تاریخ انتشارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۳۹۸۵۷۶
بیش از 50 کارشناس اقتصادی مخالفت خود را با حذف چهار صفر از پول ملی اعلام کردند و این کار را در شرایط کنونی غیر ضروری دانستند.
۰
plusresetminus
مخالفت 50 کارشناس اقتصادی با حذف 4 صفر از پول ملی

روز چهارشنبه هیئت دولت لایحه حذف چهار صفر از واحد پول کشور را تصویب کرد؛ به اعتقاد برخی کارشناسان، هدف دولت روحانی از طرح چندباره تغییر واحد پول ملی، سرگرم کردن افکار عمومی در میانه مشکلات شدید اقتصادی است، زیرا این موضوع برای مردم جذابیت دارد هرچند هیچ تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم نخواهد گذاشت. در همین زمینه 50 کارشناس اقتصادی نسبت به حذف چهار صفر از پول ملی واکنش منفی نشان دادند.

در این باره، عباس شاکری، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: اضافه یا کم کردن صفر در شرایط امروز هیچ فایده‌ای ندارد، هدف از حذف صفر چیست؟ آیا با این کار به فکر آرامش مردم هستید؟ مردم زمانی آرامش پیدا می‌کنند که قیمت‌ها متناسب با درآمدشان تغییر کند نه مثل امروز که ۷۰ درصد قدرت خریدشان کم شده است! با حذف چند صفر از پول ملی، مردم اعتمادشان افزایش نمی‌یابد.

به گزارش مشرق، همچنین حسین صمصامی، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در شرایطی که بخش عمده‌ای از نظام پرداخت‌ها در کشور به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از دستگاه‌های پوز، خودپرداز و سایر سیستم‌های الکترونیکی انجام می‌شود، ضرورتی برای حذف صفر از پول ملی دیده نمی‌شود. درواقع طرح چنین مبحثی از سوی بانک مرکزی و اصرار بر اجرای آن، تنها یک نوع عملیات حسابداری است و هیچ تاثیری بر حل مشکلات اقتصادی کشور ندارد.

در همین زمینه، حسن سبحانی، استاد تمام دانشگاه تهران گفت: استدلال اقتصادی برای این کار نشده است، یک استدلال هزینه‌ای شده که برای مثال به این شکل هزینه‌های چاپ پول برای ما کم می‌شود و سهولت حمل‌ونقل و این‌طور بحث‌ها هست اما اینکه متغیرهای اقتصادی اصلاح می‌شود، تولید رونق پیدا می‌کند و تورم کاهش پیدا می‌کند را نه کسی ادعا کرده و نه باید منتظر آن باشیم. یک اقدامی است که در شرایط ما حتماً فایده ندارد، ممکن است خیلی خسارت‌بار هم نباشد. من حس می‌کنم حذف صفر اولویت و مسئله اقتصاد ما نیست.

در این باره، مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: من به عنوان اقتصاددان هیچ توجیه اقتصادی برای این کار نمی‌بینم. احتمال اینکه این اقدام باعث هرج‌ومرج در اقتصاد شود مسئله ‌ای
 است که وجود دارد. اکنون که تورم در ایران ۴۰ درصدی شده است به نظر می‌رسد دولت توان ساماندهی اقتصاد کشور را با ایجاد راهکاری برای مهار نرخ تورم ندارد که دست به این کار زده است.

محمدقلی یوسفی، دیگر استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: از دولتمردان باید پرسید آیا در این شرایط، اقتصاد کشور به ثبات رسیده است که اقدام به چنین کاری کرده است؟ یا خیر؟ چراکه هر تصمیم اقتصادی دارای تبعاتی است که نتیجه آن را باید از قبل پیش‌بینی کرد. این روزها مطالبه مردم از دولت ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور و ایجاد رفاه عمومی است، زیرا سیاست‌های اقتصادی دولت تاکنون به بهبود معیشت مردم و اقتصاد کشور منجر نشده است.

همچنین، حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر اقتصاد در دوره اصلاحات گفت: یکی از تصمیمات نامناسبی که دولت می‌توانست در این مقطع حساس اقتصاد ایران بگیرد همین تصمیم حذف چهار صفر از پول ملی است! دولت به جای آنکه به آحاد مشکلات جامعه رسیدگی کند و راهکارهای لازم را برای برون‌رفت از وضعیت کنونی پیش‌بینی کند، راهکارهایی را به مرحله اجرا می‌گذارد که می‌تواند ایجاد سرگرمی برای مردم و بازی کردن با اعداد تلقی شود.

در این باره، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون خواسته مردم حذف حقوق‌های نجومی، امکانات مفصل دستگاه‌های دولتی و عدم مالیات سلبریتی‌هاست که بایستی با اصلاح ساختار بودجه این دغدغه رفع شود و حذف  چهار صفر از پول ملی در اولویت نیست اما وقتی جرأت برخورد با نجومی بگیران و مالیات از سوداگران، سرمایه‌داران و سلبریتی‌های ورزشی و هنری را نداریم بحث حذف چهار صفر را مطرح می‌کنیم روش صحیحی نیست.

وی افزود: اکنون باید دغدغه ذهن دولتمردان نحوه کنترل نقدینگی در کشور باشد که آن یک بلای خانمان سوز در اقتصاد کشور است و کارهایی چون حذف چهار صفر هم اگر فرضا گام مثبتی در اقتصاد نیز باشد مسکن است چرا که کاهش ارزش پول ملی معلول علت نقدینگی است و برای درمان معلول باید علت را رفع کرد و تا نقدینگی هست مشکل  حل نمی‌شود و ما برای حل مشکل باید به رفع علت بپردازیم چرا که دادن مسکن درد را دوا نمی‌کند.

در همین زمینه، کیوان کاشفی عضو اتاق بازرگانی با‌اشاره به اینکه اخیرا دولت حذف چهار صفر از پول ملی کشور را به تصویب رسانده است، گفت: این کار در شرایط کنونی کشور کاری عبث است، زیرا شرایط اقتصادی کنونی کشور و جامعه اصلا مناسب چنین کاری نیست. حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر بهبود قدرت خرید مردم نخواهد داشت و حتی ممکن است در ابتدای امر به دلیل شرایطی که در گرد کردن پول و اسکناس‌ها رخ‌ می‌دهد، به افزایش قیمت‌ها نیز تا حدودی دامن بزند.

کارشناسان دیگری نیز با حذف چهار صفر از پول ملی مخالفت کردند از جمله؛ محمد مهدی مفتح، وحید شقاقی شهری، کوروش پرویزیان، عبدالحمید انصاری، محمد حسینی، حسن حسینی شاهرودی، میثم رادپور، میثم موسایی، رضا محمدنژاد، داوود سوری، عباسعلی ابونوری، فتح‌ا... تاری، قدرت‌ا... امام‌وردی، امیرحسین خالقی، مهدی طغیانی، حسین سلاح ورزی، ابوالقاسم حکیمی‌پور، امیرحسین درودیان، محمد لاهوتی، احمد عزیزی، خسرو فروغان، یلدا راهدار، غلامرضا سلامی، جمشید عدالتیان، تیرداد احمدی، محمدقسیم عثمانی، کمیل طیبی، عبدالمجید شیخی، آلبرت بغزیان، عباس هشی، احمد حاتمی یزد، غدیر مهدوی، محمدرضا یوسفی، بهنام ملکی، داوود منظور، بهاءالدین حسینی هاشمی، اسدالله عسگراولادی، مجیدرضا حریری، محمدرضا سبزعلیپور، علاءالدین میرمحمدصادقی، ناصر موسوی لارگانی و کامران ندری.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما