کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمایت از تولید داخلی با خرید نوشت افزارهای ایرانی؛

چرا صنعت نوشت افزار و لوازم‌التحریر در ایران جان نمی‌گیرد؟

16 مرداد 1398 ساعت 0:15

جهت تقویت تولید، تولیدكنندگان نیازمند ثبات نرخ ارز همسان با تورم، آسان‌سازى تولید، همراهی نظام بانكی و توجه ویژه دولت به این بخش هستند تا بتوانند در بازار رقابتى با كالاهاى خارجى به موفقیت برسند.


به گزارش بلاغ، شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در ماه‌های مرداد و شهریور مسئله تهیه نوشت‌افزار و ثبت نام فرزندان در مدارس باشد. اما نوشت‌افزارها مهم‌ترین مسئله دانش‌اموزان در آستانه بازگشایی مدارس هستند و حساسیت‌های خاصی نسبت به تهیه این لوازم و بر روی زیبایی و کیفیت آن توجه ویژه‌ای دارند.
 
شاید تا چندسال پیش همه برای زیبایی و کیفیت به دنبال لوازم‌التحریر خارجی یا بِرند آن‌ور آبی بودند اما چندسالی است که نوشت‌افزارهای تولید داخلی در حال رقابت با محصولات خارجی هستند.
 
موسی فرزانیان رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم‌التحریر کشور در مورد وضعیت تأمین نیاز کشور در این بخش بیان کرد در مجموع 50 درصد از نیاز این بخش از طریق تولیدات داخلی و 50 درصد از طریق واردات تأمین می‌شود.

اما غالب تولیدات داخلی نیز از مواد اولیه خارجی استفاده می‌کنند. هرچند دولت نیز نتوانسته در جهت حمایت از این صنایع گام مؤثری بردارد؛ بطوری که دولت امسال ارز دولتی برای کاغذ دانش‌آموزی را فقط به چند کارخانه که دارنده ماشین‌ آلات اتوماتیک بوده‌ا‌ند داده است.
 
آنچنان که در اخبار و گزارش های رسانه‌ها منعکس شده، گردش مالی بازار لوازم التحریر حدود 6 هزار میلیارد تومان برآورد می شود، عدد و رقمی برجسته و قابل توجه که متأسفانه سهم ایران از این میزان، قریب به 10 درصد تخمین زده شده است.
 
چرا این صنعت در ایران جان نمی‌گیرد؟

ثبات نرخ ارز: طبق قانون برنامه چهارم توسعه، نرخ ارز باید به اندازه تفاوت نرخ تورم در داخل، به‌طور سالیانه تغییر كند. اگر نرخ ارز همسان با نرخ تورم افزایش نیابد، قیمت كالاى خارجى نسبت به كالاى مشابه داخلى، كمتر مى‌شود و در نتیجه كالاهاى داخلى در رقابت با كالاهاى خارجى شكست مى‌خورد و در نهایت، این امر منجر به كاهش تولید داخلى‌گردد. این اتفاق بر اساس سیاست‌هاى دولت در چند سال اخیر اتفاق نیافتد و باعث شد نرخ ارز در سال گذشته از كنترل دولت رها شود و به‌صورت دفعى به قیمت واقعى خود برسد. به طور مثال سال گذشته واردات هر بند کاغذ با 90 تا100 هزار تومان انجام می‌شد اما اکنون واردات هر بند کاغذ به 500 هزار تومان افزایش یافته است.بنابراین جهت تقویت تولید، تولیدكنندگان نیازمند ثبات نرخ ارز همسان با تورم هستند تا بتوانند در بازار رقابتى با كالاهاى خارجى به موفقیت برسند.

آسان‌سازى تولید: مقررات زائد و دست و پاگیر، عدم شفافیت در قوانین و متأسفانه فساد در دستگاه‌هاى ذیربط، به علاوه بروكراسى تنبل باعث دشوارى سرمایه‌دارانى شده است كه مى‌خواهند وارد عرصه تولید دراین بخش شوند. این در حالى است كه بازارهاى ثانویه فراوانى وجود دارد كه باعث سودآورى سرمایه‌داران مى‌گردد. مانند: ارز و سكه، ملك و مسكن، خودروهاى لوكس و...

نظام بانكى:متأسفانه نظام بانكى كشور در خدمت تولید نیست و بانك‌هاى ایران به‌دنبال تجارت و كسب سود شخصى هستند. تولیدكنندگان، نیازمند تسهیلاتى از جانب بانك‌ها مى‌باشند تا بتوانند در عرصه تولید كالا، ورود پیدا كنند. با برنامه‌ریزى‌هاى مناسب و سیاست گذارى دولت در مورد بانكدارى، بانك‌ها بایستى به ارائه تسهیلات به تولیدكنندگان موظف شوند.

افزایش كیفیت و كاهش قیمت:با توجه به مشكلات عدیده‌اى كه تولیدكنندگان در عرصه تولید با آن مواجه هستند، متاسفانه از كیفیت كالاى تولیدى خود مى‌كاهند و بر قیمت كالا مى‌افزایند، همین امر باعث كاهش تمایل مردم از كالاهاى ایرانى مى‌گردد. هم‌چنین شرط اصلى در ورود به بازار رقابتى رعایت این دو اصل مى‌باشد. بنابراین جهت رونق تولید و گسترش آن به بیرون از مرزها بایستى كالاهاى متناسب با نیازهاى جامعه تولید گردد.  

چه‌کار باید کرد؟
طبق آمار و اطلاعاتى كه وجود دارد، خوشبختانه در كشور ما در بخش‌هاى مختلف در شرایط مناسبى قرار دارد و با استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها مى‌توانیم در عرصه تولید داخلى به موفقیت‌هاى‌بى‌شمارى دست یابیم.مثلاً میزان تولید مداد در کشور830 میلیون و دوبرابر نیاز کشور است و یا در تولید دفتر مشق، تولید کاغذ کپی می توانیم کل نیاز کشور را تأمین کنیم که استفاده ازاین مزیت‌ها می‌تواند سهم ایران را در تولید نوشت افزار و لوازم‌التحریر افزایش دهد. که توانمند سازی تولیدکنندگان داخلی به شدت دراین صنایع احساس می‌شود.  
 
از سوی دیگرمى‌توان با اجراى سیاست دامپینگ داخلی، ورود كالاهاى خارجى را در كشور محدود کرد. اما این سیاست نیازمند حمایت دولتى نیز است.

سرانجام اینکه این کم‌وکاستی‌ها در بسیاری از محصولات دیگر که مواد اولیه آن وارداتی است احساس می‌شود؛ اما همواره امیدواریم بار دیگر با تکیه بر توان داخلی و تلاش متخصصان داخلی کشور، شاهد خودکفایی دراین بخش باشیم.
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 398954

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/398954/چرا-صنعت-نوشت-افزار-لوازم-التحریر-ایران-جان-نمی-گیرد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com