در نشست خبری مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران مطرح شد

«اینستکس» می‌خواهد کار ناتمام FATF را تمام کند

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۸
کد مطلب : ۳۹۸۷۵۶
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) پیوستن شرکای تجاری ایران به اینستکس را یک خطای راهبردی دانست.
۰
plusresetminus
«اینستکس» می‌خواهد کار ناتمام FATF را تمام کند
نشست خبری مسئولان بسیج دانشجویی تعدادی از دانشگاه‌های تهران روز گذشته با موضوع «دور زدن نهاد‌های قانونی توسط دولت در اینستکس» برگزار شد.علیرضا رحیمیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست با‌ اشاره به اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره راه‌اندازی اینستکس گفت: پیوستن شرکای تجاری ما به اینستکس خطای راهبردی است، چون این اقدام در عمل به این معنی است که کانال تجارت و مبادلات ایران با کشور‌های غیراروپایی در قالب سازوکار اینستکس و تحت نظارت اروپا و آمریکا انجام شود.وی ادامه داد: از آنجا که شفافیت مالی اتحادیه اروپا برای آمریکا بالا بوده و روابط استراتژیک دو کشور از عمق بالایی برخوردار است، لذا تحریم و رصد جزئیات تجارت ایران از طریق اینستکس امکان‌پذیر است.

رحیمیان تأکید کرد: تأکید خانم موگرینی بر «شناسایی هویت مشتری به‌صورت محتاطانه» درواقع همان اجرای کامل برنامه اقدام FATF از سوی ایران است. وی گفت: این اظهارات در حالی مطرح شده که اولا سازوکار اینستکس درصورتی که کاملا عملیاتی شود، فقط مربوط به اقلام بشردوستانه غذا و دارو است و به‌ هیچ ‌وجه شامل اقلام دوگانه تحریمی‌ نمی‌شود، دوما این سازوکار بر اساس قوانین مالی سازمان‌ملل و اتحادیه اروپا، قوانین ضدپولشویی AML و تامین مالی‌تروریسم CFT اجرایی می‌شود و سوما اینستکس به‌ مثابه دفتری برای ثبت بستانکاری و بدهکاری میان ایران و شرکت‌های اروپایی عمل می‌کند و سازوکار آن بر مبنای رابطه کارگزاری بانکی میان ایران و اروپا طراحی نشده است.

به گزارش فارس، این فعال دانشجویی ادامه داد: این مسئله بدین معنا که هیچ‌گونه ‌تراکنش بانکی در اینستکس میان ایران و اروپا انجام نمی‌شود و بانک‌های ایرانی با بانک‌های اروپایی رابطه کارگزاری نخواهند داشت؛ لذا سازوکار اینستکس که صرفا درباره مبادله کالاست و ماهیت آن از دایره استاندارد‌های FATF که به حوزه پولی و بانکی مرتبط است، خارج می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: در روز‌های اخیر برخی رسانه‌ها خبر از تفاهم‌نامه محرمانه تبادل اطلاعات اقتصادی میان طرف ایران و اروپایی اینستکس دادند، درز اطلاعات حساس اقتصادی، هسته مرکزی FATF بود که شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دلسوزان کشور با آن مخالف بودند و مقابل آن ایستادند. با تفاسیری که موگرینی از اینستکس و شناسایی هویت مشتریان ایرانی دارد در واقع این سازوکار می‌خواهد کار ناتمام FATF را تمام کند!

گفتنی است در این نشست خبری، سجاد فخرایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما، فرهمند مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد، حسنی مسئول بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری به ایراد سخن پرداختند. فخرایی در این نشست با بیان اینکه « اروپا و آمریکا با اینستکس به دنبال اطلاعات اقتصادی ایران هستند» گفت: «چرا باید اطلاعات اینستکس محرمانه باشد، باید این اطلاعات در اختیار مردم و مسئولان قرار گیرد.». همچنین فرهمند با تأکید بر اینکه « هرگاه به اروپا و آمریکا اعتماد کردیم ضربه خوردیم» اظهار داشت: «پس از ناکامی ‌دشمن برای پیوستن ایران به FATF در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام حالا دشمن تلاش می‌کند تا از طریق اینستکس به اطلاعات اقتصادی کشورمان دست یابد» حسنی هم در این نشست با بیان اینکه «اینستکس دریچه‌ای برای کشاندن ایران به برجام‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ است» اظهار کرد: «روز ۲۳ تیر که روز امضای برجام بود در تقویم کشور به‌عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با دنیا، ثبت شد که جا دارد الان به‌عنوان روز عبرت تغییر کند.»

گفتنی است در این نشست خبری، سجاد فخرایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما، فرهمند مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد، حسنی مسئول بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری به ایراد سخن پرداختند.

فخرایی در این نشست با بیان اینکه « اروپا و آمریکا با اینستکس به دنبال اطلاعات اقتصادی ایران هستند» گفت: «چرا باید اطلاعات اینستکس محرمانه باشد، باید این اطلاعات در اختیار مردم و مسئولان قرار گیرد.». همچنین فرهمند با تأکید بر اینکه « هرگاه به اروپا و آمریکا اعتماد کردیم ضربه خوردیم» اظهار داشت: «پس از ناکامی ‌دشمن برای پیوستن ایران به FATF در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام حالا دشمن تلاش می‌کند تا از طریق اینستکس به اطلاعات اقتصادی کشورمان دست یابد» حسنی هم در این نشست با بیان اینکه «اینستکس دریچه‌ای برای کشاندن ایران به برجام‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ است» اظهار کرد: «روز ۲۳ تیر که روز امضای برجام بود در تقویم کشور به‌عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با دنیا، ثبت شد که جا دارد الان به‌عنوان روز عبرت تغییر کند.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴