کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست با وزیر کشور دنبال شد

مدعیان اصلاح‌طلبی در پی فشار به شورای نگهبان

14 مرداد 1398 ساعت 0:04

فعالیت‌ها و اقدامات اخیر اصلاح‌طلبان حاکی است که آنها در ادامه نشست‌هایی به بهانه گفت‌وگوی ملی و در راستای استراتژی چانه‌زنی از بالا، لغو و یا محدود کردن نظارت استصوابی شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار داده و در این مسیر در پی فعال کردن وزارت کشور هستند.


رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام خبر دیدار 15 نفر از فعالان اصلاح‌طلب با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: در این جلسه که پنج‌شنبه به دعوت وزیر کشور و در محل کار وی برگزار شد درباره شرایط فعلی کشور بحث و تبادل‌نظر شد و هرکدام از افراد حاضر در جلسه انتقادها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند. در این جلسه حدود ۱۵ شخصیت سیاسی اصلاح‌طلب چون بهزاد نبوی، محسن‌ هاشمی، حسین مرعشی، علی شکوری‌راد و مجید انصاری و الهه کولایی حضور داشتند.
منتجب‌نیا اظهار کرد: دستگاه‌های اجرائی و نظارتی باید تنها به پاسخ مستدل و مستند مراجع چهارگانه اکتفا کنند و گزارش‌ها و دخالت افراد غیرمسئول را در این روند وارد نکنند. در این صورت است که مردم با اطمینان و علاقه در انتخابات شرکت خواهند کرد و نامزدهای اصلح و مورد علاقه مردم نیز با اطمینان کامل به اینکه با آنها برخورد سلیقه‌ای نمی‌شود خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دهند.
وی بیان کرد: در این جلسه پیشنهاد کردم، وزارت کشور از هم‌اکنون در جلساتی با شورای نگهبان به توافق کامل برسند و رئیس‌جمهوری هم دراین‌باره فعال عمل کند.
این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: برای ورود پرشور به انتخابات و حضور همه سلایق و برای حل این مشکلات، حتی اگر لازم شد از مقام معظم رهبری یاری بطلبند.
همچنین علی‌محمد حاضری عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی ‌مدرسین دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، با‌ اشاره به جلسه 15 نفر از اصلاح‌طلبان با وزیر کشور و معاون سیاسی وی، اظهار کرد: [یکی از بحث‌های من] در مورد مسئله بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان بود. من مطرح کردم اکنون‌که بین نظام و آمریکا رویارویی جدی ایجاد شده است. مشارکت مردم می‌تواند معادلات بین‌المللی را به نفع نظام رقم بزند. ما باید حداکثر تلاش خود را برای ایجاد رغبت برای مشارکت مردم انجام دهیم که تأیید صلاحیت‌ها می‌تواند نقش مهمی‌ در این زمینه داشته باشد.
وی با‌ اشاره به‌ترکیب هیئت نظارت شورای نگهبان، چنین ابراز عقیده کرد: اعضای این هیئت به طرفداری از یک جریان خاص شناخته ‌شده‌اند؛ بنابراین اگر شورای نگهبان می‌خواهد اعتماد جامعه را با تصمیم‌گیری‌های خود همراه داشته باشد، نباید از چهره‌هایی استفاده کند که به طرفداری از این جریان شناخته ‌شده‌اند. در سال 88 چون این ایراد وجود داشت، جامعه نمی‌پذیرفت که شورای نگهبان موضع بی‌طرفی دارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درباره اظهارات وزیر کشور در این دیدار خاطرنشان کرد: توضیحات وزیر کشور نشان داد که وزارت کشور در حال تلاش برای ایجاد سازوکاری در جهت اعتمادآفرینی بیشتر است... مطالبه اصلاح‌طلبان از وزارت کشور تعامل بیشتر با شورای نگهبان برای انتقال حساسیت‌ها به این نهاد است. امید ما این است که شورای نگهبان مانند وزارت کشور در جهت شفاف‌سازی و اعتمادآفرینی عمل کند.
حسین کمالی دبیرکل حزب کارگر نیز از جمله افرادی بود که در این جلسه حضور داشت. او درباره چند و چون این جلسه توضیحاتی به خبر آنلاین داد اما مهم‌ترین بخش این توضیحات آنجا بود که گفت مذاکره با شورای نگهبان در فرایند گفت‌وگوهای اصلاح‌طلبان قرار دارد.
شایان ‌ذکر آن که فعالیت این روزهای اصلاح‌طلبان و اظهارنظرهای آنان مبنی بر ضرورت «فرش قرمز انداختن شورای نگهبان برای اصلاح‌طلبان» از یکسو و تأکید بر تعدیل و یا لغو اثر نظارت استصوابی شورای نگهبان از طرف دیگر، نشان‌دهنده اهمیت و ضریب و همچنین دامنه تأثیر مسئله نظارت استصوابی در راهبرد انتخاباتی آنان است. گفتنی است که روز گذشته سعید حجاریان در گفت‌وگو با سازندگی بار دیگر برای مهار نظارت استصوابی شورای نگهبان پیشنهاد چانه‌زنی از بالا و ایده «انتخابات مشروط» را مطرح کرد و اظهار داشت: «بحث نظارت استصوابی برای حاکمیت حیثیتی شده و برای حفظ و تحکیم آن می‌گویند مصوب مجلس است. پس از نماینده اصلاح‌طلب مجلس جدید انتظار می‌رود طرح و تدوین قانون جدید را در دستور کار قرار دهد. این روند به ‌مرور می‌تواند انحصار قانون‌گذاری را به مجلس بازگرداند و آن را در رأس امور قرار دهد. چنین مجلسی می‌تواند جایگاه نهادی وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و... را احیاء کند.»
از این‌ رو به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان که به قول حجاریان، فراکسیون امید مجلس را نیروی‌های دسته 2 خود می‌دانند و از رد صلاحیت چهره‌های رادیکال خود به ستوه آمده و تنها برگ برنده خود برای فعال کردن پایگاه رأی‌شان را حضور چنان نیروهایی می‌دانند، اکنون دست به دامان وزارت کشور شده تا مسئله نظارت استصوابی را محدود کنند و بتوانند بار دیگر چهره‌های رد صلاحیت ‌شده خود را به میدان بیاورند. از سویی دیگر چندی پیش بود که محسن رهامی، از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌ای با روزنامه سازندگی مطرح کرد که در بیت رهبری و با حجت‌الاسلام ابوترابی جلسات مستمری داشته‌اند؛ خبری که بلافاصله تکذیب شد. همچنین باید به طرح مسائلی مانند گفت‌وگوی ملی از سوی اصلاح‌طلبان‌ اشاره کرد که روزنامه‌های زنجیره‌ای تا هفته‌ها به آن می‌پرداختند.
 


کد مطلب: 398743

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/398743/مدعیان-اصلاح-طلبی-پی-فشار-شورای-نگهبان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com