است که در گذشته «تعلیم» بود اما خبری از «تربیت» نبود اما بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چراکه در حقیقت کاری که آموزش‌ و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند.

وی ادامه داد: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش‌ و پرورش نداریم بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی ‌و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت‌شناسی و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده‌کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک‌بودن خود معلم که وقتی سخن می‌گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می‌طلبد.

وی ابراز کرد: این کار معلم است که دانش‌آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سال‌های تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.

مبادا افراد نفوذی در آموزش‌ و پرورش رخنه کنند
آیت‌الله ناصر مکارم‌ شیرازی نیز در دیدار با وزیر آموزش‌ و پرورش از دانش‌آموزان به‌عنوان سرمایه‌ای مهم در کشور یاد کرد و گفت: این سرمایه‌های ارزشمند در اختیار آموزش‌ و پرورش هستند و باید برنامه‌ریزی‌ها در این وزارتخانه به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان به عناصری مفید برای کشور تبدیل شوند.

وی با‌ اشاره به اینکه افراد نفوذی در هرجا که باشند موجب خدشه‌دار شدن اصل برنامه‌ها و طرح‌ها می‌شوند، یادآور شد: آموزش‌ و پرورش باید مراقب افراد نفوذی باشد و مبادا این افراد در آموزش‌ و پرورش رخنه کنند.

این مرجع تقلید ضرورت توجه به برنامه‌های دینی در آموزش‌ و پرورش را مورد تأکید قرار داد و گفت: نقش آموزش‌ و پرورش در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بسیار مهم است و درخصوص برنامه‌های دینی باید به‌گونه‌ای عمل شود که دانش‌آموزان نسبت به آن رغبت و ‌اشتیاق داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری اردوهای سیاسی و زیارتی و تشویق دانش‌آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: کارهای فرهنگی موجب جذب افراد می‌شود نظیر حضور پزشکان و ویزیت رایگان بیماران در مناطق محروم که بسیار اثرگذار است
.
آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: آموزش‌ و پرورش از وزارتخانه‌های با حوزه زیر پوشش وسیع است و اجرای برنامه‌های تحولی در این وزارتخانه زمان‌بر بوده و به کار کارشناسی دقیق نیاز دارد.

مسائل دینی و اخلاقی برای دانش‌آموزان بیان شود
آیت‌الله حسین نوری ‌همدانی هم در دیدار با وزیر آموزش‌ و پرورش با تأکید بر اینکه نظام آموزش‌ و پرورش باید استعدادهای دانش‌آموزان را به‌خوبی شناخته و از آنها برای رشد و پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف به‌خوبی استفاده کند اظهار کرد: مسئولیت‌ها در نظام اسلامی توفیقی در اختیار مسئولان است که در این میان وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان، از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوانیم به اهداف متعالی نظام دست ‌یابیم، ابعاد مختلف نظام آموزش‌ و پرورش را مورد بررسی قرار داد و افزود: همه انسان‌ها در بدو تولد دارای فطرتی پاک و خداجو هستند و در مسیر زندگی با تعلیم و تربیت صحیح می‌توان او را به اوج قله‌های کمال و فضائل رساند.

این مرجع تقلید قرارگیری کودکان و نوجوانان در اختیار نظام آموزش‌ و پرورش را فرصتی ارزشمند برای تعلیم و تربیت بر اساس آموزه‌های دینی و قرآنی عنوان کرد و با اذعان به اینکه تعلیم و تربیت کار بسیار مشکلی است نیاز به صبر بسیار، علم، آگاهی و عقیده دارد گفت: پیامبر(ص) بالاترین الگو برای نظام آموزش‌ و پرورش کشور است؛ یکی از مسائلی که باید مورد توجه معلمان و فعالان حوزه آموزش‌ و پرورش باشد این است که به‌صورت مستمر دین و اخلاق را برای دانش‌آموزان بیان کنند هرچند این کار مهم و البته مشکل است.

وی آموزش کامل و جامع معلمان برای حضور در عرصه آموزش‌ و پرورش فرزندان جامعه را امری ضروری خواند و افزود: معلمان باید از لحاظ مالی کاملاً تأمین شده باشند تا بتوانیم کشوری مقاوم و پیشرفته در سطح دنیا داشته باشیم و به اهداف متعالی و مقدس خود دست پیدا کنیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰