تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۲۳۵۸
مراسم مداحی و ذکر مصیبت که توسط ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع) اجرا می‌شود، یکی از ارکان هیئات مذهبی به‌حساب می‌آید که باید برنامه آنان در تراز آموزه‌های اسلامی بوده و از انحراف به دور باشد. در طول سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهای متعدد با مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) نگاه مهم و قابل‌ملاحظه‌ای را نسبت به مداحی و عزاداری و هیئت داری بیان داشته‌اند.
۰
plusresetminus
بایدها و نبایدهای مداحی در هیئت‌های مذهبی از نگاه رهبر معظم انقلاب
به گزارش بلاغ، مراسم مداحی و ذکر مصیبت که توسط ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع) اجرا می‌شود، یکی از ارکان هیئات مذهبی به‌حساب می‌آید که باید برنامه آنان در تراز آموزه‌های اسلامی بوده و از انحراف به دور باشد. در طول سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهای متعدد با مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) نگاه مهم و قابل‌ملاحظه‌ای را نسبت به مداحی و عزاداری و هیئت داری بیان داشته‌اند، که توجه به این توصیه‌ها می‌تواند در تبدیل هیئات مذهبی به هیئت مطلوب مؤثر باشد.
 
* مداح‌ها بدانند چه می‌خوانند
مداح‌ها بدانند چه می‌خوانند و چه می‌گویند. صدای خوش، آهنگ قشنگ، موقعیت ممتاز، تریبون خوب، اقبال فراوان؛ امروز هم كه جوان‌ها، بحمدالله جامعه و كشور ما را باصفای دلِ خودشان مصفا كرده‌اند، همه متوجه شماست. شما چه می‌خواهید به مردم بدهید؟ این‌كه من همیشه روی آنچه می‌خوانید و آن‌چنان‌که می‌خوانید - در جلسه‌ی مداح‌ها و با افراد گوناگون - تأكید می‌كنم، به خاطر این حساسیت است(5/۵/۸۴)
 
از تعابیر نامناسب و سبک استفاده نکنید
نكته‌ی دیگر این است كه از برخی تعبیرات درباره‌ی ائمه(ع) نباید استفاده كرد؛ این‌ها سبك است. برای فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله‌علیه‌ها) - آن موجود قدسی والا، آن انسان برتر و آن معلم بشر - از آن تعبیری كه هر شاعری - چه شاعر درست و حسابی‌گوی و چه شاعر هرزه‌گوی - برای محبوب و معشوق خودش ذكر می‌كند، نباید استفاده كرد؛ باید از تعبیرات متناسبی استفاده كرد(18/6/80)
 
بازی كردن با مسئله‌ی مداحی سزاوار نیست
بازی كردن با مسئله‌ی مداحی سزاوار نیست. مداحی را به‌صورت یك كار صرفاً سطحی، شكلی، ظاهری درآوردن، آن را عبارت اخرای تقلید از یك كار مبتذل غربی قرار دادن، هیچ جائز نیست. این را توجه بكنند، بخصوص جوان‌ها كه توی این صراط وارد می‌شوند. هیچ اشكالی ندارد كه از شعری با زبان مردم استفاده شود، لیكن با مضمون درست، با مضمون صحیح. اگر چنانچه مداح و خواننده ما و ستایشگر اهل‌بیت(ع) از كسانی كه خودشان غرق در حیرت و بدبختی‌اند - وادی هنری غرب، بخصوص هنر موسیقی‌شان كه به ابتذال كشانده شده - و در وادی حیرت و سردرگمی شیطانی و نه حیرت رحمانی هستند، این كار شریف و پاكیزه و مقدس را الگوگیری كرد، این كار ناسزاوار است؛ كار ناشایستی است(4/4/87)
 
محبت اهل‌بیت(ع) مجوز گناه کردن نیست
شعری كه الان برادرمان خواندند، مضمون درستی نیست كه ما بگوییم چون شیعه و محب هستیم، اگر گناه هم كردیم، خدای متعال ما را مجازات نمی‌كند؛ نه، این‌طور نیست.(25/8/82)
 
پرهیز از دامن زدن به اختلافات فرق اسلامی
امروز دست‌هایی برای ایجاد شكاف بین فرقه‌های مسلمان وجود دارد. كسانی كه این تلاش را می‌كنند، نه این‌طرف را قبول دارند، نه آن‌طرف را؛ هم با این‌طرف دشمن‌اند، هم با آن‌طرف. مراقب باشید با دست‌های خبیثی كه در اصل از طرف همان مراكز استكباری و استعماری هدایت می‌شود، همكاری نكنید(7/6/81)
 
طرد مروجین اختلاف امت اسلام
یك عده‌ای چرا نمی‌فهمند؟ امام بزرگوار ما كه منادی اتحاد بین مسلمین بود، از همه‌ی این‌هایی كه مدعی‌اند، ولایتش و اعتقادش و ارادتش و عشقش به ائمه(ع) بیشتر بود. او بهتر می‌فهمید ولایت را یا فلان آدم عامی كه حالا به اسم ولایت كارهای خلاف می‌كند، حرف‌های بی‌ربط می‌زند در مجالس عام و خاص؟ وحدت را حفظ كنید. اگر دیدید در جامعه بین شما كسانی هستند كه عكس این رفتار می‌كنند، آن‌ها را طردشان كنید؛ مخالفت خودتان را به آن‌ها ابراز و اعلام كنید؛ این‌ها ضرر می‌زنند؛ ضربه می‌زنند. ضربه‌ای به اسلام می‌زنند، ضربه‌ای به تشیع می‌زنند، ضربه‌ای به جامعه‌ی اسلامی می‌زنند. این ازجمله مسائل بسیار مهم است. (14/4/86)
 
پرهیز از مدح‌ها و تمجیدهای بی‌معنا
چیز دیگری كه بنده در بعضی از خوانندگان جلسات مداحی اطلاع پیدا كردم، استفاده‌ی از مدح‌ها و تمجیدهای بی‌معناست كه گاهی هم مضر است. فرض كنید راجع به حضرت ابوالفضل (سلام‌الله‌علیه) صحبت می‌شود؛ بنا كنند از چشم و ابروی آن بزرگوار تعریف كردن؛ مثلاً قربون چشمت بشم! مگر چشم قشنگ در دنیا كم است؟ مگر ارزش ابوالفضل به چشم‌های قشنگش بوده؟! اصلاً شما مگر ابوالفضل را دیده‌اید و می‌دانید چشمش چگونه بوده؟! این‌ها سطح معارف دینی ما را پایین می‌آورد.(5/5/84)
 
منبر مداحی نباید خالی از معارف اسلامی باشد
نباید بگذارید منبرِ ده‌دقیقه‌ای یا بیست‌دقیقه‌ای شما از معارف خالی بماند. امسال دیدم بعضی از برادران مداح در ماه محرم و در دهه‌ی فاطمیه بحمدالله این نكته را رعایت كرده بودند. در منبر مداحی حتماً در اول، فصلی اختصاص بدهید به نصیحت یا بیان معارف به زبان زیبای شعر. اصلاً رسم مداحی از قدیم این‌طوری بوده است؛ الان یك مقدار آن رسم‌ها كم شده. مداح در اول منبر یك قصیده، یك ده بیت شعر - كمتر، بیشتر - فقط در نصیحت و اخلاق، با الفاظ زیبا خطاب به مردم بیان می‌كرد؛ مردم هم می‌فهمیدند و اثر هم می‌گذارد.(5/5/84)
 
وقت مستمعین را تلف نکنید
مبادا پانصد نفر، هزار نفر، گاهی ده هزار نفر در جلسه‌ای جمع شوند و یك ساعت برای آن‌ها نغمه‌سرایی بشود؛ اما چیزی به آن‌ها داده نشود. شما در این‌یک ساعت می‌توانید چیزهای زیادی را با شعر خوب منتقل كنید. البته شعر خوب - همان‌طور كه گفتیم - تنها شعری نیست كه معانی خوبی دارد؛ بلكه باید شعر هنرمندانه باشد و الفاظ خوب و كلمات مناسب هم در آن به كار رفته باشد.(18/6/80)
 
پرهیز از به‌کارگیری آهنگ‌های نامناسب و سبک
نكته‌ی آخر هم آهنگ است. من شنیده‌ام در مواردی از آهنگ‌های نامناسب استفاده می‌شود. مثلاً فلان خواننده‌ی طاغوتی یا غیر طاغوتی شعر عشقی چرندی را با آهنگی خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و برای عشاق امام حسین، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا كنیم آن را خواندن؛ این خیلی بد است. خودتان آهنگ بسازید. این‌همه ذوق و این‌همه هنر وجود دارد. یقیناً در جمع علاقه‌مندان به این جریان كسانی هستند كه می‌توانند آهنگ‌های خوبِ مخصوص مداحی بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادی.(5/5/84)
 
* تمییز قائل شدن بین آهنگ شادی و عزا
این را هم‌عرض بكنم كه آهنگ شادی از آهنگ عزا جداست. الان معمول شده كه برای روزهای عید جلساتی تشكیل می‌دهند. بنده مخالف این كار نیستم؛ بد هم نیست كه دست می‌زنند. البته اگر از رادیو بشنویم - كه بنده خودم گاهی از رادیو شنیده‌ام - و شعر را درست گوش نكنیم، خیال می‌كنیم دارند سینه می‌زنند! هم لحن، سینه‌زنی است؛ هم آن دستی كه می‌زنند، مثل زدن روی سینه است. این چه شادی‌ شد؟! اگر برای روزهای شادی، آهنگ‌های مناسب - نه آهنگ‌های مبتذل، نه آهنگ‌های طاغوتی، نه آهنگ‌های حرام - و شیوه‌های خوب انتخاب كنند، مؤثرتر و بهتر است. این‌طور نباشد كه چون به روضه‌خوانی عادت كرده‌ایم، روز شادی هم كه می‌خواهیم حرف بزنیم، لحنمان بشود لحن روضه‌خوانی. (۵/۵/۸۴)

گزارش از محسن رحمانی
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷