تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
کد مطلب : ۳۹۸۷۴۹
آمار رسمی نشان می‌دهد قیمت مسکن در دولت روحانی رکورد افزایش قیمت را شکسته و‌ در مقایسه با سال ۹۲ بالغ بر۲۲۶ درصد رشد داشته است.
۰
plusresetminus
قیمت مسکن در دولت روحانی 226 درصد افزایش یافت

 بازار مسکن به خصوص در دو سال اخیر خاطرات سال‌های 86 و اواخر سال 91 را زنده کرده است؛ در آن سال‌ها دو جهش قیمتی ناگهانی در این بخش روی داد، مسئله‌ای که علاوه‌بر کاهش قدرت خرید مردم به دستمایه‌ای برای کارشناسان و دست‌اندرکاران برای اعلام نظرات آنها تبدیل شده است.

گرچه دولت‌های نهم و دهم طرح مسکن مهر را به‌عنوان یکی از برنامه‌های ماندگار در کارنامه کاری خود دارد اما این دولت با مزخرف خواندن و انواع و اقسام توهین‌ها به این طرح، از ادامه آن سر باز زد و حتی طرح جایگزینش را (مسکن اجتماعی) به مرحله اجرا نرساند! بر همین اساس تعداد مجوزهای صدور پروانه ساختمان در دوره دولت نخست روحانی با افت شدیدی مواجه شد تا سمت عرضه مسکن با کمبود شدیدی در سال‌های آینده مواجه شود، موضوعی که حالا و پس از حدود شش سال عوارض خود را در بازار نشان داده است.

مقایسه قیمت‌ها نیز حاکی از این واقعیت است که در دوره دوم دولت حسن روحانی شاهد شدیدترین تورم چند سال گذشته در بخش مسکن بوده ایم. بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی سال 90 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی یک میلیون و 877 هزار تومان بود که سال بعد یعنی 91 با رشد 48 درصدی به 2 میلیون و 779 هزار تومان افزایش یافت. متوسط قیمت هر مترمریع واحد مسکونی در سال اول روی کار آمدن دولت روحانی (92) با رشد 37.9 درصدی به سه میلیون و 833 هزار تومان در هر مترمربع افزایش یافت. طی سال‌های 93، 94 و 95 بازار مسکن روزهای آرامی را پشت سر گذاشت و به ترتیب قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به چهار میلیون و 12 هزار تومان، چهار میلیون و 56 هزار تومان و چهار میلیون و 303 هزار تومان بود. اواخر سال 96،‌ سال گذشته و اوایل امسال موج گرانی‌ها از بازارهای اقتصادی به سمت بخش مسکن آمد تا به این ترتیب بیشترین افزایش قیمت چند دهه اخیر در دولت دوم روحانی ثبت شود. مطابق آمار رسمی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران با رشد 11.9 درصدی به چهار میلیون و 816 هزار تومان افزایش یافت.


سال گذشته افزایش قیمت مسکن مانند گرانی دلار دولت روحانی رکورد زد؛ در سالی که گذشت متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد 71.1 درصد به هشت میلیون و 241 هزار تومان افزایش یافت. این قیمت نسبت به قیمت‌های سال 92 بالغ بر 114.9 درصد افزایش یافته بود. امسال نیز بر اساس آمار طی فصل بهار متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به 12 میلیون و 516 هزار تومان افزایش یافته که در مقایسه با قیمت متوسط سال 92 بالغ بر 226.4 درصد رشد را نشان می‌دهد. گفتنی است، بررسی بخش مسکن در ماه‌های اخیر حاکی از آن است که این بازار وارد فاز رکود تورمی شده؛ گرچه رشد سریع قیمت‌ها کُند شده اما پیش‌بینی می‌شود روند قیمت با «شیب ملایم» به سمت بالا همچنان ادامه داشته باشد.
منبع : خبرگزاری تسنیم،
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما