سفر چند ساعته وزیر خارجه کشورمان به «بیاریتز»

سفر نابجای ظریف به فرانسه تشدید فشار به خیال‌گشایش

تاریخ انتشاردوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۴۰۱۳۲۳
روز گذشته وزیر امور خارجه ایران در اقدامی‌تأمل‌برانگیز در سفری فوری و چند ساعته با هدف بررسی مجدد بسته فرانسوی عازم پاریس شد. این قبیل اقدامات نابجا، به خیال گشایش اقتصادی صورت می‌گیرد اما قطعا نتیجه‌ای جز تشدید گستاخی و فشار دشمن دربر نخواهد داشت.
۰
plusresetminus
سفر نابجای ظریف به فرانسه تشدید فشار به خیال‌گشایش

دیروز در پی اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری فرانسه درخصوص فرود یک هواپیمای ایرانی در شهر «بیاریتز» فرانسه که محل برگزاری نشست سه روزه گروه 7 است،سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که وزیر امور خارجه کشورمان به دعوت همتای فرانسوی عازم این شهر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی نوشت: به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیئت آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

بررسی مجدد بسته فرانسوی!
موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما درخصوص سفر ظریف به شهر محل برگزاری نشست گروه 7 تصریح کرد: آقای ظریف در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپا و اعضای 1+4 و همچنین ابتکاری که بین روسای جمهور ایران و فرانسه در جریان است به دعوت وزیر خارجه فرانسه به شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس جی 7 رفت تا جزئیات این طرح مجدد بررسی شود.

روز گذشته همچنین یک منبع در کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) از مذاکرات ظریف با همتای فرانسوی خود خبر داد.

این منبع به رویترز اطلاع داد که برنامه‌ای برای دیدار میان ظریف با طرف آمریکایی برنامه‌ریزی نشده است.
وی همچنین گفت که موضوع کاهش تنش میان ایران و آمریکا نیز از موضوعات مورد بحث در دیدار ظریف با همتای فرانسوی خود در محل برگزاری نشست گروه 7 است.

جولین برگر، خبرنگار گاردین درباره سفر محمد جواد ظریف به فرانسه نوشت: حضور وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست گروه ٧ برای گفت‌وگو با وزیر خارجه فرانسه است و گفته می‌شود که ممکن است ظریف با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم دیدار کند.

سخنگوی وزارت خارجه در حالی از بررسی مجدد بسته فرانسوی سخن گفته است که این بسته حاوی پیشنهاداتی توهین آمیز است. پیشتر رسانه‌ها اعلام کرده بودند که مقامات فرانسوی گفته‌اند که ایران باید کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و محدودیت‌های برجامی را نیز دائمی‌کند. همچنین ایران باید درباره قدرت منطقه‌ای خود نیز مذاکره کند. در مقابل ترامپ تصمیم می‌گیرد که احتمالا تا زمان محدود، بخشی از محدودیت‌های مقرر شده در فروش نفت ایران تعلیق شود. بنابراین، این بسته چیزی نیست جز اقدام نقد ایران در مقابل وعده نسیه طرف مقابل. همان اتفاقی که در برجام رخ داد.

تشدید فشار، به خیال گشایش
فرانسه عضو بدهکار در برجام است و ایران نیز عضو طلبکار در این توافق است.

اینکه عالی‌ترین مقام وزارت خارجه کشورمان به فاصله بسیار کوتاه از سفر قبلی به پاریس، به سرعت خود را به این کشور می‌رساند، چیزی جز ارسال پیام ضعف و استیصال نیست.

این اقدامات نابجا، به خیال گشایش صورت می‌گیرد اما قطعا نتیجه‌ای جز تشدید گستاخی و فشار ندارد.
وب‌سایت رادیو فرانسه-  مهرماه 92-  با‌ اشاره به مواضع دولت روحانی در سیاست خارجی نوشته بود:«ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد».

واکنش ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا در پی انتشار خبر عزیمت ظریف به محل برگزاری نشست گروه 7، از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا  روز یکشنبه با خودداری از اظهارنظر درخصوص عزیمت ظریف به شهر بیاریتز (محل برگزاری نشست گروه 7) گفت: در این‌باره نظری ندارم.
یکی از خبرنگاران مستقر در محل نشست گروه هفت به اظهارنظر استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره ورود ناگهانی ظریف به فرانسه ‌ اشاره کرده و نوشت: منوچین تأکید کرده ترامپ پذیرای مذاکره با ایرانی‌ها در نشست گروه هفت است.

منوچین گفت رئیس‌جمهور بارها تأکید کرده خواستار نشستن و مذاکره با ایران است و برای این منظور هیچ پیش‌شرطی ندارد.

کارشناسان معتقدند که اکنون تحریم‌های ضدایرانی وضع شده توسط آمریکا به سقف خود رسیده و در حقیقت دست ترامپ علیه ایران خالی شده است.

بسته پیشنهادی فرانسه-  دائمی‌کردن برجام به همراه تعمیم توافق هسته‌ای به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای-  در حقیقت تکرار 12 شرط گستاخانه آمریکا برای مذاکره با ایران است.

به همین دلیل است که ترامپ با حیله‌گری می‌گوید که پیش شرطی برای مذاکره با ایران ندارد. در حقیقت پیش‌شرط‌ها در بسته فریبکارانه فرانسه تعبیه شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما