کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

بازار محرم زیر ذره‌بین بازرسان/جزئیات تخصیص 2450 تن کالای تنظیم بازاری به مازندران

13 شهريور 1398 ساعت 14:20

با توجه به ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) و افزایش تقاضا برای اقلام مورد استفاده در تهیه نذورات، طرح نظارتی ویژه ایام محرم و صفر در مازندران اجرا می‌شود.


به گزارش بلاغ، هر ساله و در آستانه ورود به ماه محرم و با آغاز مراسمات عزاداری در تکایا، هیئت‌های مذهبی و مساجد، افزایش تقاضا در بازار محصولاتی نظیر گوشت، مرغ، برنج، چای، قند، خرما و میوه موجب بروز تنش‌های قیمتی می‌شود.

یکی از راهکارهای جدی و بازدارنده برای پیشگیری از این رخداد، تمهیدات ستاد تنظیم بازار در هر استان است تا با شناسایی چالش‌های بازار، با ارائه و انجام راهکارها، فضای موجود را به سمت بهبود هدایت کند؛ امری که با تزریق کالا در محصولات پرتقاضا، ضمن حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا از تنش‌های قیمتی و گرانی نیز پیشگیری می‌کند.

همزمانی ماه محرم و اوج سفرهای تابستانی تقاضا در بازار را بالا برد

با توجه به تعدد بسیار بالای هیئت‌های مذهبی، تکایا، مساجد و امامزادگان در استان مازندران و از سویی حضور مسافران و گردشگران طی فصل تابستان در مازندران، تقاضا در برخی محصولات نظیر برنج، گوشت، مرغ، روغن، چای و شکر به طور فزاینده‌ای در این ایام بالا می‌رود که کنترل شرایط موجود، مستلزم نیازسنجی از بازار و تزریق به موقع اقلام پر مصرف برای جلوگیری از شیوع کمبود این کالاها در بازار است.

آغاز توزیع کالاهای تنظیم بازار از 5 محرم در مازندران

طی روز گذشته، کارگروه تنظیم بازار استان با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های ذیربط نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت، اصناف، شرکت غله و جهاد کشاورزی در محل استانداری برای کنترل بازار ماه محرم تشکیل شد که برای اطلاع از مصوبات این جلسه، گفت‌وگویی را با سپیده صاحبی یکی از اعضای این کارگروه و نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

سپیده صاحبی سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این‌باره گفت: توزیع کالاهای تنظیم بازار ویژه ماه محرم و صفر از 5 محرم از سوی عاملان صنفی در سطح استان توزیع خواهد شد.

جزییات تخصیص 2450 تن کالای تنظیم بازاری به مازندران+قیمت

وی افزود: بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار و با تخصیص دو هزار و 450 تن کالای تنظیم بازار به مازندران، طی این ایام کالاهای پرتقاضا در سطح استان توزیع خواهد شد.

سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: بر این اساس، 604 تن شکر با قیمت 3 هزار و 250 تومان، 403 تن گوشت منجمد با قیمت 47 هزار الی 60 هزار تومان و 201 تن با قیمت مصوب 12 هزار و 900 تومان برای این ایام تخصیص یافت.

این عضو کارگروه ستاد تنظیم بازار مازندران متذکر شد: یک‌هزار و 208 تن روغن و 40 تن چای نیز به این لیست اضافه شده است که تاکنون قیمت آن مشخص نشده است و مقرر شده است تا این اقلام با 15 درصد تخفیف در اختیار عاملان توزیع استانی قرار گیرد.

صاحبی در خصوص نحوه برخورداری و تحویل این اقلام از سوی هیئت‌های مذهبی و مساجد اعلام کرد: هیئت‌ها و مساجدی که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی مورد تایید قرار گیرند، می‌توانند با اخذ معرفی‌نامه و مراجعه به عاملان توزیع در شهرستان‌ها، از این اقلام برخوردار شوند.

به گفته وی، امسال بنا شده است تا در هر شهرستان، یک عامل توزیع مشخص شود و  تعدد این عوامل صنفی مدیریت شود.

 نظارت بر کالاهای پرتقاضای ماه محرم و صفر  تشدید می‌شود

حسین اصغرزاده معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز از اجرای طرح نظارتی ویژه ایام محرم و صفر در سراسر استان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) و افزایش تقاضا برای اقلام مورد استفاده در تهیه نذورات، این طرح با حضور بازرسان سازمان صمت در کلیه شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

وی افزود: برنج، حبوبات، گوشت، چای، روغن نباتی، قند، شکر و ظروف یکبار مصرف از اهم کالاهای مورد بازرسی دراین طرح به شمار می‌روند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران متذکر شد: برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های اجرایی همانند اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و جهادکشاورزی در این طرح مشارکت و با هرگونه تخلفات اقتصادی ازقبیل گران‌فروشی، کم‌فروشی، امتناع از عرضه کالا و غیره برخورد قانونی خواهد شد.

در کف بازار مازندران چه می‌گذرد؟

گفتنی است پیش از این، اصغرنژاد رئیس اتحادیه قصابان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از احتمال کمبود گوشت طی ایام محرم و صفر خبر داده و بود و اعلام کرده بود: استان مازندران نیاز مبرم به واردات گوشت جهت پاسخگویی به تقاضا طی این ایام را دارد.

البته هاشمی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم مرغ نیز با اشاره به آغاز روند رو به پایین قیمت مرغ در بازار ، از عدم مشکل در تامین مرغ طی این ایام از سوی واحدهای صنفی خبر داده بود.

لازم به ذکر است جعفری رئیس اداره غله مازندران نیز در خصوص برنج با اعلام نرخ 15 تا 16 هزار تومانی بازار گفته بود: تقاضا برای خرید برنج در بازار وجود دارد اما کشاورزان رغبتی به فروش این کالا ندارند.

به نظر می‌رسد با اختصاص بیش از دو هزار و 400 تن اقلام اساسی پر مصرف ماه محرم و صفر به استان مازندران، مشکلی در تامین و توزیع این اقلام طی این مدت پیش نیاید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 402253

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/402253/بازار-محرم-زیر-ذره-بین-بازرسان-جزئیات-تخصیص-2450-تن-کالای-تنظیم-بازاری-مازندران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com