تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۳۹۸۹۵۹
هرچند محصولات فرهنگی همچون نوشت‌افزار با دو بال فرهنگ و اقتصاد حرکت می‌کند، اما حقیقت این است که در بازار پر نوسان ایران، آنچه برای تولیدکنندگان در بازار اهمیت دارد، «اقتصاد» است.
۰
plusresetminus
تقویت کسب و کار و خارج نشدن ارز با حمایت از تولید داخلی/دلسوزان فرهنگی نوشت‌افزار ایرانی را تبلیغ کنند
به گزارش بلاغ، نوشت افزار یک ابزار مهم انتقال فرهنگ است که به دلیل انس گرفتن دانش‌آموز با آن، تأثیر روانی بسیاری بر او دارد؛ دانش‌آموزان خصوصاً در دوره‌ ابتدایی دوست دارند از لوازم‌التحریری با نقوش شخصیت‌های کارتونی استفاده کنند و نسبت به این شخصیت‌ها حس الگوپذیری و همزاد پنداری دارند.

کمی گشت‌زنی در بازار نوشت افزار کشور، شما را با انواع شخصیت‌های کارتونی بر روی دفاتر و کیف‌ها مواجه می‌کند؛ شخصیت‌هایی که کودک و نوجوان در انیمیشن‌های مختلف خارجی آنها را دیده‌ و با اشتیاق خریداری می‌کنند؛ شخصیت‌هایی که کودک دوست دارد خود را شبیه آنها کند و این کار او را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

*لزوم حمایت از تولید نوشت افزار داخلی از نگاه رهبر انقلاب

اهمیت استفاده از نوشت افزار ایرانی اسلامی و لزوم حمایت از تولید کننده داخلی را آنجا می‌توان فهمید که رهبر معظم انقلاب ۷ شهریورماه ۱۳۹۷ در دیدار با هیئت دولت، درباره حمایت از تولید نوشت افزار داخلی صحبت کردند. ایشان ضمن اشاره به جمعی از تولیدکنندگان داخلی نوشت‌افزار فرمودند: چند جوان با همت پیدا شدند، نوشت افزار داخلی دارند تولید می‌کنند. خب اینها احتیاج به کمک دارند؛ باید به اینها کمک بشود.

نهادینه شدن فرهنگ استفاده از نوشت افزار و كیف دانش آموزی با نقوش ایرانی اسلامی در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است تا نخستین گزینه انتخابی دانش آموزان و والدین در خرید لوازم مورد نیاز برای مدرسه، اینگونه محصولات باشد.

*الگوبرداری کودکان از نوشت‌افزارها و اهمیت آن برای خانوداه‌ها

خانم رضایی مادر یک دختر دبستانی است؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص انتخاب و خرید نوشت‌افزار کودکش می‌گوید: از لحاظ فرهنگی برایم مهم است که کودکم با چه لوازمی انس می‌گیرد چون می‌خواهد از آنها الگوبرداری کند.

وی ادامه می‌دهد: آرایش‌ها و لباس‌های ناهنجاری که روی برخی از لوازم‌التحریرها چاپ می‌شود برای کودکان مناسب نیست و اصلاً دوست ندارم دخترم از این وسایل استفاده کند.

رضایی یکی از مشکلات نوشت افزار ایرانی  را کم بودن تنوع محصولات می‌داند و بیان می‌کند: محصولات تنوع ندارد و برخی از انواع کالاها در بازار یا وجود ندارد یا تنوعش کم است.

آقای امیری که با پسرش به این فروشگاه آمده است به خبرنگار ما می‌گوید: در بازار نوشت افزارنسبت به گذشته اتقاقات خوبی افتاد به طور مثال نوشت افزارهایی با طرح شکرستان مورد توجه پسرم قرار گرفته ولی با توجه به قیمت بالا تهیه تعداد بالای نوشت‌افزار ایرانی مقرون به صرفه نیست.

*سهم عمده چین در بازار نوشت افزار کشور

یزدانی، فروشندۀ نوشت‌افزار گفت: 80 تا 90 درصد از نوشت افزارهای موجود در بازار مربوط به کشور چین است و تنها 10 یا 20 درصد آن‌ها ایرانی است.

وی افزود: تعداد کمی از مشتری ها برای خرید اجناس ایرانی مراجعه می کنند و اهمیت استفاده از کالای ایرانی هنوز برای مردم آشکار و واضح نشده است.

این فروشنده نوشت‌افزار خاطرنشان کرد: در برخی موارد کیفیت نوشت افزارهای ایرانی کمی پایین تر از موارد خارجی است و مشتری راغب تر است که کالای با کیفیت کمی بیشتر را حتی در صورت خارجی بودن بخرد.

یزدانی گفت: در برخی موارد قیمت زیادتر نوشت افزار ایرانی باعث می‌شود که مشتری‌ها نوعِ خارجی همان کالا را انتخاب کنند و نوشت افزار ایرانی نخرند.

وی افزود: در مواردی هم برخی تولید کننده‌های ایرانی، نوشت افزارهایی با نمادها و شخصیت‌های خارجی تولید می‌کنند و از فرهنگ غنی و اصیل ایرانی اسلامی در کالاهای تولید داخلی استفاده نمی‌کنند.

عباسی از دیگر فروشندگان نوشت افزار در گفتوگو با خبرنگار ما تصریح کرد: در برخی موارد قیمت کالای ایرانی بالاتر است ولی در کیفیت با کالای خارجی برابری می کند و این هم دلیلی برای خرید کالای خارجی علاوه بر وجود کالای ایرانی است.

*استفاده از شخصیت‌ها و نمادهای فرهنگی در طراحی و تولید محصولات مرتبط با کودکان

علیرضا کاظمی کارشناس فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: امروزه استفاده از شخصیت‌ها و نمادهای فرهنگی در طراحی و تولید محصولات مختلف به ویژه محصولات مرتبط با کودکان در سطح بسیار گسترده‌ای در جهان انجام می‌شود، بازار محصولات مختلف در کشور ایران هم به عنوان یک زیر مجموعه از بازارهای جهانی، از این قاعده مستثنی نیست و کالاها و محصولات مختلف مبتنی بر شخصیت‌ها و نمادهای فرهنگی در میان مصرف‌کنندگان ایرانی، به خصوص کودکان علاقه‌مندان بسیاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این قبیل محصولات مبتنی بر شخصیت‌ها و نمادهای فرهنگی از یک سو بازار بسیار گسترده‌ای را تشکیل می‌دهد و به لحاظ اقتصادی قابل توجه می‌شود و از سوی دیگر، می‌تواند در میان مصرف‌کنندگان این محصولات، تأثیرات عمیق فرهنگی داشته باشد که این مورد هم بیانگر جنبه اهمیت این قبیل محصولات از بعد فرهنگی است.

این کارشناس فرهنگی افزود: تنها با قرار دادن این دو بعد در کنار هم است که می‌توان به درک صحیحی از اهمیت شخصیت‌ها و نمادهای فرهنگی و محصولات مبتنی بر آنها دست یافت، افزود: اهمیتی که متاسفانه در کشور ما کمتر شناخته شده است.

*تبلیغات حلقه‌های مفقوده نوشت افزار ایرانی اسلامی

کاظمی به حلقه‌های مفقوده دیگری اشاره و اظهار کرد: تبلیغات نوشت افزار ایرانی اسلامی حلقه‌های مفقوده دیگری است، مطابق قانون کالای غربی اجازه تبلیغ شدن در رسانه ملی را ندارند، اما ناخودآگاه این اتفاق می‌افتد، مثل وقتی که کالای ایرانی با طرح غربی در رسانه ملی تبلیغ می‌شود.

وی افزود: همراه نبودن جریان نشر کشور در این زمینه نیز از جمله نواقص موجود است، عمده شخصیت‌های غربی مانند «بن تن» ابتدا با کتاب‌هایی که درباره این شخصیت‌ها برای گروه‌های سنی نوجوانان نوشته شده، مطرح و سپس وارد دیگر محصولات فرهنگی شده‌اند.

*فرهنگ و اقتصاد دوبال محرک محصولات فرهنگی

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه هرچند محصولات فرهنگی با دو بال فرهنگ و اقتصاد حرکت می‌کند، اما حقیقت این است که در بازار پر نوسان ایران، آنچه برای تولیدکنندگان در بازار اهمیت دارد، «اقتصاد» است، افزود: تولیدکننده به این فکر می‌کند که در بازار پرتلاطم چگونه حاشیه سود خود را بیشتر کند، فقدان سیاستگذاری درست در این حوزه سبب شده تا فعالیت‌های محدودی که هر از چندگاهی در این زمینه انجام می‌شود، در یک جریان واحد حرکت نکرده و به سرانجام نرسد.

کاظمی در پایان تاکید کرد: با توجه به اهمیت نوشت افزار و ورود دلسوزان فرهنگی به این عرصه، هنوز هم بخش زیادی از بازار در دست تولیدکنندگان خارجی است و حمایت سازمان‌ها از جمله آموزش و پرورش و وزارت ارشاد که در امر فرهنگ‌سازی ظرفیت‌های بسیاری دارد، می‌تواند قدم بزرگی در حمایت از این صنف در کشور باشد.

به گزارش بلاغ، استفاده از نوشت افزار ایرانی علاوه بر تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی باعث تقویت تولید داخلی می‌شود و با توجه به نامگذاری سال جاری توسط رهبر انقلاب به نام سال رونق تولید: تولید و اشتغال، کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کند و از طرف دیگر در سال رونق تولید همۀ ما باید خود را موظف به حمایت از کالای ایرانی بدانیم تا در تولید داخلی و شکوفاییِ اقتصادی سهمی هر چند کوچک داشته باشیم. هر چند تولید کنندگان داخلی هم باید با افزایش جذابیت، تنوع و کیفیت محصولات خود به بازار نوشت افزار ایرانی اسلامی رونق دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴