کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آتش سنت قدیمی آسمان شمال را دودی کرد؛

رسمی اشتباه نفس شمالی‌ها را گرفت/کاه و کلش؛ ثروتی که در شعله‌ها می‌سوزد

13 مرداد 1398 ساعت 0:07

متاسفانه همه ساله با فرا رسیدن کشت دوم برنج بعضی از کشاورزان اقدام به سوزاندن کاه و کلش می‌کنند که به غیر از آن‌که چهره بدی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد، باعث مشکلات زیست محیطی زیادی در شمال کشور نیز می‌شود.


به گزارش بلاغ، همه ساله با فرا رسیدن کشت دوم برنج در مازندران شاهد آتش زدن کاه و کلش در اراضی کشاورزی استان هستیم.

دلایل رغبت کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش
 
متاسفانه همه ساله با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و برداشت محصولات کشاورزی، بعضی از کشاورزان با اهدافی چون از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده در مزارع به منظور کاهش هزینه مبارزه با آن در سال بعد، از بین بردن آفات گیاهی و جلوگیری از ایجاد محیط مناسب تکثیر این آفات و ایجاد سهولت بیشتر در عملیات کاشت و داشت، برای آماده کردن زمین‌های کشاورزی خود برای کشت دوم اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می‌کنند که به غیر از آن‌که چهره بدی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد، باعث مشکلات زیست محیطی زیادی نیز برای مردم و اکوسیستم منطقه می‌شود.

موضوعی که طی سالیان اخیر به یک چالش جدی در استان مبدل شده است و مزاحمت‌های فراوانی را برای اهالی این مناطق، سالمندان، کودکان، زنان باردار و رانندگان به بار آورده است.

البته جدا از این مسائل، همزمانی این اقدام با اوج گرفتن مسافرت‌های تابستانی به استان موجب شده است تا تصویر ناخوشایندی از شهرهای گوناگون استان به تصویر کشیده شود که تبعات سویی را به بار خواهد آورد.

تشدید ماجرا تا ورود مسئولان استانی برای کاهش تبعات

در ادامه و با شدت گرفتن این موضوع و افزایش این اقدام در اقصی نقاط استان با مطالبه از فرمانداران برای پیشگیری از این روند، عزم جدی برای کنترل و مقابله با این مسئله ایجاد شد که در  نوک اصلی این پیکان، جهادکشاورزی و محیط زیست قرار گرفت.

حساسیت این ماجرا تا جایی بالا گرفت که تشکیل کارگروه مدیریت پسماند کشاورزی با محوریت مقابله و کنترل این مسئله در دستور کار فرمانداران استان قرار گرفت و ادامه این حساسیت و پیگیری‌ها موجب شد تا جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان با حضور  معاون عمرانی استاندار، فرمانداران و سایر اعضای کارگروه در محل استاندرای با محوریت ارائه گزارش اقدامات فرمانداران و دستگاه‌های متولی در این باره تشکیل شود.

آغاز دوره‌های آموزشی کشاورزان از سال 96 تا برخورد قضایی با متخلفان
حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره انجام اقدامات اولیه آموزشی و فرهنگ سازی از سال 96 گفت: از سال 96 هماهنگی‌ها انجام، جلسات متعددی برگزار و کلاس‌های آموزشی در دستور کار قرار گرفت که در سال 97 با اطمینان خاطر از برگزاری کلاس‌های آموزشی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی و برخورد قضایی نیز به این اقدامات اضافه شد.

وی با اشاره به مغفول ماندن مدیریت پسماند کشاورزی در استان، افزود: برخورد و ورود به این مسئله در درجه نخست با جهاد کشاورزی و نظارت بر آن نیز با محیط زیست است، موضوعی که متاسفانه به آن عنایت کافی نشده است.

وضعیت اسفناک مازندران در پی تعدد بی‌شمار آتش‌زنی‌ها
دبیر کارگروه مدیریت پسماند مازندران با بیان اینکه کشت دوم برنج در استان همراه با مسائل متعددی است و باید در این حوزه اتفاقات بیشتری رخ دهد؛ خاطرنشان کرد: وضعیت آتش زدن کاه و کلش در بسیاری از نقاط استان خیلی نامطلوب است که این امر ماحصل بی توجهی خودمان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند از پس تمام ابعاد این ماجرا بر آید و باید تمام دستگاه‌ها با بسیج همگانی پای کار بیایند و تبعات این موضوع را به حداقل برسانند.

ممنوعیت قانونی آتش زدن کاه و کلش تا تعیین مجازات ریالی
ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه پسماند کشاوری باید اتفاقات سریعتر، بهتر و محکمتری رخ دهد، بیان کرد: قانون‌گذار هم با وضع قانون این عمل را ممنوع و آن را جرم تلقی کرده است و برای آن مجازاتی هم تعیین کرده است.

وی تصریح کرد: شدت فاجعه آن قدر بالا است که در فصل مسافرت، آبروی استان را در معرض خطر قرار داده است.

پس از این سخنان نماینده جهاد کشاورزی حاضر در جلسه با اشاره به ضرورت جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش از سوی کشاورزان در استان گفت: بیشترین تمرکز ما روی اطلاع رسانی بوده است که به نتایج خوبی هم می‌رسد اما برای کشت دوم خیلی از کشاورزان دست به این اقدام می‌زنند.

معرفی 95 مورد به مراجع قضایی

وی افزود: تاکنون 217 مورد تذکر و صورتجلسه در این باره در گشت‌های جهاد گزارش شده است که عمده‌ترین این موارد مربوط به شهرهای محمودآباد، آمل، بابلسر و فریدونکنار بوده است که 95 مورد از این نفرات به مراجع قضایی معرفی شدند.

این مسئول با اشاره به برگزاری 500 مورد کلاس اموزشی در استان اعلام کرد: ما در زمین‌هایی مشکل داریم که کشت دوم دارند و بنا دارند تا در اسرع وقت کار خود را راه بیندازند و اینگونه می‌شود که سریع اقدام به آتش زدن کاه و کلش می‌کنند.

معاون سازمان صمت مازندران نیز اظهار نظر کرد: در خصوص مبحث آتش زدن کاه و کلش، خیلی از کشاورزان فکر می‌کنند جدا از پاک شدن زمین این امر موجب نابودی آفات هم می‌شود و لذا دست به این اقدام می‌زنند.

احداث کارخانجات تبدیل کاه به خمیر تا ایجاد انگیزه در کشاورزان

علیرضا یوسف‌نژاد افزود: در استان گلستان طی سال گذشته یک نمونه طرحی اجرا شد که طی آن یک کارخانه اقدام به تهیه خمیر از کاه و کلش کرد و ما هم می‌توانیم با احداث یک یا دو کارخانه در استان، در کشاورزان ایجاد انگیزه کنیم که به جای آتش زدن، کاه و کلش اراضی خود را به عنوان مواد اولیه این کارخانه‌ها جمع اوری و سپس درآمدزایی کنند.

متذکر شد: این پروژه در حالت عادی نزدیک به دو سال زمان می‌برد و این طرح از زمره راهکارهای قابل اجرایی می‌تواند باشد که در یک فضای برد-برد هم به نفع دستگاه‌ها باشد و هم به نفع کشاورزان.

نبود برنامه بلندمدت برای بخش کشاورزی

مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران نیز با بیان اینکه متاسفانه این روزها شاهد عدم توجه به مسائل زیست محیطی در اقصی نقاط استان هستیم؛ گفت: در حالیکه در بحث کشاورزی حرف اول را در کشور می‌زنیم اما در استان هیچگونه برنامه ریزی دراز مدتی نداریم و تنها می‌خواهیم از حاصلخیزی خاکمان به تولید محصولی برسیم و پس از آن هم محصول و هم کشاورز را رها می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برابر ماده 36 آیین نامه اجرایی این وظیفه به جهاد کشاورزی واگذار شده است؛ اعلام کرد: در این چند مدت، شاهد بلند شدن دود و بوی نامطبوع در شهرهای استان بودیم؛ به طوری که در پایان روز دید رانندگان بسیار ضعیف می‌شود.

تشکیل کارگروه‌های شهرستانی مقابله با آتش‌زنی کاه و کلش
رئیس کارگروه مدیریت پسماند مازندران با بیان اینکه حسب دستور استاندار تذکرات لازم در خصوص افزایش گشت زنی‌ها، اقدامات پیشگیرانه و تشکیل کارگروه به فرمانداران استان داده شد؛ مطرح کرد: اما نتیجه اقدامات قابل انتظار نبود و مجددا تذکر دوم داده شد و باید به این نکته اشاره کنم که صرف اینکه به آموزش و معرفی متخلفان به دادگاه بسنده کنیم کافی نیست بلکه باید برای تمام جوانب کار از افزایش قیمت کاه گرفته تا برنامه ریزی برای مابقی کاه‌های اراضی برنامه داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه ما باید آن قدر انگیزه برای کشاورز ایجاد کنیم که به مطالبات ما تن دهد؛ یادآور شد: تا زمانی که کشاورز به آینده کاری خود خوش‌بین نباشد، با این مشکلات روبرو خواهیم بود.

افزایش آلودگی‌ها در آسمان مازندران
رازجویان با بیان اینکه آلودگی هوای شهرهای مازندران افزایش پیدا کرده است؛ خواستار افزایش برگزاری چنین نشست‌هایی در شهرهای استان شد.

وی با بیان اینکه حداقل انتظار داشتیم طی این مدت انگیزه در جهاد کشاورزی بیشتر می‌شد؛ تصریح کرد: انگیزه این است که وقتی مطالبه‌ای مطرح می‌شود، پاسخی هم از سوی آن مسئول داده شود، اما تا این لحظه ما گزارشی از جهاد کشاورزی دریافت نکردیم.

عدم ارائه گزارش از جهاد کشاورزی تا گلایه از عدم حضور شهیدی‌فر
رئیس کارگروه مدیریت پسماند مازندران با بیان اینکه اگر برای جهاد کشاورزی انگیزه‌ای وجود ندارد، عوامل آن را معرفی کند؛ اعلام کرد: این سازمان باید موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کند و تا می‌شود این آمار را به حداقل برساند.

معاون استاندار با گلایه از عدم حضور شهیدی‌فر رئیس جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه تأکید کرد: یا ایشان واقعا سرشان خیلی شلوغ بوده و یا اینکه این موضوع برایشان اهمیتی نداشته است.

رازجویان گفت: اگر روال به همین منوال باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانیم جلوی این مسئله را بگیریم.

وی ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب آلودگی هوا در شهرهای استان، متذکر شد: بی شک ادامه این مسئله، مطمئنا مزیت گردشگری مازندران را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

گفتنی است در ادامه این جلسه تعدادی از فرمانداران شهرهای استان که از طریق ویدئو کنفرانس این جلسه را الزاماً همراهی می‌کردند به ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته در شهرهای متبوع خود پرداختند که در ابتدا فرماندار آمل ضمن ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته از معرفی 36 متخلف این بخش به مراجع قضایی خبر داد.

از حواشی این جلسه اعلام شرایط مطلوب وضعیت هوا در آمل از سوی فرماندار این شهرستان بود که رازجویان با بیان اینکه روز گذشته بنده خود شخصا شاهد دود غلیظ کاه و کلش در اراضی مجاور خطوط اصلی این شهرستان بودم، بود که پاسخ عجیب فرماندار آمل مبنی بر اینکه این دود و کلش از محمودآباد و از طریق باد به این شهرستان رسیده، موجب تغییر فضای جدی جلسه شد.

معرفی 35 نفر به مراجع قضایی در شهرهای محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر
در ادامه فرماندار محمود آباد نیز از معرفی 25 نفر، فرماندار فریدونکنار از معرفی 8 نفر و فرماندار بابلسر از معرفی 10 نفر به مراجع قضایی خبر دادند.

آتش‌زنی انتخاب اول و آخر کشاورزان تا نبود راه حل جایگزین مناسب
با این وجود آنچه از اظهارات مسئولان استانی و شهرستانی حاضر در این جلسه بر می‌آید آن است که باید در قبال اعلام ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش از سوی کشاورزان جهت آماده سازی سریع اراضی برای کشت دوم، راه حل جایگزین مناسبی نیز به آنان ارائه شود؛ امر کلیدی که به دلیل فقدان آن، ناگزیر انتخاب اول و آخر کشاورزان در پاک‌سازی اراضی برای کشت دوم است.

نکته قابل اشاره بعدی آنکه می‌بایست در کنار امر آموزش، قوانین ویژه‌ای نیز برای متخلفان و مرتکبان این امر، در نظر گرفته شود تا مجازات‌های بازدارنده محکمی به قوت گرفتن حل این موضوع کمک کند.

تغییر فرهنگ اشتباه با بگیر و ببند میسر نمی‌شود
البته باید بپذیریم که حل این فرهنگ اشتباه چندین ساله در بین کشاورزان، تنها با بگیر و ببند حل نمی‌شود و باید برای تمام چالش‌های این مسئله، راهکار مطلوبی اندیشیده شود؛ کَما اینکه به نظر می‌رسد روش مکانیزه و مطلوبی برای جایگزینی این روش سنتی اشتباه وجود ندارد که باید برای آن فکری جدی کرد.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/


کد مطلب: 398571

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/398571/رسمی-اشتباه-نفس-شمالی-ها-گرفت-کاه-کلش-ثروتی-شعله-ها-می-سوزد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com