دستاوردهای مقاومت مردم ایران در دفاع مقدس؛

دفاع مقدس؛ متعالی‌ترین نمونه مقاومت

تاریخ انتشارسه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
کد مطلب : ۴۰۳۹۹۱
ایثارگری و از خودگذشتگی و مقاومت رزمندگان اسلام اگر چه ملهم از فرهنگ عاشورا و عامل اصلی رشادت‌ها و از خودگذشتی و خلق حماسه‌های ماندنی در دوران دفاع مقدس بود و همین ایستادگی ومقاومت، به بهترین تبلیغ برای مکتب انسان ساز اسلام، فرهنگ عاشورا و مکتب انتظار تبدیل شد
۰
plusresetminus
دفاع مقدس؛ متعالی‌ترین نمونه مقاومت
به گزارش بلاغ،حماسه ایستادگی و مقاومت مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس،این جنگ را به یكی از كم‌نظیر‌ترین پدیده‌های تاریخ تبدیل كرد. در این جنگ یك ملت تازه انقلاب كرده كه اركان نظام سنتی گذشته‌اش از هم گسیخته و زیرساخت‌های نظام انقلابی‌اش نیز هنوز شكل نگرفته بود، به ناچار درگیر نبردی شد كه در آن سوی جبهه، همه ظرفیت‌های نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی قدرت‌های مطرح جهان در حمایت از صدام به كار گرفته شده و برای شكست ایران لحظه‌شماری می‌كردند، اما حضور حماسی مردم در صحنه و تجلی همبستگی، ایثار و مقاومت مردم ایران در عرصه‌های دفاع مقدس، تهدید‌ عملی دشمن را كه جز فروپاشی نظام اسلامی تصور دیگری بر آن نمی‌رفت عملاً به فرصتی برای اعتلا و تثبیت نظام اسلامی تبدیل كرد،که اکنون با گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان آن، هنوز بسیاری از ابعاد آن ناشناخته باقی مانده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان وظایف نیروهای انقلاب در شناخت ابعاد مقاومت وایستادگی مردم ایران و حفظ دستاوردها و ارزش‌های دفاع مقدس می‌فرمایند: «می‌خواهم بگویم كه این جنگ یك گنج است، آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج كنیم یا نه، این هنر ماست كه بتوانیم استخراج كنیم».

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در ماه‌های پایانی عمر پر برکتشان بهترین توصیف را از این واقعه عظیم داشتند آنگاه که فرمودند: «... ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم. ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم. ما در جنگ پرده تزویر جهانخواران را كنار زدیم... ما در جنگ ابهت دوابرقدرت شرق و غرب را شكستیم، ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پربار اسلامیمان را محكم كردیم... ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم كه علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می‌توان مبارزه كرد. جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت. جنگ ما موجب شد كه تمامی سردمداران نظام‌های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند....» (صحیفه نور –جلد ۲۱- صفحه ۲۸۳)

در شناخت ابعاد و ویژگی‌های مقاومت مردم ایران در دفاع مقدس هدایت‌های حضرت امام(ره) اصلی‌ترین نقش را داشت. هنگامی‌كه رژیم بعثی حاكم بر عراق تهاجم همه جانبه خود را علیه ایران اسلامی آغاز و تلاش كرد تا با ایجاد رعب و وحشت عملاً در یك جنگ روانی حساب شده، پیروزی خود را قطعی كند، این صلابت و ایستادگی و مقاومت امام عظیم‌الشأن بود كه با بیان تاریخی خود مبنی بر اینكه دیوانه‌ای سنگی را به طرف ما پرتاب كرده و ما آن را به سوی خودش بر می‌گردانیم، (نقل به مضمون) عملاً به مردم اطمینان بخشید و آنگاه بود كه حضور گسترده نیروهای مردمی در صحنه‌های دفاع مقدس تمام محاسبات دشمنان را بر هم ریخت و معیاری جدید در جنگ‌های نظامی ایجاد كرد.

این حضور و آن استقامت در پیوند با نوآوری‌ها و مدیریت جهادی نسل جدیدی از فرماندهان، آن چنان قدرت و توانی را ایجاد كرد كه در عین شكست و هزیمت نیروهای متجاوز بعثی، عملاً به توان و قدرتی دیرپا برای ایران تبدیل شد كه اكنون و بعد از گذشت سه دهه، نسل‌های بعدی از خوان با بركت آن از یك امنیت پایدار برخوردارند.
 
دستاوردهای مقاومت مردم ایران در دفاع مقدس
جنگ تحمیلی هشت ساله صدام علیه مردم ایران، اگرچه هزینه‌های انسانی و مادی عظیمی را بر ملت ایران و عراق تحمیل كرد، اما مقاومت وایستادگی مردم ایران در عین شکست راهبرد دشمن در سلطه بر ایران و براندازی نظام اسلامی، دستاوردها و بركات زیادی نیز برای ایران وجهان اسلام به همراه داشت كه گوشه‌ای از آن به شرح زیر است:

دفاع مردم ما تنها دفاع از خاك نبود، بلكه دفاع از اصول و آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام و انقلاب و در یك كلام انجام تكلیف الهی بود. این مقاومت در عین حفظ تمامیت ارضی ایران، شکوفایی ارزش‌های اسلامی وانقلابی را در جهان در پی داشت.

تأمین امنیت پایدار برای كشور ایران در برابر تهدیدات مختلف نظامی، امنیتی و حتی سیاسی و اقتصادی دشمنان، یکی از دستاوردهای مهم مقاومت مردم ایران بود و سبب شد كه در طول سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی، به رغم تشدید فشارها و تحریم‌ها و پیچیده‌تر و صریح‌تر شدن شكل تهدیدها، قدرت بازدارندگی ایران كه برگرفته از آموزه‌ها و تجربیات دفاع مقدس است، همواره چراغ راه كشور در مواجهه با تهدیدات پیش رو باشد. مقاومت مردم ایران در برابر فشارحداکثری دشمنان در شرایط کنونی رهاورد مقاومت مردم ایران در ۸سال دفاع مقدس است.

قدرت و ظرفیت زایندگی مقاومت مردم ایران را این روزها در عرصه‌های مبارزه نیروهای جبهه مقاومت در میدان‌های عراق، لبنان، سوریه، یمن و ... به روشنی می‌توان دید، عرصه‌هایی كه همچون دوران دفاع مقدس، جبهه مشترك تروریست‌های تکفیری، حكام منطقه و حامیان غربی آن را در برابر نیروهای مقاومت، تاب و توانی باقی نمانده و به رغم همه‌گونه برنامه‌ریزی و ارسال تجهیزات شكست‌های رنجیره‌ای پادوهای میدانی خود را شاهد هستند. این وضعیت سبب شده كه منطقه در حال رسیدن به نظم جدیدی است كه در آن ایران اسلامی به همراه جبهه فراگیر مقاومت یكی از اركان اصلی آن است.

دفاع مقدس الگویی جدید از مدیریت صحنه‌های نبرد را به جهان عرضه كرد. مدیریت جهادی كه دوران هشت ساله دفاع مقدس عرصه تبلور آن بود، عملاً مرز‌های سنتی پذیرفته شده در آكادمی‌های علمی و دفاعی جهان را در نوردید. ظهور فرماندهانی چون باقری، باكری، همت، بابایی، شیرودی و.. كه در عین مدیریت صحنه در صف مقدم كنار نیروهایشان می‌جنگیدند و با ابداعات و ابتكارات خود در شناسایی و هدایت عملیات، الگوهای نوینی از نبرد را ارائه كردند، از دستاورد‌های دیگر مقاومت مردم ایران در دفاع مقدس بود.

ایثارگری و از خودگذشتگی و مقاومت رزمندگان اسلام اگر چه ملهم از فرهنگ عاشورا و عامل اصلی رشادت‌ها و از خودگذشتی و خلق حماسه‌های ماندنی در دوران دفاع مقدس بود و همین ایستادگی ومقاومت، به بهترین تبلیغ برای مکتب انسان ساز اسلام، فرهنگ عاشورا و مکتب انتظار تبدیل شدکه نشانه‌های آن اکنون در اقصا نقاط جهان وبه ویژه در جهان اسلام با فراگیری جبهه مقاومت، آشکار شده است.

اجماع جبهه استكبار علیه نظام اسلامی وتحریم ایران در همه ابعاد سبب شد از همان روزهای آغازین دفاع، تلاش برای خودكفایی و رفتن به سمت تولید تجهیزات مورد نیاز به بخشی از راهبرد نظام اسلامی تبدیل شود. این امر در طی سه دهه اخیر، در عین تشدید تحریمها و فشارهای دشمنان، سبب شده تا ایران با اتکاء به استعدادها و خلاقیت جوانان و دانشمندان خود بتواند در بسیاری از تجهیزات مورد نیاز به خودكفایی برسد و حتی در برخی از آنها به ویژه در توان موشكی به دستاوردهای كم‌نظیری دست یابد که زدن پهباد پیشرفته آمریکایی با سیستم ضد هوایی داخلی تنها یکی از نمونه‌های قابل بازگو کردن آن است و این در حالی است كه در روزهای آغازین پس از انقلاب ودفاع مقدس،کشور حتی در تولید سیم خاردار و بسیاری از تجهیزات اولیه ناتوان بود.

دفاع مقدس ظرفیت وقابلیت عظیم مدیریت منحصر به فرد نظام دینی،یعنی «ولایت فقیه» را آشکار کرد. هدایت‌های حکیمانه والهی حضرت امام(ره) در دوران دفاع مقدس به رغم ضعف‌ها وکاستی‌های جبهه داخلی و پس از آن مدیریت هوشمندانه و رهبری‌های الهی مقام معظم رهبری در دوران پس از جنگ در حفظ و تثبیت ارزش‌های دفاع مقدس سبب شد كه تمامی آن دستاوردها و تجربیات به مبنایی جهت حفظ و تقویت توان دفاعی و روحیه ملی تبدیل شود؛ به گونه‌ای كه اکنون ایران با حفظ توان بازدارندگی به الگویی برای مقاومت و ایستادگی برای دیگر مسلمانان و مظلومین جهان تبدیل شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴