تاریخ انتشارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳
کد مطلب : ۴۰۲۴۷۸
هنوز بازار خرید و فروش برنج داغ نشده است و تازه آرام آرام چرخ این بازار در حال به حرکت افتادن است؛ اما آنچه جان کلام است این که اوضاع شالیکاران امسال، کسادتر شده است.
۰
plusresetminus
"روشن" از چشم خریداران بازار برنج افتاد/کاسه چه‌کنم چه کنم روی دست کشاورزان!
به گزارش بلاغ، بنا بر اعلام جهاد کشاورزی مازندران، کشت برنج در 214 هزار و 326 هکتار از زمین‌های شالیزاری استان در سال زراعی جاری انجام شد که  155 هزار و 938 هکتار از این اراضی شالیزاری به کشت ارقام محلی و 58 هزار و 388 هکتار به ارقام پرمحصول اختصاص یافت.

طی هفته‌های اخیر با دروی خوشه‌های برنج از سوی کشاورزان، چرخ شالیکوبی‌های استان به گردش افتاد و کار‌وبار کارخانه‌داران، سکه شده است.

اما از سویی دیگر، خرید و فروش دسترنج امسال کشاورزان، یکی از دغدغه‌های مهم هم خریداران و هم شالیکاران است، که هر ساله دستخوش اتفاقاتی می‌شود؛ امسال هم این بازار از این اتفاقات بی نصیب نبود.

جدا از قیمت بین 20 تا 25 هزار تومانی هر کیلو برنج از اوایل امسال در بازار تا همین چند وقت پیش، اکنون قیمت برنج اُفت محسوسی پیدا کرده است و اکنون قیمت هر کیلو برنج طارمی تا 15 هزار تومان هم پایین آمده است.

      

"روشن" از چشم خریداران بازار افتاد/برنج‌ها روی دست کشاورزان ماند!

اما با رصد میدانی خبرنگار ما از بازار برنج، مهم‌ترین چالش و رخداد امسال هم بازار و هم شالیکاران آن است که برنج پر محصول روشن که یکی-دو سالی است که با هجمه تبلیغات فراوان، کشاورزان زیادی راغب به کشت این محصول به جای برنج طارم در اراضی خود شده‌اند، از چشم خریداران بازار افتاده است و نه خریداری برای آن است و نه مشتریان رغبتی برای خرید این محصول از خود نشان داده‌اند و با تداوم این روند، بی شک حجم زیادی از تولیدات استان روی دست کشاورزان باقی خواهد ماند.

برای رصد واقعی بازار به طور میدانی به چند برنج فروشی قدیمی بازار مرکز استان سری زدیم تا ببینیم اوضاع در کف بازار چگونه است.

یعقوبی یکی از برنج‌فروشان قدیمی مرکز استان در خیابان فردوسی یکی از قطب‌های خریدو فروش برنج در این شهرستان به خبرنگار ما در خصوص قیمت امسال انواع برنج می‌گوید: قیمت حال حاضر هر کیلو برنج طارم در بازار، حدود 17 هزار تومان است.

وی افزود: قیمت هرکیلو برنج شیرودی 11 هزار تومان، فجر 12 هزار تومان و بهنام هم بین 15 تا 16 هزار تومان است.

این برنج فروش قدیمی در مرکز مازندران خاطرنشان کرد: قیمت فعلی برنج طارم نسبت به قیمت ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال کاهش پیدا کرده است، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته است.

افزایش 5 هزار تومانی هر کیلو برنج

این کسبه بازار برنج‌فروشان ساری ادامه داد: در سال گذشته در چنین ایامی، قیمت برنج طارم از کیلویی 11 هزار تومان تجاوز نمی‌کرد و قیمت برنجی مثل شیرودی هم تقریبا کیلویی 7 هزار تومان بود.

یعقوبی متذکر شد: به طور متوسط، قیمت هر کیلو برنج در مقایسه با سال گذشته، 5 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

     

وی در بخش دیگری در خصوص وضعیت خرید و فروش محصول تازه پا به بازار گذاشته برنج روشن تصریح کرد: برنج پر محصول، امسال اصلاً خریداری ندارد و میزان آن هم طی امسال بسیار بالا است.

بعید می‌دانم کسی "روشن" را  کیلویی 4 هزار تومان هم بخرد

این برنج فروش قدیمی در مرکز استان بیان کرد: این محصول امسال دیگر سال آخرش بود و به این دلیل که رنگ شیشه‌ای دارد و مشابه با برنج تایلندی است، خریداران رغبتی به خرید این محصول که به نام طارم معرفی شده است، ندارند.

این کسبه بازار برنج‌فروشان ساری با بیان اینکه بعید می‌دانم کسی این محصول را با نرخ کیلویی 4 هزار تومان هم خریداری کند؛ گفت: این محصول که سال گذشته رسماً وارد بازار شد، امسال با این اوضاع، به کار خود پایان خواهد داد.

سَرِ نخ تخلیط در بازار منبع آب بابل است

یعقوبی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص موضوع تخلیط برنج و چگونگی حل این معضل از سَرِ بازار برنج عنوان کرد: سر نخ این ماجرا پیدا است، گمشده که نیست؛ شاید روزانه 20 تریلی برنج خارجی وارد بازار منبع آب بابل شوند که کیسه آن‌ها تعویض می‌شود! این کار در روز روشن و تریلی به تریلی در حال انجام است و چیزی نیست که مخفی باشد و باید کسی بیاید و آن‌را کشف کند.

وی در خصوص قیمت امسال هر کیسه شالی پاسخ داد: قیمت هر کیسه 60 تا 70 کیلویی شالی برنج طارم در بازار، تقریبا یک میلیون تومان حال با کمی بالا و پایین است.

این کسبه قدیمی در پاسخ به این سوال که خریداران در دو راهی خرید شالی و برنج کدام را انتخاب کنند، برایشان به صرفه‌تر است؛ اعلام کرد: از آن‌جا که مردم عادی دارای تجربه و تخصص لازم نیستند تا برنج مطلوب و واقعی و گاه تخلیط شده را تشخیص دهند، خرید برنج برایشان حتی به لحاظ قیمت نیز به صرفه‌تر است.

     

قیمت هر کیلو برنج در بازار امسال

سیروس باقری یکی دیگر از کسبه قدیمی راسته برنج فروشان خیابان فردوسی ساری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: قیمت فعلی هر کیلو برنج شیرودی در بازار 11 تا 12 هزار تومان، ندا 10 هزار تومان و طارم 16 تا 17 هزار تومان است.

وی در خصوص خرید و فروش برنج‌های پرمحصول به ویژه "روشن" گفت: این محصول، پر محصول است و آمدند به مردم اعلام کردند که از نوع طارم است؛ کشاورزان رفتند و هر کیلو بذر این محصول را تا 50 هزار تومان خریدند تا نشا کنند و در موقع فروش به یک درآمدی برسند، اما در حال حاضر کسی این برنج را قبول ندارد و خرید و فروشی نمی‌شود.

دبیر اتحادیه صنف محصولات کشاورزی و برنج‌فروشان مرکز مازندران خاطرنشان کرد: ضعیف‌ترین بار فعلی بازار همین محصول برنج روشن است و قیمتش حتی از برنج ندا نیز کمتر است.

این فعال صنفی بازار برنج در مرکز استان متذکر شد: البته برخی خریداران سودجو هستند که به دلیل ارزانی این محصول، راغب به خرید این محصول هستند که هدف‌شان تخلیط این برنج با برنج طارم است.

"چِریک"ها متهم اول تخلیط برنج هستند

باقری در خصوص برخی اظهارات در خصوص اینکه تخلیط در برنج فروشی‌ها انجام می‌گیرد نه شالیکوبی‌ها، اعلام کرد: تخلیط غالبا از سوی برخی افراد که به زبان بومی " چریک" نامیده می‌شوند صورت می‌گیرد.

وی تشریح کرد: این چریک‌ها در واقع دلالان دوره‌گردی هستند که با خرید انواع برنج و تخلیط، برنج‌های تخلیط شده را به نام برنج اعلای طارم در استان‌های دیگر نظیر کرمان، یزد و مشهد؛ بساط و اقدام به فروش می‌کنند.

هزینه حق‌العمل‌کاری شالیکوبی‌ها خیلی بالا است

دبیر اتحادیه صنف محصولات کشاورزی و برنج‌فروشان مرکز مازندران در خصوص هزینه سال جاری شالیکوبی‌ها عنوان کرد: امسال هزینه حق العمل‌کاری شالیکوبی‌ها خیلی بالا است و در قبال هر کیسه شالی، 25 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند.

     

این فعال صنفی بازار برنج در این خصوص که چرا برنج مرکز استان هنوز به عنوان یک برند معروف نشده است و حتی در استان مازندران هم غریب است؛ گفت: یک به این دلیل است که مسئولان، پای کار نیامدند؛ همین کسبه برنج فروشان نباشند، کسی نیست که برنج کشاورزان را بخرد و ما اگر نباشیم مشخص نیست وضعیت کشاورز چه می‌شود؛ حداقل ما می‌خریم و کشاورز چیزی دستش می‌آید.

باقری با بیان اینکه اگر همین کسبه نبودند، کشاورز نمی‌دانست چه باید بکند و کجا بفروشد؛ یادآور شد: ما خیلی وقت‌ها متحمل زیان هم می‌شویم و هیچگونه اعتباری هم نداریم؛ برنج می‌خریم مثل ندا اما می‌شود که مشتری ندارد و می‌شود که با قیمتی می‌خریم و تا بفروشیم قیمت خیلی پایین می‌آید.

وی در این خصوص که امسال علیرغم تقاضای فراوان برای خرید برنج اما کشاورزان رغبتی به فروش ندارند؛ اعلام کرد: به دلیل سهم کشت بسیار بالای بذر برنج‌های پر محصول، میزان برنج طارم در بازار کم شده است و از سویی دیگر قیمت پایین برنج پر محصول که در مقایسه با برنج طارم تقریبا نصف قیمت است؛ باعث شده است که کشاورزان هم رغبتی به فروش نداشته باشند.

دبیر اتحادیه صنف محصولات کشاورزی و برنج‌فروشان مرکز مازندران با بیان اینکه در مجموع برنج طارم در بازار کم است؛ متذکر شد: البته خاک مرغوب زمین در مناطقی نزدیک به فریدونکنار و همچنین وجود پرندگان و کود این پرندگان در کیفیت بالاتر برنج آن‌ها در مقایسه با برنج مرکز استان موثر است و این نیست که شالیکاران مرکز استان، چیزی کم بگذارند.

این فعال صنفی بازار برنج در مرکز استان قیمت هر کیسه شالی برنج طارم را یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار تومان اعلام کرد و افزود: مردم عادی بدون نظر کارشناسی اقدام به خرید شالی نکنند که امکان زیان آن‌ها وجود دارد.

    

"روشن" پا به بازار نگذاشته، دَک شد!

با همه این ماجراها، آنچه جان کلام است این است که اوضاع شالیکاران امسال، کسادتر شده است و "روشن" نه تنها چشم کشاورزان را روشن نکرد، هنوز پا به بازار نگذاشته، دَک شد!

هر چند هنوز بازار خرید و فروش برنج داغ نشده است و تازه آرام آرام چرخ این بازار در حال به حرکت افتادن است؛ اما به طور حتم در ادامه با اتمام فصل برداشت برنج در استان، با پس زدن بازار به خرید این محصول، چالش جدی در راه است که باید دید چگونه حل و فصل خواهد شد.

با این اوضاع و احوال، هنوز خستگی کشاورزان از تن‌شان بیرون نرفته؛ دست‌رنج‌شان بازاری ندارد و اگر هم خریداری پیدا شود؛ قیمت پیشنهادی‌اش، خستگی‌ها را روی تنش، چندین برابر می‌کند.

گزارش از مجتبی قربانی
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
ممنون بابت گزارش جسورانه و مردمی تون
feedback
Iran, Islamic Republic of
احسنت اقای قربانی مثل همیشه عالیییی
مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲